ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سیاسی‌ کاری عربستان در سهمیه حج کشورها؛ کناره‌گیری اندونزی چه آثاری دارد؟ خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سیاسی‌ کاری عربستان در سهمیه حج کشورها؛ کناره‌گیری اندونزی چه آثاری دارد؟ 2
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6419371
٠
٠
فارس / با کناره‌گیری اندونزی از اعزام زائرانش به مناسک حج، احتمال لغو این آیین بزرگ مسلمانان قوت گرفت؛ هرچند این عربستان است که بعد از دو ماه،‌ فقط به گفتن یک جمله اکتفا کرده و همه را بلاتکلیف گذاشته است.
با وجود اینکه فقط کمتر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی، باقی مانده، سعودی‌ها همچنان وضعیت حج تمتع امسال را که به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان به شمار می‌رود، مشخص نکرده و به توصیه اوایل فروردین امسال درباره عدم برنامه‌ریزی کشورهای اسلامی برای حج تمتع 1441 به دلیل شیوع کرونا اکتفا کرده‌اند.
خلف وعده سعودی‌ها در زمان تعیین تکلیف حج
این روند عربستان و نامشخص بودن وضعیت حج تمتع، بسیاری از زائران حج کشورهای اسلامی را در بلاتکلیفی قرار داده است و برخی از زائران کشورهای اسلامی همچون ایران همچنان منتظر نظر نهایی سعودی‌ها هستند؛ تا جایی که علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به خلف وعده مسؤولان عربستان درباره وضعیت حج اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها یک بار گفتند تا پایان ماه مبارک رمضان و یک بار گفتند تا هشتم شوال تکلیف حج تمتع امسال را مشخص می‌کنیم، امروز هنوز هیچ اعلام وضعیتی از سوی عربستان به ما نشده است.
با وجود نامشخص بودن وضعیت حج تمتع از سوی سعودی‌ها، ایران همچنان در حال برنامه‌ریزی برای اعزام زائران است تا در صورت برپایی حج تمتع با آمادگی بتواند زائران را اعزام کند. اما با این وجود برخی از کشورها همچون سنگاپور و اندونزی به دلیل شیوع کرونا و ناتوانی سعودی‌ها در تصمیم‌گیری، قبل از اعلام رسمی سعودی‌ها، حج را لغو کرده‌اند و در صورت برپایی این مراسم نیز زائران خود را به سرزمین وحی اعزام نخواهند کرد؛ به طوری که «فاچرول رازی» وزیر امور دینی اندونزی درباره حج تمتع امسال گفته است: «دولت تصمیم گرفت که حج 2020 را لغو کند، چرا که مقام‌های عربستان سعودی در ارائه تضمین‌های لازم ناکام ماندند».
این تصمیم دولت اندونزی در حالی است که در صورت برپایی حج تمتع باید در روزهای گذشته روند اعزام زائران این کشور آغاز می‌شد، چرا که اندونزی با توجه به تعداد زیاد مسلمانان در این کشور، از میان کشورهای اعزام‌کننده به حج تمتع، بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده است. تا جایی که قرار بود در سال جاری 221 هزار نفر از اندونزی برای انجام مناسک حج ابراهیمی به سرزمین وحی اعزام شوند. اما با توجه به ناهماهنگی از سوی سعودی‌ها و آماده نبودن برای حضور زائران اندونزیایی، دولت این کشور سفر حج تمتع 1441 را لغو اعلام کرد تا زائران بلاتکلیف نباشند.
تشرف سالانه حدود 3 میلیون زائر به حج تمتع/ سهمیه هر کشور چطور تعیین می‌شود؟
هر سال حدود 3 میلیون زائر از کشورهای مختلف دنیا به حج تمتع مشرف می‌شوند که اندونزی، پاکستان و هند از نظر جمعیت زائر و سهمیه حج به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند و پس از بنگلادش و مصر، ایران با تفاوت قابل توجهی در سهمیه حج، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که سهمیه حج امسال این کشورها به ترتیب، 221 هزار، 180 هزارریال 140 هزار، 137 هزار، 120 هزار و 87 هزار و 500 نفر است که با توجه به تصمیم دولت اندونزی در حال حاضر 221 هزار نفر از تعداد زائران حج تمتع کاسته می‌شود.
سهمیه حج هر کشور نیز بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی، بر اساس جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که به ازای هر یک هزار نفر یک حاجی برای هر کشور است. این نسبت پس از تصویب در نشست کنفرانس اسلامی سال 1987 میلادی در سازمان ملل متحد ثبت شده است.
بی‌توجهی سعودی‌ها به سهمیه مصوب حج/ کشورهایی که سال‌ها از تشرف به حج تمتع بازماندند
البته در سال‌های گذشته، سعودی‌ها نشان دادند که چندان هم به این مصوبه توجه ندارند و معادلات سیاسی با برخی از کشورها همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس مهم‌تر از مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی است؛ به طوری که در برخی سال‌ها زائران حج تمتع از کشورهای امارات و کویت بیش از سهمیه مصوب بوده است و کشورهایی همچون ایران، پاکستان و مالزی با وجود تعداد متقاضیان بالای سفر به حج تمتع، هر سال درخواست افزایش سهمیه دارند.
علاوه بر این، حدود یک هزار و 500 نفر از برخی کشورهای دنیا به عنوان میهمان پادشاه سعودی خارج از سقف سهمیه کشورها در ایام حج تمتع به عربستان سفر می‌کنند. در حالی که در برخی سال‌ها عربستان مانع تشرف زائران بعضی کشورها می‌شود؛ به طوری که زائران سوری چندین سال از تشرف به حج تمتع محروم بودند و سال 95 وزیر وقت اوقاف سوریه در بیانیه خود با اشاره به اینکه این پنجمین سال متوالی است که با مانع‌تراشی عربستان درهای این کشور به روی مسلمانان جمهوری عربی سوریه بسته و از ادای فریضه حج آنها جلوگیری می‌شود، گفت: وزارت حج دولت پادشاهی سعودی از امضای توافقنامه رسمی مربوط به حجاج سوری با وزارت اوقاف سوریه خودداری کرده و پیمان‌های متعارف را زیر پا گذاشته است.
در سال‌های گذشته نیز برخی از زائران قطر با توجه به قطعی روابط دیپلماتیک با عربستان از تشرف به حج تمتع محروم شدند. زائران کشورهای لیبی، یمن و حتی فلسطینیان خارج از فلسطین نیز به دلیل اهمال سعودی‌ها و سیاسی‌کاری آن‌ها در برپایی حج تمتع چنین سال از انجام مناسک حج ابراهیمی بازمانده‌اند و سعودی‌ها اجازه انجام یکی از پنج ستون اصلی دین اسلام که همان «حج» است را به آن‌ها نداد.
سعودی‌ها در برگزاری حج تمتع مردد هستند/ احتمال لغو حج تمتع امسال
با وجود تمام فراز و نشیب‌های سعودی‌ها در برپایی حج تمتع، امسال شیوع کرونا در جهان موجب نگرانی از برپایی بسیاری از مناسک مذهبی و دینی به ویژه حج تمتع بود و اکنون با گذشت بیش از 4 ماه از فراگیری کرونا و عدم مهار آن، همچنان زائران در بلاتکلیفی هستند و سعودی‌ها نظر خود را برای برپایی حج تمتع اعلام نمی‌کنند؛ حتی شنیده‌ها حاکی است که تصمیم نهایی را به سازمان بهداشت جهانی سپرده‌اند. برخی از منابع خبری نیز از برگزاری نشست سعودی‌ها برای تصمیم‌گیری حج تمتع سال جاری خبر دادند که هنوز هیچ اطلاعاتی از این نشست منعکس نشده است.
در هر صورت، با توجه به تصمیم دولت اندونزی مبنی بر لغو حج تمتع و حذف جمعیت قابل توجهی از زائران از گردونه حج تمتع امسال و همچنین شیوع کرونا در کشورهایی که دارای بیشترین سهمیه حج تمتع هستند، به نظر می‌رسد که سعودی‌ها نیز در تصمیم‌گیری بیش از گذشته مردد شده‌اند و با این روند لغو حج تمتع دور از انتظار نیست.
نمودار ابتلا به کرونا در جهان/ عربستان در رتبه 16
طبق اطلاع رسمی، روز گذشته در عربستان با افزایش 2 هزار نفر به کرونا، تعداد مبتلایان به کرونا به 90 هزار نفر رسید. در پاکستان نیز 4 هزار نفر در روز سه‌شنبه به کرونا مبتلا شدند و عدد ابتلا به این ویروس به 80 هزار نفر افزایش یافت. در هند هم با ابتلای 4 هزار نفر به کرونا در روز گذشته، تعداد مبتلایان به 202 هزار نفر رسیده است.
متولیان حرمین شریفین در روزهای اخیر اقدام به ضدعفونی مسجدالحرام کردند، اما همچنان درهای خانه خدا به روی زائران بسته است و تکلیف حج تمتع 1441 نیز مشخص نیست. با این وجود مسجدالنبی (ص) از شنبه هشتم شوال باز شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/159833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

روز تحلیف پوتین مشخص شد

قطر: دفتر حماس در دوحه می‌ماند

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

هیچ مجوز کاغذی از 25 اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند

افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین

بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم)

سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

زنگ خطر رکود غیرتورمی

هیات اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟