ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ ریشه فساد در عراق و افغانستان خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اطلاعات / « ریشه فساد در عراق و افغانستان » عنوان ستون "محک" در روزنامه اطلاعات به قلم ابوالقاسم قاسم زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
این روزها مردم عراق از سر مشکلات شدید مالی ـ اقتصادی و به ویژه معیشتی به خیابان‌ها آمده‌اند و با اعتراض به فساد و بی‌کفایتی دلتمردان، خواهان تغییر در اداره و مدیریت کلان کشور شده‌اند.
چند هفته‌ا‌ی از ادامه این اعتراض‌ها گذشته است، اما جالب توجه اینکه در داخل عراق، همه سیاستمداران، مسؤولان، شخصیت‌های برجسته احزاب و سران طوائف از گروه‌های قومی و مذهبی، به صورت یکپارچه اعتراض‌های مردم را بر حق دانسته‌اند تا آنجا که به قول ضرب‌المثل فارسی هر کدام که پای مصاحبه خبری یا پیام به مردم می‌رسند، یک جمله مشترک دارند و آن «کی بود، کی‌ بود، من نبودم!» این هم تجربه دیگری است در کشور همسایه ما عراق؛ همچون در داخل کشور خودمان! آنگاه که «طاعون فساد» آشکار شد و مبارزه با آن در صدر شعارهای مسؤولان قرار گرفت، کمتر فرد یا مسؤولی جریان سازی‌ فساد را ناشی از سوء مدیریت خود دانسته و به تن گرفته است، حتی اگر در محکمه قضایی فرا خوانده شده‌اند، چنان آسمان و ریسمان به هم می‌بافند که خود را مبرا از ثروت اندوزی‌ها از مسیر فساد و رانت خواری‌ها می‌دانند!
بازهم این تجربه تاریخی ـ اجتماعی دیگری است که در ضرب‌المثل فارسی نیز آمده است «پیدا کن پرتقال فروش را!»
مردم ایران و عراق در این باور اشتراک نظر دارند که شهروندان دو کشور ثروتمندند اما هر دو ملت با سابقه طولانی مبارزاتی برای کسب استقلال و آزادی، از مسیر تلخ سالهای سال رانت خواری‌ها آن هم از درون بخش‌های مهمی از درون مدیریت کلان کشور، فاسد و فقر زده شده‌اند! اعتراض‌های مردم ما و عراق همگونی‌هایی دارند که از مهم‌ترین آنها، سوء استفاده از مدار قدرت و مسؤولیت تا ساختن طبقه جدید از طریق جریان‌سازی رانت‌خواری‌ها در مدار غارت منافع ملی است که محصول آن انفکاک جامعه به دو طبقه بسیار مرفه فاسد و دیگری دچار فقرزدگی مرگ‌آور شده است. اما تفاوت دو کشور در این است که در ایران مسؤولان زنگ خطر و هشدارهای مردم را خیلی زودتر از عراق دریافتند و مبارزه با «فساد» را در صدر برنامه‌های خود، به‌ویژه در قوه قضائیه قرار دادند. دیروز رئیس قوه قضائیه گفت: «مبارزه با فساد حرکت تشریفاتی و سیاسی نیست. راهبرد نظام، ایجاد امید در میدان عمل و اجرا است.» به نظر می‌رسد مبارزه با فساد از نگاه مسؤولان و در قوه قضائیه در صدر اولویت‌های کاری قرار گرفته است. تا آنجا که دادستان کل کشور از پاکسازی درون قوه قضائیه خبر داد و گفت: «با قاضی فاسد برخورد می‌کنیم. حکم قضایی برای انفصال خدمت 6 قاضی فاسد از دستگاه قضا در 15 روز گذشته صادر شده است و پرونده‌ اتهامی 7 تا 10 قاضی دیگر، آماده رسیدگی در دادگاه عالی است.»
در عراق گویا سران مدیریت این کشور، دیر از خواب غفلت بیدار شده‌اند؛ آنگاه که مردم به خیابان‌ها آمده‌اند و خواهان پاکسازی کشور خود از فراگیری فساد در مجموعه مدیریت‌ها شده‌اند. سخنان رئیس‌جمهور عراق «برهم‌صالح» در پیامی به مردم عراق این بود که مجلس و دولت عراق هشدارهای به حق مردم را شنیده‌اند و درخواست آنها برای پاکسازی کشور از فساد را برحق می‌دانند. اصلاح دولت و امور کشور در اولویت قرار گرفته است و ما گام به گام برای ریشه‌کنی فساد در مدیریت اجرایی کشور اقدام خواهیم کرد.
این بخشی از صورت مسأله در عراق است. بخش مهم دیگر آن همگونی سیاست و بسترسازی فساد از سوی آمریکا در دو کشور افغانستان و عراق است. این هر دو کشور سال‌هاست که در اشغال سیاسی، نظامی آمریکا قرار دارند. در این سال‌ها هر دو کشور در دایره و سیطره اشغال آمریکا و دستورات فرماندهی آن مدیریت و اداره شده‌اند، هر دو کشور سال‌های سال از روال اشغال آمریکا، فقرزده و دارای مدیریت فساد‌آور شده‌اند. تا امروز و هنوز هم بعد از سال‌ها اشغال عراق از سوی آمریکا، سلطه و نظارت شدید مالی بر این کشور از سوی آمریکا اعمال می‌شود تا آنجا که سفارت آمریکا در بغداد بر درآمدهای نفتی عراق سیطره و تسلط دارد. آمریکایی‌هادر عراق میدان رانت‌خواری‌های مالی را نهادینه کردند. در افغانستان نیز همین شیوه و روال از سوی آمریکایی‌ها رواج پیدا کرد. اکنون برخی از گزارشگران مستقل غربی آمار می‌دهند که بیش از 30 درصد مردم افغانستان زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند؛ آن هم در حالی‌که سراسر افغانستان گرفتار جنگ داخلی و کشتار است. ترامپ قبل از انتخاب به ریاست جمهوری و چندین بار در سه سال گذشته از دوران ریاست جمهوری‌اش گفته است، «ما (آمریکا) بیش از 7 تریلیون دلار در افغانستان و عراق دلار خرج کردیم اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم!» محصول آن فساد و فقر زدگی عمومی شده است. واقعیت این است که هر کشوری در سیطره یا به اشغال آمریکا درآید علاوه بر اینکه استقلال خود را از دست می‌دهد و در گروگان آمریکا در می‌آید، فقر زدگی و فساد را نیز به ارمغان می‌برد. اکنون آمریکا با ادامه اشغال عراق مرحله به مرحله فساد را در این کشور و در افغانستان رایج و عمومی کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/102944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت