ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حیات تندروها زیر سایه دوقطبی‌سازی اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها همگی از شرایط خاص و ویژه کشور صحبت می‌کنند؛ شاید «اتحاد» تنها کلیدواژه حل مشکلات باشد. جریان‌ها، نهادها و نخبگان همگی تاکید دارند که باید در چنین فضا و شرایطی فضا برای حضور همه سلایق و جریان‌ها فراهم شود تا شاید با همبستگی راه حل مشکلات هموار شود. درست در زمانی که اعتماد عمومی به واسطه عملکرد مسئولان و تصمیم‌گیرندگان دچار خدشه جدی شده است تنها شفاف‌سازی و حضور همه سلایق می‌تواند دوباره آن را بازسازی کرده و اعتماد جامعه را بهبود بخشد. اما به نظر می‌رسد این صحبت‌ها فقط در حد همان سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای برخی مسئولان و شخصیت‌ها باقی مانده است و در عمل شاهد چنین رویکردی نیستیم. یک ماه دیگر بیشتر تا انتخابات اسفندماه باقی نمانده است اما نه فضای کشور انتخاباتی است و نه حتی تلاش می‌شود به این سمت حرکت کند. تایید بر مشارکت بالا می‌شود اما شرایط آن فراهم نمی‌شود. برخی طیف‌ها در ماه‌های اخیر به شدت بر دوقطبی کردن جامعه و ایجاد دوگانه خودی و غیرخودی فضا را به سمت التهاب بیشتر پیش می‌برند؛ امری که درست نقطه مقابل «اتحاد» قرار دارد.
برخی از افراد که اتفاقا ابزار و امکانات و رسانه‌های مختلفی از جمله رسانه ملی هم در اختیارشان است به گونه‌ای رفتار می‌کند که شکاف ایجاد شده بین مردم هر روز عمیق‌تر می‌شود. گویا منافع آنها در ایجاد این شکاف و دوقطبی کردن جامعه نهفته است. می‌خواهند همیشه مردم را به دو طبقه دوست و دشمن و یا خودی و غیرخودی تبدیل کنند. آنها رفتارشان اینگونه است که گویی مالک این کشور محسوب می‌شوند و حتی تا اینجای کار هم که اجازه حضور رقیب داده شده است از سر لطف این جریان بوده است. نمونه این رفتارها را می‌توان در اظهارات برخی از نمایندگان این طیف تندرو دید. از جمله این افراد حسن عباسی است که اخیرا با لحنی بسیار تند و توهین‌آمیز به شخصیت‌ها و افراد دیگر جریان‌های سیاسی حمله می‌کند. او اخیرا در یکی از سخنرانی‌های خود فریاد زنان اصلاح‌طلبان را «جریان نفاق» معرفی کرده است. اما این‌ بار مانند همیشه فقط توهین و تهمت نبود بلکه پا را فراتر گذاشته و تهدید علنی به قتل فعالان سیاسی اصلاح‌طلب کرده که در چارچوب قوانین و مقررات مصوب جمهوری اسلامی به اظهارنظر و تحلیل رخدادهای اخیر پرداخته‌اند. این فرد که سابقه پررنگی در به هم زدن صفوف اتحاد دارد این بار به بهانه شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی برای چندمین بار نوک پیکان انتقاد خود را به سوی اصلاح‌طلبان نشانه رفت و صراحتا به مصطفی تاجزاده، رئیس‌ و بعضی اعضای دولت توهین و نیز تهدید کرد.
این طیف تندرو سعی دارند در کشور مردم را به دو دسته خودی و غیرخودی تبدیل کنند. یعنی آنها که خلاف نظر این طیف را دارند غیرخودی و به زعم آنها غیرانقلابی هستند. این تندروها منتقدان خود را فریب‌خوردگان دشمن می‌دانند و تا جایی پیش رفته‌اند که ایده ایران من را مطرح می‌کنند چرا که معتقدند این کشور فقط متعلق به هم‌فکران آنها است و بقیه که مانند آنها فکر نمی‌کنند و خلاف آنها عقیده دارند باید جمع کنند و از کشور بروند. این تندروی تا جایی پیش رفته است که حتی اظهارات تفرقه‌افکن خود را از رسانه ملی بیان می‌کنند. برای نمونه می‌توان به صحبت‌های اخیر زینب ابوطالبی، مجری شبکه افق که در یک برنامه تلویزیونی گفته بود کسانی که با اعتقادات او همراه نیستند و به رفاه و زندگی آرام خود فکر می‌کنند بهتر است از ایران بروند، اشاره کرد. این سخنان او با واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شد که در ادامه او را مجبور به عذرخواهی کردند؛ عذرخواهی‌ای که خیلی در آن نشانه‌ای از پشیمانی مشاهده نمی‌شود، به گونه‌ای که می‌گفت به نظر می‌رسد باید از یک عده عذرخواهی کنم.
البته نباید فراموش کرد که این طیف سیاسی از یک حاشیه امن برخوردارند و تا به حال هیچ کدام از آنها به خاطر اظهارنظرهای توهین‌آمیز خود مورد مواخذه قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که این افراد خود را از طرفداران سینه‌چاک انقلاب و نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند در حالی که درست عکس منافع ملی عمل می‌کنند. دوقطبی کردن جامعه آن هم در چنین شرایطی که کشور از سوی آمریکا و هم‌پیمانان او تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها قرار دارد، نه تنها به اوضاع کمکی نمی‌کند بلکه حتی در راه دوقطبی کردن و ایجاد تفرقه بین جامعه قدم بر می‌دارند. دشمن درست زمانی می‌تواند از شرایط یک کشور به نفع خود استفاده کند که در داخل آن دوقطبی ایجاد شده باشد. اما متاسفانه این افراد و چهره‌های تندرو نه تنها به این امر توجهی نداشته و ندارند بلکه همه هم‌وغم خود را در ادامه این روند گذاشته‌اند.
مشکل اینجاست که این نوع نگاه به سرعت در حال افزایش است و این نگرانی را دوچندان می‌کند. چرا که وقتی در کشور برخی تلاش دارند که خودی و غیرخودی راه بیندازند و خود را ملت و همه مردم تلقی کنند چیزی جز حرکت در زمین دشمن نیست. ایجاد دوقطبی و چند دستگی در کشور به نفع هیچ جریان و جناحی نیست و نخواهد بود. باید جلوی این تندروی‌ها گرفته شود و نگذاریم بیش از این تندروها در فضای ملتهب کشور جولان بدهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/120622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟