ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو / خیرخواهان درباره تاثیر قیمت بنزین روی کالا‌های مختلف گفت: سهم بنزین در هزینه‌های حمل و نقل به اندازه‌ای پایین است که در جابه جا شدن قیمت کالا‌ها اثر بسیار اندکی دارد. مردم نباید نگران باشند و بترسند. درابتدا امکان دارد برخی از رانندگان از این موقعیت سوءاستفاده کنند و دنبال بهانه باشند تا قیمت کرایه‌ها را بالا ببرند، اما مردم مطمئن باشند اگر افزایش قیمت کرایه‌ها هم اتفاق بیفتد، به یک نسبت متعادل قیمت بر می‌گردیم.
یک اقتصاددان می‌گوید اگر قرار بود قیمت بنزین روی نرخ تورم تاثیر بگذارد، باید در کشور‌هایی که بنزین را 10 برابر گرانتر از ایران می‌فروشند، تورم بسیار بالایی به وجود می‌آمد.
جعفر خیرخواهان در گفتگو با ایسنا به تشریح ضرورت‌های افزایش قیمت بنزین پرداخت و اظهار کرد: قیمت هرکالا درسطح جهانی تعیین شده و خرید و فروش می‌شود. درحال حاضر قیمت بنزین در خلیج فارس حدود 50 سنت است که ما تا چند روز پیش آن را حدود 9 سنت می‌فروختیم. به عبارت دیگر بنزین با قیمت هزار تومان و با در نظر گرفتن دلار 12 هزار تومانی، برابر با 9 سنت و بسیار ارزان بود. در کشور‌های همسایه از جمله ترکیه و پاکستان که وضعیت درآمدی آن‌ها تفاوت چندانی با ایران ندارد، بنزین به قیمت 50 سنت به فروش می‌رسد که برای دولت درآمدزایی دارد، زیرا از آن مالیات هم دریافت می‌کند.
این پژوهشگر اقتصادی اضافه کرد: مصرف بنزین در ایران به صورت روزانه حدود 60 میلیون لیتر بود که امروز به 90 میلیون لیتر رسیده است. اگر رویه به همین صورت باشد در چند سال آینده میزان مصرف به بالای 100 میلیون لیتر خواهد رسید و در این شرایط باید تمام جاده‌ها به نفتکش‌ها اختصاص پیدا کند تا بتوان بنزین را در سراسر کشور توزیع کرد. بنزین کالایی کمیاب است و در سطح جهانی ارزش زیادی دارد؛ بنابراین اگر با سیاستگذاری جلو رشد هشت درصدی مصرف آن در کشور گرفته نشود، به زودی تبدیل به واردکننده خواهیم شد.
پیامد‌های توزیع سوخت ارزان
خیرخواهان با اشاره به برخی پیامد‌های توزیع سوخت ارزان قیمت گفت: در اقتصاد بخش عمومی گفته می‌شود دولت باید از بخش‌هایی مالیات بگیرد و در بخش‌هایی یارانه پرداخت کند. سوخت بسیار مهم است، اما ارزان بودن آن آسیب بسیاری به همراه دارد. اگر از موضوع قاچاق سوخت ارزان قیمت بگذریم، ازدحام و شلوغی شهر‌ها هم یکی از تبعات آن است. زمانی که سوخت ارزان باشد و خودرو‌ها به راحتی در جاده‌ها تردد کنند به همان نسبت شهر‌ها شلوغ‌تر و هوا آلوده‌تر می‌شود.
اثر کم افزایش قیمت بنزین بر تورم
وی درباره نقش افزایش قیمت بنزین بر تورم بیان کرد: افزایش تورم در کشور ارتباط زیادی با افزایش قیمت بنزین ندارد. برای نمونه می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگرچه در یکی دو سال گذشته با تورم بالا روبه رو شدیم، اما قیمت بنزین در چهارسال گذشته ثابت بوده است. اگر قرار بود قیمت بنزین روی نرخ تورم تاثیر بگذارد، باید در کشور‌هایی که بنزین را 10 برابر گرانتر از ایران می‌فروشند، تورم بسیار بالایی به وجود می‌آمد. متاسفانه عده‌ای با استدلال‌های غیرکارشناسانه کار را سخت‌تر می‌کنند.
مترجم کتاب «معمای فراوانی: رونق‌های نفتی و دولت‌های نفتی» افزود: دولت باید به تدریج قیمت بنزین را افزایش می‌داد تا مردم می‌توانستند خود را با این افزایش قیمت راحت‌تر تطبیق می‌دادند و غافلگیر نمی‌شدند. این تصمیم درست است، اما قیمت تعیین شده آنقدر بالا نیست که بتواند جلو رشد مصرف را بگیرد. در حال حاضر قیمت بنزین در ایران حدود 20 سنت شده است و با این قیمت همچنان جزو کشور‌هایی هستیم که بنزین را ارزان عرضه می‌کنند.
تاثیر قیمت بنزین روی کالا‌ها
خیرخواهان درباره تاثیر قیمت بنزین روی کالا‌های مختلف گفت: سهم بنزین در هزینه‌های حمل و نقل به اندازه‌ای پایین است که در جابه جا شدن قیمت کالا‌ها اثر بسیار اندکی دارد. مردم نباید نگران باشند و بترسند. درابتدا امکان دارد برخی از رانندگان از این موقعیت سوءاستفاده کنند و دنبال بهانه باشند تا قیمت کرایه‌ها را بالا ببرند، اما مردم مطمئن باشند اگر افزایش قیمت کرایه‌ها هم اتفاق بیفتد، به یک نسبت متعادل قیمت بر می‌گردیم.
این اقتصاددان ادامه داد: اگر فرض کنیم که هزینه تولید بنزین برابر با قیمت فروش آن باشد، دولت می‌تواند با دو سه برابر قیمت آن را بفروشد و درآمد حاصل از آن را بین قشر محروم و کم درآمد جامعه توزیع کند. بسیاری از کالا‌ها به دلیل بنزین ارزان از این شهر به آن شهر برده می‌شود و این رویه جاده‌ها را شلوغ و احتمال تصادف را بالا می‌برد. بسیاری از سفر‌ها امکان دارد که ضروری نباشد، اما از آنجا که هزینه حمل و نقل ارزان است، این سفر‌ها انجام می‌شود.
کم اثر بودن قیمت جدید بنزین بر کاهش قاچاق سوخت
وی در پایان درباره تاثیر قیمت تعیین شده بنزین در کاهش قاچاق سوخت گفت: اگرچه قیمت بنزین افزایش پیدا کرده، اما قیمت آن همچنان نسبت به کشور‌های همسایه بسیار پایین است و قاچاق آن برای قاچاقچیان سوخت، جذابیت دارد. متاسفانه اختلاف قیمت بنزین در داخل ایران با دیگر کشور‌ها بسیار زیاد است و افراد را برای قاچاق وسوسه می‌کند. برای نمونه قاچاق سوخت به کشوری مانند ترکیه به ازای هر لیتر 10 هزار تومان برای قاچاقچیان سود داشته و اکنون که این رقم به 7000 تومان رسیده، باز هم سود بالایی است.
بنزین از بامداد 24 آبان سهمیه بندی و قیمت آن اصلاح شد. بر این اساس به خودرو‌های شخصی ماهانه 60 لیتر بنزین سهمیه‌ای به قیمت هر لیتر 1500 تومان تعلق خواهد گرفت و قیمت هر لیتر بنزین آزاد نیز 3000 تومان و بنزین سوپر 3500 تومان تعیین شده است. درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز به حساب حدود 19 میلیون خانوار که شامل 60 میلیون نفر می‌شود واریز خواهد شد؛ به صورتی که به خانوار‌های تک‌نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان واریز می‌شود.
مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد جامعه هدف کمک حمایتی دولت را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/108235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

اردن: تلاش می‌کنیم مانع حمله به رفح شویم

گوشی آیفون باعث نگرانی کره جنوبی شد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان

سوخت قاچاق توقیف شد

خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه اکسپو در تهران عرضه می‌شود

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک 2 کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد

توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی

مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی است

اعتصاب‌های جدید در ایالت هسن آلمان

دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط 6 ماه وقت دارد

آمار جدید شهدا و مجروحان ناشی از حمله های رژیم صهیونیستی به غزه

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند

ورود بیش از 1300 پرونده تخلفاتی به تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد

معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب

خبر خوش بانک جهانی برای ایران

به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم

ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی 10 میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال

دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد

نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی 1402

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی | پوشش زنده بیش از 14 ساعته عملیات «وعده صادق»

فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه

قابل توجه فعالان اقتصادی

حضور تولید کنندگان بوشهری در نمایشگاه ایران اکسپو

راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی/ پوشش زنده بیش از 14 ساعته عملیات «وعده صادق»

جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی نمایش خانگی / در وعده صادق روایت اول را ارائه دادیم

بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی

وقوع حادثه دریایی در جنوب غرب «عدن» یمن

بازداشت 7 نوجوان در ارتباط با حمله به اسقف اعظم کلیسای سیدنی

پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی اشغالگران برای عملیات رفح

بازداشت ده‌ها معترض تسلیح اسرائیل نزدیک خانه سناتور آمریکایی

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند