ایرانیان جهان

آخرين مطالب

داستان برند ویرپول، بیش از یک قرن تولید لوازم خانگی ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ویرپول از قدیمی‌ترین فعالان صنعت خانگی محسوب می‌شود که با بیش از یک قرن سابقه‌ی فعالیت، هنوز در میان برترین شرکت‌های دنیا قرار دارد.

ویرپول (Whirlpool) با نگارش صحیح ویرلپول (و تلفظ صحیح ورل‌پول) شرکتی آمریکایی با بازار بین‌المللی در صنعت لوازم خانگی است که فعالیت خود را از سال‌های ابتدایی قرن بیستم و با تولید ماشین لباسشویی شروع کرد. این شرکت اکنون در فهرست معتبر فورچن 500 قرار دارد و با درآمدی نزدیک به 21 میلیارد دلار و بیش از 92 هزار کارمند، از فعالان قابل احترام صنعت لوازم خانگی محسوب می‌شود. ساختمان مرکزی ویرپول در بنتون هاربر میشیگان قرار دارد.
مقاله‌های مرتبط:
داستان برند: ال‌جی، از لوازم بهداشتی تا محصولات الکترونیکی و مخابراتی داستان برند: IKEA بزرگ‌ترین خرده‌فروشی مبلمان در جهان
محصولات شرکت ویرپول تحت نام برندهای متنوعی همچون Maytag, KitchenAid, JennAir, Amana, Gladiator GarageWorks, Inglis, Estate, Brastemp, Bauknecht, Ignis, Indesit و Consul به بازار عرضه می‌شود. ویرپول در سرتاسر جهان بیش از 70 مرکز تولیدی و تحقیق و توسعه دارد که 9 مرکز تولیدی آن در کشور زادگاه یعنی آمریکا قرار دارد. محصولات ویرپول امروز در بیش از 170 کشور جهان به‌فروش می‌رود. دوسوم از فروش برند در آمریکای شمالی، 20 درصد در اروپا و 11 درصد در آمریکای لاتین رخ می‌دهد. تاریخچه تأسیس
داستان ویرپول با شرکتی به‌نام Upton Machine شروع شد. لو اوپتون در سال 1911 به‌همراه عمویش اموری اوپتون این شرکت را راه‌اندازی کرد. اولین فروشگاه آن‌ها در سنت جوزف میشیگان بود. لو اوپتون پیش از راه‌اندازی شرکت جدید، نماینده‌ی شرکت بیمه بود و در یک قرارداد حمایت بیمه‌ای از شرکت لوازم خانگی کوچک، سرمایه‌ی خود را از دست داد. طرف قرارداد مذکور، برای جبران خسارت اوپتون، حق استفاده از پتنت یک ماشین لباسشویی دستی را به او داد.

ایرانیان جهان

اولین ماشین لباسشویی شرکت اوپتون شرکت سیرز از قدیمی‌ترین همکاران ورل‌پول در توزیع و فروش محصولات بود
شرکت سیرز در دهه‌ی 1920 رشد مناسبی را تجربه کرد و به بازار خرده‌فروشی هم وارد شد. آن‌ها اوپتون را به‌عنوان تنها تأمین‌کننده‌ی ماشین لباسشویی انتخاب کرده بودند. اوپتون مجبور بود تا ظرفیت تولید و انبارداری خود را برای پاسخ به نیاز روزافزون سیرز افزایش دهد. البته سیرز هم در این سیر با پرداخت وام 87 هزار دلاری به توسعه در اوپتون کمک کرده بود. به‌همین دلیل د رسال 1929 با شرکت Nineteen Hunder Washer Company of Birghamton ادغام شد. شرکت جدید به‌نام Nineteen Hundred Corporation به کار خود ادامه داد و حتی در دوران رکورد بزرگ ابتدای قرن بیستم هم دوام آورد. آن‌ها حتی در دوران رکود، ظرفیت‌های تولید خود را هم افزایش دادند و تجهیزات تولیدی را هم پیشرفته‌تر کردند تا نیاز روبه‌افزایش بازار را برطرف کنند. به‌علاوه، در سال 1937 نیز اقدام برای عرضه‌ی عمومی سهام در بازار بورس نیویورک و شیکاگو انجام شد.

ایرانیان جهان

ماشین لباسشویی ویرپول معروف به Jeep الیشا گری در سال 1949 جایگزین لو اوپتون شد و مدیریت کل شرکت را در دست گرفت. در آن سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، تقاضای بازار برای محصولات مصرف‌کننده بسیار افزایش یافته بود. ناینتین هاندرد برای پاسخ به همین تقاضای رو به افزایش، انواع محصولات جدید را تحت برند ویرپول به بازار عرضه کرد. ماشین‌های لباسشویی سنتی و خودکار، خشک‌کن لباس و اتو، مجموعه‌ی محصولات خانواده‌ی ویرپول را شکل می‌‌داد. در سال 1950، نام شرکت نیز به Whirlpool Corporation تغییر کرد.

ایرانیان جهان

باوجود فروش مناسب محصولات ویرپول در میانه‌ی دهه‌ی 1950، شرکت بیش‌ازحد به محصولات مخصوص شست‌وشوی لباس متمرکز بود. همین مورد نقطه ضعفی بود که آن‌ها را در مقابل رقبایی با تنوع بیشتر محصولات، تهدید می‌کرد. ویرپول در سال 1955 با شرکت Seeger Refrigerator ادغام شد و خط تولید یخچال را هم به کارخانه‌های خود افزود. به‌علاوه، تجهیزات تهویه‌ی هوا و پخت‌وپز هم در سال 1955 به خانواده‌ی محصولات ویرپول اضافه شد. خانواده‌های جدید، ابتدا توسط شرکت Radio Corporation of America تولید شده و پس از شروع همکاری با ویرپول نیز با برند RCA-Whirlpool فروخته شدند. توسعه‌ی خطوط تولید در سال‌های بعد هم ادامه داشت و در سال 1957 و پس از ادغام با Birtman، جاروبرقی هم به دسته‌ی محصولات برند ویرپول افزوده شد.

ایرانیان جهان

با افزایش تنوع محصولات ویرپول، نقش توزیع‌کننده‌ها و فروشنده‌های مستقل در توسعه‌ی کسب‌وکار، روز‌به‌روز بیشتر شد. آن‌ها نقش مهمی در فعالیت‌های بازاریابی و فروش برند داشتند. در سال 1957 زیرمجموعه‌ای با هدف ارائه‌ی تسهیلات مالی و اعتباری به فروشنده‌های مستقل راه‌اندازی شد تا به تثبیت موقعیت ویرپول به‌عنوان پیش‌گام بازار لوازم خانگی کمک کند. در سال 1958، ویرپول برای اولین‌بار بازار خارج از ایالات متحده را هدف قرار داد و در تعدادی از تولیدکننده‌های لوازم خانگی در برزیل، سرمایه‌گذاری کرد.

ایرانیان جهان

لو اوپتون در کنار اموری اوپتون و محصولات تاریخ‌ساز ویرپول در سال 1960 دستگاه عمومی شست‌وشو و خشک‌کن با عملکرد سکه‌ای را به بازار عمومی معرفی کرد و همچنین زیرمجموعه‌ای به‌نام Commercial Laundry and Dry-Cleaning Equipment Division به راه انداخت که دستگاه‌های عمومی و خصوصی خشک‌شویی را طراحی و تولید می‌کرد. در همان سال، اولین همکاری‌های ویرپول با ناسا شکل گرفت و برند آمریکایی، آشپزخانه‌ی آزمایشی فضایی را برای مأموریت‌های فضایی طراحی کرد که بعدا در پروژه‌های جمینی و آپولو و ایستگاه فضایی اسکای‌لب به‌کار رفتند.

ایرانیان جهان

در سال 1966، دو خرید مهم در تاریخ ویرپول رخ داد که نفوذ شرکت را به صنعت لوازم خانگی بیشتر کرد. ابتدا کارخانه‌ی تولید یخچال Norge در فورت اسمیت آرکانزاس خریداری شد که یک میلیون فوت مربع فضای تولیدی را به کارخانه‌های ویرپول افزود. کارخانه در سال‌های بعد به‌عنوان مرکز مهمی در تولید یخچال‌های ویرپول فعالیت کرد که نقش بزرگی در توسعه و مشهور شدن برند ویرپول داشتند. خرید مهم دیگر، سهام عمده در شرکت Warwick بود که از تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های اصلی تلویزیون ، خصوصا برای سیرز محسوب می‌شد. ویرپول با خرید سهام در شرکت تولید تلویزیون، به‌عنوان بازیگری مهم و قابل احترام وارد این بازار شد، اما شکست در توسعه، خروج آ‌نها را در سال 1976 به‌همراه داشت. از رخدادهای مهم دیگر سال‌های پایانی دهه‌ی 1960 می‌توان به راه‌اندازی مرکزی مهندسی و تحقیقاتی در بنتون هاربر میشیگان اشاره کرد که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات صنعت لوازم خانگی در آن زمان بود.

ایرانیان جهان

اولین اجاق مایکروویو ویرپول ویرپول و رقبا در سال 1977 مجددا روند صعودی را در بازار مشاهده کردند. نسل اول مشتریانی که در سال‌های پس از جنگ جهانی اول به آن‌ها رجوع می‌کردند، مجددا تصمیم به خرید وسایل و تجهیزات گرفته بودند. خانواده‌ها لوازم خانگی خود را نو کرده و سازمان‌های نظامی نیز تجهیزات جدید را درخواست می‌کردند. ویرپول در سال 1967 قراردادی را با ارتش امضا کرده بود که کانال درآمدی مناسبی را برای آن‌ها فراهم کرد. در همان سال‌هایی که ویرپول مجددا به مدار رشد بازگشته بود، فروشنده‌ها در بازار لوازم خانگی سنتی، فشار زیادی را تحمل می‌کردند.

ایرانیان جهان

ویرپول در سال 1979 همکاری ویژه‌ای را با اداره‌ی تجارت فدرال آمریکا شروع کرد که هنوز هم ادامه دارد. آن‌ها در طراحی و استانداردسازی و توسعه‌ی لیبل‌های مخصوص اداره در مصرف انرژی، همکاری دارند. ویرپول در سال 1980 با چالشی قانونی در ارتباط با دو نفر از کارگران خود روبه‌رو شد. آن‌ها از شرکت به‌خاطر دستور کار در شرایط خطرناک شکایت کردند. پس از چند سال کشمکش قانونی، بالاخره دادگاه عالی آمریکا رأی را به نفغ کارگان صادر کرد و ویرپول مجبور به پرداخت غرامت شد. جک دی اسپارکس، در سال 1982 جایگزین پلاتس شد و مدیریت عامل ویرپول را برعهده گرفت. او تصمیم داشت تا حوزه‌ی تمرکز فعالیت‌های ویرپول را گسترش دهد. ویرپول در آن سال‌ها با فشارهای جدیدی اعم از رقابت شدید در ایالات متحده، بلوغ صنعت و تولد بازیگران جدید و همچنین تغییر علایق و ذائقه‌ی مشتریان روبه‌رو بود. اسپارکس برنامه‌ای پنج ساله برای شرکت تعریف کرد تا علاوه بر افزایش بهره‌وری تولید، با روندهای جدید در بازار هماهنگ شوند.

ایرانیان جهان

مقاله‌های مرتبط:
داستان برند: فیلیپس، بیش از یک قرن نوآوری و ارزش آفرینی داستان برند: جنرال الکتریک، نماد نوآوری صنعتی قرن بیستم
اسپارکس توجه ویژه‌ای هم به فعالیت‌های بین‌المللی شرکت تحت مدیریتش داشت. او در سال 1984 زیرمجموعه‌ی جدیدی را در شرکت راه‌اندازی کرد تا فرصت‌های ورود به بازارهای بین‌المللی را تحلیل کند. دو سال بعد، آن‌ها با شرکت هلندی فیلیپس قرارداد امضا کردند تا فعالیت‌های بازاریابی و فروش بین‌المللی را با همکاری آن‌ها انجام دهند. البته همکاری دو شرکت به‌خاطر ناپایداری در قیمت ارز و مشکلات مالی دیگر، عمر زیادی نداشت و یک سال بعد، تعطیل شد. دیوید آر ویتمن در سال 1987 جایگزین اسپارکس شد و فرایندهای توسعه‌ی پنج ساله‌ی ویرپول را ادامه داد. از قراردادهای مهم در آن سال می‌توان به همکاری با McDonnell Douglas اشاره کرد که با هدف توسعه‌ی تجهیزات آشپزخانه‌ای برای ایستگاه‌های فضایی آمریکا شکل گرفت. به‌علاوه، در همان سال ویرپول با یک برند هندی وارد همکاری شد تا ماشین‌های لباسشویی با ابعاد کوچک را برای بازار هند طراحی و تولید کند. در همان سال، بازار مکزیک هم ازطریق یک قرارداد همکاری با شرکت Vitro SA میزبان ویرپول شد. در همان سال، ویرپول سهام خود را در بازار بورس لندن عرضه کرد.

ایرانیان جهان

در سال‌های پایانی دهه‌ی 1980، تلاش برای احیای موقعیت در بازار اروپا نیز با قدرت انجام می‌شد. ویرپول قرارداد همکاری با فیلیپس را احیا کرد و محصولاتی مناسب برای کاربران اروپایی را به‌کمک آن برند به فروش می‌رساند. درنهایت محصولات ویرپول به مجموعه‌ی فیلیپس اضافه شد که فروش مناسبی را هم در بازار اروپا تجربه کرد. آمار فروش ویرپول در پایان دهه‌ی 1980 به 6 میلیارد دلار رسید که سه‌برابر آمار فروش سال 1978 بود. سال‌های پایانی قرن بیستم
موفقیت ویرپول در بازار اروپا باعث شد تا برند آمریکایی هرچه بیشتر به توسعه‌ی خدمات و محصولات در بازارهای بین‌المللی تشویق شود. آن‌ها اعتبار خوبی در صحنه‌ی بین‌المللی داشتند و به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت لوازم خانگی با تنوع بسیار بالای محصول شناخته می‌شدند. ویرپول در آن سال‌ها به گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌ها ادامه داد و خود را بیش‌ازپیش به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی لوازم خانگی در جهان به شهرت رساند. برند آمریکایی تا سال 1994 در 11 کشور جهان مرکز تولیدی داشت و محصولات خود را در 120 کشور به فروش می‌رساند. رشد در بازارهای اروپایی و آسیایی همیشه با چالش برای ویرپول همراه بوده است
ویرپول در سال 1991 سهم خود از شرکت مشترک با فیلیپس را به قیمت 600 میلیون دلار خریداری کرد و فعالیت در بازار اروپا را به‌صورت اختصاصی پیش برد. رشد بیشتر در بازارهای اروپایی با ورود به حوزه‌های جدید اروپای مرکزی و شرقی انجام شد. ویرپول مناطق جدید را دارای ظرفیت بالا می‌دانست و ابتدا با ورود به مجارستان و اسلواکی، پایه‌های خود را تقویت کرد. میزبانان بعدی، لهستان، جمهوری چک، رومانی، بلغارستان و روسیه بودند. در همان زمان رشد در آسیا و آمریکای لاتین هم با سرعت مناسبی پیش می‌رفت و برند آمریکایی در سال 1994، بیش از 700 هزار محصول را در بازار آسیایی به‌فروش رساند. فروش در بازار آمریکای لاتین نیز در آن سال رشدی 40 درصدی را تجربه کرد.

ایرانیان جهان

Maytag، رقیب بزرگ ویردپول که درنهایت توسط همان شرکت خریداری شد شرکت Maytag یکی از رقبای اصلی ویرپول در بازار لوازم خانگی بود. آن‌ها به‌خوبی ضعف‌های بازار اروپا را درک کرده بودند و به‌موقع از آن خارج شدند. ویرپول باوجود ماندن در بازار مذکور، مجبور به تغییر زیرساخت شده بود. آن‌ها برای تغییرات شدید مجبور به تعدیل 4،700 میرو در اروپا و آسیا شدند و بسیاری از مراکز تولیدی و خدماتی خود را تعدیل کردند. به‌علاوه برند آمریکایی در همان زمان مجبور به واگذاری زیرمجموعه‌ی خدمات مالی مصرف‌کننده‌ی خود شد. فرایندهای اصلاحی ویرپول در بازار اروپا، در سال‌های منتهی به قرن 21 نتیجه داد و آن‌ها به‌نوعی در بازار قاره‌ی سبز احیا شدند. مدیریت فعالیت‌ در اورپا برعهده‌ی جف فتیگ بود که به‌خاطر موفقیت در برنامه‌های تغییر ساختار، در سال 1999 به‌عنوان مدیر کل و مدیر عملیات ویرپول انتخاب شد. دهه‌ی 1990 با رکورد فروش 10/51 میلیارد دلار و سود 347 میلیون دلار به پایان رسید. بیش از 40 درصد از فروش و 30 درصد از سود، از بازارهای خارج از ایالات متحده تأمین می‌شد.

ایرانیان جهان

ویرپول در سال‌های ابتدایی دهه‌ی 2000، به توسعه‌ی فعالیت‌های بین‌المللی ادامه داد. آن‌ها در سال 2000 هزینه‌ای بالغ بر 283 میلیون دلار را برای افزایش سهام در دو زیرمجموعه‌ی بزرگ خود در برزیل اختصاص دادند. هدف بعدی، زیرمجموعه‌ی مکزیکی بود که در سال 2002 با پرداخت 151 میلیون دلار به‌صورت کامل به تصاحب ویرپول درآمد. از خریدهای دیگر می‌توان به Polar در لهستان اشاره کرد. همچنین ویرپول با یک شراکت جدید به بازار نیوزیلند هم وارد شد.

ایرانیان جهان

از خریدهای مهم ویرپول در قرن 21 می‌توان به رقیب قدیمی، Maytag اشاره کرد. مدیران شرکت مذکور در سال 2005 با پیشنهاد خرید سهام ازسوی ویرپول موافقت کردند و پس از تأیید وزارت دادگستری آمریکا در سال 2006، فرایند ادغام نهایی شد. برند‌های متعدد محصولات Maytag پس از ادغام به خانواده‌ی ویرپول اضافه شدند.

ایرانیان جهان

همکاری ویرپول و سیرز، در سال 2017 و پس از 101 سال همکاری به پایان رسید. سیرز که همیشه از مشتریان جدی ویرپول بود و محصولات آن برند را در فروشگاه‌های عظیم خود به فروش می‌رساند، نتوانست قرارداد همکاری را تمدید کند و از ویرپول جدا شد. البته لوازم خانگی با برند Kenmore که به‌صورت اختصاصی برای سیرز ساخته می‌شدند، هنوز هم در خط تولید ویرپول قرار دارند. از جدیدترین اخبار سازمانی ویرپول می‌توان به افتتاح مرکز توزیع کارخانه‌ای جحدید در تولسا اوکلاهاما اشاره کرد. درحال‌حاضر مارک بیتزر به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل ویرپول فعالیت می‌کند. آخرین آمارها، درآمد شرکت را بیش از 21 میلیارد دلار گزارش می‌کنند و تعداد کارمندان نیز 92 هزار نفر عنوان می‌شود. سهام ویرپول اکنون با نماد WHR در بازار بورس نیویورک خرید و فروش می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/135873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت