ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ همبستگی اجتماعی مشارکت اجتماعی اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اطلاعات / « همبستگی اجتماعی مشارکت اجتماعی » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات، علیرضا خانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
آنچه در نماز جمعه دیروز و تشییع پیکر سردار سلیمانی، پدیدار شد، جلوه‌ای از همبستگی اجتماعی بود. همبستگی اجتماعی، یکی از ابعاد و صُور سرمایه اجتماعی است.
در ادبیات رایج سیاسی و رسانه‌ای، وقتی سخن از سرمایه اجتماعی به میان می‌آید معمولاً مفهوم «اعتماد» به ذهن می‌رسد. البته اعتماد یکی از اصلی‌ترین صُور سرمایه اجتماعی است که پیش از این، بارها درباره آن نوشته‌ایم اما همبستگی (انسجام) و مشارکت اجتماعی از دیگر صُور سرمایه‌ اجتماعی هستند که بدون آنها جامعه تبدیل به اجزاء جدا از هم و معلق می‌شود و «کارکرد» خود را به عنوان یک «کل» دارای یک مسیر و هدف واحد از دست می‌دهد.
همبستگی و مشارکت، دو جلوه سرمایه اجتماعی‌اند. همبستگی و مشارکت زمینه بروز و ظهور کنش‌های جمعی را فراهم می‌آورند. همدردی، همدلی، مراودات اجتماعی و یاری رسانی از دیگر جلوه‌های همبستگی اجتماعی‌اند.
رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی، در واقع معیار و مظنه میزان همبستگی اجتماعی است. وقتی در نقطه‌ای از جامعه‌ی همبسته، اتفاقی می‌افتد؛ سیلی می‌آید یا زلزله‌ای رخ می‌دهد و خانه‌ها را ویران و افراد را آواره می‌کند یا هواپیمایی سقوط می‌کند و جمعی از مردم را به اندوه و عزا می‌نشاند، این همبستگی اجتماعی است که افراد را به یاری همدیگر می‌کشاند یا دست‌ کم احساس همدردی و همدلی را برمی‌انگیزاند.
جامعه‌شناسان، همبستگی اجتماعی را یک دارایی عمومی می‌دانند. همانطور که سرمایه مالی و فیزیکی، دارایی یک جامعه محسوب می‌شود، همبستگی اجتماعی نیز سرمایه جامعه است با این تفاوت که سرمایه مالی و فیزیکی صاحبان مشخص دارد و در زمره اموال خصوصی است اما همبستگی اجتماعی در زمره اموال عمومی محسوب می‌شود و همگان به یکسان از آن برخوردارند. تفاوت دیگر و مهم‌تر سرمایه مالی با سرمایه همبستگی در آن است که سرمایه مالی هر چه از آن خرج شود کمتر می‌شود اما سرمایه اجتماعی (همبستگی اجتماعی) به میزان خرج‌کردن از آن افزون می‌شود. در سرمایه مالی هر چه جمعیت صاحب سرمایه بیشتر باشد سرانه آن کم می‌شود یعنی سهم کمتری به هر یک از افراد جامعه می‌رسد اما در سرمایه اجتماعی (همبستگی و مشارکت) هر چه شمار برخورداران بیشتر شود، سهم افراد برخوردار نیز بیشتر می‌شود. در عین حال همبستگی اجتماعی به عنوان یک سرمایه مانند اَشکال دیگر سرمایه، مولد است و قابلیت بازتولید دارد.
سرمایه اجتماعی در واقع ویژگی‌ها و عناصری هستند که قادر به ارتقاء کارکرد جامعه از طریق فراهم‌کردن زمینه اعمال و کنش‌های هماهنگ باشند. همبستگی اجتماعی مانند دیگر صُور سرمایه اجتماعی از طریق نهاد خانواده‌ و مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین نهادهای اجتماعی‌شدن و جامعه‌پذیر‌شدن افراد، قابل تولید و انتقال است اما این دو نهاد، نقشی یگانه و انحصاری در تولید همبستگی ندارند، بلکه نهادها و حوزه‌های دیگری نیز در این سرمایه مؤثرند.
اهمیت سرمایه اجتماعی ـ از جمله همبستگی اجتماعی ـ به‌حدی است که یکی از جامعه‌شناسان بزرگ به رابطه آن با همه شرایط اجتماعی از جمله تولید ثروت، سلامت، خوشبختی، رفاه و نیز کاستن از جرم و جنایت و ناهنجاری اجتماعی اصرار می‌ورزد و آن را لامحاله می‌داند.
همبستگی اجتماعی به عنوان یک سرمایه قادر است، توان جامعه را در برداشتن موانع پیش پا به حداکثر برساند. انرژی فرد فرد جامعه را، به شکل تصاعدی تبدیل به نیروی جمعی کند و مراحل ترقی و پیشرفت را با سرعت و کیفیت بیشتری بپیماید. طبیعتاً جامعه‌ای دارای بیشترین حد از همبستگی و انسجام است، که افرادش اهداف کم و بیش مشترکی داشته باشند و دولت و نظام سیاسی آن نیز، در جهت پیوستگی و همبستگی بیشتر جامعه، علائق آراء و اهداف متکثر جامعه را به رسمیت بشناسد و تلاش کند تا از پاره پاره شدن جامعه و طرد گروه‌های مختلف از پیکره جامعه به طور مطلق جلوگیری شود. بنابراین جامعه همبسته هرگز به معنی جامعه تک صدایی نیست، بلکه به رسمیت‌‌شناختن چند صدایی و تکثر جامعه، می‌تواند علاقه‌مندان و پیروان دیدگاه‌های مختلف را زیر یک چتر، گرد آورد و بر انسجام اجتماعی بیفزاید. طبیعتاً دولت‌ها و حاکمیت‌ها، هر قدر دامنه بیشتری از صدا‌ها و تفکرات را برتابند و بپذیرند، چتر گسترده‌تری خواهند داشت و جمع بیشتری را ذیل آن گرد خواهند آورد و این، هم به همبستگی اجتماعی، به معنای موسّع کلمه، یاری می‌رساند و هم سطح رضایتمندی اجتماعی و مشارکت سیاسی را بالا می‌برد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/120299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

عامل تحریم

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

چگونه هند می‌تواند چین را به مخمصه بیندازد؟

نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض

اسب‌های ارتش انگلیس لندنی‌ها را زخمی کردند

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

بیانیه مهم 28 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان