ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا سهام بانک‌ها برای مردم جذاب نبود؟ اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - چرا سهام بانک‌ها برای مردم جذاب نبود؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6390764
k ١.٢
٠
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در حالیکه این روز‌ها بورس تهران در وضعیت اصلاح قیمتی وجود دارد و کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند در کوتاه مدت کماکان این روند ادامه داشته باشد، با پایان اعلام پذیره نویسی اولین صندوق قابل معامله «ETF» دولت موسوم به «دارا یکم»، مشخص شد که تنها 40 درصد واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق پذیره نویسی شد.
بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیش از سه میلیون و 400 و 81 هزار نفر به ارزش پنج هزار و 886 میلیارد تومان در پذیره‌نویسی صندوق‌های «ETF» مشارکت کردند که این موضوع بیانگر تشکیل بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس از نظر ارزش سرمایه‌گذاری و تعداد سهامداران است، این در حالیست که ارزش کل دارایی سهام این صندوق حدود 16 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود که این امر نشان می‌دهد، مردم اقبال مناسبی از پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی نداشتند.
صندوق‌ها برای مردم جذاب معرفی نشدند
حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اولین صندوق قابل معامله دولت یا همان «ETF» مورد توجه مردم قرار نگرفت، گفت: با توجه به اینکه ارزش دارایی کل این صندوق حدود 16 هزار میلیارد تومان بود، تنها 6 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی شد، این عدم استقبال مردم می‌تواند دلایل‌مختلفی داشته باشد، که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها عدم جذابیت است، مردم دوست دارند، خود، مالکیت سهام را در دست داشته باشند و هر وقت خواستند آن‌را بفروشند، اما با توجه به اینکه این صندوق از اول نیز دارای ابهام بود، مردم تمام واحد‌های سرمایه‌اری آن را خریداری نکردند.
وی افزود: دلیل دیگر نیز مربوط به زمان پذیره نویسی بود، این صندوق باید در فروردین ماه که بورس مسیر صعودی در پیش گرفته بود و به صورت شارپی افزایش پیدا کرد، عرضه می‌شد، نه طی دو هفته گذشته که همزمان اصلاح بازار نیز آغاز شد، در چنین شرایطی که بازار سهام در اصلاح قیمتی قرار دارد و مردم انتظار رشد فزاینده را ندارند، طبیعی است که از این صندوق‌ها استقبال نشود.
میر معینی اظهارداشت: از سوی دیگر قوانین مربوط به این صندوق‌ها نیز از اول شفاف نبود، اول گفته شد که برای دوماه این واحد‌ها قابل معامله نیستند، اما بعد از آن نیز اعلام شد که این مدت به منظور نقدشوندگی بیشتر به یک ماه کاهش پیدا کرده، همچنین در ابتدا اعلام شد این صندوق‌ها دارای تخفیف 20 درصدی است، اما سپس گفته شد تخفیف 30 درصدی نظر گرفته شده است، این نوع تغییرات در عدم تمایل مردم به خرید این صندوق‌های تاثیرگذار بود.
این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه تجربیات گذشته در واگذاری‌ها که عمدتا ناموفق بود، در عدم استقبال از این صندوق‌ها موثر بود، بیان کرد: نقل قول‌های متفاوتی نیز که در این زمینه از مسئولان اعلام شد در عدم جلب اطمینان مردم موثر بود، از طرف دیگر تبلیغاتی که برای ترغیب مردم انجام شد، آنطور که باید و شاید جذاب و ترغیب کننده نبود، همچنین مزایای این صندوق‌ها و همچنین سودی که می‌تواند محقق سازد برای عامه مردم تشریح نشد، در صورتیکه اگر این معرفی به طرز بهتری انجام می‌گرفت، امروز استقبال مردم به طور قطع بیش از این آماری بود که اعلام شد.
صندوق دولت دارایی ارزشمندی بود که خوب معرفی نشد
سعید مومنی کارشناس بازار سهام و مشاور سرمایه گذاری گروه مالی نهایت نگر نیز در گفتگو با فرارو اظهارداشت: پذیره نویسی سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت، صادرات و دو شرکت بیمه البرز و اتکایی امین که مشترکا در صندوق قابل معامله «ETF» موسوم به «دارا یکم» به همه‌ی ایرانیان عرضه شد، اما آنچنان که باید و شاید مورد توجه جامعه قرار نگرفت.
وی افزود: این در حالی بود که قیمت این صندوق به نسبت دیگر فرصت‌های عمومی سرمایه گذاری بسیار ارزنده‌تر و جذاب‌تر به شمار می‌رفت و بعید است که دیگر چنین فرصت جذابی در مقیاس جمعیت 80 میلیون نفری کشور دوباره تکرار شود، چرا که دولت برای تأمین مالی و جبران کسری بودجه خود، قیمت هر سهم شرکت‌های موجود در صندوق را 20 درصد زیر قیمت میانگین معاملات بورس عرضه کرد.
مومنی اظهار داشت: برای مثال سهام بانک تجارت به‌عنوان لیدر دو ماه اخیر بازار که طی سال جاری رشد نزدیک به 200 درصدی را تجربه کرده، از طرف دولت بیست درصد زیر قیمت میانگین اردیبهشت «160 تومان» یعنی معادل 130 تومان در قالب این صندوق عرضه شد.
این کارشناس بورس اضافه کرد: به عقیده تحلیل‌گران و با توجه به پتانسیل بنیادین سهام بانکی و دارایی‌های فراوان آنها، به‌نظر می‌رسد همچنان گروه بانکی مستعد رشد قیمت در میان مدت باشند که با این حساب سرمایه گذاری دو میلیون تومانی هر شهروند ایرانی در خرید سهام این صندوق، اگر نگوییم گزینه‌ای عالی، اما دست کم، با ریسک پائین و بی‌خطر بود.
مشاور سرمایه‌گذاری‌ گروه‌ مالی‌ نهایت‌نگر ادامه داد: اما به گواهی آمار، بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانستند با چه پدیده‌ای مواجه هستند و اساسا با ماهیت اولیه این پذیره نویسی هم بیگانه بودند، حتی خیلی‌ها آن را با سهام عدالت اشتباه می‌گرفتند، از همه بدتر اینکه فعالان و شاغلین حاضر در بازار سرمایه هم شناخت دقیق و واضحی از ماهیت کار نداشتند، متاسفانه بخش زیادی از مردم همه بر اثر تبلیغات سوء رسانه‌های مجازی و مغرض و وجود دیوار بی‌اعتمادی مابین دولت-ملت به غلط این عمل را مترادف با سرکیسه کردن و گران فروشی دولت می‌پنداشتند.
وی تصریح‌کرد: تصوری که قطعاً اشتباه بود و ضعف دستگاه تبلیغاتی دولت در تفهیم این پذیره‌نویسی را برای عموم جامعه نشان می‌داد. دستگاه تبلیغاتی و اقناع‌کنندگی دولت همانطور که در بیان ضرورت افزایش قیمت بنزین و آثار مفید آن برای جامعه بشدت ضعیف عمل کرد، در شناساندن ماهیت و جذابیت پذیره‌نویسی صندوق بانک و بیمه؛ موسوم به دارا یکم هم منفعل بود.
مومنی خاطر نشان ساخت: به هر حال این پذیره‌نویسی به پایان رسید و این صندوق از ماه آینده قابلیت معامله در بورس‌ را خواهد داشت، از طرفی دومین صندوق قابل معامله «ETF» شامل سهام گروه پالایشگاهی هم ظاهراً از تیرماه به عرضه عمومی می‌رسد، باید منتظر ماند و دید، اقتصاد و جامعه ایران که این روز‌ها شرایطی استثنایی را از حیث بورس محور شدن تجربه می‌کند، آیا همچنان تنور بورس را داغ و جذاب می‌داند تا استقبال چشم‌گیری از نوبت دوم عرضه سهام دولت در پالایشگاه‌ها کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/155654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری