ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تحولات ادلب و مهار ترکیه توسط روسیه خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تحولات ادلب و مهار ترکیه توسط روسیه
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6025232
k ١٤
١
تسنیم / متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روابط گسترده آنکارا – مسکو بر بسیاری از تصمیمات سیاسی دولت اردوغان تاثیر گذاشته و حالا ترکیه در شرایطی است که نمی‌تواند برای ادلب اقدام خاصی انجام دهد.
پیشروی ارتش سوریه در شمال این کشور ادامه دارد و فتح «معره النعمان»، دارای اهمیت ویژه‌ای است. چرا که یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین نقاط تحت کنترل شورشیان در شمال غربی سوریه بوده و حالا معارضین اسد٬ هیات التحریر الشلام و دیگر گروه‌های تروریستی در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌اند.
این رویداد نظامی٬ برای ترکیه نیز مهم است. چرا که از منظر تاریخی و جغرافیایی٬ معره النعمان به عنوان یکی از مراکز مهم مدارس دینی دوران عثمانی مهم بوده و از لحاظ نظامی نیز نقطه مهم برای درهم شکستن معارضینی است که در اوج لجبازی و عناد٬ در این بخش از سوریه مانده‌اند.
لذا ورود ارتش سوریه به معره النعمان و تلاش برای تثبیت حاکمیت دولت دمشق در شمال و به ویژه ادلب٬ رویداد سیاسی – نظامی مهمی است که موقعیت ترکیه و مخالفین را نیز وارد فاز جدیدی می‌کند.
بازگشت دولت دمشق به شمال
ترکیه و سوریه کمی بیش از نهصد کیلومتر مرز مشترک دارند و این مرز در این سو و آن سوی دو رود مهم دجله و فرات٬ در سالیان اخیر٬ رویدادهای مهمی را از سر گذرانده است.
در یک سوی مرز شمال سوریه کردهای تحت امر پ.ک.ک٬ در طرفی دیگر معارضین مسلح تحت حمایت آنکارا و در نقاطی دیگر نیز آمریکا٬ روسیه و خود ترکیه حضور دارند و حالا شواهد نشان می‌دهد که روسیه و سوریه به دنبال آن هستند که موازنات قدرت نظامی شمال سوریه را به کلی متحول کنند و تحولات در مسیری پیش برود که دولت دمشق و ارتش تحت فرمان اسد به معنای واقعی کلمه٬ به شمال بازگردد.
ارتش سوریه تصمیم خود را گرفته و با حمایت‌های هوایی روسیه٬ به دنبال آن است که کنترل حومه ادلب و حومه حلب را به تمامی در دست بگیرد. در این میان٬ تلاش برای بازگشایی جاده بین‌المللی مواصلاتی حلب – حماه و حلب – لاذقیه از سوی دیگر، به یک هدف استراتژیک تبدیل شده است.
آزادسازی معره النعمان، به عنوان کانون مهم و استراتژیک تروریست‌ها در حومه ادلب٬ منجر به پیروزی ارزشمندی برای ارتش سوریه شد. همچنین آزادسازی شهرک‌های بوبولین، تقانه الحامدیه و معر حطاط٬ بسیار مهم است و با توجه به آن که در این مناطق٬ مراکز دیده بانی ترکیه قرار دارند٬ وزارت دفاع ترکیه در این مورد ابراز نگرانی و تهدید کرده که اگر گزندی به نظامیان ترکیه برسد٬ پاسخ فوری خواهد داد.
پیروزی در معره النعمان دستاوردی است که در دو طرف جاده بین‌المللی دمشق – حلب٬ موازنه را تغییر می‌دهد و می‌تواند نقطه آغاز مهمی برای اجرای عملیات نظامی در غرب بزرگراه بین‌المللی و حومه غربی ادلب باشد.
ارتش سوریه در روزهای اخیر٬ پیشروی قابل توجهی داشته و در منطقه تله المحروقات و خان طومان و معراته به سوی منطقه جمعیه الصحفیین و منطقه پنجم الراشدین حرکت کرده و با کنترل این مناطق، مراکز دیده بانی نظامی ارتشیان ترکیه در منطقه الراشدین در محاصره سوریه قرار گرفته است.
نقش مهم پوتین در متعادل سازی اردوغان
ترکیه در ماه‌های اخیر٬ بارها تلاش کرده تا هیات تحریر الشام را به عنوان اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین گروه تروریستی ادلب اقناع کند اما تلاش‌ها به نتیجه نرسید. البته ادلب فقط کانون این گروه نیست و برخی از مخالفین تحت حمایت آنکارا نیز در کنار تحریری‌ها هستند و اردوغان هنوز هم تلاش می‌کند آنان را از دست ندهد.
اما دلیل خاصی برای قبول نظرات آنکارا در مسکو وجود ندارد و اراده کامل مسکو بر این است که از اسد حمایت کند تا از شر ادلب خلاص شود. در چنین شرایطی٬ اردوغان نیز در موقعیت چانه‌زنی و قهر کردن نیست و ناچار است با بسیاری از تحولات جدید٬ کنار بیاید. روابط گسترده آنکارا – مسکو بر بسیاری از تصمیمات سیاسی دولت اردوغان تاثیر گذاشته و حالا ترکیه در شرایطی است که نمی‌تواند برای ادلب اقدام خاصی انجام دهد.
علاوه بر آن که در حوزه‌های مهم توریسم و صادرات محصولات کشاورزی٬ روسیه برای ترکیه اهمیت فراوانی پیدا کرده٬ در زمینه انرژی هم اتفاقات مهم و اثرگذاری افتاده است. ساخت نیروگاه هسته‌ای آک کویوی ملاتیا و انتقال گاز ترک استریم٬ تابلویی ترسیم کرده که بر اساس آن باید گفت: روابط پایدار و مهمی بین آنکارا و مسکو در جریان است و ماجرای خرید سامانه دفاعی اس 400 و همچنین تحولات مهم حوزه لیبی و شراکت در آستانه٬ اردوغان و تیم سیاست خارجی و امنیتی او را به این باور نهایی رسانده که رستگاری در گرو تداوم همکاری و تعامل با مسکو است.
در همین حال باید به این موضوع مهم نیز اشاره کرد که روسیه در شرق فرات و مناطق کردنشین٬ به داد ترکیه رسید و زمینه آن را فراهم کرد که ترکیه با هزینه‌ای ناچیز به بخش قابل توجهی از خواسته‌هایش برسد و دلیلی برای گلایه و اعتراض وجود ندارد.
اگر چه تحولات ادلب تا حد قابل توجهی٬ منجر به تغییر موقعیت ترکیه در پرونده سوریه خواهد شد٬ اما ترکیه هنوز هم در حوزه‌های دیگری همچون شرق فرات٬ تاثیر گذاری بر معارضین مسلح٬ تاثیرگذاری بر ذهنیت و تصمیمات کمیته تدوین قانون اساسی و حوزه‌های دیگر٬ کارت‌های قابل توجهی در دست دارد و لذا به منظور حفظ آن کارت‌ها٬ ناچار است با تحولات جدید شمال سوریه کنار بیاید و این واقعیت را بپذیرد که بشار اسد می‌خواهد حاکمیت دولت خود را در ادلب و حلب به زور کامل اعمال کند.
در نتیجه٬ احتمالاً ترکیه در ماه‌های آتی در فاز جدیدی قرار خواهد گرفت که در آن٬ ناچار خواهد بود برای مدیریت و کنترل معارضین مسلح سوری٬ راهکارها و سیاست‌گذاری‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/124114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت