ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مبتکران همچنان چشم به راه سرمایه گذاران ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان- نمایشگاه نوآوری و فناوری(INOTEX) که هرساله به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود به طور حتم یکی از رویدادهای استارتاپی و البته دربرگیرنده بخش های مختلف اکوسیستم نوآوری و فناوری است که با استقبال بسیار مناسب جوانان فعال در عرصه کسب و کارهای نو همراه است.
در نمایشگاه امسال اینوتکس 2018 که از 14 الی 16 تیرماه جاری در بوستان گفتگو شهرداری تهران برگزار شد، بیش از 100 استارتاپ، 50 مخترع، 15 مرکز رشد و شتاب‌دهنده، 40 فرشته کسب‌وکار، 11 وی‌سی و سرمایه‌گذار، 5رسانه استارت‌آپی، 8 برگزار‌کننده رویداد، حدود 50منتور، 9مجموعه ارائه زیر‌ساخت، 10 پارک فناوری، حدود 100 شرکت فناور و 7 مرکز ارائه خدمات استارت‌آپ‌ها و فرشتگان کسب و کار حضور داشتند.
به گفته اکبر قنبرپور، دبیر برگزاری اینوتکس 2018، امسال برای نخستین بار تمام 13 جزء اکوسیستم استارت‌آپی در نمایشگاه حضور داشتند. ضمن اینکه امسال برای رسانه‌های استارت‌آپی و برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرینی فضا در نظر گرفته شده بود..
اما بدون شک در چنین شرایطی که روح بدبینی فضای سیاسی و اقتصادی کشور را فرا گرفته است، برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری گویای توانمندی جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم برای رفع بسیاری از مشکلات مبتلا به کشور در بخش های مختلف بسی با ارزش است.
بسیاری از حاضران شرکت کننده در اینوتکس 2018 معتقدند که با مشارکت همه اجزای اکوسیستم‌ نوآوری و فناوری کشور و با اتحاد و همدلی، می توان از پتانسیل های داخلی به نحو شایسته ای برای عبور از شرایط فعلی بهره برد.
در کنار استارتاپ هایی که برای بخش های مختلف خدمات رسانی زندگی روزمره از جمله سرویس دهی حمل و نقل ماشین های سبک و سنگین و یا خدمات رسانی امور منزل اپلیکیشن های مختلفی طراحی کرده اند، یکی از بخش های مهم و جالب هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2018) پاویون مخترعان است که البته همه آنها آماده سرمایه گذاری می باشند.
بخش مخترعان اینوتکس همواره از کارنامه درخشانی در معرفی و مطرح‌کردن مخترعان پرتوان ایرانی در سطح جهانی و ایجاد ارتباط‌های پویا بین نوآوران و فعالان کسب‌و‌کارهای نو در کشور با سایر کشورهای جهان داشته است که البته همچنان مشکل بسیاری از آنان نبود سرمایه لازم برای عملیاتی کردن طرح ها بوده است، در این گزارش به چند نمونه از این نوآوری ها اشاره شده است.

**دستگاه تبدیل زباله به انرژی
سمیه اکبری استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف تهران یکی از مخترعان حاضر در اینوتکس 2018 است که با خلاقیت توانسته است دستگاهی را برای تبدیل زباله به انرژی گاز و همچنین برق طراحی کند. این دستگاه با استفاده از هر نوع زباله تجزیه‌پذیر (زباله‌هایی غیر از انواع فلزات، آهن، پلاستیک و شیشه)، برق و بیوگاز تولید می کند
دستگاهی که به گفته این مخترع تماما ساخت داخل است و از هر 10 کیلو زباله چهار مترمربع گاز تولید می کند.به طوریکه یک ژنراتور گاز سوز در این دستگاه تعبیه شده است که همان را تبدیل به برق می کند و آب استحصال شده از این فرایند نیز برای آبیاری باغچه و تفاله نهایی نیز برای کود استفاده می شود.
این پژوهشگر که از سال 1387 درگیر کار اختراع و تحقیقات اولیه بوده است.ثبت اختراع دستگاه زباله سوز خود را در 1396 انجام شده است و به گفته وی این محصول رقیبی در ایران ندارد و انحصاری است.
این دستگاه به طور حتم با توجه به افزایش افسارگسیخته سطح زباله در کشور به خصوص شهرهای شمالی، می تواند نمونه مناسبی برای علاقمندانی باشد که قصد سرمایه گذاری در طرح های نوآورانه دارند.

**همت مخترع معلول در ساخت ویلچر مناسب برای همنوع
فرشاد معماری معلول 43 ساله که از سال 1374 در یک حادثه رانندگی دچار ضایعه قطع نخاع شده نیز با اختراع یک ویلچر تحت عنوان" دوباره" در نمایشگاه امسال اینوتکس حاضر شده است.
این وسیله نقلیه در مقایسه با سایر ویلچرهای از جمله دستگاه ساخت شرکت سایپا که سوار و پیاده شدن آن حداقل 10 دقیقه زمان می برد، از سطح شیب داری برخوردار است و معلولان بدون نیازه به پیاده یا سوار شدن از صندلی چرخدار از طریق خود صندلی به راحتی در آن سوار و پیاده می شوند.
وی با بیان اینکه ساخت این ویلچر در دو نوع اتوماتیک و دستی است گفت:این ویلچر دارای رمپ، دنده عقب، ترمز دستی برای تمام چرخ ها و دو عدد باک سوختیگری است و بصورت سه یا چهار چرخ، روباز یا مسقف با اتاق و کاملا پوشیده، گیربکس دستی یا اتوماتیک و همچنین با موتور بنزینی یا برقی قابل ساخت و تولید انبوه است.
معماری با تاکید براینکه، معلولان تقاضای زیادی برای خرید این ویلچر دارند و حتی بسیاری برای داشتن آن به سازمان بهزیستی نیز مراجعه کرده اند گفت: طبق مشاوره با سازمان بهزیستی اقدامات ثبت اختراع این دستگاه انجام شده است و این سازمان پیش بینی کرده است که بیش از 50 هزار از این دستگاه مورد نیاز جامعه معلولان کشور است.
وی با اشاره به قیمت 5 تا 7 میلیونی این ویلچر اتوماتیک و دستی البته تا قبل از گرانی ارز می گوید: این دستگاه به دلیل اینکه، سازمان بهزیستی اجازه سرمایه گذاری برای تولید آن را ندارد، تنها با سرمایه گذاری حداکثر 4 میلیاردتومانی بخش خصوصی این ویلچر در چندین مدل سه چرخ، چهارچرخ، برقی، خورشیدی، یک نفره یا چندنفره قابل تولید انبوه است.
معماری با اشاره به اشتغالزایی مناسب اجرای این طرح گفت: عملیاتی کردن طرح تولید این ویلچر از یک سو در بخش تولید و از سویی دیگر نیز در اشتغالزایی جامعه معلولان در پیک های موتوری و مسافر کشی اثرگذار خواهد بود.


**اختراع روکش ظروف پلاستیک غیرسرطان زا
یوسف بالش زر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان نیز که حدود دو سال است با همکاری بخش شیمی دانشگاه شیراز طرح های زیادی را به مرحله اختراع رسانده است.
وی  با اشاره به اینکه، ظروف پلاستیکی و پلیمری با آزادکردن مونومر در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد وخصوصا تماس با غذاهای چرب و شیرین، بیماری های مختلف از جمله سرطان و بیماری های گوارشی ایجاد میکند، گفت:همواره شاهد آن هستیم که از سوی برخی تریبون ها بهترین راهکار را تعطیلی کارخانجات تولید کننده ظروف یکبار مصرف در کشور می دانند.
این پژوهشگر می گوید: ما برای جلوگیری از تعطیلی حداقل پنج هزار کارخانه تولید ظروف پلاستیکی در کشورکه بیکاری آنها حجم قابل توجهی از بیکاری را بدنبال خواهد داشت، یک روکش و لایه میکرونی طراحی کرده ایم که براحتی می تواند بعنوان یک محافظ در برابر مونومر عمل کند.
بالش زر با تاکید براینکه این اختراع ثبت شده است گفت: با اضافه کردن این لایه آلمینیوم میکرونی تنها 30 درصد هزینه ظروف یکبار مصرف افزایش خواهد یافت.
وی افزود:این نوآوری نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری ها و سرطان های مختلف ناشی از استفاده از ظروف یکبار مصرف خواهد داشت و در کاهش آلودگی های زیست محیطی نیز اثربخش خواهدبود.
این پژوهشگر معتقد است سرمایه گذاری مناسب بر روی چنین طرحی در پیشگیری از بیماری های خطرناکی همچون سرطان و همچنین کاهش بودجه درمانی کشور بسیار تاثیرگذار است.

** طراحی یک نرم افزار ساده برای غربالگری بیماری های چشمی
امروزه شاهد رشد بیماریهایی مثل دیابت که منجر به ضعف بینایی و در مواردی نابینایی می شوند در جهان هستیم که این رشد در ایران خیلی بیشتر از نرم جهانی است به طوری که جمعیت 4.6 میلیونی مبتلایان به دیابت در سال 2015 به 9.2 میلیون نفر در سال 2040 خواهد رسید.
اما در شبکیه چشم یکسری مویرک وجود دارد که کار تغذیه چشم را انجام می دهند هنگامی که فرد به بیماری قند مبتلا می شود یکی از اصلی ترین مراکز تاثیرگذاری این بیماری بر روی چشم است.
نیما مادرشاهیان فوق لیسانس نرم افزار تخصص مدیکال آی تی و امین اردشیر دوانی دو جوان تحصیلکرده در اروپا یک مجموعه پژوهشی را در پارک فناوری پردیس راه اندازی کرده اند.
این مبتکران جوان با رویکردی تخصصی، در تلاش هستد که با استفاده از تکنولوژی های جدید و با بهره گیری از توان علمی متخصصین خود، دسترسی به ابزارهای موجود در حوزه سلامت دیجیتال را برای مراکز درمانی، پزشکان، متخصصین، آزمایشگاه ها و مراکز علمی - تحقیقاتی میسر و آسان کنند.
آنان موفق به طراحی و تولید نرم افزاری تحت عنوان iSeen شده اند که با غربالگری چشم بیمارانی را که نیاز به درمان دارند را شناسایی و به متخصصان چشم ارجاع می دهند.
اردشیردوانی با تاکید براینکه در 80 درصد موارد می توان از بروز نابینایی پیشگیری نمودگفت: غربالگری در گام نخست ابتدایی ترین و در دسترس ترین روش برای این منظور است.
وی می گوید: از طرفی رشد تعداد پزشکان متخصص چشم که بیماران برای غربالگری بایستی به آنان مراجعه نمایند به مراتب کمتر از رشد بیماری است و از سویی دیگر نیز استقرار پزشکان در نواحی مختلف کشور نیز از توزیع مناسب برخوردار نیست لذا بیماران برای غربالگری با مشکل زیادی مواجه خواهند شد.
این پژوهشگر افزود:این موضوع ما را بر آن داشت که با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی الگو ریتمی برای غربالگری شبکیه طراحی نموده و محصول iSeen را ارائه نمائیم که بیمارانی که نیاز به درمان دارند را شناسایی و به متخصصین چشم ارجاع می دهد.
وی گفت: بر اساس این روش یک الگو ریتم تشخیص اتوماتیک تصاویر گرفته شده توسط دوربین هایی که قابلیت عکس برداری فوندوس شبکیه را دارند را آنالیز می کند و بیماریهای چشم را تشخیص می دهد. از این الگو ریتم می توان در سیستمهای تصمیم ساز بالینی به عنوان یک ابزار غربالگری در کنار یک سیستم پزشکی از راه دور استفاده کرد.
اردشیردوانی با اشاره به اینکه، برخی بیماری ها مانند دیابت پارگی مویرگ های داخل شبکیه چشم را بدبنال دارند گفت: در این موارد چشم فرد دچار یک تاری دید می شود که اگر به موقع شناسایی شوند راه درمان و پیشگیری آن وجود خواهد داشت.
وی می گوید: استفاده از دوربین ما کمک می کند که بیمار قند خود را کنترل کند و همچنین از سوی پزشک متخصص کار درمان خود را پیگیری کند، ضمن اینکه ما با دانشگاه شهید بهشتی تفاهمنامه همکاری امضاء کرده ایم.
این پژوهشگر جوان گفت: در واقع از طریق این نرم افزار می توان سه بیماری شامل خونریزی های نقطه ای و لکه ای در پرده شبکیه (رتینوپاتی دیابتی)، میزان هموگلوبین بر روی سر عصب بینایی (گلوکوم) و همچنین تاری و از دست دادن بینایی (دژنراسیون ماکولا) را شناسایی کرد.
وی معتقد است: این یک روش اولیه و ارزان برای شناسایی ناراحتی قند است، چراکه در روش های فعلی فرد ابتدا باید به متخصص مراجعه کند و بعد از اینکه یک قطره ای در چشم او ریخته می شود باید پنج ساعت مردمک برای عکس برداری باز بماند اما این دوربین احتیاج به هیچ قطره چشمی ندارد و ظرف 30 ثانیه نیز جواب آزمایش را می دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/11038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت

کشف 5 تن خشکبار قاچاق از انباری در جنوب تهران

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است

توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد

رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند

کشف دو خودروی قاچاق به ارزش 150 میلیارد ریال در البرز

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

توقیف خودرو قاچاق 100 میلیاردی در مشهد

معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم

چک‌های 500 هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد

آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت