ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شوک اقتصادی پاکستان برای جهان پاکستان

شوک اقتصادی پاکستان برای جهان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - حجم تجارت بین‌المللی پاکستان به‌طور قابل‌توجهی کمتر از پتانسیل خود باقی مانده است که ارقام سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2023 بر آن تاکید دارد.
به گزارش ایسنا، تجارت جهانی پاکستان در این مدت، 82.06 میلیارد دلار بوده است که مجموعاً واردات آن 55.30 میلیارد دلار و صادراتش 27.73 میلیارد دلار بود. این کاهش قابل‌توجهی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که کل تجارت 112 میلیارد دلار، صادرات 31.
8 میلیارد دلار و واردات 80.2 میلیارد دلار بود. محدودیت‌های وارداتی در این دوره بر صادرات نیز تأثیر منفی گذاشت که به دلیل در دسترس نبودن نهاده‌های وارداتی و سایر عوامل مؤثر بود.
علیرغم موقعیت راهبردی پاکستان در اقتصاد جهانی، رتبه پاکستان به عنوان واردکننده (46) و صادرکننده (61) در بین 138 کشور، نشان‌دهنده پتانسیل‌های بکر آن است. به طرز شگفت‌آوری، این کشور از نظر تراز تجاری در جایگاه 132 جهان قرار دارد. در حالی که پاکستان قراردادهای دوجانبه و چندجانبه متعددی از جمله قراردادهای تجارت آزاد و امتیازی را با هدف تقویت تجارت منعقد کرده است اما برای بهره برداری کامل از فرصت های ارائه شده توسط این ترتیبات تلاش کرده است.
یکی از این سازمان‌ها که هدف آن بهره‌برداری از پتانسیل تجاری کشورهای اسلامی است، سازمان همکاری اقتصادی دی‌ 8 (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه) است. کشورهای دی‌ 8 متشکل از پاکستان، بنگلادش، اندونزی، ترکیه، ایران، مالزی، مصر و نیجریه، مجموعاً دارای تولید ناخالص داخلی 4.92 تریلیون دلاری هستند که تقریباً 14 درصد از حجم تجارت جهانی و 50 درصد از حجم تجارت بین اعضای سازمان همکاری اسلامی را تشکیل می‌دهد.
پاکستان علیرغم ترکیب امیدوارکننده خود، به طور کامل از فرصت‌های ارائه شده دی 8 از جمله توافقنامه تجارت ترجیحی گروه PTA-D8 که اخیراً اجرا شده است، با هدف ارتقای تجارت بین کشورهای عضو، استفاده نکرده است.
نیاز فوری به افزایش حجم تجارت دوجانبه پاکستان با کشورهای دی 8، به ویژه بهبود تدریجی سهم آن وجود دارد. تجارت پاکستان با ایران اهمیت زیادی دارد. پاکستان در سال 2022، کالاهایی به ارزش 1448 میلیون دلار از ایران وارد کرده است، در حالی که صادرات پاکستان به اندازه 843 میلیون دلار بوده است. اخیراً یک برنامه راهبردی پنج ساله بین دو کشور منعقد شده است تا به هدف تجاری 5 میلیارد دلاری تا سال 2028 دست یابد.
تجارت دوجانبه پاکستان با ترکیه در گذشته تا حدودی ثابت مانده است و در سال 2022 به 822 میلیون دلار رسیده است و صادرات پاکستان به ترکیه به 345 میلیون دلار رسیده است. صادرات پاکستان در سال 2021 به ترکیه 858 میلیون دلار ارزش داشت که تراز تجاری بیشتر به نفع ترکیه بود.
پیش‌بینی می‌شود که با اجرایی‌ شدن اخیر موافقتنامه تجارت کالا بین پاکستان و ترکیه در سال 2023، تجارت رشد کند. به همین ترتیب، صادرات پاکستان به مالزی در سال 2023 بالغ بر 300 میلیون دلار و واردات 961 میلیون دلار در مقایسه با صادرات 375 میلیون دلاری و واردات از مالزی به ارزش 1060 میلیون دلار در سال 2022 بوده است.
در سال‌های اخیر، تجارت دوجانبه پاکستان و بنگلادش با نرخ متوسط پنج درصد رشد اسمی داشته است. با این حال، صادرات پاکستان به بنگلادش شاهد کاهش بوده است و از 953 میلیون دلار در سال 2022 به 705 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است. به طور معمول، صادرات پاکستان به بنگلادش شامل منسوجات، محصولات معدنی و محصولات شیمیایی است، در حالی که واردات از بنگلادش عمدتاً شامل جوت، سایر الیاف نساجی، تنباکوی خام و کشتی‌های قراضه است. متأسفانه، کمیسیون مشترک اقتصادی پاکستان و بنگلادش (JEC) همچنان غیرفعال است و مانع رشد تجارت دوجانبه می‌شود.
پاکستان قبلاً خود را به عنوان تامین‌کننده کلیدی ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع قند و سیمان بنگلادش معرفی کرده بود. قابل ذکر است که مشارکت پاکستان در راه اندازی دو کارخانه قند موفقیت‌آمیز بود و این کارخانه‌ها با ظرفیت‌های بالا کار می‌کردند و از رقبای منطقه‌ای بهتر عمل می‌کردند.
با این حال، تغییر سیاست‌های بعدی پاکستان به از دست دادن سهم بازار در بخش ماشین‌آلات کارخانه بنگلادش، علیرغم چالش‌های مداوم صنعت قند و شکر بنگلادش منجر شد. اقتصاد بنگلادش برای اشتغال و حمایت از کشاورزی به شدت به صنعت قند و شکر وابسته است. 15 کارخانه قند وجود دارد که همگی در بخش دولتی هستند.
وضعیت فعلی صنعت قند و شکر بنگلادش فرصتی را برای پاکستان فراهم می‌کند تا دوباره وارد بازار شود و برنامه‌هایی برای خصوصی سازی، واگذاری و نوسازی در دست اجراست. علاوه بر این، رشد پیش بینی شده بازار شکر بنگلادش که انتظار می‌رود تا سال 2027 به 2.29 میلیارد دلار برسد، چشم‌انداز قابل‌توجهی را برای صادرات ماشین‌آلات قند و شکر پاکستان ارائه می‌دهد.
به طور مشابه، پاکستان همچنین یک کارخانه آسیاب و بسته بندی سیمان با ظرفیت 65 تن در ساعت در بنگلادش به نام کارخانه سیمان مونگلا تاسیس کرده است. مشارکت پاکستان در ایجاد کارخانه سیمان مونگلا در بنگلادش، پتانسیل آن را در صنعت سیمان برجسته می‌کند.
اندونزی همچنین فرصت‌ هایی را برای کالاهای پاکستان، به ویژه در بخش صنعت قند و شکر ارائه می‌دهد. علیرغم موفقیت قبلی در نصب کارخانه قند سوبانگ در دهه 1980، عدم پیگیری پاکستان در تامین سفارشات اضافی، تعامل این کشور با بازار اندونزی را محدود کرده است. با این حال، با عضویت پاکستان در دی 8، راهی برای احیای همکاری‌های صنعتی با اندونزی وجود دارد که با توافق‌نامه درمان ترجیحی پاکستان و اندونزی تسهیل می‌شود.
در حالی که پاکستان پتانسیل بسیار زیادی در تجارت بین‌المللی، به ویژه با بنگلادش و اندونزی دارد، تحقق این پتانسیل مستلزم تعامل فعال با شرکای دوجانبه و چندجانبه، استفاده مؤثر از توافق‌های موجود و تمرکز راهبردی بر بخش‌های کلیدی مانند ماشین‌آلات کارخانه، تراکتور، قطعات خودرو، کالاهای ورزشی، تجهیزات پزشکی، داروسازی، برنج، میوه‌ها و سبزیجات، سیمانو انواع محصولات است.
بر اساس گزارش دنیوز، پاکستان از طریق تلاش‌های هماهنگ و استفاده از پلتفرم‌هایی مانند دی 8 می‌تواند ردپای تجارت جهانی خود را افزایش دهد و سهم قابل‌توجهی در اقتصاد جهانی داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1118584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیاست‌های مقابله با انتظارات تورمی جواب داد+ فیلم

استان کرمان ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی دارد

برکناری مارشال

رخدادی بی‌نظیر

ایران ناگزیر به تغییر دکترین هسته‌ای خود می‌شود؟

«عصبانی نیستم»؛ واکنش روزنامه دولت به نامه روحانی

وزیر سابق دولت رییسی؛ محکومیت قضایی برای مدعی اقتدار غذایی!

اکونومیست: با برکناری وزیر دفاع، استراتژی جنگی مسکو تغییر می‌کند؟

فروشندگان طلا تا شش ماه از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت معاف شدند

استراتژی ایران در برنامه هسته‌ای تغییر کرده است؟

معاون رئیسی برکنار شد یا استعفا داد؟

محدودسازی دانشجویان

عباس عبدی: تنها راه برای فرزندآوری امیدوار کردن مردم و طبقه متوسط به آینده است

خطر کیمیا علیزاده برای مدال ایران؟

حدادعادل: علاقه‌مندی‌ام خواندن خاطرات سیاسی- اجتماعی است

روایت یک مورخ از بدبینی تاریخی حاکمان ایران به اسرائیل

دردسرهای بی‌پایان آمریکا در دریای سرخ

علت تأخیر در اعمال قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

کاردار جدید سفارت ایران در انگلیس منصوب شد

واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند

صنایع دفاع امسال برای 200 نفر در دورود اشتغال ایجاد می‌کند

نرخ بیکاری در لرستان باید تک‌رقمی شود

میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان فارس کاهشی شده است

سید حسن نصرالله: ما شهدایمان را علنی تشییع می‌کنیم و اسرائیلی‌ها کشته‌هایشان را مخفیانه دفن می‌کنند

برندگان کرونا؛ بازندگان پساکرونا

حمله «جوان» به روحانی: چرا فکر می‌کنید شبیه اپوزیسیون نیستید؟

تصویری که از نگاه سیدحسن نصرالله نشانگر پیروزی مقاومت فلسطین است

تحصن دانشجویان بلژیکی در حمایت از غزه

اردوگاه جبالیا، مهد انتفاضه اول و اردوگاهی که فرماندهان بسیاری تربیت کرد

موشک‌های مقاومت شمال فلسطین اشغالی را به آتش کشید

بن گویر: باید شهرک‌های صهیونیست را بار دیگر به غزه بازگردانیم

وزیر خارجه آمریکا: دارایی های روسیه را برای بازسازی اوکراین مصادره می‌کنیم

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو

رسوب 8.500 تن غلات در انبار‌های بندر فریدونکنار

بانک مرکزی اعلام کرد: رشد 25 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در فروردین1403

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

نظارت بر بازار نامحسوس و مداوم صورت گیرد

استقبال نخست وزیر ویتنام از توسعه روابط پلیسی با ایران

امکان تداوم تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در روزهای آینده

مهاجری: آواربرداری اقتصادی بعد از دولت رئیسی کار حضرت فیل است!

کاخ الیزه: فرانسه تسلیحات اضافی به اوکراین می‌دهد

آتش‌سوزی در پایگاه نظامی در تل‌آویو

آشوب در ارمنستان؛ معترضان دستگیر شدند

پاشینیان: تعیین مرز با جمهوری آذربایجان باید بر اساس توافق آلماتی باشد

آخرین قیمت انواع گوشت و مرغ اعلام شد

168 کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد

تداوم کاهش نرخ تورم در ابتدای امسال

عوامل موثر بر هزینه باربری بین المللی را برای کاهش هزینه بشناسید

استقبال کرمان از سرمایه‌گذاران بلاروس برای تولید ماشین آلات صنعتی

امکان تمدید تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در روزهای آینده