ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قدیمی‌ترین جنگنده فعال دنیا را بشناسید خواندنی ها

قدیمی‌ترین جنگنده فعال دنیا را بشناسید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرآنلاین / میگ 21 در سال 1959 وارد خدمت شد و با وجود گذشت 65 سال، هنوز بیش از 1,100 فروند از این جنگنده و مشتقات آن در کشورهای مختلف حال خدمت هستند.
میگ 21 قدیمی‌ترین جت جنگنده‌ای است که در حال حاضر فعال است. این هواپیما در سال 1955 پروازهای آزمایشی خود را آغاز کرد و در سال 1959 وارد خدمت در نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی شد. نیروی هوایی چند کشور دیگر مثل هند، ویتنام شمالی، مصر، عرق و سوریه نیز از این جنگنده استفاده کردند.
بر اساس گزارش پدال، هرچند هواپیماهای نظامی قدیمی‌تری از میگ 21 مثل بوئینگ B-52 (سال 1955) و آنتونوف An-2 (سال 1949) همچنان فعال هستند اما این‌ها هواپیماهای جنگنده نیستند که برای نبردهای هوایی نزدیک یا پروازهای مافوق صوت استفاده شوند؛ بنابراین، بیایید تاریخچهٔ میگ 21 به‌عنوان قدیمی‌ترین جنگندهٔ در حال خدمت را مرور کنیم.
ورود به خدمت در سال 1959
میگ 21 یک ارتقاء نسلی از خانوادهٔ جت‌های جنگندهٔ شوروی است که با میگ 15 افسانه‌ای، یکی از بهترین جنگنده‌های تاریخ، آغاز شد. میگ 21 همچنین دومین جنگندهٔ مافوق صوتی بود که شوروی پس از میگ 19 به‌طور گسترده از آن استفاده کرد. این هواپیما از طرح‌های قبلی میگ که از بال‌های سوئیپت استفاده می‌کردند فاصله گرفت و سراغ بال دلتا با تثبیت‌کنندهٔ افقی در عقب رفت که قدرت مانور بالا و عملکرد مافوق صوتی عالی به هواپیما می‌بخشید. این طرح بال همچنین پرواز با سرعت پایین را خصوصاً هنگام نشست‌وبرخاست برای خلبان آسان‌تر می‌کرد. شوروی میگ 21 را با یک توپ داخلی 23 میلی‌متری و چندین موشک هوا به هوای هدایت‌شونده مسلح کرده بود. هرچند این هواپیما به‌عنوان جنگنده یا ره‌گیر طراحی شده است اما می‌تواند یک بمب 500 کیلوگرمی را هم حمل کند.

ایرانیان جهان


انواع و رقبا
میگ 21 هرچند اولین بار در اواخر دههٔ 50 وارد خدمت شد اما در طول عمر خود چندین بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است. نسل اول این جنگنده فاقد رادار بود و از اسلحهٔ سبک و دو موشک استفاده می‌کرد اما نسل دوم با تجهیز به رادار داخلی و یک تفنگ دولول 23 میلی‌متری، به یک ره‌گیر برای همهٔ شرایط آب و هوایی تبدیل شد. در نسل سوم، دو موشک اضافه شد و تعداد کل موشک‌ها را به چهارتا رساند که همگی زیر بال‌ها نصب شده بودند. در چهارمین ارتقاء میگ 21 نیز بدنه و موتورهای هواپیما به‌طور کامل اصلاح شد و عملکرد رزمی بهتری در ارتفاعات کم پیدا کرد. علاوه بر این، چین اقدام به تولید تحت لیسانس میگ 21 با نام چنگدو J-7 (برای استفادهٔ داخلی) و F-7 (نسخهٔ صادراتی) کرد درحالی‌که هند هم توانست مجوز تولید این جنگنده را دریافت کند.

ایرانیان جهان


اپراتورهای فعلی و گذشته
به گزارش فلایت گلوبال، هنوز 332 فروند میگ 21 در سراسر جهان فعال هستند که توسط 15 کشور مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. بزرگ‌ترین اپراتور این هواپیمای سالخورده، نیروی هوایی هند با 128 فروند معادل 28 درصد از کل نمونه‌های فعال در جهان است. سوریه با 51 فروند، کره شمالی با 26 فروند، آنگولا با 23 فروند، یمن با 19 فروند و رومانی با 16 فروند هم دیگر کشورهایی هستند که از میگ 21 استفاده می‌کنند. علاوه بر این، چین همچنان از چنگدو J-7 استفاده می‌کند درحالی‌که 11 کشور دیگر نیز نسخهٔ صادراتی F-7 و نسخه‌های آموزشی FT-7 را در اختیار دارند. این یعنی 65 سال پس از اولین پرواز میگ 21، هنوز بیش از 1,100 فروند از این جنگنده و مشتقات آن در حال خدمت هستند.

ایرانیان جهان


نبردهای مهم
ویتنام شمالی در دوران جنگ ویتنام از میگ 21 برای نبرد با جنگنده‌های آمریکایی مثل F-105 و F-4 فانتوم استفاده می‌کرد. پس از شروع جنگ هند و پاکستان در سال 1965 نیز هند از این هواپیما علیه نیروهای پاکستانی در عملیات‌های مختلف استفاده کرد. در جنگ شش‌روزهٔ 1967، جنگ اعراب و اسرائیل 1973 و جنگ لبنان 1982 تعداد زیادی میگ 21 مورداستفاده قرار گرفتند. در این جنگ‌ها اما هواپیماهای زیادی نابود شد و در طول سه دهه بیش از 100 فروند میگ 21 منهدم شد. عراق نیز در طول جنگ هشت‌ساله علیه کشورمان از این جنگنده استفاده کرد. میگ 21 با وجود سن بالا، در دههٔ 2010 هنوز عملیات انجام می‌داد و در جنگ داخلی سوری در سال 2012 و جنگ داخلی 2014 لیبی شرکت داشت.

ایرانیان جهان


آیندهٔ میگ 21
هرچند میگ 21 هنوز در چندین کشور در حال خدمت است اما عمر مفید آن به پایان رسیده است. گذشته از ساختار قدیمی، پیشرفت در تکنولوژی‌های ردیابی راداری، اویونیک، موشک و پدافند هوایی بدین معنا است که این هواپیما باید به‌زودی با جنگنده‌های جدیدتر جایگزین شود. هند به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور کنونی میگ 21 در حال بازنشست کردن ناوگان میگ 21 خود و جایگزینی آن با جنگندهٔ HAL تجاس است. همچنین ازآنجایی‌که هند در حال کاهش ناوگان میگ 21 و به‌تبع آن سرویس‌های تعمیر و نگهداری آن است، سایر اپراتورها اگر نتوانند تأمین‌کنندگانی برای قطعات پیدا کنند ممکن است به‌زودی برای حفظ میگ‌های 21 خود در آسمان با مشکل مواجه شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1124794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

عربستان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

اینستاگرامی‌ها ماندند و پس گرفتند

خروج علیه شهردار

حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

اعتراضات دانشجویی؛ مقایسه با آمریکا کمکی به طرفداران وضع موجود نمی‌کند

واکنش روزنامه شهرداری تهران به افشای قرارداد 2 میلیارد یورویی: آقای دادستان کجاست؟

مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

علی‌اف: روند علامت‌گذاری مرز‌ها بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شده است

رسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد

وزیر اول اسکاتلند استعفا داد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

کاهش قیمت ارز پس از ورود مجلس

3 سال پس از یکدستی قدرت؛ موقعیت طلایی یا گره کور؟

جدایی شورا از زاکانی

سهامداران بودجه

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود

تحلیلگر صهیونیست: السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

کره شمالی مشتری خودرهای شرکت سایپا شد!

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند

چین: قصد دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را نداریم