ایرانیان جهان

آخرين مطالب

میانگین رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی در اردبیل به زیر 10 روز رسید وزارت رفاه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مدیر روابط کار استان اردبیل گفت: با فعالیت 20 هیات تشخیص و حل اختلاف میانگین رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی در استان اردبیل به زیر 10 روز رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل،پاکمزد اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان پایلوت در راه‌اندازی این سامانه در نظر گرفته شده و بهمن ماه امسال دوره آموزشی نیز در این زمینه برگزار می‌شود تا با تدارم همه زیرساخت‌ها و تجهیزات به شکل جامع و کامل این سامانه فعالیت خود را ادامه دهد.
وی خاطرنشان کرد: در این سامانه در کنار احراز هویت کارگران و کارفرمایان تمامی قراردادهای کارگری به صورت شفاف ثبت خواهد شد که به نظر می‌رسد از اوایل سال آینده با اجباری شدن ثبت اطلاعات در این سامانه هم کارگران و هم کارفرمایان فعالیت‌های خود را در این سامانه به ثبت برسانند.
مدیر روابط کار استان اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل تمامی زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای راه‌اندازی این سامانه فراهم شده است، افزود: از کارفرمایان انتظار می‌رود به هیچ عنوان به قراردادهای سفید امضا تن ندهند و ضمن پرداخت حق و حقوق کارگران در مسایل ایمنی و حفاظتی موارد مورد تاکید و گوشزد شده را به درستی رعایت کنند که اگر از این بابت شکایتی رخ دهد پرونده از طریق مراجع قضائی و کیفری پیگیری شده و برای کارفرمایان مشکلات زیادی به وجود می‌آید.
پاکمزد با بیان اینکه تمامی قوانین مربوط به حوزه کار و یا قضائی و حتی سایر حوزه‌ها قابلیت اجرایی داشته و با گذشت زمان نیاز به تغییر و بازنگری است، تصریح کرد: قانون کار فعلی ما مصوب سال 69 است و با گذشت 30 سال باید با توجه به تغییر شرایط جامعه در این قانون تغییراتی رخ دهد تا با نظر حمایتی از کارگران و کارفرمایان قوانین جدید اصلاح و مورد تصویب قرار گیرد.
مدیر روابط کار استان اردبیل بیان کرد: در قانون جدید باید روش منطقی و عادلانه در حفظ منافع کارگر و کارفرما مدنظر قرار گیرد تا هر دو طرف از مزایای قانون جدید منتفع شده و صیانت از کار و حل مشکلات بیکاری و توجه به اشتغال جدید به صورت ریشه‌ای و اساسی مورد حمایت قرار گیرد.
پاکمزد به فعالیت پنج هیئت حل اختلاف و 15 هیئت تشخیص در سطح استان اشاره کرد و گفت: سه هیئت حل اختلاف در مرکز استان و دو هیئت نیز در پارس‌آباد و مشگین‌شهر فعال است تا در راستای تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به جامعه کارگری خدمات ارائه کنند.
وی ادامه داد: در تمامی قراردادها از جمله قراردادهای شفاهی و موقت باید سابقه کارگر مورد توجه قرار گرفته و کارفرمایان ضمن بیمه نمودن آنها نسبت به امنیت شغلی آنها اتمام بورزند.
مدیر روابط کار استان اردبیل اظهار کرد: انتظار می‌رود با حداقل پنج سال کار قراردادهای موقت کارگری در کارهایی با ماهیت دائمی به قرارداد دائمی تبدیل شود تا کارگران ضمن امنیت شغلی از حق و حقوق مزایای مورد نظر استفاده نمایند.
پاکمزد شکایت کارگران را مشمول مرور زمان ندانست و خاطرنشان کرد: کارگری اگر شکایتی از کارفرما دارد هر زمان می‌تواند نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند.
وی به انواع قراردادهای کتبی و شفاهی اشاره و تصریح کرد: براساس مقرراتی که در حوزه کارگری تعیین و تعریف شده شاغلین می‌توانند تمامی حق و حقوق خود را اعم از دستمزد، بن، سنوات و سایر دریافتی‌ها را طلب کرده و نسبت به دریافت آن اقدام کنند.
مدیر روابط کار استان اردبیل ماهیت قانون کار را حمایت از کارگران و رعایت حق و حقوق کارفرما دانست و بیان کرد: به غیراز کارگاه‌های خانوادگی و قوانین خاص استخدامی و کشوری تمامی واحدهای تولیدی و کارگاهی مشمول قانون کار هستند و بایدنسبت به اجرای قوانین مقررات تمکین نمایند.
پاکمزد به موضوع نظارت و بازرسی اشاره کرد و گفت: در استان اردبیل 28 بازرس بر حسن اجرای صحیح قانون کار در کارگاه‌ها نظارت دارند و سعی بر این است تا روابط کار و نحوه اجرای صحیح آن مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.
این کارشناس حقوق کار افزود: تشکل‌های کارگری در بخش‌های مختلف صنفی نظیر کارگران ساختمانی فعالیت خوبی را از خود نشان می‌دهند به طوری که ما صدها نفر از فعالان این بخش را زیرپوشش برنامه‌های آموزشی بردیم و در این حوزه تعامل خوبی را با نظام مهندسی داریم.
مدیر روابط کار استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود زمان رسیدگی به پرونده‌ها را اعم از هیئت حل اختلاف و تشخیص زیر 10 روز اعلام کرد و گفت: در کنار کمیت رسیدگی به پرونده‌ها کیفیت آنها نیز برای ما مهم به نظر می‌رسد و تمامی تلاش ما بر این است تا خواسته کارگر و کارفرما در رسیدگی به پرونده‌ها مورد توجه قرار گیرد.
پاکمزد تصریح کرد: عملکرد ما در سطح کشور از لحاظ مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها بی‌نظیر است و در سال گذشته در استان و کشور رتبه اول را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: سال گذشته به 6 هزار و 200 دادخواست و امسال نیز تاکنون به 4 هزار دادخواست کارگری رسیدگی کردیم که مهمترین توجه ما به حفظ اشتغال و تثبیت آن بوده است.
مدیر روابط کار استان اردبیل با اشاره به تقویت برنامه‌های بازرسی و نظارت از سوی مراجع مختلف اظهار کرد: شرکت‌های خدماتی پرداختی‌های خود را از طریق سیستم بانکی و به شکل الکترونیکی انجام می‌دهند و به فعالیت این شرکتها از طریق کمیته صلاحیت شرکتهای خدماتی نظارت میگردد.
وی ضرورت برقراری عدالت مزد را به عنوان مطالبه به حق کارگران یادآور شد و بیان کرد: شایسته است به تناسب نرخ تورم حقوق کارگران افزایش یابد که سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت موجود اقتصادی حداقل مزد کارگران بین 15 تا 20 درصد افزایش داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/120657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد