پایگاه خبری تحلیلی ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ قواعد پارلمان ملی اخبار ایران

سرمقاله دنیای اقتصاد/ قواعد پارلمان ملی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله دنیای اقتصاد/ قواعد پارلمان ملی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6064037
٥
٠
دنیای اقتصاد / « قواعد پارلمان ملی » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر روح‌اله اسلامی(رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پارلمان هر چند ریشه‌های شورایی و مجالس اشرافی در روزگار باستان و میانه داشته است، اما به معنای جدید زمانی که شهروندان اراده معطوف به قدرت پیدا کردند و توانستند منبع قانون‌گذاری را در اختیار بگیرند، تاسیس شد. زمانی که مشروعیت حکومت به اراده عمومی شهروندان و قرارداد اجتماعی ارجاع شد و همزمان دولت‌های ملی به وجود آمد، پارلمان ملی شکل گرفت.
پارلمان دارای قواعد و فرمول‌های اثبات‌شده و تجربی است که در غیبت هر یک از آنها کارآمدی این نهاد کنار می‌رود و تبدیل به مجلسی محلی و میان‌مایه خواهد شد.
پارلمان و دولت- کشور ملی: همزمان با شکل‌گیری دولت- کشور ملی با عناصر مرزهای ثابت، حاکمیت تامه، مشروعیت مردمی، بوروکراسی تخصصی و ارتش ملی، شهروندان احساس کردند به میزانی که مالیات می‌دهند و بنابر فلسفه قرارداد اجتماعی، باید قدرت حکومت مشروط شود. مشروطیت قدرت به پارلمانی بود که برآمده از قدرت شهروندان تاسیس می‌شد و نمایندگان به‌عنوان منتخبان شهر، استان، ایالت و حزب، طراحان، سخنگویان و ناظران بر لویاتان (غول دولت) بودند. هر نماینده به‌عنوان بازیگری ملی، منافع، امنیت و مصلحت ملی کشور را در نظر می‌گیرد. بنابراین پارلمان در برابر همه شهروندان و کلیت دولت- کشور ملی مسوول است. هر گونه گرایش شهر، استان، طایفه و قومیت، نماینده را به بازیگری محلی و ناکارآمد بدل می‌سازد که فلسفه تشکیل پارلمان را زیر سوال می‌برد.
هنر حکمرانی در پارلمان: به لحاظ معرفت‌شناسی پارلمان به مجموعه‌ای از دانش‌های هنر حکمرانی نیاز دارد. هنر حکمرانی به دانش و علومی ارتباط دارد که موضوعات عمومی را بررسی می‌کنند. اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و دانش‌هایی که امر عمومی و اجتماعی را بررسی می‌کنند برای حکمرانی مناسب هستند. علاوه بر علم و تخصص نیاز به تجربه است و معمولا نیروهای اجرایی که در نهادهای مختلف فعالیت می‌کنند بر اثر آزمون و خطا و کسب تجربه‌های سیاسی می‌توانند نمایندگان آگاه و اثربخشی برای شهروندان باشند. نمایندگانی که قانون اساسی، فنون سیاست‌گذاری، مکانیزم‌های نظارت و ارزیابی را نمی‌دانند و تخصص و تجربه کنش سیاسی ندارند، قوه مقننه را تشریفاتی و بی‌اثر می‌سازند.
نمایندگان اصناف و طبقات در پارلمان: پارلمان ملی نیاز به نمایندگانی دارد که سخنگو و ناظر حکومت از سوی همه اقشار و طبقات باشند. صنف تجار، بانکداران، رانندگان، دهقانان، کشاورزان، بازاریان، علما، معلمان و... نیاز به سخنگو و مدافع منافع دارند. در پارلمان ملی از هر صنف و طبقه‌ای نمایندگانی حضور دارند و در نزاع و برخورد منافع سعی می‌شود تعادلی میان ذی‌نفعان شکل گیرد. اگر نظام انتخاباتی ساده باشد و ارتباطی میان اصناف و پارلمان وجود نداشته باشد، تنها علما، نظامیان، معلمان، سیاستمداران و طبقه متوسط در پارلمان حضور خواهند داشت. به‌عنوان مثال کارگران، دهقانان و زنان نمایندگانی نخواهند داشت و اکثریت جامعه احساس تعلقی به پارلمان ندارند. طبقات پایین نیاز به نماینده دارند و اگر نظام انتخاباتی اکثریتی و ساده طراحی شود اغلب اقشار اجتماعی بی‌‌قدرت از گردونه رقابت سیاسی حذف می‌شوند.
در هم تنیدگی نظام احزاب و پارلمان: پارلمان ملی نیاز به تعادل دارد و این مورد با احزاب اجرایی می‌شود. احزاب مدرسه سیاسی و مقوم دموکراسی هستند. در حزب، شهروندان سخنرانی، رای دادن، لابی کردن، قواعد مالی و قوانین کشورداری می‌آموزند. پارلمان‌های ملی برآمده از نظام‌های حزبی محکم و اثربخش هستند و تنوعی از اندیشه را معنادار می‌سازند. حزب دارای راهبردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دیپلماتیک و محیط زیستی است و به‌صورت تخصصی همیشه آلترناتیو قدرت موجود محسوب می‌شود. احزاب شرکت‌های سیاسی هستند که به‌صورت علمی و هدفمند سهام سیاسی خرید و فروش می‌کنند و انتخابات برای آنها همانند بازار سهام است. نظام انتخاباتی که جایگاه احزاب را به رسمیت بشناسد و برای آنها سهم در نظر گیرد، پارلمان حرفه‌ای و ملی شکل می‌دهد. حزب، اسکلت و استخوان دموکراسی است و بدون آنها سردرگمی در انتخابات شکل می‌گیرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ رأی ما حاج قاسم است

سرمقاله وطن امروز/ قدر انتخابات‌مان را بدانیم!

سرمقاله فرهیختگان/ حضور در انتخابات در پارادایم حق و تکلیف

سرمقاله اعتماد/ سین جیم انتخاباتی

سرمقاله ایران/ چرا شرکت و به چه کسانی رأی؟

سرمقاله آفرینش/ ضرورت پایان بر " لیست جاماندگان"

سرمقاله دنیای اقتصاد/ شهروندان و انتخابات مجلس

برنامه‌های نوروزی تهران اعلام شد

تنها هتل کپری جهان در ایران که 4 ستاره هم دارد/فیلم

چه کسی مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان آبان است؟

نسخه‌های تاریخ مصرف گذشته اصلاح طلبان

سرمقاله کیهان/ آسیب شعارهای پرطمطراق

سرمقاله وطن امروز/ مجلس دهم در بزنگاه‌های حساس بی‌تأثیر بود

سرمقاله شرق/ خطر غفلت از توسعه کیفی صنعت نفت

سرمقاله اعتماد/ برای عبور از مشکلات

سرمقاله رسالت/ نجات اقتصاد، اولویت اول

سرمقاله ایران/ چرا مشارکت؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سنت کسب‌وکارکُشی

سرمقاله فرهیختگان/ ترویج و تشویق نقض قانون اساسی به‌نام دفاع از اجرای قانون اساسی!

سرمقاله جوان/ مجلس قوی، نیازمند رأی سدید

رقابت لیست‌ها/ مجلس قوی حاصل مشارکت حداکثری

بازگشت به مانیفست ‌هاشمی

وضعیت قرمز اصولگرایان

«تَکرار» زیر عبای هاشمی

برگ‌ریزان دیپلماسی در مجلس

اجماع ‌لیست‌های انتخاباتی علیه بانک‌ها

میانکاله؛ فاجعه مرگ مهاجران

دگردیسی مفاهیم عدالت‌خواهی؛ تحلیل سیاست گرانی بنزین

خاموشی احمدی‌نژادی‌ ها

قهرمانان روستاهای کارون3

رونمایی ظریف از بولتون دوم در کنفرانس مونیخ

اما و اگرهای ورود ایران به لیست سیاه

سرمقاله خراسان/ فایده و ضرر رای دادن

خریداران رای با بنزین رایگان

ادامه مشکلات اقتصادی یا تغییر ریل؛ انتخاب با مردم است

توصیه انتخاباتی بهزاد نبوی به مردم

رئیس کل بانک مرکزی: رسیدن به تورم‌های پایین امکان‌پذیر نیست

قیمت دلار سیر صعودی در پیش گرفت

رئیس کل گمرک: ترخیص خودروها از گمرک هیچ پشت پرده‌ای ندارد

دلایل طرح استعفای روحانی در سال 97

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ رشد اقتصادی حدود 3.5 تا 4 درصد است

همتی: بعید است که ایران وارد لیست سیاه FATF شود

آشنایی با نکانی که در خرید بلیط هواپیما،قطار و اتوبوس باید به آن توجه کنید

رئیس اتاق بازرگانی: شیب سرمایه‌گذاری در کشور منفی شد

آسیاگردی نوروزی چقدر برایمان آب می‌خورد؟

سرمقاله کیهان/ شکر نعمت انقلاب

سرمقاله وطن امروز/ رویه مجلس باید تغییر کند

سرمقاله فرهیختگان/ نظام‌نامه اکران 99 به‌ نفع پدرخوانده‌های سینما

سرمقاله شرق/ مدیریت بحران؛ فی‌البداهه یا با برنامه؟

سرمقاله اعتماد/ نگذاریم تجربه تاریخی جمهوریت از میان برود