ایرانیان جهان

آخرين مطالب

روایت پولیتیکو از انتقام ایران خواندنی ها

روایت پولیتیکو از انتقام ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نشریه پولیتیکو در مطلبی به بررسی واکنش احتمالی ایران به حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پرداخت و نوشت: «ایران در حال تنظیم طرحی با هدف ارسال پیام به اسرائیل در راستای حمله تلافی‌‌‌جویانه بزرگ است اما ارزیابی ایالات متحده این است که این واکنش جرقه یک جنگ منطقه‌‌‌ای را نخواهد زد که در پی آن آمریکا نیز وادار به واکنش شود.» دو مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن برخی جزئیات حساس را بیان کردند، گفتند که مقامات دولت بایدن اینگونه برآورد می‌‌‌کنند که ایران در حال برنامه‌‌‌ریزی یک حمله هوایی بزرگ‌تر از حد معمول به اسرائیل در روزهای آینده است، حمله‌‌‌ای که احتمالا ترکیبی از حملات موشکی و پهپادی خواهد بود.
البته هیچ یک از مقامات نگفته‌‌‌اند که کاملا مطمئن هستند که ایران در حمله به اسرائیل به گونه‌‌‌ای موفق خواهد شد تا ایالات متحده را وادار به پاسخ نظامی نکند، زیرا هر حمله‌‌‌ای خطر گسترده شدن جنگ در خاورمیانه را افزایش می‌‌‌دهد. اما ایران به دنبال گسترش بیشتر بحران منطقه‌‌‌ای نیست؛ به گفته مقامات، دولت بایدن مدت‌‌‌هاست مصمم است بر برنامه‌ریزی تهران تاثیر بگذارد.
شورای امنیت ملی از اظهارنظر خودداری کرد. اما جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا، در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه، گفت که ایران «تهدید می‌‌‌کند که حمله‌‌‌ای مهم به اسرائیل انجام خواهد داد.» بایدن که در کنار نخست‌وزیر ژاپن بود، ادامه داد: «تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدهای از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن، مستحکم است. ما تمام تلاش خود را برای حفاظت از امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد.» مقامات ایرانی در روزهای اخیر به صراحت هشدار داده‌‌‌اند که این کشور به حمله مرگبار اول آوریل به یک مرکز دیپلماتیک در دمشق واکنش قاطعانه‌‌‌ای نشان خواهد داد. رهبر ایران اعلام کردند که اسرائیل «باید و باید مجازات شود».حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای روز چهارشنبه گفتند: «وقتی به کنسولگری حمله می‌‌‌کنند انگار به خاک ما حمله کرده‌‌‌اند. رژیم خبیث اشتباه کرد و باید مجازات شود و خواهد شد.»
به گفته یکی از مقامات آمریکایی، دولت بایدن انتظار پاسخ ایران را در روزهای آینده یعنی در اوایل این هفته دارد . مقام دوم گفت: «ما هنوز در انتظار پاسخ ایران هستیم اما ایران به دنبال‌سنجیدن پاسخ خود به اسرائیل است و آنها اساسا دست خود را بیش از حد باز نمی‌‌‌کنند.» این مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده عمدتا برای اطمینان از اینکه هر حمله‌‌‌ای به تنش در خاورمیانه دامن نمی‌‌‌زند، از طریق کانال‌‌‌های مشخص، به ایران پیام‌‌‌های مستقیم می‌‌‌فرستد. مقامات آمریکایی معمولا از طریق سایر طرف‌‌‌ها با ایران ارتباط برقرار می‌‌‌کنند؛ واشنگتن بیش از 40 سال است که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک رسمی نداشته است. اما ارتباطات مستقیم از جمله از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل امکان‌‌‌پذیر است.
نیت ایوانز، سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که دفتر او در مورد گفت‌وگوهای دیپلماتیک بحث نمی‌‌‌کند. نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز فورا به پیام صوتی که به دنبال اظهارنظر بود، پاسخ نداد. سفارت اسرائیل در واشنگتن نیز فورا به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، این هفته با مقامات ارشد کشورهای دیگر از جمله ترکیه، چین و عربستان سعودی صحبت کرده و از آنها خواسته است که نسبت به تعمیق بحران، به ایران هشدار دهند.میلر گفت: «ما همچنین با متحدان و شرکای اروپایی در چند روز گذشته تعامل داشته‌‌‌ایم و از آنها نیز خواسته‌‌‌ایم که پیام روشنی به ایران بدهند که تشدید تنش به نفع ایران نیست، به نفع منطقه نیست و به نفع جهان نیست.»
برت مک گورک، مقام ارشد خاورمیانه در کاخ سفید، همچنین در روزهای اخیر با رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و عراق گفت‌وگو کرده است تا هم برای آمادگی بهتر و بیشتر در خصوص سناریوهای آینده و هم برای ارسال پیام‌‌‌های کاهش تنش به ایران آماده شوند. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل روز پنج‌شنبه در تماسی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، هشدار داد که اسرائیل به هرگونه حمله ایران پاسخ خواهد داد. گالانت به آستین گفت که حمله مستقیم ایران مستلزم پاسخ مناسب اسرائیل علیه ایران است. دولت اسرائیل حمله ایران به خاک خود را تحمل نخواهد کرد.»
ایالات متحده در خصوص نوع پاسخ ایران ارزیابی کرده است که می‌تواند از ترکیبی از پهپادها و موشک‌‌‌ها برای حمله باشد و همچنین می‌تواند از سوی ایران اما به وسیله نیروهای نیابتی آن در منطقه مانند حزب‌‌‌الله لبنان که درست در مرز شمالی اسرائیل است یا ترکیبی از هر دو، انجام شود. این مقامات جزئیاتی را ارائه نکردند که آیا ایران قصد دارد به دارایی‌‌‌ها و منابع نظامی اسرائیل یا اهداف غیرنظامی حمله کند. اما به گفته کارشناسان، دامنه پاسخ مورد انتظار ایران تعیین خواهد کرد که آیا وضعیت مارپیچ خواهد شد یا خیر.میک مالروی، یکی از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا و از تفنگداران دریایی و افسر بازنشسته سیا معتقد است که «شدت و موفقیت این حمله احتمالا تعیین کننده خواهد بود که آیا این عملیات به یک درگیری منطقه‌‌‌ای گسترده منجر خواهد شد یا خیر. همچنین ممکن است پای آمریکا نیز به درگیری‌‌‌ها باز شود.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1125132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

ائتلاف‌سازی عربی؛ یک سیاست غربی

سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود

حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

شهادت 34 فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

استعفا، تغییر شغل و ترک کار پرستاران

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه؟ توقف در بدیهیات

عربستان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

اینستاگرامی‌ها ماندند و پس گرفتند

خروج علیه شهردار

حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

اعتراضات دانشجویی؛ مقایسه با آمریکا کمکی به طرفداران وضع موجود نمی‌کند