ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بی ام و خودروهای هیدروژنی را درکنار مدل‌های برقی تولید خواهد کرد خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - بی‌ام‌و در حال تولید خودرو‌های هیدروژنی خود درکنار مدل‌های برقی است. این خودرو‌ساز آلمانی قصد دارد تا سال 2025، محصولات پیل سوختی خود را با قیمت ارزان عرضه کند.

شکی در آینده‌ی صنعت خودرو باقی نمانده است، خواه دلخواه ما باشد یا خیر: آینده ازآنِ خودرو‌های الکتریکی است و این موضوع تغییری نخواهد کرد. دراین‌میان، این سؤال همچنان مطرح می‌شود: چه روش‌های دیگری برای تأمین قدرت خودرو برقی وجود دارد؟ برای مثال، بعضی خودرو‌سازان به قدرت هیدروژن روی آورده‌اند. شرکت بی‌ام‌و قصد دارد خودرو‌های برقی پیل‌سوختی (FCEV) خود را نیز درکنار نمونه‌های متکی به باتری (‌‌‌BEV) توسعه دهد و تا سال 2022 واحد کوچکی از خودرو‌های هیدروژنی را براساس مدل X5 عرضه کند. به‌گفته‌ی قائم‌مقام واحد فناوری پیل سوختی و هیدروژنی بی‌ام‌و، یورگن گلدنر ، واحد‌های پیل‌ سوختی به بی‌ام‌و کمک خواهد کرد در دو دهه‌ی آینده، همگی تولیداتش از نوع محصولات پاک باشد.

ایرانیان جهان

بی‌ام‌و می‌گوید خودرو‌های هیدروژنی را در رقابت با مدل‌های برقی نمی‌بیند؛ بلکه به‌عنوان گزینه‌ای اضافه برای مشتریان در نظر می‌گیرد. در سال 2015، این خودروساز برای گسترش سامانه‌های پیل سوختی به تویوتا ملحق شد. نسل اول این محصولات بی‌ام‌و شامل نمونه‌های ساخته‌شده روی سری 5 جی‌تی بود. حال با برنامه‌ریزی روی نسل سوم این خودرو‌ها، با مشکل کاهش هزینه‌های تولید روبه‌رو است. مقاله‌های مرتبط:
ابداع روشی پربازده در تبدیل CO2 به سوخت مایع نگاهی عمیق به فناوری پیل سوختی متانول در گامپرت ناتالی
سامانه‌های پیل سوختی همچنان از قوای محرکه‌ی مرسوم خودرو‌ها گران‌‌تر است؛ اما به‌اعتقاد گلدنر، پس از دو دهه از گسترش صنعت مربوط به این خودرو‌ها، تا 5 سال آینده، هزینه‌ها درمقایسه‌با مدل‌های بنزین و گازوئیل منطقی خواهد بود. گلدنر می‌گوید سال 2025 قرار است شروع عرضه‌ی خودرو‌های هیدروژنی باشد. ژاپن و کره‌جنوبی و کشورهای دیگر در حال برنامه‌ریزی برای گسترش این صنعت هستند و بین سال‌های 2025 تا 2030، فرصتی می‌بینند که هزینه‌ها با فناوری متعارف منطقی شود.

ایرانیان جهان

نسل جدید کامیون هیدروژنی تویوتا رونمایی شد کامیون هیدروژنی هیوندای HDC-6 Neptune معرفی شد تولید اتوبوس هیدروژنی تویوتا سورا آغاز شد
نکته‌ی مهم در ارائه‌ی هر دو فناوری خودرو‌های برقی و هیدروژنی، این است که هریک می‌تواند برای گروهی از مصرف‌کننده‌ها مناسب باشد. خودرو‌های هیدروژنی برای رانندگانی مناسب خواهد بود که اغلب مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند؛ درحالی‌که خودرو‌های برقی برای استفاده‌ی شهری می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. گلدنر معتقد است که تا سال 2025، مسافت رانندگی با خودرو‌های هیدروژنی به بیش از 560 کیلو‌متر می‌رسد. این مسافت در خودرو‌های برقی نیز در آینده به این مسافت نزدیک خواهد شد. همچنین، زمان سوخت‌گیری نیز کاهش پیدا خواهد کرد، تا جایی که محصولات برقی و هیدروژنی هر دو برای بی‌ام‌و منفعت داشته باشد.

ایرانیان جهان

در این خودرو بی‌ام‌و، محفظه‌ی پیل سوختی و تجهیزات الکترونیکی نیز زیر کاپوت قرار خواهند گرفت. افزون‌براین، دو مخزن ذخیره‌ی سوخت هیدروژن در نظر گرفته شده است. یکی در مرکز بدنه و زیر خودرو و دیگری زیر صندلی‌های عقب قرار می‌گیرد. این مخزن‌ها از فیبر‌کربن به‌همراه پوشش پلاستیکی ساخته‌ خواهد شد تا بتواند پنج‌شش کیلو‌گرم هیدروژن فشرده را در فشار 700 بار نگه‌داری کنند. در طراحی و ساخت آن‌ها نیز از استاندارد‌های اثبات‌شده‌ای استفاده خواهد شد.

ایرانیان جهان

مقاله‌های مرتبط:
مرسدس بنز GLC هیبرید برقی هیدروژنی معرفی شد هیوندای Nexo معرفی شد؛ شاسی‌بلند هوشمند و مجهز به سلول‌‌های سوختی
یکی دیگر از برتری‌های خودرو‌ هیدروژنی از نمونه‌های برقی، مسئله‌ی گرم‌شدن در هوای سرد است. خودرو‌های برقی از الکتریسیته برای گرم‌کردن کابین استفاده می‌کند که این امر از مسافت طی‌شده‌ی خودرو می‌کاهد. بی‌ام‌و قصد دارد در محصولات هیدروژنی خود، از گرمای تلف‌شده‌‌‌ی پیل‌های سوختی استفاده کند که تأثیری بر کارایی خودرو نداشته باشد. این گرما و آب اگزوز، تنها آلایندگی خودروهای هیدروژنی است. طبق تحقیقات، تا سال 2040 هیدروژن به‌عنوان منبعی متعارف برای تولید انرژی مطرح خواهد بود. این سوخت به‌‌ویژه در صنعت حمل‌و‌نقل استفاده خواهد شد. بسیاری از خودروسازان این ایده‌ی هوشمندانه را جدی گرفته‌اند و برای تسخیر سهم بازار این خودرو‌ها در حال رقابت هستند. اکنون با تأکید جهانی مبنی‌بر تولید خودرو‌های پاک، بی‌ام‌و نیز این صنعت را هدف گرفته و زمان را مناسب دیده است تا مشتاقانه تکنولوژی پیل سوختی را تولید کند.

ایرانیان جهان

رونمایی بی ام و از جایگاه سوخت هیدروژنی اواسیس جایگاه سوخت‌گیری هیدروژن در نروژ منفجر شد
همان‌طورکه پیش‌تر بحث شد، دیدگاه کلی درباره‌ی خودرو‌های هیدروژنی این است که برخلاف نمونه‌های برقی، برای سفر‌های دور‌تر مناسب خواهند بود. جاافتادن این فناوری، به توجیه تجاری نیز بستگی خواهد داشت؛ همان‌طورکه گسترش جایگاه‌های هیدروژن تأثیر بسیار زیادی بر پیشرفت این فناوری می‌گذارد. اکنون در ژاپن، کره‌‌جنوبی، آلمان و کالیفرنیای آمریکا، تعداد جایگاه‌ها در حال افزایش است. برای مناطقی با این ابعاد، 800 تا 1000 جایگاه مورد‌نیاز است؛ به‌طوری‌که هریک در فاصله‌ی پنج تا هشت کیلو‌متری مصرف‌کنندگان قرار داشته باشد. فعلا در آلمان 80 جایگاه وجود دارد؛ البته برنامه‌هایی وجود دارد که این تعداد تا سال 2025، به 250 تا 400 مورد افزایش پیدا کند. البته بی‌ام‌و منتظر است تا در زمان مطلوب، خودروهای هیدروژنی را برای مشتریان خود عرضه کند. هنوز نیاز مصرف‌کنندگان به این سو نرفته است؛ هرچند به گفته‌ی گلدنر، شرکت آلمانی مذکور می‌خواهد برای این نسل از خودرو‌ها آمادگی لازم را داشته باشد تا در زمان خود، با قیمت مناسب آن‌ها را به بازار عرضه کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/136866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی