ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تهران و بغداد روی ریل توسعه اقتصادی-سیاسی عراق

تهران و بغداد روی ریل توسعه اقتصادی-سیاسی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آغاز رسمی پروژه خط ریلی شلمچه به بصره پس از سال ها انتظار، به دلیل موقعیت استراتژیک ایران و قرارگیری در شاهراه یک کمربند یک راه، از منظرهای متعدد قابل بررسی است و پیشبینی میشود این مسیر ترانزیتی راهبردی، آورده های اقتصادی و سیاسی فراوانی برای کشور به ارمغان بیاورد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، روز شنبه یازدهم شهریورماه بود که پروژه راهبردی احداث خط ریلی شلمچه – بصره پس از سال‌ها انتظار با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و «محمد السودانی» نخست وزیر عراق، رسماً آغاز شد.
قرار است در این پروژه شلمچه از طریق یک خط ریلی 32 کیلومتری به شهر بصره عراق متصل شود و پیش‌بینی می‌شود احداث آن حدود دو سال زمان ببرد. همچنین مطابق توافقات صورت گرفته، کشور عراق برای این پروژه سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری در نظر گرفته و در مقابل، وظیفه عملیات مین روبی به طول 16 کیلومتر در حریم اطراف ریل و احداث یک پل متحرک 700 متری، به طرف ایرانی واگذار شده است.
برای پی بردن به میزان اهمیت این پروژه باید به موقعیت ژئوپلیتیک ایران توجه کنیم. قرار گرفتن در مسیر شاهراه شرق به غرب و همچنین محل اتصال کشورهای شمال دریای خزر به آب‌های آزاد، ایران را به یک چهارراه کلیدی در منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است و همین امر سبب شده تا مسیرهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق و به غرب در ایران، اهمیت بالای اقتصادی و سیاسی پیدا کند.
درواقع راه اندازی مسیر ریلی شلمچه-بصره به این معناست که خطوط ریلی ایران به کشور عراق متصل خواهد شد و از این طریق، دسترسی ایران به کشورهای حوزه مدیترانه و شمال آفریقا تسهیل خواهد شد. افتتاح این خط راهبردی، علاوه بر اینکه اسباب تردد راحت تر زائران ایرانی به شهرهای زیارتی نجف و کربلا را فراهم می‌کند از اهمیت اقتصادی بالایی نیز برخوردار است و موجب افزایش حجم تجارت و مبادلات اقتصادی با غرب آسیا خواهد شد.

ایرانیان جهان

به طور کلی تکمیل زنجیره‌های کریدوری شرق به غرب و شمال به جنوب، که سال‌ها از آن غفلت شده بود، یک استراتژی راهبردی در راستای سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی و ارتباط بیشتر با همسایگان منطقه‌ای محسوب می‌شود که آورده‌های اقتصادی و سیاسی فراوانی برای کشور خواهد داشت. در همین راستا جهت بررسی بیشتر ابعاد مختلف این موضوع با به گفت‌و گو نشستیم.
این موضوع در دو سطح خرد و کلان قابل بررسی است. در سطح خرد باید گفت دولت سیزدهم اقداماتی در زمینه سیاست خارجی داشته که چند گام فراتر از دیپلماسی عمومی دولت‌های قبلی بوده است و دولت فعلی نشان داده که رسیدن به دیپلماسی اقتصادی را به صورت عینی و عملیاتی دنبال می‌کند. اگرچه دولت سیزدهم در زمینه انعکاس دستاوردها و عملکرد خود در حوزه سیاست خارجی عملکرد خوبی نداشته و علیرغم اینکه اقدامات شایسته‌ای در حال صورت گرفتن است اما این نقد به دولت وارد است که چطور با وجود این همه مدعیان رسانه‌ای، نتوانسته این دستاوردها را به صورت عینی و ملموس برای مردم شفاف کند.
در سطح کلان باید در سه لایه به این اتفاق مهم نگاه کنیم. اولین لایه، موضوع همسایگی و روابط ایران و عراق است زیرا عراق اولین یا دومین شریک اقتصادی ایران است و بنابراین تکمیل این مسیر دسترسی و ترانزیت ما را با همسایه‌ای که تقریباً بیشترین تبادلات اقتصادی و تجاری را با آن داریم تسهیل می‌کند.
دومین لایه از رویکرد کلان، بحث منطقه‌ای است. ارتباط مستقیم بین ایران و عراق، با توجه به دستاورد دیگر دولت یعنی عادی سازی روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که قبلاً با آنها تنش داشتیم، بازار ما را چند گام فراتر از عراق می‌برد و از این طریق به راحتی می‌توانیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان و حتی بازارهای شمال آفریقا دسترسی پیدا کنیم و با آنها مبادله و تجارت داشته باشیم. ما بعد از عراق کشورهای سوریه، عمان، اردن و عربستان را داریم و حتی می‌توانیم به فلسطین و مصر و شمال آفریقا دسترسی داشته باشیم. این مسئله با توجه به اینکه کشورهای عربی در حال پیشرفت و توسعه اقتصادی هستند حائز اهمیت است و ایجاد این خط ریلی می‌تواند برای ما آورده‌های بسیاری به همراه داشته باشد.
اما در لایه سوم یعنی سطح بین‌المللی، باید به تکمیل یکی از پازل‌های مهم کریدور شرق به غرب عالم اشاره کنیم. بعد از ایجاد ابر پروژه یک کمربند-یک راه و طبق نقشه‌ای که در سال 2013 منتشر شده بود، ایران به عنوان هسته و مسیر اصلی این شاهراه شناخته می‌شد تا حدی که اگر کریدورهای ترانزیتی داخلی خودمان را زودتر تکمیل می‌کردیم عملاً در منطقه یک اتکای سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی ایجاد می‌شد، اما از سال 2013 تاکنون دو دولت سرکار آمده و با این وجود اقدام عملیاتی مناسبی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم. به اعتقاد من اینکه دولت سیزدهم جلو آمده و جور این بار را خواهد کشید، اتفاق مثبتی است.

ایرانیان جهان

ایجاد این خط در بعد منطقه‌ای و به طور کلی هرگونه توسعه اقتصادی، برای ما امنیت ساز خواهد بود. زیرا آن تنش‌هایی که گاهاً با همسایگان داشتیم می‌تواند بعد از عادی سازی روابطی که صورت گرفته، برای ما آورده اقتصادی و امنیتی داشته باشد. همچنین این توسعه روابط، می‌تواند زمینه خروج کامل آمریکا از منطقه و مودت بیشتر دنیای اسلام را فراهم کند و اینکه بتوانیم به راحتی به سرزمین‌های دنیای اسلام دسترسی داشته باشیم برای مردم ما مطلوبیت ایجاد خواهد کرد.
نکته دیگر این است که منطقه غرب آسیا عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و ایجاد این مسیر ترانزیتی موجب محدود شدن فضای جولان رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام در منطقه غرب آسیا می‌شود. شاید اگر می‌دانستیم برکات این خط ریلی در بعد منطقه‌ای تا چه میزان است، سال‌ها قبل به فکر تکمیل آن می‌افتادیم.
تکمیل پازلی که می‌تواند ما را در مسیر کریدورهای بین‌المللی قرار دهد و جایگاه ایران را در کریدورهای شمال به جنوب یا شرق به غرب تسهیل و تثبیت کند، بسیار حائز اهمیت است زیرا علاوه بر آورده‌های اقتصادی، آورده‌های سیاسی زیادی نیز خواهد داشت. به طور کلی قرار گرفتن در شاهراه‌های بین‌المللی غیر از اینکه سبب ارتباط بیشتر با همسایگان می‌شود، سطح کشور را در منطقه محل زیست و عمق استراتژیک، بسیار افزایش می‌دهد و می‌تواند از لحاظ بین‌المللی، ظرفیت، توان اقتصادی سیاسی، تأثیرگذاری اقتصادی و وزن سیاسی کشور را بالاتر ببرد.
ما در طول تاریخ همواره یک نقش ترانزیتی داشته‌ایم که به ما هویت بخشیده است و وجود کاروان سراهای تاریخی متعدد در کشور نیز موید همین امر است. اما در این بین مشکلاتی هم در مسیر استفاده از فرصت‌های حوزه ترانزیت وجود داشته است. اولین مشکل عدم توجه دولت‌ها برای تکمیل زیرساخت‌ها است، اگرچه دولت سیزدهم این کار را آغاز کرده اما سرعت پایین است. تکمیل دو مسیر حساس و راهبردی شلمچه-بصره یا رشت-آستارا شاید از نان شب هم برای کشور واجب تر باشد اما توجهی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خودمان نداریم و نیاز است بیشتر روی این قضیه تمرکز کنیم.
نکته بعدی به قوانین داخلی ما در حوزه ترانزیتی و گمرکی باز می‌گردد. ما باید نرخ مالیات و گمرکات کشور را به سرعت اصلاح کرده و به سمت قوانین بین‌المللی ببریم و فوراً با همسایگان در جهت همسان سازی نرخ گمرکات نشست برگزار کنیم تا بتوانیم از فرصت تکمیل شدن پازل‌های ترانزیتی نهایت بهره را ببریم.
برای مثال اینکه ترکیه سازمان کشورهای ترک را ایجاد می‌کند، بیش از اینکه به دلیل تفکرات پان‌ترکیسمی باشد دلایل اقتصادی دارد و ترکیه به دنبال این است که با یکسان سازی قوانین حوزه گمرکی کشورهای ترک آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، مسیرهای ترانزیتی خود را جذاب کند تا کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غربی را که از ایران می‌گذرد، به سمت مطلوب خودشان منحرف کند.

ایرانیان جهان

ما رقبای بزرگی در منطقه غرب آسیا داریم و نیاز است برای رقابت با آنها سلاح‌های قوی یعنی ایده و فکر نوین داشته باشیم. شکست دادن این رقیبان تنها با تجهیزات نظامی نیست و باید بپذیریم بعضی از قوانین داخلی ما در حوزه گمرکی و ترانزیتی، قابلیت پذیرش در سطح بین‌المللی را ندارد و باید با اصلاح آنها، خودمان را به قوانین استاندارد بین‌المللی برسانیم.
از سمت دیگر وزارت اقتصاد، سازمان توسعه تجارت و وزارت سمت کشور، باید تجار و بازرگانان داخلی را آموزش دهند و برای کنشگری در حوزه‌های تجاری جدید، که از طریق سازمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به آنها ورود کرده‌ایم، آماده کنند. ما باید قوانین، شیوه و نوع تجارت را به تجار آموزش دهیم تا صرفاً تبدیل به یک محل تردد نشویم، اگرچه همین محل تردد بودن نیز به نفع ما است و وزن سیاسی ما را در سطح منطقه‌ای افزایش می‌دهد. به طور کلی در راستای پیشرفت کشور باید با علم و دانش تلاش کنیم میوه‌های اقتصادی بیشتری از باغ اقتصادی که به آن ورود کرده‌ایم به دست آوریم.
کد خبر 685011

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1060881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واشنگتن: همچنان بر راه‌حل 2 دولتی متمرکز هستیم

عملیات ترکیبی کتائب القسام و هلاکت 12 نظامی اسرائیلی در جبالیا

اپراتور پهپاد روسی در حال شکار سرباز اوکراینی

ادعای عجیب رسانه صهیونیست درباره پایگاه سرّی حماس در ترکیه

دلیل لغو سفرهای خارجی زلنسکی

بمباران خودرویی در جنوب لبنان؛ یک نفر شهید شد

پشت‌پرده عجیب تخفیف‌های شگفت‌انگیز مکمل‌ها در داروخانه‌‌ها

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می‌شود

پاسخ شهردار تهران به آخرین خبر درباره قیمت سرسام آور تاکسی های اینترنتی

انتقاد نماینده مجلس از تصویب تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج

وعده فرزین برای راه‌اندازی بازار ارز توافقی

پروژه‌های کلان در دست اجرا، دهلران را به پیشانی اقتصادی استان ایلام تبدیل می‌کند

زمینه‌سازی معرفی دانشجویان به صاحبان کار و شرکت‌ها در رویداد صدرا

کیم جونگ اون از سامانه موشکی جدید پیونگ‌یانگ بازدید کرد

عملیات ترکیبی مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها در شمال غزه

پوتین: مسکو به دنبال صلح پایدار با کی‌یف است

روز سبز قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار بدون تغییر ماند

ریزش 10 هزار واحدی شاخص کل بورس

وزیر نفت: 95 درصد سوختگیری در جایگاه‌ها باید با کارت شخصی انجام شود

مدیرعامل توانیر: تعرفه برق در سال 1403 تغییری نمی‌کند

وزارت کار اعلام کرد: از هر 10 نفر بیکار 4 نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند

برگزاری میز ارتباطات مردمی در بنیاد مازندران همزمان با سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران

راهکار‌های ارتقای بهره وری تعاونی‌های دانش بنیان

ماموریت به تیم اقتصادی دولت برای رفع موانع مالی صنایع

اصلاح آیین‌نامه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان تصویب شد

اعتماد عمومی به بنگاه‌های پولی در گرو حضور فعال واحد‌های نظارتی

رای انقلابی مجلس به افزایش تعامل با دنیا/ شنبه ها تعطیل شد

ماموریت جدید رئیسی به تیم اقتصادی دولت

سیگنال مهم رییس‌کل بانک مرکزی به بازار ارز/ یک بازار ارزی جدید در راه است

نظر مرحع تقلید معروف درباره تعطیلی روز شنبه

سفر رهبر انقلاب به کردستان، نقطه عطفی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی بود

از هر 10 نفر بیکار 4 نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند

هشدار جدی آنروا درباره وضعیت خطرناک 150 هزار زن باردار در غزه

معاون وزیر صمت: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: بازار طلافروشی‌ها از امروز بازگشایی می‌شود

وزیر ارتباطات: تعهدات اپراتورها در سرعت اینترنت را هفتگی پیگیری می‌کنیم

آمار و ارقام زاکانی از قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی

همزمان با دهه کرامت از دختران شهدای البرزی تجلیل شد

​​​​​​​دیدار سرپرست بنیاد آذربایجان شرقی با 6 خانواده شهید در عجب شیر

‌پتانسیل گردشگری مذهبی شیراز می‌تواند منشأ تحول اقتصادی باشد

توان قوه قضائیه را در حمایت از تولید گذاشته‌ایم

شنبه‌ها تعطیل شد/ نمایندگان چه گفتند؟

نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره تعطیلی روز شنبه

ببینید | صحبت‌های اژه‎‌ای با کلاهبردار و اخلالگر نظام اقتصادی کشور

نظارتی بر بازار کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد

نااطمینانی اقتصادی مانع حضور بخش خصوصی در اقتصاد است

هشدار مداخله‌جویانه آمریکا در امور گرجستان

وزیر کار: در کاهش نرخ بیکاری رکورد زدیم/ ادامه طرح کالابرگ مشخص نیست

بذرپاش: برای اولین بار دولت می تواند سقف اجاره بها تعیین کند

ضرغامی خبر داد: رفع یکی از موانع برای صادرات صنایع دستی