ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آخرین تغییرات بودجه 99 اعلام شد اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد / لایحه بودجه 99 از تصویب هیات دولت گذشت تا روز یکشنبه در صحن علنی مجلس رونمایی شود. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که لایحه بودجه در روز‌های پایانی دچار تغییرات بزرگی شده است.
در لایحه بودجه 99 سقف بودجه عمومی که در ابتدا حول 420 هزار میلیارد تومان تنظیم شده بود، به سقف 480 هزار میلیارد تومان رسید. بودجه انبساطی سال آتی، از حیث درآمد‌های نفتی با یک خوش‌بینی بسته شده است. به نظر می‌رسد بخش اعظم منابع به اوراق مالی دولت وابسته خواهد بود.
روز گذشته هیات دولت لایحه بودجه 99 را تصویب و سخنگوی دولت برخی از قطعات باقی مانده پازل بودجه را تکمیل کرد. از این رو، سناریو کلی بودجه 99 در فاصله 3 روز مانده تا اکران عمومی، تقریبا روشن شده است. سناریویی که حکایت از انبساط 24 درصدی بودجه نسبت به سال‌جاری و یک حفره دارد؛ حفره‌ای که در اثر اختلاف منابع و مصارف بودجه به‌وجود می‌آید.
بودجه انبساطی
دیروز در جلسه هیات‌دولت، لایحه بودجه 99 تصویب شد تا حسن روحانی در یکشنبه آینده، لایحه را به صحن مجلس شورای اسلامی ببرد. سخنگوی دولت نیز در روز گذشته، برخی ارقام نهایی لایحه بودجه 99 را اعلام کرد. علی ربیعی با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه در هیات‌دولت گفت: «سقف این بودجه 480 هزار میلیارد تومان است.»
پس نکته اول اینجاست که سقف بودجه نسبت به نسخه اصلاحی بودجه 98، رشد 3/ 24 درصدی یافته است. بودجه سال‌جاری در نهایت با 386 هزار میلیارد تومان شناسایی منابع عمومی بسته شده بود. البته پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که سقف بودجه سال آینده، در 3 نوبت تعیین شد؛ در ابتدا سقف بودجه معادل 420 هزار میلیارد تومان بود. پس از آن با اعتراض برخی وزرا، اعتباراتی که پس از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در تبصره 14 بودجه و ذیل حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها گنجانده شده بود، به بودجه عمومی بازگشت و سقف بودجه به 439 هزار میلیارد تومان ارتقا یافت.
اما این پایان ماجرا نبود. وزرای دیگر هم معتقد شدند باید مصارف تبصره 14 به منابع عمومی هجرت کند، از این رو سقف نهایی بودجه به 480 هزار میلیارد تومان ارتقا یافت. در وضعیت اولیه، منابع به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خزانه‌داری واریز می‌شد و سپس سازمان هدفمندی با کسر سهم خود و یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، سهم دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را پرداخت می‌کرد.
اما در مدل جدید، تمام مصارف از ابتدا به حساب وزارتخانه یا دستگاه اجرایی مربوطه واریز می‌شود. در هر حال، بودجه دچار انبساط قابل‌توجهی نسبت به سال‌جاری شده است، آن‌هم در شرایطی که به نظر وضعیت تامین منابع چندان تصویر مطلوبی را منعکس نمی‌کند. با ارتقای سقف بودجه، برخی فروض اولیه درآمدی نیز دچار تغییر شد. مثلا در مورد درآمد‌های مالیاتی، فرهاد دژپسند در روز‌های اخیر اعلام کرد که میزان تعهد سازمان مالیات برای سال آینده 160 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
درحالی‌که اکنون برخی گفته‌ها نشان می‌دهد که درآمد‌های مالیاتی به 175 هزار میلیارد تومان رسیده است. عددی که به نظر وزارت اقتصاد به سختی زیر بار آن رفت و مصداق آن گفته‌های ربیعی است: «درباره اخذ مالیات نیز مذاکراتی انجام شد که در این مذاکرات توافق وزیر اقتصاد نیز به‌دست آمد و تمرکز ما بر دریافت مالیات از کسانی است که فرار مالیاتی دارند.» همچنین از محل درآمد‌های گمرکی، وزارت اقتصاد پذیرفت که 20 هزار میلیارد تومان در سال آتی به خزانه‌داری تحویل دهد.
دلار 4200 و نرخ تسعیر بودجه؟
خبر دوم علی ربیعی، میزان تخصیص دلار 4200 تومان برای واردات کالا‌های اساسی بود. به گفته او، در نظر گرفته شد که 5/ 10 میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی با نرخ 4200 تومان تخصیص یابد. به‌نظر می‌آید طبق فروض بودجه، دولت در نظر گرفته تا بتواند روزی یک میلیون بشکه نفت با نرخ 50 دلار به فروش رساند.
اگر دولت موفق به تحقق این هدف شود، 2/ 18 میلیارد دلار درآمد ارزی به‌دست می‌آورد. طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید در سال آینده 36 درصد از درآمد‌های ارزی را به صندوق توسعه ملی واریز کند. اما به نظر در جلسات سران قوا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که سهم صندوق در بودجه سال آتی، صفر باشد. البته این تصمیم نیاز به تایید فرمانده کل‌قوا خواهد داشت. اگر سهم شرکت ملی نفت (5/ 14 درصد) از درآمد دلاری کسر شود، دولت 5/ 15 میلیارد دلار در اختیار خواهد داشت. 5/ 10 میلیارد دلار از این درآمد با نرخ 4200 تومان تسعیر می‌شود و مابقی در اختیار دولت خواهد بود که با چه نرخی تبدیل به ریال کند. اگر دولت نرخ بازار نیما را ملاک قرار دهد، می‌تواند در حدود 55 هزار میلیارد تومان درآمد ریالی کسب کند.
با توجه به اینکه ربیعی، بودجه عمرانی سال آینده را 60 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است و دولت از ابتدا قرار بوده درآمد نفتی را صرف بودجه عمرانی کند، این اعداد در ظاهر با هم همخوانی دارند. اما سوال اینجاست که آیا دولت با فرض شرایط تحریمی، قادر به فروش یک میلیون بشکه در روز خواهد بود یا خیر؟ دولت در بودجه سال آتی در این حالت می‌تواند تا 99 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی کسب کند، در حالیکه این رقم برای بودجه سال‌جاری معادل 57 هزار میلیارد تومان بوده است.
حفره بودجه
اعدادی که تاکنون از سوی مقامات دولت در مورد بودجه نقل شده، یک حفره را شکل می‌دهد. سقف بودجه 480 هزار میلیارد تومان است، در نتیجه مجموع منابع دولت از سه کانال واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفتی)، واگذاری دارایی‌های مالی (اوراق مالی) و درآمد‌ها باید به این میزان برسد.
در بهترین حالت اگر فرض شود درآمد‌های نفتی به 100 هزار میلیارد تومان برسد و درآمد‌های دولت هم در حدود 230 هزار میلیارد تومان باشد (مجموع درآمد‌های مالیاتی، گمرکی و سود شرکت‌ها)، 150 هزار میلیارد تومان دیگر باقی می‌ماند. در حالی‌که تنها ابزاری که برای دولت جهت پوشش این هزینه‌ها در دسترس است، اوراق مالی است.
طبق قانون برنامه ششم توسعه، سقف مجاز دولت برای انتشار اوراق مالی در سال آتی معادل 50 هزار میلیارد تومان است. البته به نظر با گنجاندن تبصره در بودجه 99، به دولت اجازه داده شده تا از این سقف عبور کند. دولت در نسخه اصلاحی بودجه 98 نیز از طریق افزایش فروش اوراق، منابع حساب ذخیره ارزی، مولدسازی دارایی‌های دولت و صندوق توسعه ملی، توانست مقداری از عقب‌ماندگی نفتی را جبران کند و این بار نیز چنین تصمیمی به نظر در حال اتخاذ است.
حتی اگر سقف منابع حاصل از اوراق مالی دولت به شکل 100 درصدی هم افزایش یابد، بازهم یک شکاف 50 هزار میلیارد تومانی باقی می‌ماند که حفره بزرگی محسوب می‌شود. البته اطلاعات بودجه کامل نیست و برخی از فروض مطرح شده نیز می‌تواند تغییر کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/109247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی