ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آسوشیتدپرس: سوچی با دفاع از نسل‌کشی، روی باقیمانده اعتبارش قمار کرد ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"وقتی رهبر دوفاکتوی میانمار برای دفاع در مقابل اتهام نسل‌کشی، ماه گذشته میلادی به دیوان کیفری بین‌المللی قدم نهاد، مابقی اعتبار بین‌المللی خود را روی انکار اتهامات مربوط به ارتکاب نسل‌کشی از طرف ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجایی قمار کرد."
به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: «دیوان کیفری بین‌الملل از صحبت‌ها و دفاعیات آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار متقاعد نشد. همین هفته پیش هم این دیوان دستور داد که میانمار باید تمامی اقدامات ممکن را برای جلوگیری از نسل‌کشی علیه روهینجایی‌ها انجام دهد.
تمایل آنگ سان سوچی برای دفاع از نقض حقوق بشر در صحنه جهانی اقدامی بود که به احتمال زیاد با هدف صیقل دادن اعتبار ملی‌گرایی‌ او در داخل و نه به دست آوردن رای این دیوان صورت گرفته است. برای تحسین‌کنندگان سابق رهبر دوفاکتوی میانمار، دفاع او در دیوان کیفری از ارتش میانمار، تنها بر مسئولیت او برای عدم موفقیت حداقلی در دفاع از روهینجایی‌ها تأکید کرده است.
بیل ریچاردسون، از اعضای سابق کنگره آمریکا و سفیر سازمان ملل می‌گوید:‌ با این حکم، رهبر دوفاکتوی میانمار با ضربه کاری بر اعتبارش روبرو شده است. او از یک قهرمان دموکراسی برنده جایزه صلح نوبل به یک دیکتاتور دیگر بدل شده که می‌خواهد با دفاع از سرکوب ارتش، نسل‌کشی و اخراج روهینجایی‌ها در قدرت باقی بماند.
ریچاردسون در ابراز نارضایتی خود کمتر از خود ظرافت به خرج داد؛ او دعوت سوچی را برای پیوستن به هیات مشاوره درباره بحران راخین قبول کرده بود. اما در اوایل 2018، زمانی که پیشنهاد داد دو خبرنگار رویترز که بابت انتشار اخبار درباره نیروهای امنیتی بازداشت شدند، آزاد شوند، سوچی با عصبانیت به آن واکنش نشان داد، ریچاردسون هم با سرخوردگی هیات مشاوره را ترک کرد.
او در این باره می‌گوید:‌ می‌بینم که قهرمان اصلاح‌طلب و سابق دموکراسی به یک عاشق قدرت و رهبری دوستدار قدرت بدل می‌شود. او به یک عذرخواه برای ارتش بدل می‌شود تا بتواند در قدرت بماند و بار دیگر انتخاب شود. او نمی‌تواند دیگر مخالفتی را بپذیرد و تحمل کند حتی اگر از جانب دوستان دیرینه یا حامیانی چون خودش باشد.
آنگ سان سوچی پس از به دست گرفتن زمام امور جنبش حامی دموکراسی در 1988، دفاعی شجاعانه در مقابل حکومت خونتا آن هم به بالاترین هزینه شخصی یعنی زندان، به یک نماد مبارزه جهانی بدل شد. او در 1991 برنده جایزه صلح نوبل شد و به یکی از نمونه‌های فوق‌العاده شجاعت مدنی در آسیا در چند دهه گذشته بدل شد.
وقتی هم در سال 2015 رقابت‌های انتخاباتی بدون خشونت او به پیروزی حزب لیگ ملی برای دموکراسی میانمار منجر شد، خوش‌بینی‌هایی به وجود آمد که میانمار در نهایت پس از چندین دهه حکومت خونتا می‌تواند زمام امور را به دست دولتی مدنی و غیرنظامی بسپارد. باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، سوچی را بابت تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر و جانفشانی چندین سال برای ترقی یک میانمار دموکراتیک، صلح‌طلب و کامل مورد ستایش قرار داد.
اما بعد سرکوب رخ داد.
در 2017، نیروهای امنیتی میانمار عملیات مقابله با شبه‌نظامیان را در راخین، واقع در غرب این کشور آغاز کرده که بر اساس شواهد موجود شامل تجاوزهای گسترده، کشتار و سوزاندن تمامی روستاها می‌شود. بیش از 700 هزار روهینجایی مجبور شدند به بنگلادش فرار کنند و تا زمانی که حقوق اولیه آن‌ها شامل اعطای حق شهروندی تضمین نشود، حاضر به بازگشت به میانمار نیستند.
هم‌زمان با مطرح شدن تراژدی روهینجا، اسقف دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل 1984 خطاب به سوچی در نامه‌ای سرگشاده نوشت: خواهر عزیز من، اگر هزینه سیاسی صعود شما در بالاترین مقام در میانمار، سکوت شماست،‌ مطمئنا هزینه بسیار گزافی است. ما برای شما دعا می‌کنیم تا برای عدالت، حقوق بشر و اتحاد مردم خودتان صحبت کنید. ما دعا می‌کنیم تا مداخله کنید.
واقعیت‌های سیاسی نقش مهمی در موقعیت رهبر دوفاکتوی میانمار ایفا می‌کند. با وجود پیروزی چشمگیر حزب سوچی در انتخابات، ارتش هنوز هم تاثیری شگرف در دولت دارد آن هم به دلیل بندهایی است که در قانون اساسی ایجاد کرده است. حزب سوچی برای به کار بردن قدرت واقعی باید حمایت مردمی و انتخاباتی را بسیج کند.
سوچی پس از ریاست هیات میانماری در جلسات استماع اولیه ماه گذشته میلادی در دیوان کیفری بین‌المللی به میانمار برگشت و با جمعیت حاضر در خیابان‌ها و تشویق آن‌ها استقبال شد.
کمپین برمه انگلیس، گروه لابی‌گر که متحد سوچی علیه خونتاست، نوشت: بدون شک، پیش از انتخابات سال جاری میلادی،‌ تصمیم سوچی برای دفاع از این پرونده برای او خوب است و این فرصتی برای تحریک ملی‌گرایی است که حمایت مردمی از او را پیش از انتخابات تقویت می‌کند.
برخی از کارشناسان می‌گویند، در اینجا یک جنبه شخصی برای این وضع بسیار خطرناک سوچی وجود دارد.
ژنرال آنگ سان، پدر سوچی، قهرمان استقلال میانمار بود. سوچی تنها دو سال داشت که پدرش در 1947 و یک سال پیش از آزادی این کشور از استعمار بریتانیا توسط رقبای سیاسی ترور شد.
دیوید اشتاینبرگ، استاد مطالعات آسیا در دانشگاه جورج تاون گفت:‌ گرچه سوچی درباره دموکراسی حرف زیاد می‌زند اما فکر می‌کنم که او بر مبنای اعتبار پدرش یک مفهموم بسیار فعال‌تر از نقش حال و آینده خود دارد.
سوچی در 1988 و زمانی که پس از یک دوره طولانی سکونت در خارج از کشور برای پرستاری از مادر رو به احتضارش به میانمار برگشت، ‌وارد عرصه سیاست شد. او در قیام مردمی علیه خونتا شرکت داشت و به عنوان دختر آنگ سان با سخنرانی در جمع صدها هزار نفر از مردم میانمار به شهرت رسید.
جین فرگوسن،‌ سخنران ارشد مردم شناسی در دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: اقتدار اخلاقی او در میانمار در سایه پدرش و آنچه که پدرش ارائه می‌کند، پیش‌بینی شده و و در حقیقت، او در 1988 برای نجات کشور پا به عرصه سیاست گذاشت و چندین سال حصر خانگی را تحمل کرد و به جان خرید.
سوچی زمانی به سوالی درباره اعتبارش به عنوان یک چهره مقدس پاسخ داد: من فقط یک سیاستمدارم. من شبیه به مارگارت تاچر و شبیه به مادر ترزا نیستم. من هرگز این را نگفتم. مهاتما گاندی به واقع یک سیاستمدار بسیار دقیق بود.»
ترجمه ایراندخت آذرشکیب

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/122084/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند