ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از لیسیدن ضریح تا شکستن در حرم اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - از لیسیدن ضریح تا شکستن در حرم
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6167715
k ٤.٣
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
گروهی که برای ورود به حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به دستورالعمل صادر شده از سوی تولیت توجه نکرده و به خشن‌ترین شکل ممکن سعی در ورود به حرم داشتند، تصور نمی‌کردند کار آنقدر بالا بگیرد و آش آنقدر شور شود که بخش وسیعی از حامیان آنها، که قبلا در برابر شیرین‌کاری‌های قبلی همین افراد مانند لیسیدن ضریح سکوت کرده بودند، از این کار برائت جسته و آن را تقبیح کنند. تشخیص اینکه دستورالعمل بستن درهای ورودی حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) از سوی تولیت تایید و منتشر شده که منصوب رهبر انقلاب است و این تصمیم با در نظر گرفتن همه جنبه‌های آن صورت گرفته، برای این گروه که درِ ورودی حرم حضرت معصومه(س) را به ضرب شکسته و با زور در تلاش ورود به حرم بوده‌اند، آنقدر دور از ذهن بوده است که عده‌ای از این افراد تصمیم بستن ورودی‌های حرم را با برخی موضوعات تاریخی بی‌ربط صورت‌بندی کرده‌اند. منطق پسِ گفتار این افراد چنان عجیب و چنان هولناک است که در آنها نشانی از کمترین همراهی با مردم گرفتار در موج بیماری همه‌گیری مانند کرونا دیده نمی‌شود. در حالی که این بیماری دنیا را در خود فرو برده، کشور ما یکی از کشورهای درگیر با این بیماری است و در حالی که وسعت آلودگی چنان است که همه گروه‌ها و بخش وسیعی از فعالان عرصه مدنی، مانند گروه‌هایی از طلاب برای رفع آلودگی از معابر شهرها آستین بالا زده و به کمک ماموران بهداشتی رفته‌اند، رفتار و سخنان حیرت‌انگیزی که توسط این گروه ابراز شده چنان است که راهی جز این نمانده که حامیان این گروه از خود سلب مسئولیت کنند و اجتماع کنندگان را با گروه‌های دیگری مربوط بدانند.
یک سوال مهم
به عنوان مثال پایگاه خبری قم نیوز نوشته است: 24اسفند 98 فراخوانی برای تجمعی با عنوان «جاماندگان از مدافعان حرم» در یکی از کانال‌های شناخته‌شده در پیام‌رسان بومی ایتا منتشر شد و حجت‌الاسلام دشتی، مدیر این کانال برای مخاطبان خود که جمعی از طلاب و حوزویان با رویکرد انقلابی به شمار می‌آیند، نوشت: «جاماندگان از مدافعان حرم، حرم حضرت معصومه سلام‌ا... علیها را دریابید. با توجه به اینکه شنیده‌شده وزارت کشور دستور تعطیلی کامل حرم حضرت معصومه(‌س) را به استانداری قم داده، بسیاری از امت حزب‌ا... امشب را در حرم می‌مانند تا مانع این اقدام شوم گردند». وی در ادامه نوشته که در حرم می‌مانند تا با برگزاری نماز صبح به کمک «دیگران» بروند. در سوی دیگر یکی از کاربران طلبه به نام م. محدثی در چند توئیت مدعی شد که: «صفحات شیعه‌های انگلیسی رو شخم می‌زدم، چیزی که متوجه شدم، گروه بانوان و هیاتی‌ها با بیان اشعار و لعن مشغول فحاشی به نظامن و دعوت میکنن برید حرم! وقتی هم که رفتن، دوربین‌های منوتو اونجا منتظره تا با عبارت جهل مسلمین از این جاهلان انگلیسی و بازیچه، استقبال کنن». اما ماجرا از چه قرار است که در زیر نگاه‌ها و در کنار حساسیت‌های عمیقی که نسبت به شهر قم وجود دارد، شناسایی کسانی که دست به چنین عملی زده‌اند دشوار می‌نماید؟ این سوال زمانی جدیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم برخی فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی قم از حضور تعدادی از افراد و جوانانی سخن گفته‌اند که در تقسیم‌بندی‌های موسوم به متحجر غیر انقلابی جا داده می‌شوند و در مقابل برخی دیگر از فعالان رسانه‌ای از حضور برخی جوانان انقلابی از یک طیف خاص در میان تجمع‌کنندگان مقابل درهای حرم مطهر حضرت معصومه(س) سخن به میان آورده‌اند.
بیانیه مشترک سه تولیت
سه تولیت حرم‌های مطهر یعنی احمد مروی، سیدمحمد سعیدی و محمدمحمدی ری‌شهری تولیت‌های آستان قدس رضوی(ع)، آستان مقدسه حضرت معصومه(س) و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) دیروز بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که در آن آمده است: با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه‌ اجتماعات و برنامه‌های گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمد و اکنون با گسترش و مخاطرات جدی‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهل بیت(ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرم‌های مطهر ابراز می‌داریم. ان‌شاءا... با همکاری سازمان صداوسیما و مجموعه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، امکان زیارت از راه دور و ارتباط تصویری با مضجع منور حضرت ثامن الحجج(ع) و مراقد حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) برای دلدادگان آن بزرگواران فراهم گردیده است. امیدواریم زمینه هرچه سریع‌تر بهره‌مندی از فیض کامل حضور در اماکن مقدسه فراهم گردد.
واکنش مردم و حوزویان
حجت‌الاسلام جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه معتقد است باید با افرادی که به نام زائر، در‌های حرم حضرت معصومه(س) را شکسته‌اند برخورد قانونی صورت بگیرد و نهادهای ذیربط در این رابطه عمل کنند. به گفته هادی محمود‌نژاد معاون اجرائی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بسیاری از بیانیه‌ها و اعتراضات نسبت به این هتک حرمت آمده است: مگر این گروه محدود خبر ندارند که از شکستن در سابقه خوشی نداریم که این عمل ناپسند را مرتکب شدند؟ حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام تندروها در هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س) آورده است: بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن در این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود. هیأت‌های مذهبی قم نیز با صدور پیام‌ها و بیانیه‌هایی بی‌حرمتی عده‌ای معدود به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را محکوم کردند.
اقدام ناشایست هتاکان از منظر فقه و حقوق
یک عضو مجلس خبرگان با اشاره به برخی هتک حرمت‌های صورت گرفته و یا اصرار برای ورود به حرم منور گفت: اینها یا از موضع جاهلانه و یا از موضع لجوجانه است؛ ما وقتی عنوان می‌کنیم براساس شریعت قاعده علمی و فقهی حفظ نفس را ملاک قرار داده باید آن را در نظر داشته باشیم. احکام اولیه و شرعیه عنوان می‌کنند نباید به جسم انسان ضرر وارد شود. آیت‌ا... عالمی تاکید کرد: برخی اقدامات صورت گرفته ناشی از موضع بی‌خبری از احکام اولیه و ثانویه برخی افراد است. حجت‌الاسلام مرتضی چیت‌سازیان وکیل دادگستری و استاد فقه هم در محکومیت هتک حرمت حرم‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر گفت: بحثی که اخیرا پیش آمده و افرادی به اماکن مقدسه حمله‌ور شدند تا درِ اماکن و بقاع متبرکه باز شود و بتوانند وارد حرم اولیاءا... شوند، هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی ناشایست است. سیدعطاءا... مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات هم نوشت: «مهم‌ترین کتاب حدیث شیعه، اصول کافی است. این کتاب با کتاب العقل و الجهل شروع شده است 70 سال بعد از کلینی، فردوسی مقدمه شاهنامه را با حسن مطلع آغاز کرد. شیعه در بین مذاهب اسلامی پرچمدار حکمت و خرد بوده است. خرافات و افسانه‌ها و جهل مقدس خرد را خفه کرده است». علی مطهری نماینده تهران در مجلس در واکنش به هتک حرمت ساحت حریم کریمه اهل بیت(س) در توئیتی نوشت: «افراد جامدفکری که در اعتراض به بسته‌شدن در حرم حضرت معصومه(س) به آنجا هجوم بردند و در را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند».
رسیدن به آخر خط
دادستان قم گفت: درپی تجمع غیرقانونی در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و هتک حرمت تعدادی افراد اجیرشده به حریم حرم مطهر که در قم رخ داد، 11 نفر دستگیر و در اختیار دستگاه‌های قضائی قرار گرفتند. حجت‌الاسلام حسن غریب پیرامون این موضوع اظهارداشت:‌ 11 تن از افراد که با بی‌حرمتی حریم مبارک کریمه اهل بیت(س) را شکستند، دستگیر و همچنان در بازداشت بسر می‌برند. وی افزود: این افراد با هتک حرمت آستان مقدس قصد داشتند با توسل به زور و شکستن در‌های ورودی حرم وارد حرم مطهر شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/135418/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست