ایرانیان جهان

آخرين مطالب

معمولی ترین سوالات مصاحبه استخدامی ایرانیان اسکاندیناوی

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مصاحبه استخدامی و یا Anställningsintervju دومین قدم برای وارد شدن در بازار کار و رسیدن به شغل مورد علاقه شما در سوئد است. مصاحبه استخدامی یکی از بهترین روش هاییست که شما میتوانید توانایی هایتان را به کارفرما نشان دهید. در این مقاله ما به معمولی ترین سوالات مصاحبه استخدامی Anställningsintervju میپردازیم.
بخوانید: مختصری درباره رزومه و دانلود قالب آماده CV
بخوانید: طریقه نوشتن Personligt Brev
مصاحبه تلفنی
بسیاری از شرکت ها، قبل از مصاحبه حضوری، با کاندیدهایی که شرایط لازم برای گرفتن شغل مورد نظر را دارند، تماس میگیرند. این تماس تلفنی معمولا کوتاه است اما در همین چند دقیقه شما شانس این را دارید که به یک مصاحبه استخدامی حضوری دعوت شوید. پس با اعتماد به نفس کامل، به سوالات مسئول استخدام جواب بدهید.
این مکالمه معمولا با سوالاتی درباره رزومه‌ایی که فرستادید شروع میشود. برای مثال اگر امکان کار کردن در روزهای تعطیل را دارید یا نه، و یا اگر در رزومه کاری حرفی از داشتن گواهینامه نزدید، شاید یکی از سوالات مربوط به گواهینامه شما باشد. اگر شغلی که مورد نظر شماست، ملزم به داشتن گواهینامه است و شما هنوز گواهینامه نگرفید اما در شُرف گرفتن گواهینامه سوئدی هستید، حتما به شخص مصاحبه کننده بگویید که به زودی قرار است شروع کنید و گواهینامه را به زودی دریافت خواهید کرد.
استرس نداشته باشید، و فقط به این فکر کنید که با شما تماس گرفته‌اند، و این نشان میدهد که تجربه و شخصیت شما به نطر آنها جالب و مرتبط با شغل مورد نظر آمده است.
مصاحبه استخدامی حضوری
نکته اول و مهمترین نکته، سر وقت رسیدن شماست. پس از شب قبل خوب برنامه ریزی کنید که حداقل 5 دقیقه زودتر برسید.
لباسی که انتخاب میکنید باید به شغل مورد نظرتان بخورد. به قول سوئدی ها زیادی رسمی لباس پوشیدن بهتر از انتخاب لباس های غیر رسمی است. پس اگر کت و شلوار دارید، از پوشیدن آن برای مصاحبه کاری نترسید.
آرایش زیاد، لاک ناخن با رنگ های شاد و مخصوصاً ادکن های شدید، برای رفتن به مصاحبه کاری مناسب نیست. سعی کنید ساده، مرتب و منظم باشید.
از شب قبل، درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید، به وب سایت شرکت بروید و درباره خدمات و یا محصولات شرکت بخوانید. معمولا شرکت های بزرگ از بهترین کارمندان خود مصاحبه میکند و آن را در وب سایت شرکت منتشر میکند. با خواندن این مصاحبه ها میتوانید درباره محیط شرکت و خصوصیات بهترین کارمندان شرکت اطلاعات خوبی به دست بیاورید تا در روز مصاحبه، از این اطلاعات استفاده کنید.
با لبخند سلام کنید و سفت و محکم دست بدهید. حتما در چشمان شخصی که با او صحبت میکنید نگاه کنید. معمولا مصاحبه استخدامی بعد از سلام و احوال پرسی، با صحبت کردن مسئول استخدام درباره شرکت و بخش های مختلف آن، شروع میشود. سعی کنید در چشمان وی نگاه کنید و لبخند روی لب داشته باشید.
قبل از جواب دادن، حتما فکر کنید. چند ثانیه فکر کردن بهتر از جواب دادن های بی ربط است. و در آخر؛ از شب قبل حتما معمولی ترین سوالات مصاحبه استخدامی را تمرین کنید و جواب های مناسب برای این سوالات که مرتبط با شغل مورد نظر هستند، را پیدا کنید.
در ابتدای مصاحبه معمولا شما منتظر میمانید تا فرد مسئول مصاحبه به استقبال شما بیاید و شما را به دفتر خود دعوت کند. قبل از شروع رسم بر این است که از شما برای صرف نوشیدنی، قهوه یا چایی سوالی بپرسند. بهتر است که دست میزبان را رد نکنید و حتی اگر میل به نوشیدن چای یا قهوه ندارید، با ادای احترام یک لیوان آب خوردن را پذیرا باشید. از همین ابتدای کار جملات منفی را به میان نیاورید، پس پاسخ مثبتی بدهید و با رویی باز به استقبال مصاحبه بروید.
سوالات مصاحبه استخدامی
معمولا سوالات مصاحبه استخدامی در سوئد ، به یک شکل است. شاید یک شرکت چند سوال کمتر و یا بیشتر بپرسد اما بیشتر شرکت ها سوالات زیر را از کاندیدهای خود میپرسند. این سوالات جمع آوری شده از بیش از 50 مصاحبه استخدامی در شرکت های مختلف در سوئد می باشد.
Berätta lite om dig själv
اینکه درباره خودتان صحبت کنید معمولا اولین سوال است. جواب شما باید مرتبط با شغل باشد. برای مثال اگر رشته تحصیلی تان با شغل مورد نظر مرتبط است، از این بگویید که چرا رشته تحصیلی تان را انتخاب کردید، از کارهای خیری‌ایی که در اوقات فراغت میکنید و صد البته مرتبط به شغل مورد نظرتان است، تعریف کنید. از شخصیت خود بگویید.
Varför sökte du denna tjänst?
یکی دیگر از سوالات معمول در مصاحبه این است که چه چیز این کار، نظر شما را جلب کرد. شاید شما آینده شغلی خودتان را در این شرکت میبینید، یا از محیط کاری شرکت خوشتان می آید و یا هر چیز دیگری که برای شما جذابیت داشته را بگویید.
Varför ska vi anställda just dig?
یکی از مهم ترین سوالات مصاحبه استخدامی، این است که شما به صورت واضح توضیح دهید چرا بین شما و کاندیدهای دیگر، باید شما را استخدام کنند. شاید بخاطر تجربیات، مهارت ها و یا شخصیت خاص شماست؟
Vilka är dina styrkor och svagheter?
گفتن از نقاط قوت، کار سختی نیست. فقط سعی کنید با کار مورد نظر مرتبط باشد. اما از گفتن نقاط ضعف نترسید. همه آدم‌ها نقاط ضعف دارند. پس از کلمات کلیشه‌ایی مانند “زیادی مهربونم” استفاده نکنید. واقعا نقاط ضعف خود را بگویید و حتما راه حل هایی که برای بهتر شدن آنها در سر دارید را بازگو کنید. حتی بعضی اوقات یک ویژگی میتواند هم نقطه قوت شما باشد و هم نقطه ضعف شما. برای مثال “با اراده بودن” نشان دهنده بسیاری از ویژگی های خوب است اما در عین حال میتواند باعث شود که شما زیاد اهل مصالحه نباشید. در اینجا باید با توضیحات کامل و واضح بگویید که چطور سعی میکنید با دیگران مصالحه کنید.
Varför valde du den utbildningsinriktning du gjort?
درباره انتخاب رشته تحصیلیتان صحبت کنید. شاید از دوران کودکی به این رشته علاقه داشتید و یا شاید بعد از مدتی تحقیق به این نتیجه رسیدید که این رشته به خصوصیات شما بیشتر می خورد.
Vilka av dina tidigare erfarenheter tror du att kommer hjälpa dig i den här tjänsten?
درباره کارهای قبلی که کردید صحبت کنید، مسئولیت هایی که داشتید. اگر تازگی به بازار کار وارد شدید، و تجربیات کاری زیادی ندارید از دوران تحصیل بگویید. برای مثال همیشه شما نقش رهبر گروه را داشتید و در دوران تحصیل مسئولیت پذیری را یاد گرفته‌اید. سعی کنید جوابی که میدهید با شغل مورد نظر تطابق داشته باشد. این سوال را حتما شب قبل از مصاحبه چندین بار تمرین کنید تا به خوبی بتوانید با ذکر مثال توضیح کامل دهید.
Varför slutade du jobba på…?
یادتان باشد، بد گفتن از رئیس قبلی یکی از بدترین جواب هاییست که میتوانید بدهید. پس سعی کنید دلایل دیگری برای تمام کردن کار قبلیتان بیاورید. مثلا، احساس میکردم جای پیشرفت ندارم و برای همین میخواهم در شرکتی باشم که مسئولیت های جدیدی داشته باشم تا پیشرفت کنم.
Beskriv en bra ledare
یک رئیس خوب چه ویژگی هایی دارد؟ سعی میکند با کارمندان خود، دوست باشد؟ توانایی ها و مهارت های اشخاص را ببیند. کارمندان را در روند شرکت با خبر سازد؟
سوالات معمول دیگر که بیشتر بسته به شخصیت فردی شماست به شرح زیر می باشند:
چطور موقعیت های پر استرس را اداره میکنید؟ چطور اختلافات را حل و فصل میکنید؟ از زمانی بگویید که مسئولیت خیلی سنگین بر دوش داشتید. از زمانی بگویید که با مشکل بزرگی مواجه شدید. چطور این مشکل را حل کردید؟ چه چیزی باعث خرسندی و شادی شما در زمان کاری میشود؟ چه چیزی باعث ناراحتی شما در زمان کاری میشود؟ چطور با یک مشتری عصبانی برخورد میکنید؟ تا به حال اتفاق افتاده که به گروهی که شما در آن نیستید، کمک کنید؟ یک روز کاری را چطور برنامه ریزی میکنید؟ اولویت بندی مسئولیت های شغلیتان به چه صورت است؟ تا به حال از کاری که کردید پشیمان شدید؟ چه چیزی یاد گرفته‌اید؟ آخرین سوال
آیا چیزی هست که بخواهید به مصاحبه اضافه کنید؟
نه گفتن، یکی از بدترین جواب هاست که میتوانید بدهید! برای مثال اگر در طول مصاحبه نگفتید که خیلی زود با محیط و مسئولیت های جدید خود را وفق میدهید، الان زمان مناسبی برای گفتن آن است. در هر صورت هر چیزی، بهتر از نه گفتن است.
سوالی از ما دارید؟
صد در صد سوال دارید! برای مثال: اگر این پست تازه‌ایی نیست، چرا فرد قبلی کار خود را تمام کرد؟
چه خصوصیاتی را بهترین کارمندان شما دارا هستند؟
چطور کارمندان خود را ارزیابی میکنید؟
معمولا در ابتدای مصاحبه درمورد وظایف شغلی توضیحات کاملی داده میشود، چنانچه دراینباره توضیحی داده نشد میتوانید درباره وظایف شغلیتان نیز بپرسید.
شاید در بعضی موارد خاص در محل مصاحبه به غیر از مصاحبه کننده شخص یا اشخاص دیگری هم حضور داشته باشند، پس از قبل آمادگی داشته باشید و به هیچ عنوان دستپاچه نشوید.
نکته آخر: استرس داشتن کاملا طبیعی است. شخص مصاحبه کننده از این موضوع آگاه است. تمام جواب هایتان را با ذکر مثال بگویید. و از بدبین بودن و بد گفتن از تجربیات قبلیتان پرهیز کنید.
موفق باشید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/13401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه

فریاد اردنی‌ها در برابر سفارت رژیم صهیونیستی

تشدید حملات قبایل سوریه به هم‌پیمانان آمریکا در دیرالزور

تعطیلی دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضد اسرائیلی

یورو رکورد زد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

امیدواریم توافق‌های سفر به پاکستان با پیگیری مقام‌های دو طرف اجرایی شود

تعطیلی شنبه یا 5شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

انتقاد سندرز از مخالفت سنا با قطع کمک به «ماشین جنگی نتانیاهو»

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

بایدن توصیه ترامپ برای درمان کرونا را مسخره کرد

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد

هیئت اقتصادی کره شمالی راهی ایران شد

تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی

آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار

مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است

توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

حماس: 30 افسر اسرائیلی را در اختیار داریم

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد

سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار

رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی بر عظمت جهان اسلام افزود

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم