ایرانیان جهان

آخرين مطالب

لزوم ورود دادستان به پرونده ‌ویلموتس خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - لزوم ورود دادستان به پرونده ‌ویلموتس
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6426667
٤٧٩
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بی‌تردید حضور مارک ویلموتس در فوتبال ایران چیزی شبیه به زلزله بوده است. زلزله‌ای که مدت زیادی طول نکشید اما هنوز پس‌لرزه‌ها و آثارش در فوتبال ایران مشهود است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، نشستن مهاجم سابق تیم ملی بلژیک روی نیمکت تیم ملی ایران، فوتبال کشورمان را هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ مالی دچار زیان‌های جدی کرده است. زیان‌هایی که با وجود جدایی چندین ماهه او از جمع ملی‌پوشان هنوز به پایان نرسیده و با اخباری که اخیرا منتشر شده به نظر می‌رسد تا مدت‌ها ادامه‌دار خواهد بود. در چند وقت اخیر هر بار گوشه‌ای از قراردادی که ویلموتس با مهدی تاج و همکارانش به امضا رسانده منتشر شده، شوکی عظیم به اهالی فوتبال وارد شده است.
سالی 2 میلیون و 250 هزار یورو
چهارشنبه شب در برنامه ورزشگاه که از شبکه 5 سیما پخش می‌شد، قرارداد ویلموتس برای نخستین ‌بار به تصویر درآمد. با نمایش این قرارداد مشخص شد، ویلموتس به ازای هر سال فعالیت در ایران 2 میلیون و 250 هزار یورو دستمزد دریافت می‌کند. تقریبا یک میلیون بیشتر از دستمزدی که کی‌روش در آخرین سال حضورش در کشورمان دریافت می‌کرد. در بخشی از قرارداد که مربوط به دستمزد ویلموتس و تعهدات فدراسیون و نحوه پرداخت پول می‌شود، آمده: «فدراسیون تعهد می‌کند 2 میلیون و 250 هزار یورو در سال را از تاریخ 2 ژوئن 2019 به مدت یک سال پرداخت کند و مبلغ 7 میلیون و 875 هزار یورو را تا تاریخ یک ژوئن 2022 برای مدت کل قرارداد به ویلموتس بپردازد. مبلغ فوق پرداختی خالص بوده و هزینه‌ مالیات سرمربی برعهده فدراسیون است.» در ادامه و در تبصره یک این بند از قرارداد آمده علاوه بر حقوق اشاره شده، فدراسیون متعهد می‌شود مبالغی را به عنوان پاداش به سرمربی پرداخت نماید؛ یعنی مبلغ 6 هزار یورو بابت هر برد و مبلغ 3 هزار یورو بابت هر تساوی در راه رسیدن به جام جهانی 2022 پرداخت می‌شود و مبلغ فوق ‌باید قبل از مسابقه بعدی تیم ملی پرداخت شود. همچنین در تبصره دو این بند آمده است:«فدراسیون باید 10 درصد از مبالغ دریافتی از فیفا را به سرمربی ایران پرداخت کند.»در ادامه قرارداد آمده است:«فدراسیون باید برای سرمربی شرایط حمل و نقل، بلیت هواپیمای بیزینس کلاس، هتل و اتاق فرست کلاس تهیه کند.»، «فدراسیون باید 5 بلیت بیزینس کلاس برای برگشت سرمربی تیم ملی در هر جایی که باشد، تهیه کند.»، «در مدت قرارداد باید بالاترین و بهترین بیمه عمر برای سرمربی تهیه و تحویل او شود.»، «فدراسیون باید در مدت قرارداد برای سرمربی تیم ملی، محل اقامت و تجهیزات مناسب و رایگان تهیه کند که متناسب با نمونه‌های بین‌المللی باشد»، «تمام هزینه‌های مربوط به مالیات دولت ایران، مالیات بر درآمد، بیمه سلامت، ویزا، اجازه کار و تمام مالیات‌های مبالغ دیگر ‌باید توسط فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود و فدراسیون ‌باید تمام برگه‌های پرداختی مالیات را به سرمربی ارایه دهد تا جای هیچ شک و شبهه‌‌ای نماند.» در بند 10 این قرارداد نیز عنوان شده است:«سرمربی تیم ملی حق استفاده از 3 دستیار خارجی را دارد که هر کدام به صورت جداگانه با فدراسیون قرارداد خواهند داشت و قراردادهایشان هیچ ارتباطی به سرمربی ندارد. ضمنا این مربیان می‌توانند به فدراسیون مشاوره دهند همچنین حقوق این دستیاران خارجی به صورت روزمزد است.»در ادامه در قسمت محرمانه بودن قرارداد نیز آمده است:«هیچکدام از طرفین حق ندارند کل یا بخشی از قرارداد را در اختیار کسی قرار بدهند مگر در اختیار مشاورین حسابرس خود و البته در صورت اجبار می‌توانند آن را در اختیار مقامات دولتی بگذارند اما در کل این قرارداد باید محرمانه بماند.»
سوال‌های بی‌شمار
با انتشار قرارداد ویلموتس مشخص شد، تمام آن صحبت‌هایی که مهدی تاج به عنوان رییس وقت فدراسیون فوتبال عنوان کرده بود، بی‌پایه‌ و اساس بوده و دلیل اینکه او آن‌ قدر مصرانه مقابل انتشار قراداد مقاومت می‌کرده، ‌بندی در قرارداد بوده است. در زمان نشستن مهدی تاج بر صندلی ریاست فدراسیون بارها و بارها رسانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس در مورد مبلغ قرارداد ویلموتس گمانه‌زنی‌های نزدیک به واقعیت داشتند اما هر بار تاج با حضور در یک برنامه تلویزیونی همه را تکذیب و ادعا می‌کرد، قراردادی که با ویلموتس بسته شده به مراتب بهتر از قرارداد با کی‌روش است. اما حالا معلوم شده نه تنها آن رقم‌های احتمالی اشتباه نبوده بلکه چیزهای بدتری هم در قرارداد امضا شده بین طرفین وجود دارد.
یکی از بزرگ‌ترین ابهاماتی که در قرارداد ویلموتس به چشم می‌خورد، بند دستمزد اوست. اینکه چرا باید دستمزد کسی که تا سال قبل از آن 600 هزار دلار ارزش داشته به یک باره 4 برابر شود؟ اگر قرار بود افزایش قیمتی به خاطر حضور در ایران و دوری از اروپا روی دستمزد ویلموتس اعمال شود، می‌توانست رقمی بین 200 تا حداکثر 400 هزار یورو در سال باشد و این یعنی در خوش‌بینانه‌ترین حالت دستمزد ویلموتس باید به یک میلیون یورو می‌رسید. این در حالی است که افزایش دستمزد او به بیش از یک و نیم میلیون رسیده است. همچنین در مورد پاداش برد نیز واقعا جای سوال است که چرا چنین پاداش هنگفتی بابت هر برد باید به سرمربی پرداخت شود در حالی که دستمزدش 4 برابر شده است؟ و از آن بدتر پاداش برای مساوی است!
نکته بعدی تعهد فدراسیون مبنی بر پرداخت مالیات‌های سرمربی تیم ملی است. چرا کسی که در ایران کار می‌کند و با استفاده از منابع این کشور به درآمد می‌رسد نباید مالیاتش را پرداخت کند؟ فدراسیون فوتبال بر چه اساسی پذیرفته که مالیات درآمد نجومی مربی تیم ملی را پرداخت کند؟
این قرارداد چطور امضا شد؟
اگر این قرارداد امضا نشده بود، می‌شد آن را به عنوان یک قرارداد بد که به شکل اگزجره‌ای باگ دارد در ترم‌های آموزشی نحوه بستن قرارداد تدریس کرد. اما واقعیت این است که قرارداد مذکور به امضا رسیده و فدراسیون فوتبال ایران تاکنون بیش از 2 میلیون یورو به ویلموتس داده و اگر خدای نکرده در CAS محکوم شود باید 6 میلیون یوروی دیگر نیز پرداخت کند. در چنین شرایطی باید پرسید، روند مذاکره با ویلموتس چگونه بوده است؟ این سوال مربوط به زمانی است که گفته می‌شود، مهدی تاج و برخی از افرادی که ارتباطی با فدراسیون فوتبال نداشتند به بلژیک سفر کردند تا مذاکرات اولیه را با ویلموتس به انجام برسانند. جزییات این مذاکرات هرگز فاش نشده است. سپس باید این سوال پاسخ داده شود که در جریان سفر ویلموتس به تهران و در ادامه مذاکرات چه اتفاقاتی رخ داد که کار به اینجا کشید؟ این سوالات از آنجا ناشی می‌شود که می‌دانیم، مذاکرات تاج و ویلموتس در چارچوب‌های منطقی، قانونی و عقلی خودش نبوده است. استفاده نکردن از مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای و بهره نبردن از افراد مسلط به مسائل حقوقی فوتبال از جمله خروج‌های تاج و همکارانش از چارچوب‌هاست.البته که در این پاسخگویی مهدی تاج تنها نیست و تمام کسانی که در پروسه حضور ویلموتس در فوتبال ایران نقش داشتند باید به میزان تاثیرشان پاسخگو باشند. اینکه آیا اعضای هیات رییسه که امضایشان پای برگه قرارداد به چشم می‌خورد از مفاد آن آگاهی داشته‌اند یا خیر سوال مهمی است که باید پاسخ داده شود.
ضرورت ورود مدعی ‌العموم
در چند سال اخیر رسانه‌ها از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی بارها و بارها تقاضا ‌کردند به پرونده‌های مالی شبهه‌ناک در فوتبال ورود کنند. اما این ‌بار به نظر می‌رسد نباید نیازی به تقاضا باشد بلکه در حال حاضر دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید وارد شود و علیه مدیرانی که چنین قرارداد عجیبی بسته‌اند، اعلام جرم کند. به گفته یکی از کارشناسان حقوقی به این دلیل که فدراسیون، پول سال نخست ویلموتس را از طریق استقراض از شستا پرداخت کرده و هنوز هم این پول را باز نگردانده و شستا نیز یک شرکت دولتی است، قرارداد منعقد شده با ویلموتس بسته می‌شود مصداق بارز تضییع اموال عمومی. البته حتی اگر این قرض برگردانده شود باز دادستان مطابق قانون باید ورود کند چراکه فدراسیون از وزارت ورزش پول دریافت می‌کند و در همه این سال‌ها نتوانسته به استقلال مالی برسد.
ورود دادستان باعث خواهد شد، پشت پرده‌های احتمالی این قرارداد برملا شود. پشت پرده‌هایی نظیر حضور احتمالی ایجنت‌ها و پولی که آنها به جیب زده‌اند. اگر بپذیریم تمام پولی که ویلموتس از فدراسیون فوتبال دریافت کرده در جیب خودش نرفته است با توجه به فاصله عجیب قیمت این سرمربی قبل از آمدن به ایران و دستمزدش در کشورمان می‌توان حدس زد، واسطه‌های زیادی در این بین نقش داشته‌اند و هر کدام سهم خود را برداشته‌اند. این در حالی است که می‌دانیم، سهم یک ایجنت از قرارداد 3 درصد است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/160153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

رئیسی به سمنان سفر کرد

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

رئیس جمهور وارد سمنان شد

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت