ایرانیان جهان

آخرين مطالب

AMD از محصولات جدید در خانواده تردریپر، رایزن و اتلون رونمایی کرد ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - محصولات جدید AMD در خانواده‌های گوناگون رونمایی شدند که مسیر آن‌ها را در رقابت جدی‌تر در بازار پردازنده، هموارتر می‌کنند.

AMD از پردازنده‌های جدید خود در خانواده‌های تردریپر، رایزن و اتلون رونمایی کرد. تعدادی از پردازنده‌های جدید، دو محصول جدید از نسل سوم خانواده‌ی Threadripper با 24 و 32 هسته هستند. علاوه بر پردازنده‌های جدید، اخباری پیرامون خانواده‌های دیگر AMD نیز منتشر شد. غول پردازنده از نسخه‌ی آنلاک پردازنده‌ی اتلون نیز رونمایی کرد. همچنین اخبار منتشرشده تأیید می‌کنند که پردازنده‌‌ی 16 هسته‌ای رایزن 9 به‌نام 3950X هم در 28 نوامبر سال جاری معرفی خواهد شد. مقاله‌های مرتبط:
بررسی پردازنده AMD رایزن 5 3500X: امیدوارکننده اما خارج از دسترس AMD دوران طلایی را در دنیای پردازنده تجربه می‌کند
دو پردازنده‌ی جدید خانواده‌ی تردریپر، مهم‌ترین اخبار AMD بودند. نسخه‌ی 24 هسته‌ای جدید به‌نام 3960X و با قیمت 1،399 دلار به بازار عرضه می‌شود. این پردازنده با فناوری ساخت هفت نانومتری طراحی و ساخته شده است و 140 مگابایت حافظه‌ی کش دارد. سرعت کلاک پایه برای محصول 24 هسته‌ای، 3/8 گیگاهرتز عنوان شد که قابل ارتقاء تا 4/5 گیگاهرتز خواهد بود. نسخه‌ی 32 هسته‌ای تردریپر به‌نام 3970X رونمایی شد که با برچسب قیمتی 1،999 دلار به بازار عرضه می‌شود. عرضه‌ی پردازنده‌ی 32 هسته‌ای، به تمام حدس و گمان‌ها و نگرانی‌های بی‌موردی پایان داد که محصولی با بیش از 24 هسته‌ی پردازشی را برای AMD متصور نبودند. پردازنده‌ی جدید 3970X سرعت کلاک بین 3/7 تا 4/5 گیگاهرتز را ارائه می‌کند و دارای 144 مگابایت حافظه‌ی کش خواهد بود. AMD ادعا می‌کند محصولش 90 درصد سریع‌تر از 9980X عمل می‌کند. نتایج آزمایش، نشان‌دهنده‌ی عملکرد بهتری 49 درصدی در Cinebench R20، عملکرد بهتر 49 درصدی در V-Ray و 47 درصد امتیاز بهتر در Premier Pro و 36 تا 43 درصد عملکرد سریع‌تر در کامپایلرها هستند.
محصولات جدید AMD با پلتفرم جدید شرکت به‌نام TRX40 هماهنگ هستند و سوکت sTRX4 استفاده می‌کنند. استفاده از سوکت جدید بدین معنا خواهد بود که تراشه‌های X399 و سری Threadripper 2000 در آینده کاربرد کمتری خواهند داشت. ویژگی‌های پلتفرم جدید با خطوط PCIe بی‌شمار
محصولات جدید AMD با پهنای باند بسیار بالا در بخش PCIe همراه خواهند بود. شرکت ادعا می‌کند که در پلتفرم جدید، امکان استفاده از 72 خط PCIe وجود دارد. نقشه‌ی بلوکی که شرکت همراه‌با پردازنده‌های جدید منتشر کرد، نشان‌دهنده‌ی 48 خط PCIe 4.0 است که برای کاربرد عمومی قابل استفاده خواهند بود. جفت دیگر شامل چهار خط PCIe 4.0 برای NVMe کاربرد دارند یا می‌تون آن‌ها را به‌صورت دو خوشه‌ی چهار عددی از پورت‌های SATA استفاده کرد. اتصال بخش تراشه نیز با هشت خط PCIe 4.0 انجام می‌شود و درنهایت 64 خط از پردازنده‌ی مرکزی خواهیم داشت. بخش عمده‌ای از خصوصیات بالا مشابه با X399 است که آن هم مجهز به 64 خط PCIe خروجی از پردازنده بود. تنها تفاوت اصلی در پردازنده‌ی جدید، استفاده از PCIe 4.0 است که پهنای باند دوبرابری نسبت به PCIe 3.0 ارائه می‌کند. تفاوت دیگر در تعداد خطور PCIe 4.0 داخل تراشه دیده می‌شود. نقشه‌ی بلوک AMD هشت خط PCIe 4.0 را از تراشه‌ی TRX40 نشان می‌دهد که برای کاربرد عمومی استفاده می‌شوند. به‌علاوه هست خط دیگر هم وجود دارد که قابل تقسیم هستند. درمجموع شاهد 72 خط خواهیم بود، اما AMD ادعای 88 خط دارد. تنها با شمارش خطوط برعکس ارتباط تراشه‌‌ای، ادعای آن‌ها صحیح خواهد بود.
ثابت ماندن کانال‌های چهارگانه‌ی مخصوص رم
تعداد کانال‌‌های حافظه برای محصول جدید خانواده‌ی تردریپر ثابت خواهد ماند. چهار کانال DDR4 برای هر دو پردازنده اعلام شد. کارشناسان قبلا تخمین زده بودند که AMD طراحی هشت کاناله‌ را عرضه می‌کند تا با پردازنده‌ی 64 هسته‌ای آتی هماهنگ باشد. البته شرکت در اخبار جدید هیچ اطلاعی از چنین رویکردها یا محصولاتی منتشر نکرد. فراموش نکنید که استفاده از هشت کانال حافظه احتمالا نیازمند پلتفرم جدید باشد. به‌هرحال تردریپر فعلا تنها با کانال‌های چهارگانه عرضه خواهد شد. شایعه‌های قبلی ادعا می‌کردند که محصول 64 هسته‌ای به‌نام 3990X سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه می‌شود.
ادعای سرعت بالا از سوی AMD
AMD همیشه در تعداد هسته‌ها نسبت به خانواده‌ی رقیب Core i9 برتری داشته است. اکنون با هسته‌های پربازده بیشتر Zen 2 در Threadripper 3000، کارایی و قدرت محصولات آن‌ها بیشتر هم خواهد بود. به‌عنوان مقال AMD می‌گوید که تردریپر 3970X با 32 هسته‌ی پردازشی‌، در بنچمارک Cinebench تا 90 درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی 18 هسته‌ای Core i9-9980XE عمل می‌کند. نسخه‌ی 24 هسته‌ای نیز تا 54 درصد عملکرد بهتری نسبت به بهترین پردازنده‌ی Core i9 دارد. AMD همچنین ادعا می‌کند که محصولات جدید در کامپایل‌های کرومیوم، آنریل انجین، ادوبی پریمیر سی‌سی (22 درصد) و رندر V-Ray (حدود 24 درصد) عملکرد بهتری نسبت به برترین نسخه‌های Skylake-X خواهند شد. AMD ادعا می‌کند محصولات جدید در اکثر بنچمارک‌ها، رقیب را شکست می‌دهد
در بحث مقایسه‌ی پردانده‌های دو رقیب قدیمی، شایان ذکر است که Core i9-9980XE برترین محصول پیشتار اینتل محسوب نمی‌شد. آن‌ها در ماه اکتبر پردازنده‌ی Core i9-10980XE را با قیمتی بسیار پایین معرفی کردند. اکنون نسخه‌ی 18 هسته‌ای از 9980XE با قیمت 1،919 دلار و نسخه‌ی 18 هسته‌ای 10980XE با قیمت 979 دلار در آمازون به فروش می‌رسد.
رقابت میان غول‌های پردازنده باعث شد تا اینتل کاهش قیمت شدیدی در پردازنده‌های خود لحاظ کند. ازطرفی اکنون محصولات جدید AMD، بخش گران‌تر بازار را نشانه گرفته‌اند؛ درنتیجه برای کاربرانی که نسبت قیمت را با تعداد رشته‌های پردازشی مقایسه می‌کنند، Core i9 نسبت به Threadripper برتری دارد. البته AMD ادعا می‌کند که Core i9 هیچ‌گاه توانایی رقابت با پردازنده‌های حرفه‌ای آن‌ها را ندارد و یک محصول 750 دلاری 16 هسته‌ای همچون Ryzen 9 3950X برای رقابت با آن‌ها کافی است. تاریخ عرضه‌ی Ryzen 9 3950X
خبر مهم دیگر AMD در بازار پردازنده، تاریخ عرضه‌ی محصول 16 هسته‌ای یعنی Ryzen 9 3950X بود. آن‌ها 25 نوامبر برابر با چهارم آذرماه را به‌عنوان تاریخ نهایی عرضه‌ی محصول جدید اعلام کردند. البته اخبار قبلی، عرضه‌ی این پردازنده را در ماه سپتامیر تخمین می‌زدند که دچار تأخیر شد. AMD می‌گوید در دوره‌ی تأخیر، قابلیت جدید مصرف اقتصادی (Eco Mode) را به محصوا خود افزوده است. مصرف اقتصادی به کاربر امکان می‌دهد تا توان طراحی گرمایی (TDP) را از 105 وات به 65 وات کاهش دهد. AMD می‌گوید حالت جدید، کارایی نزدیک به 77 درصد را همراه‌با 44 درصد کاهش مصرف انرژی و هفت درصد گرمای کمتر را به کاربر ارائه می‌کند. خاموش و روشن کردن قابلیت مذکور، در ابزار Ryzen Master جدید در اختیار کاربر خواهد بود.
AMD می‌گوید حالت اقتصادی بنا بر درخواست کاربران به پردازنده‌ی جدید اضافه شد که محصول را برای کاربری‌هایی همچون کامپیوتر مخصوص سینمای خانگی تهیه می‌کردند. چنین کاربردهایی امکانات کمتری در کاهش دما و صدا به کاربر می‌دهند. شرکت سازنده می‌گوید حالت اقتصادی در در محصولات 105 واتی دیگر رایزن هم استفاده خواهد شد. به‌علاوه حالت اقتصادی، توان طراحی گرمایی پردازنده‌های 95 واتی را به 65 وات کاهش می‌دهد و در نسخه‌های 65 واتی نیز کاهش مصرف را تا 45 وات به‌همراه خواهد داشت. در ادامه‌ی اخبار پیرامون محصول جدید AMD‌ در خانواده‌ی رایزن، مقایسه‌ای نسبی با رقبا هم انجام شد. آمارها نشان می‌دهد 3950X با پردازنده‌ی 500 دلاری هشت هسته‌ای Core i9-9900K برابری می‌کند، اما AMD آن را قابل رقابت با Core i9-9920X هزار دلاری می‌داند. تولید محتوا، بخش عمده‌ای از کارایی‌ محصولات 16 هسته‌ای Ryzen 9 3900X را تشکیل می‌دهد. محصول 500 دلاری، Ryzen 9 3900X در تولید محتوا و وظایف نیازمند پردازش چندرشته‌ای با Core i9-9900KS برابری می‌کند؛ درنتیجه با عرضه‌ی محصول 16 هسته‌ای جدید، می‌توان پیروزی مجددی را برای AMD متصور شد.
پردازنده‌ی اتلون جدید با قابلیت اورکلاک
قطعا همه‌ی کاربران توانایی خرید پردازنده‌ی 32 هسته‌ای Threadripper 3970X را با برچسب قیمتی دو هزار دلار، ندارند. حتی خرید پردازنده‌ی 750 دلاری Ryzen 9 3950X نیز برای همه ممکن نیست. AMD باتوجه به همین حقایق بازار، پردازنده‌ی کامپیوتر شخصی جدیدی را در دسته‌ی اقتصادی معرفی کرد: نسخه‌ی جدید از Athlon 3000G با قابلیت اورکلاک. پردازنده‌ی جدید خانواده‌ی اتلون مجهز به دو هسته با رشته‌های پرداشی متقارن چندگانه خواهد بود. به‌علاوه این محصول 50 دلاری مجهز به گرافیک Radeon Vega 3 هم می‌شود. تراشه‌ی مذکور سرعت کلاک 3/5 گیگاهرتز خواهد داشت و قطعا قابل اورکلاک است. AMD تخمین می‌زند که پردازنده‌ی 50 دلاری 3000G با نسخه‌ی 60 دلاری دوهسته‌ای اینتل به‌نام Pentium Gold G5400 برابری کند. شرکت سازنده اطلاعات زیادی از جزئیات معماری منتشر نکرد، اما کارشناسان استفاده از فرایند تولید 12 نانومتری براساس معماری +Zen را تخمین می‌زنند. AMD ادعا می‌کند که محصولش در آزمایش کاربردهای روزمره و همچنین بازی، محصول اینتل را شکست می‌دهد. زمان عرضه‌ی نهایی 3000G نیز 19 نوامبر برابر با 28 آبان بیان شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/104138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی