ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ هشدار درباره زمین‌لرزه‌های پی‌درپی قائنات اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق / « هشدار درباره زمین‌لرزه‌های پی‌درپی قائنات » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم مهدی زارع است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پنجشنبه، 12 دی‌ 1398، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 5.5 ریشتر در جنوب سنگان و در منطقه شمال‌شرق زیرکوه قائن رخ داد. این زمین‌لرزه که در ساعت 7:59 بامداد پنجشنبه رخ داد، خوشبختانه تلفاتی نداشت؛ ولی تا جمعه، 20 دی‌ 98، هفت پس‌لرزه با بزرگای بیش از 3.5 در حوالی آن رخ داده است. این زلزله در راستای شرقی-غربی رخ داد؛ همان گسلی که در زمین‌لرزه‌های 6 آذر 58 در همین محل با بزرگای 7.0 و 9 شهریور 1347 (دشت بیاض) با بزرگای 7.1 در حدود 50 کیلومتری غرب این نقطه گسیخته شده بود. زلزله 1347 دشت بیاض بر اثر گسلش بخش غربی از همین گسل رخ داد. در تاریخ زمین‌لرزه‌های ایران منطقه قائنات و به‌ویژه ناحیه شرق قائن از لرزه‌خیزترین نواحی کشور شناخته می‌شود. بسیاری از زلزله‌های این منطقه به صورت پی‌در‌پی و زمین‌لرزه‌های متوسط و شدید و گاه با تحریک جنبش در یک گسل در یک زلزله و رخداد زمین‌لرزه بر اثر گسیختگی در گسل مجاور شناخته می‌شود. در منطقه شرق قائنات، در تاریخ 26 دی‌ 57 در ساعت 13:20 زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 6.5 در گسل اردکول با راستای تقریبا شمال-جنوبی رخ داد که با خسارت‌هایی در منطقه زیرکوه قائن همراه شد؛ ولی گزارشی از تلفات در این رخداد موجود نیست. در 20‌کیلومتری شرق کانون زلزله 26/10/57 در تاریخ 23 آبان 58 زمین‌لرزه‌ای با همین بزرگای 6.5 تکرار شد. در این رخداد دوم 420 نفر کشته شدند؛ چرا‌که روستاهای منطقه زیرکوه کریزان، استند و بهن‌آباد خواف تخریب شدند. از این زمین‌لرزه حدود یک متر جابه‌جایی در سطح زمین در راستای شمال‌غرب-جنوب شرق مشاهده و گزارش شد. نگارنده در بازدیدی در آبان 1373 به بررسی میدانی این زمین‌لرزه پرداخت و توانست بیشترین جایه‌جایی‌ها را در پانزدهمین سالروز زمین‌لرزه 23 آبان 58 در محل روستاهای ابراهیم‌آباد و اردکول مشاهده کند. در هر دو رخداد زمین‌لرزه 26 دی‌ 57 و 23 آبان 58 گسلشی با روندی شمال‌غرب-جنوب‌شرق، روستاهای منطقه زیرکوه قائن را به لرزه درآورد. با جنبش در گسل اردکول، این بار گسلی با روندی شرقی-غربی در کمتر از دو هفته بعد در ساعت 20:40 شب‌هنگام 6 آذر 1358، در حدود 10 کیلومتری غرب کانون زلزله 23 آبان، در محدوده روستای کولی-بنیاباد قائن با بزرگای 7.0 گسیخته شد. چکانش حرکت و گسلش دوم دقیقا رخداد زمین‌لرزه‌های متوالی را به صورت دومینو در ذهن متجسم می‌کند. در زمین‌لرزه دوم 130 نفر کشته شدند که احتمال دارد علاوه بر کم‌جمعیت‌بودن منطقه، آمادگی بر اثر وقوع زمین‌لرزه قبلی نیز مؤثر بوده باشد. در بازدید آبان 1373 مشاهده کردم که مرد حدود 40‌ساله‌ای که از زمین‌لرزه 23 آبان 58 بازمانده بود و چگونگی رخداد آن را تعریف کرد، توضیح داد که همه اعضای خانواده (همسر و چهار فرزندش) را در روستای ابراهیم‌آباد در زلزله 23 آبان 58 از دست داده است؛ ولی توضیح داد که بعد از زمین‌لرزه مجددا ازدواج کرده و در آن هنگام مجددا همسر و پنج فرزند داشت. خیلی دوست داشتم و دارم‌ بدانم که این مرد و خانواده‌اش آیا از زمین‌لرزه 20 اردیبهشت 1376 که با بزرگای 7.2 مجددا در همین گسل اردکول و پهنه زلزله 23 آبان 58 رخ داد، جان به در برده یا نه؛ به‌هر‌حال اگر هنوز زنده باشد، الان حدودا بین 54 تا 70‌ساله باید باشد.
جالب است که توالی زمین‌لرزه‌ها را می‌توان با از‌بین‌رفتن خانواده‌ها و شکل‌گیری خانواده‌های جدید در این نواحی ایران رد‌گیری کرد. در بهمن 1392 نگارنده فرصت بازدید و مطالعه مجددی در ناحیه خواف و جنوب سنگان یافت و مشاهده شد که چنین منطقه‌ای البته در مقایسه با بازدید حدود 20 سال قبل نگارنده توسعه بیشتری یافته است. البته همچنان (خوشبختانه) جمعیت زیادی ندارد؛ چراکه پهنه‌ای که چنین فراوان زمین‌لرزه‌های پی‌درپی در آن رخ دهد، یکی از نکته‌های مهمش از دید ریسک زمین‌لرزه میزان معرضیت جمعیت در آن بوده و خواهد بود. با توجه به توالی یاد‌شده، رخداد زمین‌لرزه 12 دی 1398 با بزرگای 5.5 چه‌بسا شروع یک سکانس جدید زمین‌لرزه‌ای در راستای همین گسل شرقی-غربی دشت بیاض (که دست‌کم از 9 شهریور 1347 تاریخچه زمین‌لرزه‌ها در آن را می‌شناسیم) یا تحریک گسلش در گسل اردکول (در راستای شمال‌غرب-جنوب‌شرق) که با گسل دشت بیاض تلاقی دارد، باشد. بررسی این توالی‌های زمین‌لرزه می‌تواند هشداری برای آمادگی و مدیریت کاهش ریسک زمین‌لرزه‌های بعدی در همین منطقه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/119374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی