ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سخنگوی اردوغان: 2019 سال قدرت‌نمایی ترکیه بود ترکیه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت، 2019 سالی بود که ترکیه قدرتش را هم در میدان نبرد و هم بر روی میز مذاکره آن هم با سه حرکت مهم و اساسی نشان داد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در جریان گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: این سه حرکت اساسی و حساس از سوی ترکیه شامل عملیات مقابله با تروریسم در سوریه، عملیات اکتشاف در شرق مدیترانه و توافق نظامی و دریایی اخیر با لیبی است.
وی به سیاست خارجی ترکیه و تحولات سیاسی جهانی اشاره کرد که در سال 2019 بازتاب چشمگیری داشتند و با اشاره به عملیات "چشمه صلح" در شمال سوریه گفت: این عملیات ثابت کرد که هیچ بازیکن منطقه‌ای یا بین المللی نمی‌تواند بازی‌ای را بدون حضور ترکیه در سوریه انجام دهد چون ما با سوریه هم مرز هستیم و بیش از 3.6 میلیون آواره سوری در ترکیه زندگی می کنند.
وی همچنین گفت، دولت آنکارا دو توافق را با واشنگتن و مسکو در پی کمپین نظامی ترکیه در شمال سوریه منعقد کرد و به این ترتیب حضورش در جامعه بین الملل حس شد.
کالین همچنین به بررسی اوضاع در شرق مدیترانه پرداخت و گفت:‌ ما با فعالیت‌های استخراج و اکتشاف در شرق مدیترانه اقدامی مهم انجام داده‌ایم.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین به توافق‌های انجام شده با لیبی اشاره کرد و گفت: ما با دو توافق اخیر با لیبی پیشنهادها و موضع سیاسی خود را با توجه به بحران در این کشور ارائه کردیم و سال 2019، سالی است که ترکیه هم در میدان و هم بر روی میز مذاکره قدرت خود را نشان داد. یک جنگ داخلی جدید در لیبی در صورتی اجتناب ناپذیر است که جامعه بین الملل کاری برای توقف اقدامات خلیفه حفتر انجام ندهد.
وی ادامه داد:‌ شاید کشتارهای بیشتری در لیبی صورت گیرد. این اوضاع سه سال پیش در سوریه را به یاد می آورد. هر کسی که یک شکاف استراتژیک را در لیبی می‌بیند، به آن رخنه میکند. در نهایت، روسیه می خواهد وارد چنین روندی شود. درباره احتمال استقرار نیروهای ترکیه در لیبی هم باید گفت که اگر دولت وفاق ملی لیبی در خواست کند، پارلمان ترکیه این مساله را بررسی خواهد کرد.
کالین گفت، اظهارنظرهای غیر رسمی و رسمی درباره توافق دریایی ترکیه با لیبی وجود دارد. در حقیقت مصر هم تمایل دارد تا با ما چنین توافقی را به دست بیاورد. مقام‌های مصری چنین مساله ای را مطرح کرده‌اند. مناطق دریایی آنها گسترش یافته است. قاهره به این حقیقت واقف است که نمی‌تواند بدون ترکیه در منطقه شرق مدیترانه برنامه‌ای منطقه‌ای داشته باشد.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین به این مساله اشاره کرد که کشورش به دنبال همکاری با تونس برای تضمین سازش در لیبی است و تاکید کرد، ترکیه همچنین با دولت مشروع لیبی است و قصد دارد تا با الجزایر هم قرار دادهایی داشته باشد. تحرکات سیاسی ترکیه در راستای لیبی و بر اساس درخواست های دولت مشروع این کشور است و ترکیه به دنبال اشغال لیبی نیست.
وی با اشاره به اقدامات برخی از کشورهای عرب درباره کمپین مقابله با تروریسم ترکیه در سوریه گفت: ما برای خودمان منطقه "امن" در سوریه ایجاد نمی‌کنیم "این‌ها برای سوریه است". این مساله ضامن امنیت است اما مهمترین مساله این است که قریب به چهار میلیون سوری در ترکیه هستند و دست کم چهار تا پنج میلیون سوری دیگر در داخل کشور خودشان بی خانمان و سرگردانند. ما باید منطقه ای را برای زندگی امن آنها ایجاد کنیم.
کالین همچنین به جنگ تجاری بین آمریکا و چین به عنوان یکی از مهمترین مسائل در سال 2019 اشاره کرد و گفت:‌ مسائل داخلی آمریکا و ترامپ بر وضعیت سیاسی اروپا، خاورمیانه و سایر مناطق جهان تاثیر گذاشته‌اند.
کالین به سوالاتی درباره احتمال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه پرداخت و گفت: دولت آمریکا با این اقدام مخالف است اما کنگره چنین سیاستی را تصویب کرده است. لایحه تحریم‌ها تنها بابت خرید اس-400 های روسیه نیست بلکه در نتیجه اقدامات مستقل ترکیه شامل عملیات چشمه صلح، موضع واضح درباره شرق مدیترانه و حمایت از دولت وفاق ملی لیبی است. ترکیه به صورت مستقیم از تحریم‌های احتمالی تاثیر نمی‌گیرد حتی اگر تایید هم شوند و به یافتن جایگزین برای صنعت دفاعی و اقتصاد خود ادامه می دهد.
کالین درباره روسیه نیز گفت، خیزش مسکو به عنوان یک ابر قدرت با تحریکات روسیه در کریمه، اوکراین، سوریه و تحولات اخیر در لیبی ادامه دارد. این نتیجه طبیعی سیاست‌های انزوا گرایانه تحمیل شده به ترکیه است که در سوریه، عراق، شرق مدیترانه و سایر مناطق کاملا مشهود است.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین گفت، ائتلاف با ناتو در سال 2019 و زمانی زیر سوال رفت که بی ثباتی جهانی در سیاست رشد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/116014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی