ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی در سطح کلان نظام ضروری است/ 9 راهکار برای مشارکت مردم در جهش تولید اخبار ایران

اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی در سطح کلان نظام ضروری است/ 9 راهکار برای مشارکت مردم در جهش تولید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا/ایلام استادیار علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: آنچه در شرایط کنونی حتما باید دنبال گردد، اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی در سطح کلان نظام است تا بتوانیم طعم شیرین خدمات نظام را به مردم بچشانیم. تولید و مشارکت مردم بدون اصلاح این روندها و سیاست ها امکان پذیر نیست.
دکتر «نصرت‌اله حیدری» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای هجدهمین بار، سال را با عنوان «اقتصادی»نامگذاری کردند و این اقدام پیامی مهم برای ارکان حکمرانی در کشور دارد، اظهار کرد: حقیقت این است که اقتصاد، با دین و دنیای مردم در ارتباط است، لذا طبیعی است در حکمرانی دینی به جد مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در این رابطه در پیام نوروزی خود در سال 1403 فرمودند: «اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا کند در همۀ اوضاع کشور تاثیر می‌گذارد. می‌شود گفت در دین و دنیای مردم تاثیر می‌گذارد.»، ادامه داد: مسأله دیگر که جایگاه اقتصاد یا معاش مردم را درحکمرانی دینی برجسته می سازد،ارتباط این بعد از حکمرانی با «کارآمدی نظام و ساختار سیاسی»است، لذا لازم است همه ارکان نظام اعم از دولت، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح با نگاه راهبردی به آن توجه نمایند.
استادیار علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: در حکمرانی اقتصادی مخصوصاً با نگاه دینی، اقتصاد باید در حداعلی قوی باشد و آنجه در این بخش باید دنبال گردد ارتقاء و افزایش تولید،کاهش فقر و بیکاری است و طبیعتاً این امر مستلزم سرمایه‌گذاری است و حاکمیت باید بیشترین تمرکز را در این بخش داشته باشد و منابع مادی را به سمت آن گسیل دارد.
حیدری ادامه داد: در کشور ما بیشترین درآمد و منبع مادی«نفت»است که باید به سمت تولید کانالیزه شود، این در حالی است که بیشتر این منابع صرف امور جاری، حقوق و دستمزد شرکت های ناکارآمد و زیان‌ده دولتی می‌شود و بخش مهم دیگر منابع نفتی صرف پرداخت یارانه ها می‌گردد، یارانه ای که باید به دست مستحق آن برسد، اما ثروتمندان بیشترین انتفاع را از آن می برند، این یک خطای راهبردی در حکمرانی اقتصادی است که نه منطق علمی دارد و نه مجوز شرعی و نه با گفتمان عدالت خواهی و مبانی انقلاب اسلامی سازگاری دارد، لذا تغییر در حکمرانی اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است.
وی با بیان اینکه اقتصاد حکمرانی شامل تدوین و اجرای فرآیندهایی است که با تقویت کنش جمعی و تامین زیرساخت‌های مناسب، به پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد، تصریح کرد: حکمرانی اقتصادی بیشتر در سطح کلان مطرح می‌شود. جایگاه سران قوا در این زمینه ویژه است و انتظار است در این رابطه کاری اساسی انجام دهند.
این استادیار دانشگاه تصریح کرد: اقتصاد حکمرانی فراتر از مطالعه و بررسی بازارها و مکانیسم قیمت است و افق‌های جدیدی را به روی اقتصاد می‌گشاید و می‌تواند بستر ساز تحول در دیگر بخش های جامعه گردد. آنچه در شرایط کنونی حتما باید دنبال گردد، اصلاح نظام حکمرانی اقتصادی در سطح کلان نظام است چرا که با این اقتصاد نمی‌توان طعم شیرین خدمات نظام را به مردم چشاند و تولید و مشارکت مردم بدون اصلاح این روندها و سیاست‌ها امکان پذیر نیست.
حیدری ادامه داد: در حکمرانی دینی مشارکت مردمی اصلی بنیادی است و حاکمیت باید بستر این مهم را فراهم کند. آنچه در اوضاع کنونی در حوزه حکمرانی مطلوب اقتصادی باید دنبال گردد،هدایت سرمایه‌های خرد مردم و منابع حاصل از صادرات نفت به سمت تولید و سرمایه گذاری در امور زیربنایی است.
وی تاکید کرد: گام اول و اساسی اجرای اصل 44قانون اساسی و کاهش تصدی گری دولت و مردمی کردن اقتصاد به معنای حقیقی کلمه است چرا که جامعه از حکمرانی خصولتی‌ها ضرر کرده و انتقاد رهبری را هم به همراه داشته است. 
این استادیار دانشگاه با بیان اینکه واکنش رهبری به جایگزین توتال از سوی وزارت نفت پیام روشن نظام در این بخش است، تأکید کرد: 
رهبر انقلاب در واکنش به گزارش مجموعه مربوط به وزارت نفت درباره جایگزین توتال فرمودند: به بخش خصوصی بدهید؛ ستاد اجرایی که بخش خصوصی نیست!
حیدری ادامه داد: با توجه به اهمیت حکمرانی اقتصادی که با دین و دنیای مردم در ارتباط است باید برای آن جایگاه خاصی در نظام مردم سالاری دینی قائل بود وآن را در عمل جدی گرفت. اسلام، به عنوان یک دین، نظریه‌ها و آموزه‌هایی دارد که تأثیر مستقیم بر پیامدهای اقتصادی دارند.
وی تاکید کرد: اسلام معتقد است که اجرای آموزه‌های دینی بدون حضور دولت هدف‌گرا و ارزش‌گرا ممکن نیست چراکه دولت در اقتصاد اسلامی نقش مهمی دارد و باید به منظور تحقق اهداف اقتصادی اسلامی، اقدامات لازم را انجام دهد واین در حکمرانی اقتصادی یک ضرورت است و دخالت دولت باید منتج به مردمی شدن اقتصاد گردد.
حیدری تأکید کرد: دولت در اقتصاد اسلامی به منظور توسعه رفاه، توسعه معنویات، برپایی عدالت، و تقویت قدرت اقتصادی جامعه مسئولیت دارد و بدون اجرای آنها مردم طعم شیرین حکمرانی دینی را نمی چشند، لذا امیدواریم دولت اسلامی در تحقق حکمرانی دینی خصوصاً عملیاتی کردن شعار سال یعنی جهش تولید و مشارکت مردم موفق گردد تا مردم طعم شیرین مردم سالاری دینی را با همه وجود حس نمایند.

ایرانیان جهان

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام درباره راهکارها برای مشارکت مردمی درجهش تولید، نیز اظهار کرد: بی‌شک برای عملیاتی کردن این راهبرد هم حاکمیت باید بستر را فراهم بکند و هم مردم نیز در اقتصاد و تولید مشارکت نمایند.
وی گفت: دولت باید نقدینگی بخش تولید را تامین کند، این به بهبود فضای کسب و کار کمک خواهد کرد و علاوه بر آن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار به حداقل خود برسد و خلاصه دولت باید فضای عمومی را برای مشارکت مردم در اقتصاد فراهم کند و در کنار این اقدامات دولت، مردم نیز در جهش تولید نقش برجسته‌ای دارند.
حیدری با ارائه 9 راهکار در این زمینه گفت: راهکار اول ایجاد تعاونی‌های مردم پایه برای جذب سرمایه های خرد و سرمایه‌گذاری آن در تولید است که مردم در این بستر می‌توانند در جهش تولید مشارکت کنند.
وی در بیان راهکار دوم تصریح کرد: ایرانی باید باور کند خانه خود را خودش باید بسازد، لذا باید از تمام دارایی خود برای ساخت ایران دریغ نکند. گام اساسی در این بخش رونق تولید است. فرهنگ تن آسایی، تنبلی و عدم ریسک باید از ادبیات کاری جامعه ایرانی برداشته شود و همه سرمایه‌های خرد به سمت سرمایه‌گذاری هدایت گردد.
این استادیار علوم سیاسی راهکار سوم را خرید کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: این یعنی حمایت از کارگر ایرانی، یعنی حمایت از تولید، یعنی رونق فضای کسب و کار ،یعنی ایجاد اشتغال پایدار و مردم می‌توانند با خرید کالای ایرانی به رونق تولید و در نهایت جهش تولید کمک بسیار کنند.
حیدری مقاومت منفی از طریق نخریدن کالاهای قاچاق را راهکار چهارم بیان و تاکید کرد: این یعنی حمایت از تولید داخلی. این یعنی اولویت با خرید کالای ایرانی و حمایت از کارگر ایرانی، که در جامعه ما باید به گفتمان غالب تبدیل شود.
وی راهکار پنجم را این اعلام کرد که دانشگاه‌ها و جامعه علمی با تشکیل و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان به رونق تولید، بهره‌وری بالا، رقابتی بودن کالای ایرانی کمک کنند چون با تحقق این مهم زمینه برای صادرات کالای با کیفیت ایرانی فراهم می شود. با رونق صادرات، تولید نیز جهش خواهد یافت.
استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد پرداخت به موقع مالیات را راهکار ششم اعلام و تاکید کرد: این مهم می‌تواند به رونق سرمایه‌گذاری و جهش تولید کمک کند، مخصوصاً واحدهایی که این روزها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و مردم باید پرداخت مالیات را در راستای رونق تولید کمک به سرمایه‌گذاری در کشور تلقی نمایند.
حیدری راهکار هفتم را این گونه بیان کرد که مردم می‌توانند بخشی از سرمایه خود مثل طلا، ارز و سکه که در خانه بلوکه کرده‌اند به بانک‌ها بدهند تا بانک‌ها بتوانند با تکیه بر آنان سرمایه‌گذاری کنند و از تولید حمایت نمایند که این مهم به تقویت ارزش پول ملی و کاهش تورم کمک خواهد کرد.
وی هدایت منابع مالی افراد دهک‌های بالا به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع سنگین و طرح‌های بزرگ اقتصادی اشتغال زا را راهکار هشتم عنوان کرد و گفت: این مهم خط بطلان بر سوداگری و حمایت واقعی از تولید خواهد بود که دولت نقش مهمی در این اعتماد سازی دارد.
این مدرس دانشگاه خرید سهام شرکت‌های دولتی از سوی مردم را راهکار نهم برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید عنوان کرد و گفت: دولت نیز باید شرکت‌های سود ده را در بازار بورس عرضه نماید که این باعث می‌شود دولت در دیگر بخش‌ها مثل مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند.
حیدری تأکید کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی دولت و دیگر ارکان نظام، زمینه مشارکت واقعی مردم در اقتصاد فراهم شود و بستر برای جهش تولید عملاً شکل بگیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1122375/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد

ایران میزبان 2200 مهمان در نمایشگاه اکسپو 2024 است

سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو 2024»

کشته شدن 3 نظامی اسرائیلی در غزه؛ 11 نظامی دیگر نیز زخمی شدند

عقب نشینی کاخ سفید: تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها

کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند

مدیرمسئول همشهری نوشت: اگر این صحنه‌ها در ایران بود

مهاجری: رئیسی پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که یک بخشدار هم می‌تواند افتتاحش کند

اعتماد به نفس کجاست؟

جنگ پنهان برای یک کرسی عیان!

خروج برخی رهبران حماس از غزه واقعیت دارد؟

سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است

حضور 25 هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد

ویدئویی که شعله تظاهرات در اسرائیل را افروخته‌تر ساخت

هراس تل‌آویو از صدور حکم جلب بین‌المللی برای نتانیاهو

پاسخ کارشناسان به دولت: انتقاد، حق و وظیفه رسانه حرفه‌ای است

حملات موشکی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی

بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است

بازداشت 38 نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه

رئیس پیشین موساد: نابودی کامل حماس در غزه ممکن نیست

جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 10 اردیبهشت 1403

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور

انهدام باند قاچاق سوخت در کرمان

شلیک و پرتاب موشک از هلیکوپترهای Mi-8 در منطقه اورنبورگ

سرکوب ضدصهیونیست‌ها در آمریکا؛ دستگیری‌ ها به سیاستمداران رسید

حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی

فروش 2.9 تن طلا در 21 حراج؛ امروز چقدر طلا فروخته شد؟

برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال 1403

فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال 1402 به کمیسیون اقتصادی می رود

عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها

کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد

110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به 2 زبان ترجمه شد

لحظه اخراج سفیر ایتالیا از نمایشگاه کتاب تونس

نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی

وزیر صمت: مردم مشتاقانه حاضرند چند ساعت برق نداشته باشند ولی برق به تولید برسد

ادامه روند کاهشی تورم تولیدکننده