ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خودروی آب‌سوز ناقض قوانین ترمودینامیک اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو، گفت: اگر قرار باشد انرژی صرف تجزیه آب کرده و سپس از هیدروژن به دست آمده به عنوان سوخت برای راندن خودرو استفاده کرد، بهتر است همان انرژی را مورد استفاده قرار دهیم که مفیدتر هم خواهد بود. برخی مدعیان این طرح دروغین به جرم کلاهبرداری راهی زندان شده‌اند.
حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع آب‌سوز کردن خودروها از دو منظر قابل بررسی و نتیجه‌گیری است. علاوه بر بررسی جنبه علمی موضوع، تطبیق امکان‌پذیری دریافت انرژی لازم از آب برای به حرکت در آوردن موتور یک خودرو با مبانی نظری نیز حائز اهمیت است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صاحب‌نظران مهندسی مکانیک و شیمی معتقدند که می‌توان خودرویی با این ویژگی ساخت که در آن با الکترولیز کردن آب و سپس با واکنش مجدد هیدروژن و اکسیژن به‌ دست‌ آمده، بتوان انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک خودرو را تأمین کرد، گفت: اما اگر قرار باشد، انرژی صرف جداسازی هیدروژن از آب کنیم، چرا به ‌صورت مستقیم برای به حرکت درآوردن موتور، از آن انرژی بهره نگیریم؟ که البته در این صورت خودرویی به ‌مراتب بهینه‌تر نیز خواهیم داشت.
وی افزود: از سوی دیگر ادعای آب‌سوز کردن خودروها در طول تاریخ چندین بار تکرار شده و هر بار سرنوشت مدعیان آن‌ها به جرم کلاهبرداری و تقلب به زندان هم کشیده شده است. به طور مثال "استنلی مایر" آمریکایی در 1980 ادعای خود را مطرح کرد اما 16 سال بعد در حالی که نتوانسته بود نظریه خود را حتی به صورت یک نمونه عملی اثبات کند، به جرم تقلب راهی زندان شد.
سنجری یادآور شد: در سال 2003 شرکتی آمریکایی با نام "شرکت انرژی جهانی ژنزیس" مدعی شد قادر است انرژی لازم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو را از طریق جداسازی مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب و سپس ترکیب مجدد آن‌ها بدست آورد، برای این پروژه بیش از 2.5 میلیون دلار هم از سرمایه‌گذران دریافت کرد، اما سه سال بعد در حالی که کذب بودن ادعای این شرکت توسط دادگاهی در نیوجرسی به اثبات رسید، مالک آن به جرم کلاهبرداری علاوه بر اجبار به پرداخت خسارت، به پنج سال زندان محکوم شد.
کریمی سنجری تصریح کرد: در این رابطه دانشمندان معتقدند هیچ راهی برای گرفتن انرژی از آب وجود ندارد، مگر اینکه در این راه انرژی بیشتری از آنچه به دست می‌آید، هزینه کنید. آن‌ها معتقدند تولید انرژی از آب، ناقض قوانین اول و دوم ترمودینامیک است.
اگر ادعای آب‌سوز کردن‌ها خودروها حقیقت داشت، تاکنون حتما به تولید انبوه رسیده بود...
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اما این موضوع از منظری دیگر نیز قابل بررسی است. سالانه بین هشت تا 15 درصد از درآمد شرکت‌های صاحب برند خودروسازی دنیا در حوزه تحقیق و توسعه صرف می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، کاهش قیمت تمام شده خودرو آن هم به رغم تکالیف هزینه‌زای ناشی از مقررات و استانداردهایی است که دولت‌ها برای ارتقای سطح کیفی تولیدات این شرکت‌ها وضع می‌کنند. در چنین شرایطی این شرکت‌ها مجبورند برای عبور از این الزامات کیفی، راضی کردن مشتریان و البته جذب بازارهای بیشتر، هزینه‌های زیادی را صرف بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از سوخت‌های سبز و پاک کنند.
وی ادامه داد: شرکت‌ها عموما از هر نظریه‌ای که بتواند با هزینه کمتری موجب ارتقای سطح تکتولوژی خودرو شود، استقبال می‌کنند. از آن جایی که نظریاتی از این دست همانگونه که اشاره شد، در دنیا نیز مطرح بوده است، لذا مطمئن باشید اگر چنین احتمالی وجود داشت که بتوان بصورت فیزیولوژی از آب انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور یک خودرو آن هم در مقیاس خودروهای امروزی تامین کرد، قطعا این شرکت‌ها پیش از این امکان انبوه‌سازی این مدل سوخت را مهیا می‌کردند.
کریمی سنجری گفت: خالی از لطف نیست که بگوییم "دکتر عبدالله محمودیان" استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف از کسانی‌ که به‌ دنبال حل معماهای ناممکن یا رد قضایای اثبات شده هستند، با عنوان نوابیغ (نه نوابغ) یاد می‌کنند. نظریه استخراج انرژی از آب برای راندن یک خودرو نظریه‌ای مردود است؛ بنابراین مردم توجه کنند که گول نوابیغ را نخورند.
به گزارش ایسنا، مدتی است که تبلیغاتی در زمینه آب‌سوز کردن خودروهای سواری صورت گرفته و سایتی در این زمینه برای ثبت‌نام ایجاد شده است. در این سایت ادعا شده با خریداری و نصب تجهیزاتی به قیمت 4.5 میلیون تومان، می‌توان یک خودرو را آب‌سوز کرد و دیگر نیازی به استفاده از سوخت بنزین نیست.
در همین رابطه چندی پیش یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد: این موضوع پایه‌ای در علم دارد اما کاربرد روزمره نداشته و ضمانتی هم برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که به هیچ‌وجه گول این تبلیغات را نخورند. کسانی که ادعا می‌کنند خودروهای آب‌سوز دارند، در هیچ یک از مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور، مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و حتی در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا نیز نمونه خودروی آب‌سوز وجود ندارد. برای ما عجیب است که چگونه اجازه تبلیغات چنین ادعاهایی داده می‌شود!؟
به گفته امیرحسین کاکایی، جایگزین کردن سوخت با آب بعد از مدتی به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیب زده و باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرده و حتی قید کل خودرو را زد.
همچنین سیدرضا مفیدی - مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت - در این رابطه تاکید کرده بود که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص پیش‌فروش تجهیزات خودروهای آب‌سوز صادر نشده است.
در این شرایط سازمان ملی استاندارد ایران نیز در پاسخ به پیگیری ایسنا اعلام کرد که هیچ مجوزی در زمینه تجهیزات آب‌سوز کردن خودروها صادر نکرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/110140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

تصویب انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا

تظاهرات شبانه دانش آموزان در طنجه مغرب در حمایت از فلسطین

معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد

دویست روز جنگ با اشباح حزب الله!

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی روسیه

اسامی 14 هزار کودک شهید فلسطینی بر روی یکی از دیوارهای غزه

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

رشد اقتصادی روسیه رقم خورد

کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند

توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم

تعطیلی شنبه یا 5 شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه

فریاد اردنی‌ها در برابر سفارت رژیم صهیونیستی

تشدید حملات قبایل سوریه به هم‌پیمانان آمریکا در دیرالزور

تعطیلی دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضد اسرائیلی

یورو رکورد زد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

امیدواریم توافق‌های سفر به پاکستان با پیگیری مقام‌های دو طرف اجرایی شود

تعطیلی شنبه یا 5شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

انتقاد سندرز از مخالفت سنا با قطع کمک به «ماشین جنگی نتانیاهو»

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

بایدن توصیه ترامپ برای درمان کرونا را مسخره کرد

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد

هیئت اقتصادی کره شمالی راهی ایران شد

تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی

آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار

مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است