ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فرار متحدان آمریکا از عراق ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خراسان / درحالی که گزارش ها از خروج نیروهای انگلیسی،آلمانی و کانادایی از عراق خبر می دهند،مرکز فرماندهی ائتلاف آمریکا نیز از عراق به کویت منتقل شد.
ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف ضد داعش در عراق، در پی افزایش تنش با ایران، اعلام کرد که مقر خود را به صورت موقت (از عراق) به کویت منتقل می‌کند. این خبر را الجزیره و خبرگزاری آلمان در زمانی منتشر کرده اند که در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن دو فرمانده سرشناس مقاومت ایران و عراق، تنش میان این دو کشور با آمریکا به شدت افزایش یافته است. بنا بر گزارش ها،ناتو طی بیانیه ای اعلام‌کرد که به طور موقت نیروهایش را از عراق خارج می کند.نظامیان ایتالیایی مستقر در پایگاه نظامی «یونیون 3» آمریکا در عراق، نیز از این مکان خارج شدند.کانادا هم بخشی از نیروهایش را از عراق خارج می کند .همچنین اعلام شدکه ده‌ها نظامی ارتش آلمان که پیش از این در عراق حضور داشتند، از این کشور خارج و وارد اردن شدند. آلمان 120 سرباز در عراق دارد. به نوشته دیلی تلگراف،وزارت دفاع انگلیس هم گروهی را برای تخلیه فوری نظامیان این کشور ازعراق، به بغداد اعزام کرده است. پیش از این هم شماری از کشورهای اروپایی شرکت‌کننده در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه، به بهانه «افزایش تهدیدات»، آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرده بودند. مأموریت این نیروها به ظاهر مبارزه با داعش است، اما «دونالد ترامپ» چند ماه پیش در اظهاراتی که با واکنش‌های گسترده‌ای روبه رو شد، گفت: هدف از این حضور رصد ایران بوده است.ازسوی دیگر، به دنبال تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تحریم عراق، وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که تصمیمی برای تحریم عراق ندارد.برخی تحلیل گران معتقدند :تحریم های احتمالی آمریکا علیه عراق به شدت روی منافع شرکت های نفتی آمریکایی حاضر در عراق و فروش سلاح به این کشور تاثیر می گذارد و عملا دست ترامپ برای تحریم عراق باز نخواهد بود.
تعداد آمریکایی های مستقر در عراق
همزمان با جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 و سرنگونی صدام، بیش از 173 هزار نیروی خارجی وارد عراق شدند که 150هزار نفر از آن ها، آمریکایی بودند.در سال 2011 نیز بر اساس توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و همه نیروهای آمریکایی این کشور را ترک کردند تا این که در سال 2014 همزمان با تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر این حضور تقویت شد.به گفته وبگاه خبری السومریه نیوز، هم اکنون 5000 نیروی آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم و آموزش و مشاوره نظامی و امنیتی در عراق حضور دارند و علاوه بر آن یک سری نیروهای ویژه برای انجام مأموریت‌های مختلف در داخل خاک عراق و سوریه مستقر هستند.در سال 2014، 11 هزار نظامی خارجی وارد عراق شدند که 70 درصد از آن ها آمریکایی بودند و اکنون پس از پیروزی عراق بر داعش، تعداد نیروهای خارجی به هشت هزار نفر کاهش پیدا کرده است که از این میان شش هزار نفر نظامی آمریکایی هستند.
سردرگمی فرمانده ائتلاف آمریکایی
از سوی دیگر،دیشب نامه‌ای با امضای فرمانده نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در رسانه‌ها منتشر شد که طی آن به مقامات عراقی اعلام شده بود که نیروهای ائتلاف با تمکین به خواسته‌های دولت و پارلمان عراق آماده ترک این کشور هستند؛ اما مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با تأکید بر این که وی نمی‌تواند صحت این نامه را تأیید کند، اعلام کرد که هنوز تصمیمی برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق اتخاذ نشده است.ژنرال «مارک میلی» فرمانده ستادکل نیروهای مسلح آمریکا مدعی شده است که این نامه در واقع پیش‌نویس بوده که به‌اشتباه صادر شده است. در هر صورت گفته می‌شود که این نامه به ارتش عراق تحویل داده شده است.به‌نظر می‌رسد که حتی نظامیان آمریکایی نیز مانند سایرین درباره این که در نهایت قرار است چه تصمیمی برای نیروهای مستقر در عراق گرفته شود، دچار سردرگمی شده‌اند.به نوشته رویترز ، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا نامه‌ای بدین مضمون به مقامات عراقی نوشته است: «در راستای تمکین به حاکمیت جمهوری عراق و با توجه به درخواست پارلمان عراق و نخست‌وزیر این کشور، نیروی اجرای عملیات مشترک، تغییر موقعیت استقرار نیروهای خود را ظرف روزها و هفته‌های آینده آغاز خواهد کرد تا برای حرکت بعدی آماده شود. ما به تصمیم حاکمیتی شما که خواستار خروج ما شده‌اید،‌ احترام می‌گذاریم.»با این حال یکی از مقامات پنتاگون دقایقی پس از انتشار نامه اعلام کرد که هم اکنون پنتاگون نمی‌تواند صحت این سند را تأیید کند.در عین حال گاردین هم مدعی شد :دولت عراق به آمریکااعلام کرده نیروهای لجستیک و آموزشی خود را در عراق حفظ و فقط نیروهای عملیاتی را خارج کند .
فراخبر
پرده‌برداری عبدالمهدی از چرایی التهابات عراق
یک کاربر عرب‌زبان در صفحه توئیتر خود سخنان محرمانه نخست‌وزیر عراق در پارلمان این کشور در روز رأی‌گیری برای خروج نیروهای آمریکا از عراق را بازگو کرده است. او نوشته است که عادل عبدالمهدی با هدف افشای طرح آمریکایی‌ها در عراق برای ایجاد التهابات گسترده در این کشور به پارلمان می‌رود که این امر سبب ترس آمریکایی‌ها از حضور عبدالمهدی و افشای طرح آمریکا می‌شود که در این راستا برای حفاظت از انتشار عام آن، حلبوسی رئیس پارلمان عراق از سوی آمریکایی‌ها مأمور به حضور در پارلمان و قطع جلسه علنی پارلمان می‌شود. این در حالی است که نمایندگان اهل سنت پارلمان عراق با حضور وی در جلسه رأی‌گیری طرح اخراج نیروهای آمریکایی مخالفت کرده بودند. البته تا لحظه تنظیم خبر ،این سخنان تأیید نشده است و این مطلب صرفاً جهت اطلاع مخاطبان منتشر می شود. کاربر عرب زبان طرح و هدف آمریکایی‌ها را برای التهاب‌آفرینی در عراق این گونه مطرح می‌کند: 1- در التهابات عراق این تک‌تیراندازهای آمریکایی بودند که به معترضان عراقی شلیک کرده‌اند.2- حضور حلبوسی در جلسه پارلمان برای این بوده که عبدالمهدی قرار بوده است افشاگری کند و آمریکایی‌ها از ترس افشا، حلبوسی را مأمور به حضور در جلسه پارلمان کردند.3- عبدالمهدی از خرابکاری‌های آمریکایی‌ها صحبت کرده و گفته است که آمریکایی‌ها از تکمیل پروژه‌های زیرساختی به‌ویژه شبکه برق عراق امتناع کرده و گفته‌اند که در صورتی به تکمیل پروژه‌ها خواهند پرداخت که 50 در صد از درآمدهای نفت عراق به آمریکایی ها تعلق پیدا کند.4- عبدالمهدی در این جلسه بیان می‌کند که دقیقاً به خاطر این کار آمریکایی‌ها به چین سفر می‌کند و با چینی‌ها قرارداد می‌بندد که بعد از بازگشت ترامپ با او تماس گرفته و گفته است که قرارداد چین باید فسخ شود که عبدالمهدی آن را رد می‌کند و درنهایت ترامپ عبدالمهدی را به راه‌اندازی اعتراضات گسترده در عراق علیه او تهدید کرده است که منجر به پایان نخست‌وزیری‌اش خواهد شد. 5- ترامپ مجدد با عبدالمهدی تماس می‌گیرد و او را تهدید می‌کند که اگر خواسته‌اش را نپذیرد او دستور می‌دهد که تک‌تیراندازهای آمریکایی روی ساختمان‌ها مستقر شوند و معترضان و نیروهای امنیتی عراقی را هدف قرار دهند.6- عبدالمهدی دراین جلسه بیان می کند که تا همین امروز از خواسته ترامپ امتناع و استعفا کرده است اما آن ها همچنان اصرار به فسخ قرارداد چین دارند.7- وقتی وزیر دفاع عراق اعلام می‌کند که شخص سومی وجود دارد که هم معترضان و هم نیروهای امنیتی را هدف قرار داده است، ترامپ با عادل عبدالمهدی تماس برقرار می کند و می‌گوید اگر اسمی از من برده شود هم تو و هم وزیر دفاعت را هدف قرار می دهم و می‌کُشم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/118573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت