ایرانیان جهان

آخرين مطالب

با حضور اهالی ادبیات و سینما در خانه شعر و ادبیات؛

موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی افتتاح شد شهرداری تهران

موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی افتتاح شد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کتابخانه و موزه‌ی زنده‌یاد نادر ابراهیمی، نویسنده‌ی معاصر در خانه شعر و ادبیات با حضور خانواده‌ی او و اهالی سینما و ادبیات افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی با حضور جمعی از اهالی ادبیات و سینما در خانه شعر و ادبیات افتتاح شد.
در ابتدای این مراسم مهدی رضازاده، رئیس خانه شعر و ادبیات تهران از مراحل شکل‌گیری این موزه کتابخانه گفت: تاسیس کتابخانه‌ی نادر ابراهیمی از یک مصاحبه کلید خورد و در ادامه با همراهی آقای امیری اسفندقه و خانواده ایشان محقق شد. این یک کتابخانه‌ی معمولی نیست بلکه می‌توان مجموعه‌ای از کتاب‌های تخصصی را در آن پی گرفت. کتابخانه‌ای که شامل 4 هزار کتاب می‌شود و نشان از عمق مطالعه‌ی آقای نویسنده دارد.
مهدی قزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده نیز ابراهیمی را نویسنده‌ی مردم خواند و از تنوع تجربه‌ی ادبی در نوشته‌های او گفت: در آثار ابراهیمی از سفرنامه و فیلمنامه گرفته تا داستان و شعر را می‌توان سراغ گرفت.
سپس فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی با اشاره به سوگ این روز‌ها و حوادثی که کام ملت ایران را تلخ کرده به ضرورت امید در این ایام اشاره کرد و از تلاش خود برای در دسترس گذاشتن این کتابخانه برای عموم گفت: خیلی خوشحالم که این اتفاق بالاخره پس از قریب به 15 سال تحقق پیدا کرد. من در این مسیر به هر نهادی که مراجعه می‌کردم علی رغم اینکه همه‌ی آن‌ها از ایجاد چنین کتابخانه‌ای استقبال می‌کردند، اما همیشه در فرایند کاغذبازی و بوروکراسی فراموش می‌شد و در نهایت نیز تماس‌ها و پیگیری‌های من بی‌پاسخ می‌ماند. وقتی که دیگر دلسرد شده بودم از این همه بی‌توجهی مسئولانی که می‌توانستند کاری کنند، اما نمی‌کردند، در یک مصاحبه در نمایشگاه کتاب از سر عصبانیت به صراحت گفتم که اگر جایی پیدا نشود که این کتاب‌ها را در دسترس عموم بگذارد همه‌شان را وسط حیاط خانه‌مان می‌سوزانم. یعنی در این شهر به این بزرگی یک چنین جایی پیدا نمی‌شود؟ غوغایی شد. همه به تکاپو افتادند و پیشنهاد‌هایی مطرح شد. در نهایت، اما قرعه به نام خانه شعر و ادبیات افتاد و قرار شد تا کتابخانه در این‌جا برقرار شود. خوشبختانه پیش از این نیز خیابان محل سکونت نادر ابراهیمی به همت آقای مسجدجامعی و خانم معصومه آباد به نام ایشان نامگذاری شد.
وی همچنین به خاطرات مشترکی که در این کتاب‌ها وجود دارد اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تا خانه شعر و ادبیات از این گنجینه به خوبی مراقبت کند. وی افزود: من و بچه‌هایم بخشی از بهترین و شیرین‌ترین و تاثیرگذارترین خاطراتمان را پیشکش می‌کنیم به هم‌میهنان عزیز و شریف‌مان. مردمی که نادر ابراهیمی بسیار دوستشان داشت و من نیز خاک پای آن‌ها هستم. او بار‌ها گفته است که «من اگر وطنم را عاشقم خاک‌پرستی نیست بلکه دوست داشتن قدمگاه مردمی است که سخت دوستشان دارم».
محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد نیز ابراهیمی را پیش از هرچیز یک معلم دانا و دلسوز خواند. وی در این‌باره گفت: حریت، استقلال و حب‌الوطن از نادر ابراهیمی یک شخصیت یگانه ساخته است. او نویسنده‌ای خردمند، متعهد و انقلابی شناخته شده است. ابراهیمی در سال‌های پرشور نهضت اسلامی مردم ایران و در عرصه مبارزات مردمی نقشی پررنگی داشت.
در ادامه محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری نادر ابراهیمی را دارای جایگاه ویژه‌ای در ادب و هنر برشمرد. وی هم‌چنین اضافه کرد: او شخصیت آزاده‌ای داشت و میهن‌پرست بود. یک نویسنده‌ی اخلاق‌مدار که متعلق به مردم بود. برخلاف اغلب روشنفکران که ادعای این را دارند، اما در عمل این‌چنین نیستند. اعتقادات و وضعیت مردم برای او اهمیت داشت. نمونه‌اش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که آقای ابراهیمی به این دو واقعه واکنش نشان دادند.
افشین علا، شاعر عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نیز از فعالیت‌های پرشور ابراهیمی در این عرصه سخن به میان آورد و گفت: در میان هنرمندانی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند آن‌ها که بخشی از فعالیت خود را به کودکان هم اختصاص می‌دهند، قدردانی مضاعفی می‌طلبند، نمونه‌شان هم کم است. نادر ابراهیمی کودکان را فراموش نکرد. چون به ضرورت ادبیات برای آن‌ها آگاه بود. اگر کودکان را در کودکی با تخیل آشنا کنیم بسیاری از مسائل ما می‌تواند حل بشود. تخیل هم با توهم متفاوت است. بچه‌های امروز آدم‌بزرگ‌های آینده هستند و اگر می‌خواهیم دنیای بهتری داشته باشیم باید کودکان را دریابیم.
اما آخرین سخنران این مراسم احمد مسجدجامعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود. او وجه ایران‌دوستی ابراهیمی را وجه غالب او برشمرد اگرچه اشاره کرد که او یک نویسنده‌ی سیاسی نبوده است. مسجدجامعی اضافه کرد: عشق او به ایران سمت‌وسوی او را تعیین می‌کرد، برخلاف بسیاری که نویسنده‌های خوبی هستند، اما رویکرد سیاسی‌شان باعث رونق آثارشان شده است. ادبیات او به فضای جامعه نزدیک بود و شاید از تجربه‌ی زیسته‌ی او می‌آید. او بسیاری از شغل‌ها و فضا‌ها را تجربه کرده بود و مردم را از نزدیک شناخته بود. او با مردم آمیخته بود. عشق به کارگر و کشاورز و کاسب و صنعت و طبیعت تجربه‌ی او بوده است. ایرانی که او از آن حرف می‌زند با ایرانی که مثلا اخوان ثالث از آن حرف می‌زند متفاوت است. همین ایران خودمان و همین مردم است. آداب و رسوم خودمان و قبایل و عشایر خودمان. وطنی که او از آن حرف می‌زند کیست که درد او نباشد. کسانی که دغدغه‌ی همین وطن را داشته‌اند و از این منظر به همه‌ی مسائل ورود کرده‌اند.
مسجدجامعی نقش ابراهیمی را در تاسیس اولین کانون ایران‌شناسی نیز مطرح کرد. او همچنین در پایان سخنانش پیشنهاد ساخت یک مستند را درباره‌ی نادر ابراهیمی به علیرضا تابش مدیرعامل سازمان فارابی دارد که با موافقت او همراه بود.
در پایان این مراسم نیز کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی با حضور شرکت‌کنندگان افتتاح شد. این موزه شامل وسایل شخصی او و کتاب‌ها و مجلات اوست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/120417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی