ایرانیان جهان

آخرين مطالب

علی بابا گزارش مالی سه ماهه دوم 2020 را منتشر کرد: رشد تجارت الکترونیک و محاسبات ابری ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - علی بابا به‌عنوان یک مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه آنلاین مشهور و معتبر، کسب درآمد دلاری و سود قابل‌توجهی را در گزارش مالی اخیر خود به ثبت رسانده است.

علی بابا شرکت بزرگ و شناخته‌شده‌ای است که اکنون به‌عنوان یک هولدینگ در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند. این شرکت چینی نزد بسیاری از مردم به‌عنوان یک مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه آنلاین شناخته می‌شود. علی بابا هم مانند بسیاری از شرکت‌های مشابه گزارش‌های مالی خود را در بازه‌های زمانی سه‌ماهه منتشر می‌کند. از همین رو به‌تازگی شاهد انتشار گزارش مالی جدید این شرکت هستیم. مقاله‌های مرتبط:
اینتل گزارش مالی سه‌ماهه سوم 2019 را منتشر کرد: سکون در بخش کامپیوتر و رشد در سایر بخش‌ها سامسونگ در گزارش مالی اخیرش، سود فروش گلکسی نوت 10 را درخورتوجه اعلام کرده است بیوگرافی جک ما، مؤسس گروه علی بابا و سومین فرد ثروتمند چین
همان گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، سال مالی شرکت‌های فعال در دنیای فناوری گاه با یکدیگر و حتی با سال تقویمی متفاوت است. به همین دلیل در شرایطی که اکنون بسیاری از شرکت‌های معتبر گزارش سه ماهه سوم سال مالی 2019 خود را منتشر می‌کنند، علی‌بابا اقدام به انتشار گزارش مالی چهارک دوم سال مالی 2020 کرده است. گزارشی که در آن دو بخش تجارت الکترونیک و محاسبات ابری این شرکت به‌عنوان موفق‌ترین بخش‌های علی بابا از نظر کسب درآمد دلاری و سود معرفی شده است. درآمد علی بابا در دوره‌ی مالی اخیر 40 درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. میزان درآمد بخش محاسبات ابری یا رایانش ابری این شرکت هم حدود 64 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که میزان افزایش درآمد آمازون در بخش محاسبات ابری خود در دوره‌ی مالی اخیر، یعنی از ماه ژوییه تا سپتامبر، نسبت به سال گذشته تنها 35 درصد بوده است. این رقم در طول پنج سال اخیر کمترین رشد درآمدی سرویس AWS به شمار می‌رود. باتوجه به اینکه آمازون یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در بازار محاسبات و سرویس ابری محسوب می‌شود، می‌توان از طریق مقایسه‌ی آمار ذکرشده به عملکرد قدرتمند علی‌بابا در بخش سرویس‌های ابری طی چارک دوم سال مالی 2020 پی برد. انتشار گزارش مالی اخیر بر قیمت سهام علی بابا در آمریکا هم تأثیر مثبتی گذاشته است؛ به گونه‌ای که هر سهم این شرکت اکنون با قیمتی مابین 178.2 تا 179 دلار به فروش می‌رسد.
درآمد علی بابا در سه ماهه دوم سال مالی 2020 برابر با 119 میلیارد یوان چین معادل 16.65 میلیارد دلار آمریکا بوده است. این رقم حدود 1.1 درصد بیشتر از برآورد پیشین وال استریت یعنی 16.47 میلیارد دلار است. میزان درآمد خالص علی بابا برای سهام‌داران این شرکت هم در این دوره‌ی مالی 72.54 میلیارد یوان معادل 10.1 میلیارد دلار براورد می‌شود. همان گونه که اشاره شد، بخش تجارت الکترونیک به‌عنوان یکی از موفق‌ترین بخش‌های علی‌بابا در دوره‌ی مالی اخیر شناخته می‌شود و از نظر کسب درآمد به میزان 85 درصد رشد داشته است. این رشد موجب شده است تا میزان درآمد به ازای هر سهم علی بابا در دوره‌ی مالی اخیر به 1.83 دلار برسد؛ رقمی که 36 درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این در حالی است که برآورد وال استریت از این شاخص حدود 21 درصد کمتر بوده و معادل 1.51 دلار به ازای هر سهم است. در گزارش مالی اخیر علی بابا شاخص درآمد پیش از بهره و مالیات و استهلاک رقم منفی 73 میلیون دلار به ثبت رسیده است. حاشیه سود برای این شاخص در چارک دوم سال مالی جدید منفی 6 درصد بوده است. رقم ثبت‌شده در دوره‌ی زمانی مشابه سال گذشته منفی 4 درصد بوده که نسبت به دوره‌ی مالی جاری بیشتر است. یکی از دلایل مهم کاهش این شاخص نسبت به سال قبل سرمایه‌گذاری کلان علی بابا در زیرساخت‌های این شرکت برای ترقی فناوری و استعدادها است.
بخش سرویس‌های ابری، دیگر بخش موفق علی بابا در دوره‌ی مالی اخیر به شمار می‌رود. میزان درآمد این بخش در سه ماهه دوم سال مالی 2020 حول و حوش 9.291 میلیارد یوان معادل 1.3 میلیارد دلار قرار دارد. این رقم افزایش 64 درصد را براساس مقیاس سال به سال نشان می‌دهد. علی بابا رشد درآمد سرویس‌ ابری خود را نتیجه‌ی افزایش تعداد مشتریان این سرویس‌ می‌داند. بنابر تأیید این شرکت در ماه اوت امسال حدود 59 درصد از شرکت‌های ثبت‌شده در چین مشتریان سرویس‌های ابری علی بابا بوده‌اند. افزایش مشتریان علی‌بابا را علاوه بر تعداد شرکت‌ها در تعداد کاربران این شرکت هم می‌توان مشاهده کرد. در طول دوره‌ی 12 ماهه‌ای که به ماه ژوئن امسال (حول و حوش خردادماه) منتهی می‌شود، تعداد کاربران جدید علی بابا حدود 19 میلیون نفر اعلام شده است. رقم یادشده تعداد کاربران سالانه‌ی این شرکت چینی را به بیش از 693 میلیون نفر می‌رساند. این در حالی است که تعداد کاربران موبایل فعال و ماهانه علی بابا به 785 میلیون نفر رسیده‌ است. مدیرعامل علی بابا، دنیل ژانگ بر تداوم سرمایه‌گذاری در تجارت دیجیتال و پیشرفت و رونق آن تأکید دارد. او معتقد است که هدف اصلی علی بابا رساندن تعداد مشتریان خود به یک میلیارد نفر تا سال مالی 2024 میلادی است. او همچنین افزایش حجم تجارت ناخالص سالانه به رقم 10 تریلیون یوان چین در طول همین بازه‌ی زمانی چهار ساله را یکی دیگر از اهداف مهم خود و شرکتش می‌داند.
برای تحقق‌بخشیدن به این هدف علی بابا قصد افزایش سرمایه‌گذاری خود در بخش تجارت الکترونیک را دارد. به همین منظور این شرکت ماه گذشته بخش تجارت الکترونیک شرکت ارتباطاتی NetEase که با نام کوالا شناخته می‌شود را با مبلغی به ارزش 2 میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت NetEase یکی از مشهورترین شرکت‌های چینی به شمار می‌‌رود و با این معامله علی بابا موفق به افزایش پتانسیل رشد خود در بخش تجارت الکترونیک شده است. علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که به آن اشاره شد، همکاری اخیر علی بابا با MongoDB موجب شده است تا این پلتفرم مبتنی بر پایگاه داده بتواند در چین هم مورد استفاده قرار بگیرد؛ فرایندی که پشتیبانی از این پلتفرم توسط علی بابا و رونق‌گرفتن هرچه بیشتر استفاده از سرویس‌های ابری علی بابا در چین را به‌همراه دارد. علی بابا در طول 20 سالی که در چین به فعالیت‌ می‌پردازد موفق به ایجاد تغییرات اساسی در بحث تجارت دیجیتال شده است. مدیران این شرکت معتقدند که بازار چین اکنون چه در بخش عمومی و دولتی و چه در بخش صنایع سنتی برای تبدیل الگوها و فرایندهای تجاری از طریق دیجیتال‌کردن فهرست اموال، گردش کار، مدیریت منابع، بینش مشتریان و سایر جنبه‌های مربوط به تجارت آماده است. باید دید که در آینده‌ی نزدیک علی بابا با اهدافی که در سر دارد، چه میزان از رشد را در کسب درآمد دلاری و سود تجربه خواهد کرد؛ رشدی که احتمالا روند مثبت یا منفی آن در گزارش‌های مالی بعدی این شرکت چینی بازتاب خواهد یافت. آیا شما آینده را برای علی بابا روشن پیش‌بینی می‌کنید؟ درصورت تمایل می‌توانید نظرات خود در این‌ زمینه را با زومیت و خوانندگان آن در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/103152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟