ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ ادلب و سوء‌برداشت‌ آنکارا ترکیه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله اعتماد/ ادلب و سوء‌برداشت‌ آنکارا
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6108989
٠
٠
اعتماد / « ادلب و سوء‌برداشت‌ آنکارا » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته ولی گل‌محمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تحولات اخیر ادلب و تلفات سنگین نظامی ترکیه محصول چند سوء‌برداشت در نظام‌ تصمیم‌گیری آنکارا است. انتخاب‌های استراتژیکی که مبتنی بر مجموعه‌ای از سوء محاسبات و عدم قطعیت‌های هزینه‌ساز در جغرافیای پیچیده سوریه است. تجریه 8 سال درگیری در معادله سوریه به‌ویژه نتایج نسبی سه عملیات نظامی در شمال سوریه این واقعیت را...
به یک اصل در نظام تصمیم‌گیری ترکیه تبدیل کرده است که آنچه را در میدان از دست دادی در میز مذاکره به دست نخواهی آورد! همین ذهنیت باعث شد که هاکان فیدان نتواند با علی مملوک در مسکو به توافق برسد و آنکارا بی‌محابا لشکرکشی سنگینی در ادلب داشته باشد. بیش‌از هر چیزی نتایج عملیات‌های اخیر شرق فرات و تار و مار کردن چند روزه سیاهی لشکر کردی این توهم را به وجود آورد که آنکارا می‌تواند اقدامات و دستاورد مشابهی در میدان پیچیده و استراتژیک ادلب داشته باشد.
سو‌ء برداشت دوم این است که آنکارا نتایج معادله ادلب و به‌طور کلی سوریه را روی توافق با روسیه‌ای بنا کرده است که در سطح راهبردی و فراتر از روزمرگی‌های میدانی هیچ منافع راهبردی مشترکی بین دو کشور وجود ندارد. حجم قابل توجه اتصالات راهبردی بین دو کشور (انرژی، تجارت 23 میلیارد دلاری، پروژه هسته‌ای اک کویو، توافق‌های امنیتی-نظامی، اس-400، ...) این برداشت را در اذهان رهبران ترکیه ایجاد کرده است که می‌توانند با توسل به آنها رفتار روسیه را در بزنگاه‌ها تغییر دهند. تحولات روزهای اخیر ادلب نشان داد که حتی اس-400 سلاح بی‌فایده‌ای برای اهداف میدانی ترکیه در سوریه است و کارکرد آن صرفا تحریک به جلب حمایت متحدان غربی بوده است. اساسا استقرار سنگین نظامی ارتش ترکیه در ادلب بیش از اینکه به منظور اهداف مشخص میدانی باشد، بیشتر برای بازدارندگی و وارد کردن روسیه به یک توافق است. از سوی دیگر، بعد از ادعاهای اخیر اردوغان درباره مساله اوکراین و بن‌بست سیاسی در بحران لیبی، روسیه جایگاه ترکیه در سیاست خاورمیانه‌ای خود را بازتعریف کرده است. برخوردهای میدانی دو کشور در ادلب در آینده قابل پیش‌بینی می‌تواند به معادلات لیبی نیز سرایت پیدا کند.
مساله سوم به برآورد آنکارا از اراده و ترجیحات راهبردی متحدان ناتویی برمی‌گردد. در سال‌های اخیر ترکیه از هر ابزاری برای وارد کردن متحدان غربی به منظور تغییر موازنه علیه روسیه و متحدان دولت سوریه بهره‌برداری کرده است. از خرید اس-400 گرفته تا بازکردن مرزها برای ارسال پناهجویان سوری به سمت اروپا. اما واقعیت این است که امریکا و قدرت‌های اروپایی فهم و ترجیحات مشابهی از معادله ادلب با ترکیه ندارند و تمایلی به مخاطره انداختن ظرفیت‌های خود برای جاه‌طلبی‌های میدانی آنکارا نشان نمی‌دهند. بخشی از این تنهایی استراتژیک هزینه‌ای است که ترکیه برای خرید اس-400 و ماه عسل با روسیه می‌پردازد. تغییر ناگهانی ترکیه به سمت ناتو ناشی از بن‌بستی است که آنکارا در ادلب و لیبی با آن مواجه شده است که متحدان غربی آن را ناشی از استیصال ترکیه می‌دانند تا چرخش محوری به سمت ابتکارات و حمایت‌های ناتو. نگاهی به تجربه اوکراین و گریز ار خطر رویارویی مستقیم با روسیه احتمال هرگونه حمایت جدی از ترکیه توسط ناتو را کمرنگ می‌کند. اساسا وزن راهبردی آنکارا به اندازه‌ای نیست که بتواند بازی همزمانی با روسیه و غرب داشته باشد. به نظر می‌رسد که دولتمردان ترک نیز به خوبی از این وضعیت آگاه هستند و تلاش آنها این است که مساله ادلب را با وارد کردن ناتو-ولو در سطح سیاسی- به اندازه‌ای بین‌المللی کنند که صرفا محدود به یک بحران در روابط دوجانبه با روسیه نباشد.
مساله آخر پیوند تحولات ادلب با مناسبات سیاست داخلی ترکیه است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای انتخاب‌های آنکارا در این معادله را محدود می‌کند. دولت اردوغان به منظور گذار از بحران‌های داخلی برخی از مسائل سیاست خارجی را به کف خیابان‌های چندقطبی این کشور آورده است تا با امنیتی کردن فضای کنش اپوزیسیون یک بسیج سیاسی در راستای پروژه هژمونی داخلی خود راه بیندازد. اردوغان اهداف راهبردی خود در ادلب را براساس ظرفیت‌های گروه‌هایی بنا کرده است که حتی از سوی نیروهای اپوزیسیون این کشور مورد شناسایی واقع نشده‌اند. به خاطر هجمه‌های شدید اپوزیسیون داخلی از تلفات سنگین ادلب، دولت ترکیه اقدام به فیلتر کردن تمامی شبکه‌های اجتماعی و کاهش سرعت اینترنت کرده است و رسانه‌های دولتی نیز با قربانی نشان دادن سربازان ترک از ظفرمندی آنها در مورد هدف قرار دادن اهداف میدانی دولت اسد تصویرپردازی می‌کنند. چنین وضعیتی کار را برای آنکارا به منظور اتخاذ گام‌های عملگرایانه بسیار پیچیده می‌کند. فشاری که می‌تواند اردوغان را به تداوم درگیری نظامی در ادلب و تا آستانه جنگ با روسیه ناگزیر کند. ترکیه جز تروریست‌های چندملیتی دوستی در این معادله ندارد. حتی اعراب خلیج فارس با دیپلماسی پشت پرده علیه مواضع سیاسی و میدانی آنکارا هستند. در صورتی که حمایت تعیین‌کننده‌ای از سوی ناتو انجام نشود، ترکیه به کانال‌های دیپلماتیک بازمی‌گردد. اساسا ابتکارات دیپلماتیکی از جنس آستانه زمانی مورد توجه ترکیه قرار می‌گیرد که وضعیت میدانی و موازنه قدرت علیه منافع و ترجیحات این کشور تغییر پیدا کند. تحولات ادلب ترکیه را بار دیگر به میز مذاکره باز می‌گرداند اما این‌بار توافق با دمشق و تهران در دستورکار آنکارا خواهد بود و می‌تواند موجب بازنگری در سیاست‌های تهاجمی ترکیه در لیبی شود. رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که دولتمردان ترکیه قرائت سطحی از وضعیت پیچیده سوریه و منطقه دارند. اردوغان فکر می‌کند وارد دنیای چند قطبی و پساامریکایی در منطقه شده است و فرصت تاریخی شکل گرفته تا هژمونی غرب آسیا شود. مسیر این هژمونی از سوریه می‌گذرد. فکر می‌کند توان ایران در مقابل امریکا فرسایش می‌یابد و اعراب درگیر اعتراضات داخلی هستند و تنها آنکارا است که می‌تواند مسلط بر امور نظم در حال ظهور منطقه‌ای شود. از این‌رو، شبانه می‌تواند تغییر رویکرد راهبردی دهد، با امریکا و روسیه مصالحه کند، در مساله فلسطین ساکت باشد تا نقش راهبردی از متحدان غربی در غرب آسیا و شرق مدیترانه اتخاذ کند. این فضای ابهام‌آلود و خلأ قدرت ترکیه را به‌شدت وسوسه کرده است. مطلوب آنکارا تداوم بحران‌های منطقه، تداوم تنش میان قدرت‌های دیگر، امنیتی شدن مساله کردی و توسعه پایگاه‌های نظامی و لشگرکشی در سراسر منطقه است تا بتواند موقعیت بالایی در هرم قدرت منطقه برای خود کسب کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/131474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عامل تحریم

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

چگونه هند می‌تواند چین را به مخمصه بیندازد؟

نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض

اسب‌های ارتش انگلیس لندنی‌ها را زخمی کردند

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

بیانیه مهم 28 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان

رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

در باکو جایی برای شیعیان نیست

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد

عاقبت به خیری استقلال و پرسپولیس با واگذاری به نهادهای اقتصادی؛آرزوهایی که دست‌یافتنی شدند

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد

بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است