ایرانیان جهان

آخرين مطالب

در آستانه قرنطینه خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در آستانه قرنطینه

شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با بالاگرفتن آمارهای مبتلایان به کرونا در ایران و پس از گزارش چند نمونه انتشار این بیماری در کشورهای دیگر بعد از سفر شهروندان ایرانی مبتلا، برخی از همسایگان ایران تمهیدات خود به‌منظور پیشگیری از ورود این بیماری به کشورشان را بیشتر کردند. کویت، امارات متحده عربی، ارمنستان، پاکستان، ترکیه و همچنین کشور دیگری در منطقه، یعنی عربستان سعودی، در میان این کشورها هستند.
ترکیه اعلام کرد که مرزهای خود با ایران را در‌پی شیوع ویروس «کرونا» به‌طور موقت خواهد بست. به گزارش ایلنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «پس از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، تصمیم گرفته‌ایم که مرز زمینی خود با این کشور را به‌طور موقت ببندیم».
وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواست تا از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند. به گزارش ایلنا، به نقل از ارمن‌پرس، وزارت امور خارجه ارمنستان در این بیانیه اعلام کرد: «ما همکاری‌های نزدیکی با مقام‌های ایران و گرجستان برای تبادل اطلاعات و اتخاذ تدابیر لازم به‌دنبال شیوع ویروس کرونا داریم. ما اخبار به‌روز درباره تدابیر اتخاذشده را اعلام خواهیم کرد و از شهروندان ارمنی می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند». همچنین سفارت ارمنستان در ایران از توقف فعالیت‌های این سفارت به‌صورت موقت خبر داد. به گزارش ایلنا، به نقل از رادیو عمومی ارمنستان، سفارت ارمنستان در ایران از 23 فوریه سال 2020، یعنی از روز گذشته، به‌طور موقت فعالیت اداره کنسولی و پذیرش شهروندان را به‌طور موقت متوقف می‌کند. سفارت در این بیانیه بابت این مشکل از شهروندان عذرخواهی کرد. سفارت جمهوری ارمنستان درباره زمان از‌سرگیری فعالیت‌های سفارت اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در این خبر البته اشاره نشده ‌است که این تصمیم دقیقا به چه دلیل گرفته‌ شده ‌است، اما با توجه به بیانیه وزارت خارجه این احتمال وجود دارد که شیوع کرونا در این تصمیم نقش داشته باشد. در همین زمینه یکی از نمایندگان مجلس این کشور نیز خواستار توقف پروازهای ایران- ارمنستان و بستن مرز شد. به گزارش ایلنا به نقل از ارمن‌پرس، ادمون ماروکیان، نماینده مجلس ملی ارمنستان گفت: «در شرایط فعلی‌، ما اعتقاد داریم که بستن مرز ارمنستان و ایران و توقف پروازهای ایران- ارمنستان تا زمان مهار کرونا‌ویروس در ایران ضروری است». او در ادامه گفت: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای از طرف دوستانمان در ایران به دست ما می‌رسد. در شرایط فعلی، ما معتقدیم که لازم است مرز زمینی و هوایی ایران و ارمنستان به‌صورت موقت بسته شود. این یک ضرورت به نفع امنیت ملی ما است، زیرا اتخاذ‌نکردن اقدامات مناسب می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد». نماینده مجلس ملی ارمنستان در ادامه نوشت: «ما نگرانی و شفقت خود را به مردم ایران ابلاغ می‌کنیم و ابراز امیدواری می‌کنیم که آنها بتوانند این فاجعه را مهار کنند».
وزارت بهداشت کویت نیز اعلام کرد که شهروندان کویتی از ایران خارج و به کویت
باز گردانده خواهند شد. به گزارش ایلنا به نقل از نشنال، وزارت بهداشت کویت اعلام کرده است که پس از درگذشت دو نفر دیگر براثر کرونا‌ویروس در ایران، 750 شهروند کویتی را از ایران باز می‌گرداند. اولین پرواز صبح شنبه با انتقال 130 نفر در کویت به زمین نشست و دکتر بازل آل‌صباح، وزیر بهداشت کویت، تأیید کرد که همه عاری از ویروس هستند و از نظر سلامتی و روحیه شرایط مطلوبی دارند. او گفت: «ما با مقام‌های ایرانی ارتباط برقرار کرده‌ایم آنها اطمینان داده‌اند که تمام اقدامات لازم قبل از پرواز دوشنبه از ایران انجام می‌شود. همین اقدامات برای همه پروازهایی که از کشورهای آلوده به کروناویروس صورت می‌گیرد، انجام خواهد شد». ایلنا همچنین به نقل از اسکای‌نیوز می‌نویسد اداره بنادر کویت در بیانیه‌ای ورود هر نوع کشتی از ایران به کویت را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.
عربستان نیز شهروندان خود را از سفر به ایران منع کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، شهروندان سعودی از سفر به ایران برای مقابله با کرونا‌ویروس منع شده‌اند. همچنین عربستان از سفر مسافران غیرسعودی که به ایران سفر داشته‌اند نیز جلوگیری می‌کند، مگر اینکه این افراد یک دوره 14روزه کمون ویروس‌ کرونا را گذرانده باشند.
پاکستان نیز به دلیل شیوع کروناویروس در ایران، در مرز مشترک با ایران، شرایط اضطراری وضع کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خلیج‌تایمز، دولت پاکستان در استان بلوچستان پاکستان که دارای مرز با ایران است به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط اضطراری وضع کرده است. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، به رئیس وزیر بلوچستان گفته است که تمام اقدامات پیشگیرانه و مقابله با ویروس کرونا را در این استان انجام دهد.
ایلنا گزارش می‌دهد، در لبنان، پس از تأیید اولین مورد کروناویروس در یک زن 45 ساله لبنانی که از شهر قم ایران باز‌می‌گشت، اعتراض‌هایی درباره عدم توقف پرواز از ایران شکل گرفته است.
عراق پیشتر محدودیت‌هایی بر مرز مشترک خود با ایران اعمال کرده بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/130626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است