ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ وقتی آسمان به زمین می‌آید اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز / « وقتی آسمان به زمین می‌آید » عنوان ستون گزارش در روزنامه وطن امروز است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مقایسه واکنش ایران با دیگر دولت‌هایی که در سال‌های معاصر دچار خطای پدافندی در قبال هواپیماهای مسافری شده‌اند
در دهه اخیر میلادی تعداد سوانح مرگبار هوایی و بالطبع آمار قربانیان آنها بتدریج رو به کاهش گذاشته و از 943 نفر در سال 2010 به رکوردی تاریخی طی نیم قرن اخیر یعنی 59 نفر در سال 2017 رسیده بود که ناگهان یک چهره آنارشیک و غیرقابل پیش‌بینی با سیاست اغتشاش بین‌المللی پا به کاخ سفید گذاشت. به نظر نمی‌رسد حتی خوشبین‌ترین هواداران دونالد ترامپ نیز بتوانند نسبت میان هرج و مرج‌آفرینی جوکرگونه او در چهارگوشه جهان و خود ایالات‌متحده و روند افزایشی قربانیان سوانح هوایی جهانی را که عمدتا مربوط به سقوط بوئینگ‌های مدرن آمریکایی می‌شود، انکار کنند. سال 2018 تعداد قربانیان سقوط پرنده‌های دست‌ساز بشر با رشد تقریبا 10 برابری نسبت به سال نخست ریاست‌جمهوری او به 600 نفر (با احتساب جان باختن 39 نیروی نظامی روس در حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای غیررزمی ایل-20 ارتش روسیه بر فراز مدیترانه بر اثر دخالت و مانور ایذایی جنگنده‌های مهاجم اسرائیلی) رسید. دوسوم این تلفات یعنی نزدیک به 400 نفر قربانی سقوط هواپیماهای مسافری سری 737 بوئینگ ساخت آمریکا و پس از آن هواپیماهای بمباردیر کانادایی شدند.
با آنکه سال 2019 میلادی کم‌سانحه‌تر بود اما روند قربانی گرفتن حداکثری پرنده‌های ساخت آمریکا ادامه یافت و از 287 نفری که سال گذشته در این سوانح جان باختند، باز هم حدود دوسوم‌شان سوار بر بوئینگ‌های 737 و 707 (هواپیمایی ساها، کرج) و مک دانل داگلاس بودند.
اگرچه بوئینگ 737 سری 800 (به عنوان نسخه به‌روزرسانی‌شده از مدل 737-700 بوئینگ) برخلاف سری مدرن‌تر اما مرگبارتر 737 مکس مدل نسبتا موفق‌تری از آب درآمده اما آمارها نشان می‌دهد از سال 2006 یعنی طی 15 سال گذشته 24 فروند از این مدل در سراسر جهان دچار حادثه شده که به مرگ 767 نفر منجر شده است.
در کل بوئینگ 737 به عنوان «بوئینگ قاتل» شناخته می‌شود، چرا که مدل‌های مختلف آن تاکنون 4 هزار و 300 قربانی در سوانح مختلف جهانی گرفته‌اند. اما نخستین سانحه مرگبار هوایی سال 2020 یعنی سقوط بوئینگ 737 –800 متعلق به هواپیمایی اوکراین در ساعت 6:20 بامداد روز 18 دی‌ماه حوالی شهریار تهران داستان دیگری داشت. طبق اظهارات دیروز سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران این حادثه بر اثر خطای انسانی واحد پدافندی و شلیک موشک «تور ام یک» به آن رخ داد. این اشتباه مهلک منجر به آتش گرفتن موتور این هواپیما دقایقی پس از ترک فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به مقصد کی‌یف شد و در نهایت به سقوط آن و جان باختن 167 مسافر ایرانی، کانادایی، اوکراینی، سوئدی، افغان و بریتانیایی و 9 خدمه پروازی اوکراینی منجر شد.
سقوط هواپیماها بر اثر پدافند هوایی دشمن یا خودی سابقه‌ای به اندازه به‌کارگیری این اختراع بشری در عرصه نبردهای هوایی از اواخر قرن نوزدهم دارد اما برای نخستین‌بار در سال 1930 میلادی بود که یک هواپیمای غیرنظامی مسافری هدف پدافند اشتباه قرار گرفت. از آنجایی که پدافند اشتباه علیه یک هدف غیرنظامی موضوعی بشدت حساسیت‌برانگیز است و می‌تواند به‌منزله نقض حقوق بشر و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی شرایط جنگی تلقی شود و افکار عمومی را بشدت علیه طرف خاطی تحریک ‌کند، دولت‌ها و ارگان‌های خاطی بویژه از زمان جنگ سرد و میانه قرن بیستم همواره تلاش کرده‌اند از پذیرش مسؤولیت مستقیم چنین سوانحی شانه خالی کرده یا اصلا کل ماجرا را به گردن شرایط، طرف ثالث یا حتی بی‌احتیاطی خدمه هواپیمای هدف قرار گرفته بیندازند.
گزارش ستاد کل نیروهای مسلح ایران مبنی بر بروز خطای انسانی در سرنگونی پرواز شماره 752 تهران- کی‌یف و پذیرش صادقانه مسؤولیت آن 3 روز پس از حادثه، در نوع خود قابل تأمل است. اینکه جمهوری اسلامی ایران در کمترین زمان ممکن درباره سانحه شفاف‌سازی کرده است در مقایسه با موارد مشابه بین‌المللی دست‌کم در نیم قرن اخیر یک استثناست و نشانگر آن است که ایران درباره سانحه هواپیمای اوکراینی که اتفاقا همزمان با تحرکات نظامی آمریکا پیرامون کشورمان، متعاقب حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران به پایگاه نظامیان تروریست پنتاگون در عین‌الاسد عراق بود، از انداختن تقصیر به گردن طرف مقابل اجتناب کرد. در اینجا 6 سانحه هوایی بین‌المللی معاصر و مشابه بر اثر شلیک پدافندی را مرور می‌کنیم.
در تمام این سوانح هیچ دولتی به طور رسمی مسؤولیت اقدام خود را بر عهده نگرفت.
* 1973: سرنگونی هواپیمای لیبیایی توسط رژیم صهیونیستی
پرواز 114 هواپیمایی ملی لیبی که یک فروند بوئینگ 727 بود، روز 21 فوریه 1973 در حال پرواز از طرابلس به قاهره پایتخت مصر بود که در میانه راه توقف کوتاهی هم در شهر بنغازی برای سوار کردن مسافر داشت. هواپیما پس از برخاستن از باند فرودگاه بنغازی به خاطر شدت توفان و گرد و غبار دچار انحراف مسیر شد و راه خود را گم کرد و ارتباط رادیویی خود با برج مراقبت را هم از دست داد. با وجود افزایش ارتفاع زیاد تا 20 هزار پایی، این هواپیما به سمت شرق منحرف شد و در حالی که وارد آسمان منطقه پر تنش صحرای سینا تحت اشغال رژیم صهیونیستی می‌شد، در محاصره 2 فروند جنگنده F4 فانتوم این رژیم قرار گرفت. جنگنده‌های اسرائیلی با آنکه متوجه قطع بودن ارتباط راداری هواپیمای لیبیایی شده بودند، به سرعت از تلاش برای به زمین نشاندن آن در پایگاه نظامی رفیدیم منصرف شده و بوئینگ 727 مزبور را با موشک سرنگون کردند و موجب کشته شدن تمام 108 سرنشین آن شدند. رژیم اشغالگر قدس مسؤولیت این اقدام را نپذیرفت و خلبان لیبیایی را مقصر دانست.
* 1983: هواپیمای کره‌ای هدف شوروی
پرواز 007 شرکت هواپیمایی ملی کره‌جنوبی که یک فروند بوئینگ 747 بود، روز اول سپتامبر 1983 و در اوج تنش‌های هسته‌ای جنگ سرد میان آمریکا و شوروی در مسیر پرواز از نیویورک به سمت سئول توسط روس‌ها هدف قرار گرفت.
این پرواز با 240 مسافر و 24 خدمه از فرودگاه جان‌اف کندی نیویورک حرکت کرد و پس از سوخت‌گیری مجدد در فرودگاه بین‌المللی انکوریج در آلاسکا، به سمت غرب و سپس جنوب پرواز کرد تا در فرودگاه بین‌المللی گیمپوی سئول فرود آید اما چرخش بیش از اندازه به سمت غرب، این هواپیما را به سمت آسمان اتحاد جماهیر شوروی یعنی آسمان شبه‌جزیره کامچاتکا منحرف کرد؛ آسمانی که بشدت درگیر تهدیدات متقابل موشک‌های بالستیک هسته‌ای کاخ سفید و کرملین بود به طوری که تنها یک هفته پیش از آن ناتو و آمریکا از برنامه موشکباران هسته‌ای بلوک شرق پرده برداشته بودند.
در حالی که دستگاه‌های ناوبری هواپیما احتمالا بر اثر جنگ راداری شوروی و آمریکا در منطقه مختل شده بود، ‌بوئینگ کره‌ای حدود یک ساعت در آسمان شوروی چرخید و حتی به اخطار شلیک مسلسل شوروی‌ها هم واکنش نشان نداد تا اینکه ارتش سرخ به این پرواز مشکوک شد و دستور داد 2 فروند جنگنده «سوخو15» آن را با 2 فروند موشک «آر8» به همراه 269 مسافر و خدمه‌اش ساقط کنند. مسکو مسؤولیت این فاجعه را برعهده خطوط هوایی کره‌جنوبی دانست.
* 1988: جنایت آمریکایی علیه ایرباس ایرانی
12 تیر 1367 ناو نظامی وینسنس آمریکا به احتمال زیاد با دستور مستقیم کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری ریگان، به ایرباس ایرانی بر فراز خلیج‌فارس شلیک کرد و همه 290 مسافر آن شامل 34 غیرایرانی و 66 کودک جان باختند. بعدها ناخدا راجرز، فرمانده این ناو مدال افتخار دریافت کرد.
* 2001: هواپیمای روس در دام موشک‌های اوکراینی
هواپیمای توپولف154 پرواز شماره 1812 هواپیمایی سیبریا، روز 4 اکتبر 2001 در حالی که از تل‌آویو به سمت نووسیبیرسک در روسیه در حال پرواز بود، با 66 مسافر و 12 خدمه توسط سامانه پدافند روسی «اس200» ارتش اوکراین بر فراز دریای سیاه ساقط شد. در اظهار نظر اولیه درباره این اتفاق، علت، شلیک موشک‌های پدافند مرتبط با یک رزمایش نظامی عنوان شد اما بعد مشخص شد پهپادی که برای هدف قرار گرفتن در رزمایش توسط سامانه‌های پدافندی به پرواز درآمده بود با شلیک همزمان سامانه «اس300» نابود شده بود در حالی که موشک «اس200» به طور خودکار روی هواپیمای مسافری قفل راداری انجام داده بود.
* 2014: سرنوشت مبهم بوئینگ مالزیایی
17 ژوئن 2014 در اوج جنگ داخلی در منطقه شرق اوکراین، یک فروند بوئینگ 777-‌200‌ ای آر پرواز «ام اچ 17» خطوط هوایی مالزی از فرودگاه آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور در حرکت بود که در میانه راه بر فراز مرز روسیه و اوکراین توسط موشک پدافندی هدف قرار گرفت و تمام 295 سرنشینش جان باختند.
این هواپیما در حال پرواز بر فراز استان دونتسک در شرق اوکراین بود که صحنه جنگ شورشیان ملی‌گرای روس و دولت مرکزی کی‌یف بود. در ابتدا دولت اوکراین و حامیان غربی‌اش شورشیان نوا راسیا را متهم به سرنگونی هواپیمای مالزیایی کردند. متقابلا شورشیان نیز دولت مرکزی را مسؤول این حادثه قلمداد و اعلام کردند آنها تجهیزات و موشک‌هایی برای هدف قرار دادن هواپیما در ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین ندارند. معمای این سانحه هنوز هم حل نشده باقی مانده و هیچ حکم لازم‌الاجرای رسمی‌ای از سوی یک مرجع بین‌المللی علیه مقصر صادر نشده است. از یک سو کارشناسان مستقل مورد تایید دولت روسیه می‌گویند این هواپیما بر اثر حمله موشکی جنگنده‌های اوکراینی هدف قرار گرفته و از سوی دیگر تیم تحقیقاتی هلندی به نمایندگی از مالزی و کمپانی بوئینگ آمریکا در بررسی اطلاعات جعبه سیاه اعلام کردند هواپیما از سمت چپ بدنه خود مورد اصابت ترکش‌های موشک بوک قرار گرفته که در ارتفاع بالا منجر به کاهش فشار داخل کابین و انفجار هواپیما در آسمان شده است. تحلیلی که مبهم‌تر از آن بود که مورد پذیرش افکار عمومی قرار بگیرد.
* 2018: اقدام جنگی اسرائیل علیه هواپیمای روسی
17 سپتامبر 2018 هواپیمای ایل20 متعلق به نیروی هوایی روسیه که حامل 39 سرنشین از جمله 15 افسر اطلاعاتی زبده این کشور بود بر فراز ساحل منطقه لاذقیه سوریه طعمه عملیات ایذایی جنگنده‌های اسرائیلی شد و بر اثر خطای پدافندی سامانه «اس200» ارتش سوریه ساقط شد.
این هواپیما از مأموریت خود برای بررسی استقرار ناوهای آمریکا، انگلیس و فرانسه در مدیترانه شرقی به پایگاه حمیمیم باز می‌گشت که 4 جنگنده رژیم صهیونیستی پس از حمله به اهدافی در لاذقیه از این هواپیمای روسی به عنوان سپری در برابر پدافند هوایی ارتش سوریه استفاده کردند. متعاقب آن سخنگوی وزارت دفاع روسیه مسؤولیت سرنگونی این هواپیما و کشته شدن نظامیان روس را بر عهده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دانست. او اعلام کرد اسرائیلی‌ها فقط یک دقیقه پیش از حمله به لاذقیه، روسیه را از در پیش بودن چنین حمله‌ای با خبر کرده بودند که این زمان برای دور شدن هواپیمای ایل20 از منطقه کافی نبود.
به گزارش ایگور کوناشنکو «‌فاجعه سقوط ایل20 در سوریه به طور کامل بر عهده نیروی هوایی اسرائیل و کسانی است که درباره حمله به لاذقیه تصمیم گرفته‌اند». متعاقب آن بود که روس‌ها سطح پدافند هوایی خود و ارتش سوریه را ارتقا دادند که کمی بعد به سقوط 2 فروند جنگنده آمریکایی ارتش صهیونیستی، یک اف 15 و یک اف 35 در جریان حمله به خاک سوریه منجر شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/119182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری