ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هشدار نا‌شناس؛ گزارشی از کتاب در آستانه انتشار درباره ترامپ ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سنت افشاگری مقام‌های کاخ سفید و اعضای سابق کابینه علیه ترامپ ادامه دارد و این بار قرار است یکی از مقام‌های ارشد دولت ترامپ که هویتش افشا نشده، در کتابی از افزایش تنش در دولت ترامپ پرده بردارد. این کتاب قرار است با عنوان «یک هشدار» روز 19 نوامبر (28 آبان) منتشر شود. در آستانه انتشار این کتاب که انتظار می‌رود با واکنش تند کاخ سفید روبه‌رو شود، بخش‌هایی از آن در رسانه‌های آمریکا از‌جمله روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده است.
این مقام ارشد ناشناس در کتاب خود برای نخستین بار خبر داد که مقام‌های ارشد دولت ترامپ قصد داشتند برای هشدار به افکار عمومی ایالات متحده و اعتراض به رویکرد غلط و تنش‌زای ترامپ و نزدیکانش، به طور دسته‌جمعی از سمت خود استعفا دهند؛ اما در نهایت با این استدلال که «این اقدام می‌تواند بی‌ثباتی و ناکارآمدی در دولت ترامپ را افزایش دهد»، از تصمیم خود که آن را «خودکشی در نیمه‌شب» نامیده بودند، منصرف شدند.
این مقام ارشد کاخ سفید در کتاب «یک هشدار» همان تصویری را از دونالد ترامپ ارائه داده که پیش‌از‌این باب وودوارد، خبرنگار سرشناس آمریکایی، در کتاب «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» به آن اشاره کرده بود. در این کتاب هم نویسنده با انتقاد از سیاست‌های بحران‌زای ترامپ، او را فردی نالایق، بی‌رحم و خطرناک برای مردم آمریکا و منافع ایالات متحده خواند.این مقام ارشد، بحران را جزئی جدایی‌ناپذیر از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌داند و رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده را به یک «کودک 12‌ساله‌» تشبیه کرده که «در برج مراقبت پرواز نشسته و بدون اینکه اطلاعاتی از این شغل پرخطر داشته باشد، برای بازی و سرگرمی دست روی صفحه‌کلید‌های روبه‌روی خود می‌گذارد و فرودگاه را به هرج‌ومرج می‌کشد».
به نوشته واشنگتن‌پست، نویسنده این کتاب نخستین بار در سال 2018 بخشی از درک و دریافت خود از شخصیت و منش رئیس‌جمهوری آمریکا را در مقاله‌ای با عنوان «من بخشی از مقاومت در داخل دولت ترامپ هستم» در نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود. کتاب «یک هشدار» هم ادامه همان مقاله است.این مقام ارشد کاخ سفید که در کتابش به ابعاد شخصیتی ترامپ پرداخته، ادعا می‌کند که دیگر مقام‌های کاخ سفید هم با او درباره رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌عقیده هستند. پس از انتشار گزارش واشنگتن‌پست، همان‌طور که انتظار می‌رفت، کاخ سفید به تکذیب آنها پرداخت و آن را «داستان‌پردازی» خواند. استفانی گریشام، دبیر رسانه‌ای کاخ سفید، در نشست خبری خود، نویسنده این کتاب را فردی «ترسو و بزدل» توصیف کرده و گفت: «این فرد بدون افشای نام و هویت خود مشتی دروغ در این کتاب مطرح کرده است. نویسنده واقعی به سوژه خود دسترسی پیدا می‌کند تا راستی‌آزمایی کند؛ اما این فرد خود را پنهان کرده و این کار باعث می‌شود ادعاهای او باورپذیر نباشد».
وزارت دادگستری آمریکا در آستانه انتشار این کتاب به وکلا و مشاوران این نویسنده هشدار داد که این فرد ناشناس ممکن است «قوانین مربوط به حفظ اسرار دولتی» را نقض کرده باشد. با‌این‌حال وکلای نویسنده هشدار داده‌اند که فشارهای وزارت دادگستری آمریکا با هدف افشای هویت نویسنده صورت می‌گیرد.
این کتاب در حالی منتشر می‌شود که با علنی‌شدن تحقیقات برای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس‌جمهور ایالات متحده به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است؛ به‌همین‌دلیل برخی رسانه‌ها خواستار آن بودند که نویسنده این کتاب هم با افشای هویت خود به روند استیضاح ترامپ کمک کند. با‌این‌حال در دفاع از تصمیم قبلی برای افشا‌نکردن هویت خود نوشت: «همچنان بر این عقیده هستم که نباید هویتم را افشا کنم؛ چرا‌که هشدار‌ها و نگرانی‌های مطرح‌شده موضوع شخص من نیست و مسئله‌ای اساسی برای ما به‌عنوان تمام مردم ایالات متحده است؛ چرا‌که این موضوع برای تک‌تک ما اهمیت دارد که رئیس‌جمهوری داشته باشیم که واقعیت آمریکا را در جهان منعکس کند».
بر‌اساس دریافت‌ها و مشاهدات نویسنده، ترامپ شخصیت ضد‌زن است و بارها مشاهده شده که نوع آرایش و نحوه لباس‌‌پوشیدن کارکنان زن کاخ سفید را مسخره کرده است.
نویسنده به این نتیجه رسیده که «ترامپ توانایی مدیریت بحران‌های جهانی را ندارد و رهبران کشورهای دیگر با آگاهی از این ناتوانی به‌راحتی می‌توانند فریبش دهند».
نویسنده، بدبینی و توهم توطئه را هم از دیگر ویژگی‌های ترامپ می‌داند و می‌نویسد: «ترامپ به‌شدت به زیردستان خود بدبین است و همواره این فکر را تکرار می‌کند که توطئه و دسیسه‌ای علیه او در کاخ سفید در جریان است. این طرز فکر باعث شده از تعدادی از کارمندان کاخ سفید بخواهد تا علیه دیگر همکاران خود جاسوسی کنند».
طرح پنس
یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های کتاب «یک هشدار» به رابطه مایک پنس، معاون ترامپ و شخص رئیس‌جمهور ایالات متحده مربوط می‌شود. آن‌گونه که نویسنده ادعا کرده، مایک پنس «به احتمال بسیار زیاد» از اقدام برای برکناری ترامپ با استفاده از بند 4 متمم 25 قانون اساسی حمایت کرده بود. بر‌اساس این متمم که پس از ماجرای برکناری جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در رسانه‌ها مطرح شد، در صورت مرگ، بیماری، کناره‌گیری یا برکناری رئیس‌جمهوری، معاون او به‌عنوان کفیل این سمت را در اختیار خواهد گرفت. در تاریخ ایالات متحده استفاده از چنین متممی تاکنون سابقه نداشته و اجرای آن نیازمند تأیید معاون رئیس‌جمهور و اکثریت اعضای کابینه است و در مرحله بعد کنگره باید این تصمیم را تأیید کند.
این مقام ناشناس در کتاب خود به این نکته اشاره می‌کند که به طور غیرمستقیم متوجه حمایت پنس از این اقدام شده و حتی معاون ترامپ طرحی در دست داشت که بر بند 4 متمم 25 قانون اساسی آمریکا متکی بود؛ اما پنس در گفت‌وگویی که ماه‌ها قبل انجام داده بود، وجود هرگونه طرحی برای برکناری رئیس‌جمهور را تکذیب کرده و گفته بود که نه‌فقط من؛ بلکه هیچ‌کدام از اعضای تیم معاون رئیس‌جمهور هم چنین فکری نکرده‌اند.
پنس روز گذشته و در اولین واکنش به انتشار این بخش از کتاب در گزارش واشنگتن‌پست، آن را «سراسر دروغ و زننده» خواند و ادعا کرد که از زمانی که معاون ترامپ شده درباره متمم 25 قانون اساسی هیچ چیزی نشنیده و هیچ اطلاعی از بندهای این متمم ندارد.
اشاره به متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی در رسانه‌ها پس از اخراج «جیمز کومی»، رئیس اداره پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) از سوی دونالد ترامپ آغاز شد. کومی هدایت تحقیقات درباره ارتباط‌های احتمالی میان تیم انتخاباتی ترامپ و روسیه را بر‌عهده داشت. این مقام ارشد ناشناس سال گذشته در مقاله جنجالی خود در نیویورک‌تایمز هم نوشته بود که «زمزمه‌هایی درباره استناد به بیست‌و‌پنجمین متمم قانون اساسی در میان اعضای کابینه ترامپ در جریان است».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/104894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری