ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ضرر تحریم ایران برای فعالان اقتصادی آلمان آلمان

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایران بیلد به نقل از ارینا برلین، مدیر عامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران، اعمال تحریم های اقتصادی از سوی غرب علیه ایران را موجب ضرر فراوان به کشورهای صادرکننده کالا از جمله آلمان دانست و افزود: تحریم های ایران برای شرکت های اقتصادی آلمانی بسیار زیانبار بود.به گزارش ایرنا، ‘میشائیل توکوس’ مدیرعامل و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی آلمان و ایران که در سال های 1996 تا 2000 میلادی ریاست اتاق بازرگانی این کشور در تهران را برعهده داشته است، پنج شنبه شب در یک نشست اقتصادی با موضوع ‘ روابط تجاری با ایران قبل و بعد از تحریم ها’ تاکید کرد: ایران و آلمان از روابط اقتصادی و تجاری بسیار خوبی برخوردار بودند که با اعمال تحریم های اقتصادی غرب علیه این کشور، دچار رکود شد. این فعال اقتصادی آلمان با اذعان این مطلب که اعمال تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران بیش از همه برای شرکت های غربی از جمله آلمانی ها ضرر آفرین بوده است،ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و لغو فوری تحریم ها باردیگر روابط تجاری و بازرگانی با ایران توسعه و رونق یابد.
توکوس در سخنان خود با اشاره به تاریخچه روابط اقتصادی دو کشور و نقش آلمان در توسعه زیرساخت های اقتصادی ایران،گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ‘هانس دیتریش گنشر’ وزیر خارجه وقت آلمان نخستین وزیرخارجه یک کشور غربی بود که در سال 1984 میلادی به ایران سفر کرد. به گفته وی، ایران از یک زمینه قوی صنعتی برخوردار است و مردم این کشور مانند آلمانی ها علاقمند و آشنا به مسائل فنی و تکنولوژیک هستند که این ویژگی می تواند در بهبود و توسعه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور کمک بسیار خوبی باشد.
توکوس با نگاهی به روند روابط اقتصادی دو کشور در گذشته و میزان صادرات آلمان به ایران از سال 1990 تا 2013میلادی ،گفت: اوج صادرات به ایران را در سال 2005 شاهد بودیم که طی آن بالغ بر 4 و نیم میلیارد یورو محصولات تولیدی آلمان به این کشور صادر شد، اما این رقم در مقابل در سال 1992 تنها 600 میلیون یورو بود. وی با اشاره به اینکه پس از اعمال تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، صادرات آلمان به این کشور با رکود قابل توجهی مواجه شده است، افزود: خوشبختانه در سال جاری با توجه به تغییر فضای سیاسی و بهبود اوضاع در ایران شاهد افزایش بالای 30 درصدی صادرات کالا از آلمان به این کشور بوده ایم و پیش بینی می کنم این رقم در آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد.
مدیرعامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران از ماشین آلات صنعتی، مواد دارویی و شیمیایی، محصولات غذایی و لوازم برقی به عنوان مهمترین کالاهایی نام برد که در مدت مذکور به ایران صادر شده است. توکوس بار دیگر بر زیانبار بودن تحریم های غرب علیه ایران برای شرکت های تولیدی و اقتصادی آلمان تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان آلمانی از جمله شرکت های دارویی و تولیدکنندگان لوازم پزشکی و خانگی به خاطر تحریم ایران بازار بسیار خوب این کشور را از دست دادند. وی تحریم کالاها،تحریم افراد و شخصیت ها و همچنین تحریم های بانکی را از جمله انواع تحریم های اعمال شده علیه ایران عنوان کرد و اظهار داشت، این تحریم ها تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری دو جانبه داشته است. این فعال اقتصادی آلمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر فضای سیاسی در ایران و نتایج مثبت مذاکرات هسته ای در یک سال گذشته، گفت که بسیاری از کشورهای غربی در راه بازگشت به بازار ایران هستند. در کنار اروپایی ها که رقیبان ما در منطقه شناخته می شوند،آمریکایی ها نیز تلاش خود را برای این منظور آغاز کرده اند.
توکوس با بیان اینکه همه می دانند کالاهای ساخت آلمان در ایران طرفداران زیادی دارد،گفت: باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و با توجه به علاقمندی مردم ایران به محصولات آلمانی باید بار دیگر حضور خود را در این بازار تثبیت کنیم. وی با بیان اینکه شرکت های آلمانی از حضور آمریکایی ها در بازار ایران نگرانی ندارند، گفت: با اعتمادی که به جایگاه محصولات خود در بازار ایران داریم، معتقدم می توانیم پس از لغو کامل تحریم های اقتصادی علیه این کشور و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای دوباره جایگاه خود را بدست آوریم. توکوس درمورد سیاست غرب درمورد ایران،افزود: ایران باید به عنوان یک قدرت منطقه ای از سوی غرب محترم شمرده شود و به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار درحل مسائل و مشکلات منطقه ای این کشور را مد نظر قرار دهد. این فعال اقتصادی آلمانی همچنین درخصوص نتیجه مذاکرات هسته ای و تاثیر آن در بهبود روابط اقتصادی آلمان و دیگر کشورها با ایران،با بیان اینکه فشارآوردن به ایران مشکل را حل نخواهد کرد،گفت: غرب باید با دستیابی به توافق دو جانبه با ایران به موضوع هسته ای پایان دهد و در این صورت روابط تجاری و اقتصادی کشورها با ایران دوباره تقویت خواهد شد.
توکوس در رابطه با خصوصی سازی در ایران نیز گفت:در سال های اخیر برای تقویت بخش خصوصی در این کشور اقدامات بسیار زیادی انجام شده تا تولید کنندگان ایرانی از صادرات محصولات سنتی فاصله گرفته و دامنه تولید کالاهای صادراتی خود را توسعه دهند. مدیرعامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران درپاسخ به اینکه چرا شرکت های بزرگ اقتصادی این کشور همچون مرسدس بنز و زیمنس که جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارند ، دولت آلمان را به تلاش برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با ایران ترغیب نمی کنند،گفت: از نظر ما ایران از ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و تجارت برخوردار است و همه امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور بار دیگر شاهد توسعه و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی باشیم.
برآمد: ایرنا برلین

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/109969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی