ایرانیان جهان

آخرين مطالب

متهم اصلی مصرف بنزین مشخص شد اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز / مصرف بنزین ایران هم‌اکنون روزانه به 105 میلیون لیتر رسیده است و دولت ارزانی بنزین را بهانه کرده و مردم را مقصر اصلی مصرف بی‌رویه بنزین می‌داند. در این تحلیل سعی داریم علت افزایش مصرف بنزین در ایران را بررسی کنیم. متاسفانه در زمان نگارش این مقاله اینترنت قطع بوده و دسترسی به اطلاعات آماری امکان پذیر نبوده است.
سرانه مصرف بنزین هر خودرو ایرانی حدود 5٫25 و هر نفر 1٫3 لیتر در روز است. هرچند سرانه مصرف هر خودرو در ایران بسیار بیشتر از اروپاست؛ اما بایستی توجه داشت که متوسط پیمایش یک خودرو در ایران و اروپا به ترتیب 25000 و 13000 کیلومتر در سال است. بنابراین پیمایش خودروهای ایرانی حدود دو برابر خودروهای اروپایی است. البته سرانه تعداد خودرو در ایران کمتر از اروپاست. بنابراین، افزایش دو برابری پیمایش در ایران به دلیل کمتر بودن تعداد خودروها و یا افزایش بعد خانوار ایرانی و پهناور بودن شهرهای ایران است و نمی‌تواند نشان دهنده استفاده بیش از حد ایرانیان از خودرو باشد. پس علت افزایش مصرف بنزین در ایران را باید در جای دیگری جست. به طور کلی علل افزایش مصرف بنزین در ایران به ترتیب عبارتند از:
1- بالابودن مصرف بنزین خودروهای ایرانی
میانگین مصرف بنزین خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا که بیش از 80 درصد خودروهای سواری را شامل می‌شود، 8٫5 لیتر در 100 کیلومتر است؛ در حالی که این عدد برای اتحادیه اروپا 5٫54 لیتر است. خودروهای چینی نیز مصرف بالایی دارند. همچنین به دلیل منطقی نبودن تعرفه خودروهای وارادتی، اغلب آنها مصرف بالایی دارند. با توجه به آن که خودروهای موجود در ایران 53 درصد سوخت بیشتری نسبت به خودروهای اروپایی داشته‌اند، دولت می‌توانست با اتخاذ سیاست‌های مناسب در مدت 40 سال حاکمیت و با تغییر خط تولید این خودروها به یک خودروی معمولی با فناوری روز، هم‌اکنون روزانه 36 میلیون لیتر صرفه‌جویی داشته باشد. حمایت بیش از حد دولت از این دو خودروساز نه تنها موجب هدررفت عظیم سرمایه ملی ایرانیان شده، بلکه آلودگی هوا را افزایش داده و هزینه‌های جبران ناپذیری را برای مردم ایجاد نموده است و آنان را از رانندگی ایمن محروم کرده است.
2- خودروهای فرسوده
به دلیل فرسودگی و پایین بودن فناوری خودروهای فرسوده، مصرف بنزین آنها نسبت به خودروهای نو زیادتر است. در اروپا یک خودروی 10 ساله، فرسوده محسوب می‌شود. از آنجایی که پیمایش سالیانه خودروهای ایرانی دو برابر خودورهای اروپایی است، بایستی زمان فرسودگی خودرو در ایران را پنج سال در نظر گرفت. با آمار تولید پنج سال اخیر خودروسازان داخلی، کمتر از 20 درصد خودروهای ایرانی نو هستند و خودروهای با عمر بیشتر از 30 سال نیز فعالیت می‌کنند. بالابون قیمت خودرو نسبت به درآمد مردم و تعرفه زیاد خودوروهای وارداتی کم مصرف (به ویژه خودروهای هیبریدی) موجب شده است که مصرف بنزین کشور به دلیل استفاده از خودروهای فرسوده بسیار زیاد شود.
3- ترافیک و حمل و نقل عمومی
کنترل سرعت در خودروهای بنزین سوز بر خلاف خودروهای گازوئیل سوز، با دریچه گاز است. دریچه گاز این خودروها در سرعت‌های کم (در زمان‌ ترافیک) نیمه باز بوده و در نتیجه فشار و چگالی هوا درون سیلندر کاهش یافته و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. همچنین سیستم مدیریت الکترونیکی موتور در حالت‌های کار درجا و نیز شروع حرکت خودرو، سوخت بیشتری را وارد سیلندر می‌کند. هر سه این عوامل به همراه اتلاف انرژی در ترمز و افزایش ماندگاری خودرو در زمان ترافیک، موجب افزایش بیش از حد مصرف بنزین و نیز آلودگی هوا می‌شود. آماری از وضعیت ترافیک شهرها در دسترس نیست و نمی‌توان مقدار بنزین مصرفی ناشی از ترافیک را محاسبه نمود، اما وضعیت ترافیکی شهرهای بزرگ حکایت از درصد بالای هدر روی بنزین دارد. سرمایه‌گذاری کم در ایجاد بزرگراه‌های درون شهری و زیاد بودن تقاطعات و نیز کمبود حمل و نقل عمومی موجب افزایش قابل توجهی در مصرف بنزین شده است.
4- پراکندگی خدمات شهری و کاستی‌های دولت الکترونیک
تمرکز مراکز خرید و تامین نیازهای اولیه شهری و افزایش خدمات الکترونیکی ادارات و سازمان‌های دولتی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش پیمایش خودروها و ترافیک و در نتیجه کاهش مصرف سوخت دارد. هرچند تا حدودی مراکز خرید متمرکز ایجاد شده و خدمات الکترونیکی افزایش یافته‌اند، اما هنوز تا استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد.
5- تبخیر بنزین جایگاه‌ها
هنگام سوخت‌گیری خودرو، بخارات بنزین از باک خودرو و مخزن ذخیره جایگاه تبخیر می‌شود، که آلودگی زیادی نیز دارد. بخشی نیز از پر و خالی شدن تانکر حمل بنزین و مخازن ذخیره پالایشگاه هدر می‌رود. برای کاهش تلفات تبخیر سوخت از سیستم کهاب استفاده می‌شود، که بخارات بنزین را به مخزن بر می‌گرداند. متاسفانه تعداد بسیار ناچیز از جایگاه‌های بنزین ایران مجهز به این سیستم هستند. همچنین خاموش و روشن کردن خودرو‌های ایرانی که فاقد کنیستر هستند، موجب تبخیر بنزین سیستم سوخت-رسانی می‌شود. مقدار تبخیر بستگی به خصوصیات سوخت و دمای محیط دارد. تخمین زده می‌شود که به دلیل عدم تجهیز جایگاه‌ها به سیستم کهاب توسط وزارت نفت، روزانه بیش از 1 میلیون لیتر بنزین تبخیر می‌شود.
6- ترددهای غیرضروری
پایین بودن هزینه بنزین و عدم تفریحات مناسب جوانان، موجب ترددهای بی‌مورد در شهرها می‌شود، که سخنگوی دولت از آن به نام “دور دور” نامبرده است؛ اما مصرف سوخت در این مورد بسیار کم بوده و اصلاً قابل قیاس با موارد ذکر شده قبلی نیست.
با توجه به موارد ذکر شده بالا، می‌توان دریافت که بخش عمده ازدیاد مصرف بنزین در ایران به دلیل سیاست‌های غلط دولت در تولید خودرو و عدم سرمایه‌گذاری در زمینه‌های توسعه حمل و نقل عمومی، ترافیک و غیره است که موجب هدرروی بیش از 50 میلیون لیتر بنزین در روز می‌شود. تنها بخش بسیار کوچکی از مصرف نادرست بنزین، مربوط به ترددهای غیرضروری است. بنابراین متهم اصلی مصرف بی‌رویه بنزین در کشور دولت است نه مردم، که مهمترین آن‌ها حمایت از تولید خودروهای بی‌کیفیت و عدم استراتژی مناسب برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سال‌هاست که پلیس آمریکا برای کشتن و آزار سیاهان مصونیت دارد

اردوغان به قطر می‌رود

فرانسه از امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ترکیه خبر داد

عبدالله دوم: موضع اردن درباره فلسطین هرگز تغییر نخواهد کرد

الحوثی: آیا خلبان‌های آمریکایی به ریاض اعزام شده‌اند؟

آغاز عملیات امنیتی گسترده در شمال بغداد به دستور "الکاظمی"

مقام آمریکایی: یکم جولای هیچوقت برای ما تاریخ اجرای الحاق نبود

طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای محدودکردن قدرت و اختیارات ترامپ

قاچاق نفت سوریه به عراق توسط آمریکا

سنای آمریکا لایحه پایان جنگ بیست ساله در افغانستان را از دستور کار خارج کرد

آمریکا بار دیگر روسیه را تهدید کرد

واکنش کرملین به پیشنهاد سناتور آمریکایی برای تحریم پوتین

ائتلاف سعودی از آغاز عملیات جدید برای تجاوز به یمن خبر داد

پامپئو: ترامپ درباره شرکت روسیه در اجلاس گروه 7 تصمیم می‌گیرد

کنگره، اختیار ترامپ در خروج نیروهای آمریکایی از اروپا را محدود کرد

سرمقاله خراسان/ ترامپ و سوپرپک ها

سرمقاله کیهان/ ... و ما ادراک ما البورسیه!

سرمقاله وطن امروز/ چرا باید کتاب خاطرات مسؤولان آمریکایی را مطالعه کرد؟

سرمقاله شرق/ زیارت در هنگامه کرونا

سرمقاله حمایت/ صهیونیست ها در بن بست

سرمقاله اعتماد/ شب دردناک تهران

سرمقاله ایران/ آزمون اروپا در اجرای قطعنامه 2231

سرمقاله جام جم/ امام رضای من

سرمقاله دنیای اقتصاد/ فواید آزادی اقتصادی شهروندان

سرمقاله سیاست روز/ به یاد لاله‌های پر پر شده پرواز 655

مبتلایان به کرونا در‌ آمریکا از 2.6 میلیون نفر عبور کرد

پلوسی: فورا باید تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کنیم

صنعاء به شدت بمباران شد

اعتراضات اتیوپی 80 کشته بر جای گذاشت

ترامپ: استفاده از ماسک را اجباری نخواهم کرد

نه راه پس نه راه پیش

واتیکان سفرای آمریکا و رژیم صهیونیستی را احضار کرد

ورود کاروان نظامی آمریکا به شمال سوریه

افزایش بی‌خانمانی در انگلیس به دلیل بحران پرداخت اجاره بها

متقاضی هست، کارگزاری نیست!

حساب و کتاب ساخت مسکن

قیمت‌ انواع خودرو در بازار بی‌مشتری

پیش‌بینی دلار 11 هزار تومانی تا پایان امسال

خبری از فروش مرغ با قیمت مصوب نیست!

برخی جزئیات وام ودیعه اجاره مسکن

ثبت بدترین عملکرد تاریخ اقتصاد کانادا

نقدینگی امسال هم استارت رشد را زد

ارزش سبد سهام عدالت 40 روزه 2 برابر شد

تازه ترین قیمت آپارتمان در تهران

پاسخ تولیت آستان قدس رضوی به شایعه عدم پرداخت مالیات توسط آستان

آخرین نرخ طلا و سکه و علت رشد آن

رکورد معامله گران بورس ایران شکسته شد

بیم و امیدرکوردشکنی بورس

اعطای امتیازات بی‌سابقه انگلیس به اهالی هنگ‌کنگ

پروژه ترمینال جدید فرودگاه کیش باید الگویی از کیفیت و سرعت انجام کار باشد