ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جهان با بحران کمبود خون مواجه است آسیا و اقیانوسیه

جهان با بحران کمبود خون مواجه است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که عرضه‌ی خون در جهان برای استفاده در انتقال خون کافی نیست و بیشتر کشورها دچار کمبود هستند.

اولین تجزیه‌و‌تحلیل دقیق درمورد میزان عرضه و تقاضای خون در جهان نشان داده است که 119 کشور از 195 کشور جهان خون کافی برای تامین نیازهای بیمارستان‌های خود ندارند. براساس اهداف سازمان جهانی بهداشت، کشورهای مذکور شامل تمام کشورهای مرکز، شرق و غرب آفریقای سیاه، اقیانوسیه (به‌جز استرالیا) و آسیای جنوبی می‌شوند و تقریبا 102 میلیون واحد خون کم دارند. انتقال خون یکی از ارکان پزشکی مدرن است که هرساله جان میلیون‌ها انسان را نجات می‌دهد؛ اما در کشورهای دارای درآمد متوسط و کم‌درآمد، بسیاری از بیماران بیمارستانی به‌موقع و بی‌خطر به خون مورد نیاز خود دسترسی پیدا نمی‌کنند. در سرتاسر جهان، سالیانه بیش از 100 میلیون واحد خون اهدا می‌شود. البته 42 درصد از این خون در کشورهای پردرآمدی که کمتر از 16 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، جمع‌آوری می‌شود. در 38 کشور قاره‌ی آفریقا ، کمتر از هدف سازمان جهانی بهداشت یعنی 10 واحد خون به ازای هر 1000 نفر جمع‌آوری می‌شود و در این مناطق اغلب کیت‌های آزمایشی مورد نیاز برای تشخیص بیماری‌هایی که به‌واسطه‌ی خود منتقل می‌شوند، وجود ندارد. کریستینا فیتزموریس ، هماتولوژیست دانشگاه واشنگتن می‌گوید: مقاله‌های مرتبط:
انتقال خون جوان با پیری مبارزه می‌کند چرا بیماری قلبی در میان اهالی آسیای جنوبی رواج بیشتری دارد؟ کشف منبع جدیدی از سلول‌های خونی در بدن انسان
در مطالعات دیگر روی ایمنی خون مانند خطر انتقال عفونت‌هایی نظیر HIV تمرکز شده اما مطالعه‌ی ما نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد در کدام‌یک مناطق جهان بیشترین کمبود خون وجود دارد و در کجاها باید در راستای افزایش اهدای خون، گسترش خدمات مرتبط با انتقال خون و توسعه‌ی راه‌های دیگر اقداماتی انجام داد. البته باید این نکته را در نظر داشت که برآوردی در این مقیاس، به‌نوبه‌ی خود با محدودیت‌هایی نیز همراه است. نویسندگان مطالعه در این خصوص به این مورد اشاره کرده‌اند که مبنا قراردادن نرخ استفاده از خون در بیماران آمریکایی، ممکن است نیاز واقعی به خون را در خارج از کشور آمریکا کمتر از حد برآورد کند؛ به‌خصوص در مناطقی که در آن بیماری‌های گرمسیری، مالاریا و اختلالات مادرزادی شایع‌تر است. با این حال، این نتایج اولیه، ارقام تقریبی را در اختیار متخصصان بهداشت قرار می‌دهد تا با آن کار کنند و اگر ما بخواهیم برای آینده آمادگی داشته باشیم، این ارقام اهمیت زیادی دارند.
پژوهشگران برای تخمین کل نیازهای خون در هر کشور، اینطور حساب کردند که چند واحد خون برای 20 نوع وضعیت پزشکی مختلف مورد نیاز است. سپس با درنظرگرفتن میزان شیوع این بیماری‌ها در هر منطقه، شکاف بین عرضه و تقاضای خون را در هر یک از کشورها برآورد کرده و کشورها را براساس آن رتبه‌بندی کردند. یافته‌های آن‌ها به همراه گزارش سازمان جهانی بهداشت و مطالعه‌ی دیگری که در سال 2017 منتشر شد، نشان می‌دهد که نیاز هرکدام از کشورها به خون نسبت به هدفی که سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده، بیشتر بوده و این تقاضا در حال افزایش است. مگان دلانی از بیمارستان ملی کودکان واشنگتن می‌گوید: هرچه تعداد بیشتری از مردم در کشورهای کم‌درآمد و کشورهای با درآمد متوسط به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی پیدا کنند، تقاضا برای انتقال خون افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد و بدون حمایت‌های ملی، ساختاری و قانونی شکافی که ما بین ذخیره‌ی جهانی و تقاضای خون پیدا کرده‌ایم، افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر نیز این شکاف بسیار بزرگ است. درحالی‌که میزان عرضه‌ی خون در جهان در حدود 272 میلیون واحد برآورد شده است، در سال 2017 میزان تقاضا به 303 میلیون واحد رسید. این بدان معنا است که جهان 30 میلیون واحد خون کم دارد و در 119 کشوری که عرضه‌ی کافی وجود ندارد، این کمبود به 100 میلیون واحد می‌رسد. سودان جنوبی پایین‌ترین عرضه‌ی خون را داشت: 46 واحد به ازای هر صد هزار نفر. درحقیقت، نیاز این کشور به خون 75 برابر بیشتر از عرضه‌ی آن است. در کشور هند که دارای بیشترین کمبود مطلق بود، حدود 41 میلیون واحد خون کمبود وجود داشت و تقاضا برای خون 400 برابر عرضه بود. پژوهشگران در مقاله‌ی خود چنین نتیجه‌گیری می‌کنند: در بسیاری از کشورهای دارای درآمد متوسط و کم‌در‌آمد، به‌منظور گسترش خدمات انتقال خون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک، سیستم‌های مدیریت خون و جایگزین‌هایی برای انتقال خون است. تقاضای برآورده‌نشده‌ی بزرگی برای حمایت مالی و ساختاری دولت ازطریق ایجاد یک نهاد قانونی برای تضمین تامین، کیفیت و ایمنی خون وجود دارد. نتایج این پژوهش در مجله‌ی The Lancet منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/102112/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت