ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قالیباف تنها شانس لاریجانی اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نه در مجلس می‌ماند و نه قصد صندلی پاستور را دارد. این چیزی است که خودش گفته اما به نظر نمی‌رسد او در ایراد گزاره دوم نیت اصلی‌اش را آشکار کرده باشد... طبیعی است علی لاریجانی اگر هم قصد جدی برای نامزدی در انتخابات 1400 را داشته باشد، مانند دیگران از هم‌اکنون دستش را رو نمی‌کند؛ به‌ویژه که می‌داند جریانی در اصولگرایی آماده است تا به هر نحو مانع به‌ثمررسیدن این تصمیم شود. علی لاریجانی اگرچه قدرتش در جمع اصولگرایان به نسبت گذشته کاسته شده اما همچنان سیاست‌مداری زیرک است پس همه کارت‌هایش را یکباره رو نمی‌کند. مشخصا بخشی از اصولگرایان اصرار دارند او را در قامت نامزد ریاست‌جمهوری 1400 نبینند. اگرچه دیگران آینده سیاسی او را مبهم دانسته‌اند. سایت جهان‌نیوز، نزدیک به زاکانی از مخالفان جدی علی لاریجانی، دیروز بخشی از گفت‌وگوی امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی، با روزنامه اصولگرای انتخاب را بازنشر کرده و تیتر زده است: «علی لاریجانی شانس ریاست‌جمهوری هم ندارد!». بخشی از اصولگرایان که این روزها برای انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند، آرزوی بازنشستگی سیاسی لاریجانی را در سر می‌پرورانند؛ فردی که از نگاه آنها بیشتر متمایل به روحانی اعتدال‌گراست تا اصولگرایان. چنانچه علی لاریجانی بر مسند سیادت پارلمان نهم حضور نداشت،‌ تصویب برجام در مجلسی که صدای اقلیت تند آن بلند و رسا بود، با مشکل و دست‌انداز روبه‌رو می‌شد.
اصولگرایان از قبل خط و نشان‌ها را برای لاریجانی کشیده‌اند. تلویحا به او فهمانده‌اند اگر حمایت قاطبه یا حداکثری اصولگرایی را می‌خواهد، باید از روحانی عبور کند؛ کاری که تاکنون نکرده است. خبرگزاری فارس تیرماه در یادداشتی به قلم متین منتظمی نوشته بود: «به نظر می‌رسد رئیس قوه مقننه برای حفظ موضع قدرت خود یک راه بیشتر نداشته باشد و آن عبور از روحانی برای آینده سیاسی خود است چراکه وی همچنان خود را به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه آینده سیاسی کشور می‌داند».
خروج علی لاریجانی از دایره سیاست و قدرت قطعا بر دوز تندروی در جریان اصولگرایی خواهد افزود و از سهم و قدر عمل‌گرایان درون این جریان خواهد کاست. آنها همین حالا هم شورای ائتلاف و وحدت خود را با حذف لاریجانی و یارانش به پیش برده‌اند. حالا هم بخشی از اصولگرایان که دست به کار ائتلاف و صدور نامزد در قم شده‌اند، عملا او را کنار گذشته‌اند و مخالفانش مانند زاکانی را از قم نامزد کرده‌اند. از این‌رو برخی می‌گویند این کناره‌گیری علی لاریجانی در واقع نوعی برکناری و حذف هم تلقی می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز برخورد اصولگرایان تندرو با لاریجانی، چند وقت قبل در صحن علنی مجلس رخ داد. در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی، مشاجره لفظی لاریجانی با نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و اعضای شاخص جبهه پایداری و فراکسیون ولایی مجلس برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد. پژمان‌فر لاریجانی را «دیکتاتور» خطاب کرد و لاریجانی هم پاسخ داد و به پژمان‌فر گفت: «دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان می‌خواهد در کشور می‌زنید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید و کاری هم با شما ندارند. مملکت این جوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید. عادت کردید با فریاد کار خودتان را پیش ببرید».
امیر محبیان معتقد است خروج لاریجانی بعد از سه دوره از مجلس موقعیتش برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری را کاهش می‌دهد، چون احتمال اینکه مخالفان آقای لاریجانی در مجلس موقعیت بالاتری بگیرند، وجود دارد و همین هم نمره منفی برای او تلقی خواهد شد. لاریجانی در صورتی که بخواهد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کند، قدرت رأی‌آوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری به این بستگی دارد که تا چه اندازه جناح‌های سیاسی از او حمایت کنند. برخی معتقدند اگر این اجماع شکل نگیرد، بعید به نظر می‌رسد او بتواند رأی قابل‌توجهی برای ریاست‌جمهوری کسب کند. این ایده وجود دارد که مشی مستقل لاریجانی پاسخ‌گوی رأی مردم برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نیست. ماندن در میانه بدون حمایت قطعی یکی از دو جناح باعث می‌شود از طرفی او نه رأی اصولگرایان را پشت سرش داشته باشد و نه رأی اصلاح‌طلبان را.
آمدن قالیباف تنها شانس لاریجانی؟
اما برای لاریجانی یک شانس باقی مانده است؛ در صورتی که مجلس آتی سهم قالیباف و یارانش شود که نشانه‌ها و برخی اخبار درزکرده از شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان گویای این امر است، به نظر می‌رسد بین او و قالیباف همسویی بیشتری در مقایسه با دیگر جریان‌های اصولگرایی وجود دارد و راحت‌تر بتوانند با هم کنار بیایند. حتی این گزینه محتمل است که پشت پرده سهم‌ها هم تقسیم شده باشد. مجلس به قالیباف می‌رسد و ریاست‌جمهوری با حمایت مجلس قالیبافی به لاریجانی. در این صورت جریان‌های نزدیک به جبهه پایداری، ایثارگران و وفاداران انقلاب اسلامی و چهر‌هایی همچون جلیلی و زاکانی و... به حاشیه خواهند رفت و سال‌های آتی ما شاهد قدرتمندشدن جریان اصولگرایی خواهیم بود که وجوه عمل‌گرایی‌اش پررنگ‌تر از وجوه دیگر است. اما اگر جبهه پایداری بتواند سهم بیشتری از کرسی‌های مجلس بگیرد، آن وقت لاریجانی در 1400 باید با سعید جلیلی رقابت کند در این صورت شانسی به‌مراتب کمتر برای پیروزی خواهد داشت... البته همه اینها به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در آن شرایط بستگی دارد... هیچ بعید نیست که لاریجانی در همان موقعیتی قرار گیرد که روحانی در سال 92 قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/108898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت