ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پژوهشگر بروکینگز بررسی کرد: مرگ بغدادی...و سخنرانی ترامپ خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرآنلاین / متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عملیات نیروهای ویژه آمریکا و کشته شدن البغدادی، نقطه عطف مهمی درجنگ با داعش و مبارزه با تروریسم است. پرزیدنت ترامپ حق داشت که درنطق روز یکشنبه 27 اکتبر که طی آن مرگ البغدادی را اعلام کرد، از مقامات و کشورهایی که در این رابطه کمک کرده بودند تقدیر به عمل آورد.
دکتر دانیل بایمن در موسسه مطالعاتی بروکینگز آمریکا سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره کشتن البغدادی سرکرده داعش را زیر سوال برد و معتقد است که بیش از این از ترامپ توقعی نبود!
عملیات نیروهای ویژه آمریکا و کشته شدن البغدادی، نقطه عطف مهمی درجنگ با داعش و مبارزه با تروریسم است. پرزیدنت ترامپ حق داشت که درنطق روز یکشنبه 27 اکتبر که طی آن مرگ البغدادی را اعلام کرد، از مقامات و کشورهایی که در این رابطه کمک کرده بودند تقدیر به عمل آورد.
متاسفانه، رییس جمهوری حتی در زمان اعلام این پیروزی بزرگ هم نتوانست از پراکنده گویی، حاشیه رفتن و شخصی کردن موضوع دست بردارد.
مرگ البغدادی شکست بزرگی برای داعش و پیروزی مهمی برای راستی و عدالت بود. همان طوری که رییس جمهور هم اشاره کرد، البغدادی فردی بیمار، فاسد و شرور بود. مرگ او، آن هم در زمانی که خلیفه کذایی به زندگی زیر زمینی روی آورده بود، موجب در هم پیچیدن طومار خلافت گردید. البغدادی کاریزما داشت و ماهر بود، هر چند که جانشین او هر کسی هم که باشد، از توانایی های او برخوردار نخواهد بود و توان رهبری داعش و ایجاد انگیزه در نسل جوان داعشی را نخواهد داشت، کما اینکه برخی از اسلاف البغدادی هم از توانایی های او بی بهره بردند. توانمندهای جانشین بغدادی هر چقدر هم که باشد، باید به یک نکته توجه داشته باشد و آن هم این است که اگر می خواهد به سرنوشت البغدادی دچار نشود، مجبور خواهد بود به زندگی مخفی و عدم ارتباط با سایر اعضای داعش روی آورد، و البته در این صورت حاصل آن خواهد شد که او در سازماندهی مجدد داعش دچار مشکلات و گرفتاری های فراوانی خواهد گردید.
رییس جمهور نطق خود را توفانی آغاز کرد و با تمجید از شهامت و توانمندی فوق العاده نیروهای ویژه آمریکایی، اهمیت مرگ البغدادی را مورد تاکید قرار داد. ترامپ در سخنرانی اش گفت «ایالات متحده شب گذشته، تروریست رده اول دنیا را به چنگال عدالت سپرد». مردم آمریکا باید از شنیدن این نطق رییس جمهور به وجد آمده باشند. اظهارات رییس جمهور مبنی بر اینکه ایالات متحده اکنون به دنبال شکارجانشین احتمالی البغدادی است، نیز به دلایلی باورکردنی هستند. اظهارات او در ستایش افسران و نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده نیز شایان تقدیر هستند، هر چند که رییس جمهور، بارها به همین نهادهای اطلاعاتی حمله کرده، آن هم نهادهایی که کشور را از خطر تروریسم مصون نگهداشته اند.
پرزیدنت ترامپ همچنین لطف کرد و از هم پیمانان آمریکا به خاطر کمکی که در رابطه با کشتن البغدادی داشتند، سپاسگزاری کرد. تشکر ترامپ، برای فردی چون او که همواره از شرکای آمریکا با عنوان یک عده مفت خور انتقاد کرده، امری غیر معمول بود. البته من یک قسمت دیگر از نطق ترامپ را هم دوست داشتم. منظورم آن قسمتی است که او در ستایش از سگ خوشگل و باهوشی که در جریان عملیات شکار البغدادی مجروح شد، صحبت کرد. البته این را به حساب دلبستگی من به سگها و احساساتی بودنم بگذارید.
با همه اینها باید این را گفت که لحن ترامپ در نطق اش به گونه ای بود که اهمیت این لحظه تاریخی، در آن رنگ باخت. رییس جمهور می توانست از این فرصت برای ارسال پیام اتحاد به ملت آمریکا بهره ببرد، اما در عوض، به شکل کینه توزانه و مغرورانه ای گفت « البغدادی مثل یک بزدل و سگ مرد. لحظات پایانی زندگی اش را با هول و هراس و ترس از نزدیک شدن سربازان آمریکایی سپری کرد». البته من شخصا امیدوارم که همه این حرفهایی را که رییس جمهور گفت، درست باشند، اما به نظرم راهی برای اینکه بدانیم البغدادی در لحظات آخر زندگی چه احساسی داشته، وجود ندارد. مرگ البغدادی مهمتر از آن است که بخواهیم با چنین حدس و گمان های بیهوده و اغراق آمیزی درباره احساس او در لحظات آخر زندگی اش، صحبت کنیم.
نطق پرزیدنت ترامپ و همچین پاسخش به سوالات، آکنده از پراکنده گویی بودند. رییس جمهور بار دیگرحرفهای گذشته اش رامطرح کرد و در میان این همه مشکل، بازهم درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا سخن گفت. او تعبیر «توله سگ های ترسو» و «بازنده ها» را درباره تروریست ها به کار برد. چنین ادبیات کوچه و بازاری در شان جایی چون کاخ سفید نیست.
رییس جمهور همچنین در نطق اش گفت که «در جریان عملیات شکار البغدادی، به اطلاعات بسیار مهمی در رابطه با داعش و طرح های آینده اش دست پیدا کرده که برای ما اهمیت بسیار زیادی هم دارند». اگر حرفهای او درست باشند و من هم امیدوارم که راست گفته باشد، باید گفت که این اطلاعاتی که او از آن صحبت می کند به سادگی می سوزند و باید پیش از آنکه در نطقش به آن اشاره کند، آن را برای تحلیل و اقدام لازم، در اختیار تحلیلگران قرار بدهد. دشمن هر چه بیشتر درباره آمریکا بداند، می تواند اقدامات بیشتری بر ضد آمریکا انجام دهد.
اگرچه نطق ترامپ در رابطه با ستایش از هم پیمانان آمریکا و کمک آنها به شکار البغدادی، به طور کلی شایان توجه است اما ترامپ در رابطه با روسیه و ترکیه، و گفتن اینکه روسیه در این عملیات فوق العاده بود، بذل و بخشش زیادی کرد. هم روسیه و هم ترکیه نشان داده اند که در نبرد با داعش، دمدمی و مذبذب هستند. به نظر می رسد که نقش آنها در عملیات شکار البغدادی، محدود به این بود که اجازه استفاده از حریم هوایی شان را دادند و به سوی نیروهای آمریکایی شلیک نکردند.
بنا به گزارش واشنگتن پست، متحدان کرد ایالات متحده که پشت شان را هم در سوریه خالی کردیم و همچنین عراق، در دادن اطلاعات و کمک در سایر موارد، نقش کلیدی در شکار البغدادی داشتند. در حالی که می دانیم که آمریکا به خاطر تصمیم ترامپ در سوریه، به کردها پشت کرد، شنیدن اینکه پرزیدنت ترامپ در نطق اش از نقش کردها در این عملیات تقدیر کند و بگوید، کارکردن با کردها به خاطر آسیبی که در جنگ با ترکیه دیده اند، راحت تر از هر وقت دیگر است، واقعا رنج آور است.
من از اینکه در این عملیات چه کسی، چه کاری کرده و سهم اش در عملیات چقدر بوده، اطلاعی ندارم، اما از صمیم قلب امیدوارم که حرف رییس جمهور در رابطه با اینکه می گوید اکنون روسیه و ترکیه از هم پیمانان نزدیک آمریکا در مبارزه با تروریسم هستند و در آینده نقش مهمی را در نبرد با داعش ایفا خواهند کرد، واقعا درست باشد. این اظهارات رییس جمهور، بیشتر در راستای توجیه تصمیم اش درباره سوریه، و واگذاری شمال سوریه به ترکیه و روسیه است، در حالی که باید در آنجا، برای نبرد با داعش روی کردها و سایر شرکای کلیدی آمریکا حساب می کردیم.
البته رییس جمهور باید آخر سر، موفقیت در مبارزه با تروریسم را نیز به حساب خود می گذاشت. ترامپ در نطقش اشاره کرد که داعش از نظر فنی، وضع درخشان و فوق العاده ای دارد و هیچکس در دنیا، نمی تواند بهتراز داعش از اینترنت بهره ببرد. البته باید گفت صحبت ترامپ یک استثنا دارد و او بهتر از داعش می تواند از اینترنت استفاده کند.
رییس جمهور در نطق اش بار دیگر ادعای غلطش را تکرار کرد و گفت که او مخالف جنگ عراق در سال 2003 بوده و پیشتر نسبت به خطر القاعده و اینکه بن لادن باید کشته شود، هشدار داده بوده است.
ترامپ در حالی که از کمک افسران اطلاعاتی آمریکا به عملیات شکار بن لادن تقدیر کرد، مختصری هم به آنچه که به زعم او ضعف ساختار اطلاعاتی آمریکاست اشاره کرد و گفت «افرادی که باهوش هم نیستند، مشغول کار اطلاعات شده اند». شاید منظور ترامپ از این افراد غیر باهوشِ مشغول به کارِ اطلاعات، همانهایی باشند که الان مشغول تحقیق و تفحص پیرامون خلافکاری های او هستند. ترامپ همچنین مدعی شد که پیش از عملیات شکار البغدادی، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان را به دلیل خطر درز اطلاعات، در جریان این عملیات قرار نداده بوده است. نانسی پلوسی و سایر مقامات حزب دموکرات تایید کرده اند که کسی در این رابطه با آنها صحبتی نکرده است.
مرگ البغدادی موفقیت بزرگی در مبارزه با تروریسم است، اما نطق ترامپ در این رابطه، با نظر به سیاست مبتذلی که دارد، دور از انتظار نبود. در حالی که فضای آمریکا در شرایط کنونی این گونه دچار شکاف شده، شرم آور است که رییس جمهور از این فرصت نادر، برای اتحاد ملت استفاده نکرد.
ترجمه حامد ضرغامی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/102903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود