ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ایران مسیر اتصال ریلی روسیه و پاکستان پاکستان

ایران مسیر اتصال ریلی روسیه و پاکستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
بر اساس توافقنامه امضا شده میان دولت های روسیه و پاکستان، مسکو قرار است بهسازی خط ریلی تفتان – کویته را بر عهده بگیرد که این موضوع، راه آهن ایران را به نقطه اتصال میان روسیه و پاکستان تبدیل خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشریه تریبیون پاکستان هفته گذشته با انتشار گزارشی، از تصمیم مسکو برای سرمایه گذاری در ساخت و بهسازی خط ریلی کویته – تفتان خبر داد.
این نشریه مبلغ مد نظر روسیه برای سرمایه گذاری در پروژه مذکور را بین 550 الی 660 میلیون دلار اعلام کرده که مورد توافق اسام آباد نیز قرار گرفته است.
گفته می شود مقدمات توافق مذکور در حاشیه سفر وزیر راه آهن پاکستان به روسیه در تاریخ 8 دسامبر 2023 به دست آمده و دو طرف قرار است در چارچوب روابط دوجانبه اقدام به ساخت این پروژه نمایند. اما سوال اینجاست که با توجه به عدم اتصال مستقیم ریلی میان روسیه و پاکستان، هدف مسکو از انجام این سرمایه گذاری چیست؟ آیا این سرمایه گذاری صرفا در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام شده و یا اهداف تجاری در پس قرارداد مذکور نهفته است؟
نقش کویته در کریدور اقتصادی چین – پاکستان شهر استراتژیک کویته از جمله مهمترین کانون های تجاری پاکستان محسوب می شود که به همین دلیل، یکی از شاخه های کریدور اقتصادی چین – پاکستان (CPEC) نیز به این شهر متصل خواهد شد. در خصوص این کریدور استراتژیک باید گفت که کریدور اقتصادی پاکستان–چین (به اردو: پاکستان–چین اقتصادی راهداری؛ به چینی: 中国-巴基斯坦经济走廊) موسوم به CPEC مجموعه ای از پروژه های زیرساختی است که هم اکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداث است. ارزش اقتصادی آن در ابتدا 46 میلیارد دلار آمریکا بود اما اکنون به 54 میلیارد دلار رسیده است. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکه های حمل ونقلی مدرن، تولید نیروگاه های انرژی، و ایجاد مناطق ویژهٔ اقتصادی، زیرساخت های کشور پاکستان را به سرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد. در 13 نوامبر 2016، محموله های چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل شدند و از آنجا از راه آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند. به این ترتیب این کریدور اقتصادی تا اندازه ای عملیاتی شد.
شبکه های جدید حمل ونقل که به عنوان جزئی از طرح کریدور اقتصادی ساخته خواهند شد، بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان، و نیز غرب چین و آسیای میانه متصل خواهند کرد. بزرگراهی به طول 1100 کیلومتر بین کراچی و لاهور ساخته خواهد شد و شاهراه قراقرم بین راولپندی و مرز چین بازسازی خواهد شد. راه آهن کراچی–پیشاور نیز تا سال 2019 توسعه خواهد یافت و پذیرای قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت خواهد شد. شبکهٔ راه آهن پاکستان گسترش خواهد یافت تا به شبکهٔ راه آهن چین در کاشغر متصل شود. مدرنیزه کردن شبکه های حمل ونقلی 11 میلیارد دلار هزینه بر خواهد داشت.
بیش از 33 میلیارد دلار در زمینهٔ زیرساخت های انرژی در پاکستان سرمایه گذاری خواهد شد تا از مشکل کمبود مزمن انرژی در پاکستان بکاهد. در حال حاضر پاکستان بیش از 4500 مگاوات کسری انرژی دارد که زیانی معادل 2 تا 2٫5 درصد تولید ناخالص داخلی را متحمل کشور می کند.
آثار و نتایج احتمالی طرح کریدور اقتصادی بر کشور پاکستان با اجرای طرح مارشال توسط ایالات متحده در اروپای پس از جنگ جهانی دوم مقایسه شده است. مقامات پاکستانی پیش بینی می کنند اجرای این طرح اقتصادی 2٫3 میلیون شغل بین سال های 2015 تا 2030 به وجود آورد و رشد اقتصادی کشور را سالانه 2 تا 2٫5 درصد افزایش دهد. با فرض اجرای تمام وکمال پروژه های برنامه ریزی شده، ارزش سرمایه گذاری ها در این طرح به اندازهٔ کل سرمایه گذاری های خارجی در پاکستان از 1970 تاکنون، و برابر 17 درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان در 2015 خواهد بود.
لذا، با توجه به توضیحات بالا به سادگی می توان متوجه شد که در صورت بهسازی مسیر ریلی کویته – تفتان، شهر مهم کویته نیز به عنوان بخشی از کریدور CPEC، به سادگی به تفتان در استان بلوچستان و در نزدیکی مرز ایران متصل خواهد شد. در حقیقت، روسیه نیز به یکی از شرکای کریدور اقتصادی چین – پاکستان تبدیل خواهد شد. اما برای بهره برداری از این پروژه، مسکو حتما می بایست از طریق کشور ثالث، ارتباط زمینی خود با پاکستان را برقرار نماید. در غیر اینصورت، سرمایه گذاری بر روی خط ریلی تفتان – کویته بی معنا خواهد بود.
ایران، نقطه اتصال ریلی میان روسیه و پاکستان همانطور که گفته شد؛ شهر مرزی تفتان دقیقا در مرز ریلی ایران واقع شده و به نظر می رسد هدف روسیه از سرمایه گذاری روی خط ریلی تفتان – کویته، اتصال ریلی به پاکستان از طریق شبکه ریلی ایران است. اگر فاکتورهای موجود را به توافق تهران و مسکو برای ساخت خط ریلی رشت – آستارا به عنوان تنها گسستگی موجود در کریدور ریلی شمال – جنوب اضافه کنیم، می توان این ادعا را بهتر اثبات نمود.
همچنین، با توجه به تحولات ژئوپولیتیک به وقوع پیوسته در غرب خاورمیانه و دریای سیاه و همچنین، افزایش تنش ها در نزدیکی دریای عمان، به نظر می رسد روسیه در نظر دارد دستکم بخشی از مبادلات بارهای ترانزیتی خود را از طریق مسیر خشکی پیموده و حتی المقدور، فاصله جریان بار خود را از بنادر متصل به آب های آزاد بین المللی مانند دریای عمان حفظ نماید.
با توجه به فاصله 650 کیلومتری راه آهن زاهدان (متصل به خط ریلی تفتان)، به نظر می رسد مسیر مذکور، با توجه به قرار گرفتن در عمق خاک ایران، مسیری به مراتب امن تر از آب های دریای عمان دستکم در شرایط کنونی منطقه است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1108692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وداع فلسطینیان با شهدای بمباران‌های شب گذشته در النصیرات

محاصره صدها فلسطینی در شرق اردوگاه جبالیا

اعلام کناره گیری سفیر آمریکا در آلمان

سی‌ان‌ان: ارتش اسرائیل برای حمله تمام‌عیار به رفح بسیج شده است

رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

خاندوزی: تبادلات تجاری ایران و عربستان با مراودات سیاسی افزایش می یابد

کف و سقف وام اشتغال در سال 1403

ادعایی درباره سهم ثروتمند‌ترین بنگاه‌های کشور در پرداخت مالیات

ساز مخالف سکه با طلا؛ دلار در کانال 59 هزار تومان ماند

مراسم مهمانی لاله ها در گلزار شهدای آذربایجان شرقی برگزار می شود

تورم نقطه به نقطه فروردین 1403 کاهش پیدا کرد/ هیچ بانکی بهانه‌ای برای ندادن وام ازدواج و فرزندآوری ندارد

نخست‌وزیر قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه به بن‌بست رسیده است

امیرآبادی: دولت بدون توجه به تخریب‌ها در حال خدمت به مردم است

خاندوزی: مشوق‌های تولیدی قانون دائمی شد

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری/جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی به زودی اعلام می‌شود

دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی با تکیه بر بازآفرینی موفق سیاست های حوزه نفت و گاز کشور

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران برای توسعه روابط اقتصادی / جزئیات طرح کالابرگ الکترونیکی به‌زودی اعلام می‌شود

رویکردی جامع برای رفع نیازهای اساسی کارگران در ایران که نباید بعد از هفته کارگر فراموش شوند

با اقدام مهم دولت در زمینه کاهش مالیات تولید، رونق اقتصادی و اشتغال در کشور محقق‌ می‌شود

سیاست مفید و موثر ایران در از سرگیری سوآپ گاز از ترکمنستان و تمدید قراردادهای صادرات گاز

پرونده 60 میلیون درهمی ایرانول در قوه قضاییه است

برگزاری نشست هم‌اندیشی راهکارهای گسترش همکاری‌های تجاری_اقتصادی ایران و عراق

افزایش سود 1.218 درصدی «گنگین»

رضوانی: مردم پیروز مطلق انتخابات هستند

مدیران باید روحیه جهادی را تقویت کنند

متفکر آمریکایی مطرح کرد: دنیا در آستانه نبرد بزرگ

پوتین پنجشنبه به چین می‌رود

فریاد مرگ بر اسرائیل در خیابان‌ های ژاپن

نحوه دستگیری فردی در شهر ریو برزیل که مظنون به مزاحمت برای کودکان بود

بوگدانف: کشورهای آفریقایی به روسیه به‌ عنوان ضامن امنیت نگاه می‌کنند

تغییرات جدید در حساب پس‌انداز کارمندان دولت

پرداخت ارزی کشورهای عضو بریکس چگونه است؟

جزیره کیش نخستین منطقه آزاد کشور در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگى

برگزاری نخستین کمیته تخصصى سلامت و ورزش بانوان در کیش

بازگشت صادرات نفت به ایام غیر تحریمی در دولت سیزدهم

تجارت ایران و روسیه روی ریل روبل و ریال

صادق زیباکلام در قاب «چرا شما را نمی‌گیرند»

یحیی سریع: در صورت ورود زمینی آمریکا آماده نبرد هستیم

درگیری‌ نیروهای مقاومت با اشغالگران صهیونیست در اردوگاه جبالیا

اردوغان: بیش از 1000 عضو حماس در بیمارستان‌های ترکیه درمان می‌شوند

مجلس کویت ناکام ماند

دانشجویان در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه کلمبیا چفیه پوشیدند

ماجرای عکس یحیی السنوار که حرص مقامات رژیم صهیونیستی را در آورد

بازار کار تحت تاثیر هجوم سونامی‌وار هوش مصنوعی

چرا ثبت اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت الزامی شد؟

خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی 30.9 درصد شد

اقتصاد ایران دهه 90 سند راهبردی توسعه نداشت

آغاز نشست سخنگوی اقتصادی دولت

این‌گونه نرخ دلار 7 هزار تومان تغییر کرد/ نرخ احتمالی ارز در روزهای آینده را ببینید

رونق بیش از 1700 بنگاه تولیدی با حمایت قرارگاه تحقق شعار سال و کارگروه تسهیل استان