ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اقامت دائم سوئد – از دریافت تا از دست دادن ایرانیان اسکاندیناوی

اقامت دائم سوئد – از دریافت تا از دست دادن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اولین شرط گرفتن تابعیت سوئد که همان Medborgarskap است دارا بودن اقامت دائم سوئد می باشد. برای گرفتن اقامت دائم سوئد چه راه هایی پیش رو دارید؟ چند سال باید در سوئد زندگی کنید؟ آیا اداره مهاجرت سوئد میتواند اقامت دائم سوئد را از شما باز پس بگیرند؟ ما به جواب این سوال ها در این مقاله می پردازیم. تمام اطلاعات این مقاله مستقیما از سایت اداره مهاجرت و از طریق تماس تلفنی با بخش پشتیبانی اداره مهاجرت سوئد جمع آوری شده است.
برای آسان‌تر توضیح دادن؛ ما از نام های مستعار استفاده میکنیم. این مثال ها از طرف اداره مهاجرت طراحی شده‌اند. در این مقاله ما به اشخاصی که دارای اقامت و یا شهروندی کشورهای اروپایی هستند و همچنین جزئیات نمیپردازیم. ایرانیان سوئد سعی در این دارد که در چند مقاله مختلف تمام جزئیات مربوط به بخش های مختلفی که در این مقاله به آن پرداخته میشود را به فارسی ترجمه کند. لینک مقالات مربوط به جزئیات هر بخش در آینده به همین مقاله اضافه خواهد شد.
گرفتن اقامت دائم سوئد
برای گرفتن اقامت دائم سوئد میتوان از شش روش اقدام کرد. ازدواج و یا نسبت خانوادگی، کاری و سرمایه گذاری، سیاسی یا اجتماعی. البته گزینه هفتمی هم هست و آن از طریق ویزای تحصیلی می باشد. این اقامت موقت به خودی خود باعث گرفتن اقامت دائم سوئد نمیشود. بلکه متقاضی باید ویزای خود را به نوع دیگری تغییر دهد.
اقامت سیاسی و یا اجتماعی
دریافت اقامت سیاسی و یا اجتماعی کاملا بستگی به وضعیت هر فرد دارد. کشور سوئد طبق قوانین سازمان ملل، اتحادیه اروپا و قوانین ملی خود سوئد به تقاضانامه دریافت اقامت سوئد جواب مثبت می دهد. در اکثر اوقات افراد از طریق پناهندگی، اقامت دائم سوئد را دریافت میکند.
اقامت از طریق ازدواج و نسبت خانوادگی
برای گرفتن اقامت دائم سوئد از طریق نسبت خانوادگی، گاه فرد در ابتدا اقامت موقت دو ساله میگیرد و گاه مستقیما اقامت دائم دریافت میکند. اصل اول برای گرفتن این نوع اقامت، وابستگی شدید فرد ساکن سوئد با شخص خارج از سوئد می باشد. این وابستگی را در مثال های زیر توضیح میدهیم. برای مطالعه مثال ها روی عنوان آنها کلیک کنید.
مثال درباره گرفتن اقامت دائم سوئد
مثال یک
سارا و وحید دارای دو فرزند زیر 18 سال هستند و به مدت 8 سال در ایران با هم زندگی کرده‌اند. سارا که سه سال پیش به سوئد مهاجرت کرده بود، از طریق پناهندگی اقامت دائم سوئد را دریافت کرده است. او مستقیما بعد از دریافت اقامت دائم برای حمید و فرزندانش درخواست اقامت میکند. هر سه نفر بعد از مصاحبه و بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت اقامت سوئد را دریافت میکنند. فرزندان سارا مستقیما اقامت دائم سوئد را دریافت میکنند. چون سارا و وحید بیشتر از دو سال بیرون از سوئد باهم زندگی کرده‌اند، به احتمال زیاد حمید نیز اقامت دائم سوئد را میگیرد.
مثال دو:
دانیال که شهروند سوئد است، شش سال پیش تصمیم میگیرد برای کار به دبی سفر کند. او با مریم آشنا میشود و بعد از چند ماه باهم شروع به زندگی میکنند. دانیال و مریم به مدت پنج سال بدون اینکه ازدواج کنند باهم زندگی میکنند (به سوئدی Sambo ). بعد از اینکه مریم حامله شد، آنها تصمیم میگیرند به سوئد برگردد. مریم از دبی تقاضانامه اینترنتی اقامت سوئد را ارسال میکند. مریم با تقاضانامه‌اش، کپی اجاره خانه‌ایی که نام هر دو آنها در آن درج شده و همچنین مدرک پزشکی دال بر بارداری خود را ضمیمه پرونده میکند.
بعد از اینکه اداره مهاجرت پرونده را بررسی کرد، به مریم اقامت دائم سوئد را میدهد چراکه مریم و دانیال بیشتر از دو سال بیرون از سوئد باهم زندگی کرده‌اند.
مثال گرفتن اقامت موقت سوئد از طریق ازدواج
: مثال شماره یک
سمیرا و مهرداد یک سال در ایران باهم زندگی کرده‌اند. مهرداد که چند سال پیش به سوئد مهاجرت کرده، اقامت دائم سوئد را دریافت میکند. سمیرا تقاضای اقامت سوئد را از طریق سفارت سوئد در ایران ارسال میکند. بعد از بررسی پرونده، اداره مهاجرت به سمیرا اقامت دو ساله سوئد را میدهد. سمیرا بعد از دوسال در صورت دارا بودن تمام شرایط لازم برای دریافت اقامت دائم، میتواند درخواست اقامت دائم سوئد را ارسال کند و بعد از بررسی پرونده از طرف اداره مهاجرت اقامت دائم سوئد را دریافت نماید.
مثال شماره دو
مهسا که اقامت دائم سوئد را دارد از طریق اینترنت با کوروش که در ایران زندگی میکند، آشنا میشود. آنها بعد از چند بار سفر به ترکیه تصمیم میگیرند باهم ازدواج کنند. چون کوروش نمیتواند بدون ویزا به سوئد سفر کند، و مهسا نمیتواند به ایران سفر کند، تصمیم میگیرند در ترکیه عقد کنند. بعد از ثبت کردن عقد در اداره ثبت احوال سوئد و فرستادن مدارک لازم به سفارت سوئد و بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت، کوروش اقامت دو ساله سوئد را میگیرد.
بعد از یک سال زندگی، کوروش و مهسا از یکدیگر جدا میشوند. کوروش که اقامت دو ساله سوئد را داشت، باید بعد از دو سال دلایل محکمه پسندی برای تمدید اقامتش به اداره مهاجرت ارائه کند. اگر او نتواند دلایل بسیار مهم و محکمه پسندی برای جدایی‌اش از مهسا ارائه کند، اقامت وی تمدید نمیشود و او مجبور به بازگشت به ایران و یا تغییر نوع اقامتش میشود.
مثال :جواب منفی برای گرفتن اقامت سوئد از طریق ازدواج و یا نسبت خانوادگی
مثال شماره یک
مسعود سه سال پیش از طریق پناهندگی بدون همراهی همسرش به سوئد مهاجرت میکند و اقامت دائم سوئد را میگیرد. چون مسعود از وضعیت مالی خوبی برخوردار نبود، با وجود اینکه اقامت دائم سوئد را دریافت کرده بود، تصمیم میگیرد که همسرش زهرا، در تهران زندگی کند. بعد از گذشت پنج سال، وضعیت مالی مسعود خوب میشود و آنها اقدام به درخواست اقامت برای زهرا میکنند. اداره مهاجرت بعد از بررسی پرونده به احتمال زیاد به درخواست اقامت زهرا جواب منفی میدهد. چراکه آنها مدت زیادی را بدون هم زندگی کرده‌اند و با هم ارتباط عاطفی شدیدی ندارند.
مثال شماره دو
رضا 10 سال پیش از طریق کار به سوئد مهاجرت میکند. پدر و مادر رضا هنوز در ایران ساکن هستند. رضا در تمام این سالها به خانواده‌اش در ایران کمک مالی کرده بود و رابطه بسیار نزدیکی با آنها داشته است. پدر و مادر رضا که پیر شده‌اند و احتیاج به مراقبت دارند، تصمیم میگیرند به سوئد مهاجرت کنند و پیش رضا زندگی کنند. اداره مهاجرت به درخواست آنها جواب منفی میدهد چراکه آنها سال‌ها از هم جدا بوده‌اند. پیری و مریضی پدر و مادر دلیلی برای گرفتن اقامت سوئد نیست.
اقامت کاری
یکی از راه های دریافت اقامت سوئد، پیدا کردن شغل و دریافت اقامت کاری در سوئد می باشد. در این حالت شما ابتدا اقامت موقت دوساله دریافت می‌کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله اقامت کاری در سوئد را مطالعه بفرمائید.
مثال:
فرزاد از طریق یکی از دوستانش در سال 2012 موفق به استخدام شدن در یکی از شرکت های فعال در شهر گوتنبرگ میشود. پس از ارسال تقاضانامه اینترنتی برای اقامت کاری و پس از بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت، فرزاد اقامت دوساله و موقت سوئد را دریافت میکند. اقامت وی در سال 2014 به اتمام میرسد. در صورتی که حقوق، بیمه و دیگر مزایای فرزاد در تمام این مدت (هر ماه) در حد Kollektivavtal بوده باشد، وی میتواند برای تمدید اقامت خود اقدام کند و بار دیگر اقامت موقت تا سال 2016 را دریافت نماید. بعد از گذشت چهار سال، یعنی در سال 2016، فرزاد می تواند تقاضای اقامت دائم سوئد را ارسال کند. بار دیگر تمام شرایط وی مانند حقوق، بیمه و دیگر مزایای مرتبط با استخدام شدن وی، کنترل میشود. در صورتی که او تمام شرایط را دارا باشد، اقامت دائم سوئد را دریافت می کند.
اقامت سرمایه گذاری
یکی دیگر از راه های گرفتن اقامت در سوئد، ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در سوئد می باشد. در این صورت شما به همراه خانوادتان در ابتدا، اقامت موقت دوساله دریافت میکیند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات مربوط به اقامت سرمایه‌گذاری و همچنین چگونگی ثبت شرکت در سوئد را از اینجا مطالعه کنید.
مثال:
نازنین با ویزای شش ماهه تحصیلی به سوئد سفر میکند. او قبل از به اتمام رسیدن ویزای تحصیلی‌اش، اقدام به ثبت شرکت و تغییر ویزایش به سرمایه‌گذاری می نماید. بعد از ثبت شرکت و تحویل طرح توجیهی (affärsplan) و دیگر مدارک لازم به اداره مهاجرت جهت بررسی و تصمیم گیری، نازنین اقامت دو ساله سوئد را دریافت میکند. بعد از گذشت دو سال، نازنین از طریق اینترنت درخواست اقامت دائم سوئد را ارسال میکند. وی با تقاضانامه خود، مدارک لازم اعم از گزارش های مالی شرکت را ضمیمه پرونده میکند. اداره مهاجرت بعد از بررسی پرونده به نازنین اقامت دائم سوئد را میدهد.
پس گرفتن اقامت موقت و دائم سوئد
در بعضی از شرایط، اداره مهاجرت سوئد میتواند اقامت دائم و موقت سوئد را از افراد باز پس گیرد. شرایط باز پس گرفتن اقامت به شرح زیر می باشد: (توجه کنید که در تمام شرایط ذکر شده، باز پس گرفتن اقامت دائم صد در صد و قطعی نیست و اداره مهاجرت برای هر پرونده به صورت مجزا و بسته به شرایط و موقعیت افراد تصمیم گیری میکند.)
زندگی خارج از سوئد
ترک سوئد و زندگی خارج از سوئد بیشتر از یک سال باعث از دست دادن اقامت دائم شما میشود.
در صورتی که شما حداقل یک هفته قبل از سفرتان و ترک سوئد، به اداره مهاجرت اعلام کرده باشید که میخواهید اقامت دائم خود را نگه دارید، میتوانید تا حداکثر دو سال خارج از سوئد زندگی کنید. در این صورت اگر بعد از دوسال به سوئد برای زندگی باز نگردید، اداره مهاجرت میتواند اقامت دائم شما را باز پس بگیرد.
باز پس گرفتن اقامت میتواند حتی بعد از سال ها زندگی در سوئد اتفاق بیافتد.
ارائه دادن هویت جعلی در هنگام دریافت اقامت سوئد
در صورتی که با استفاده از هویت جعلی اقامت دائم سوئد را گرفته باشید و یا مطلبی را به دروغ برای اداره مهاجرت تعریف و یا حتی عمداً موضوعی را پنهان‌کاری کرده باشید و آن موجب گرفتن اقامت شما شده باشد؛ اداره مهاجرت میتواند اقامت شما را باز پس بگیرد.
رای دادگاه
در صورتی که بخاطر انجام دادن جرمی به دادگاه احضار شوید، دادگاه میتواند رای بر اخراج شدن شما از سوئد دهد و در نتیجه اقامت شما باز پس گرفته شود.
ازدواج صوری
طبق قانون، اگر فردی از طریق ازدواج و یا Sambo اقامت سوئد را دریافت کند، و اداره مهاجرت با دلایل بسیار محکم به صوری بودن ازدواج پی ببرد، فردی که تقاضای اقامت کرده است، نه تنها از سوئد اخراج میشود بلکه احتمال پرداخت جریمه و حتی زندانی شدن تا شش ماه را دارد.
قوانین مربوط به باز پس گرفتن اقامت به زبان سوئدی
یک مثال واقعی درباره باز پس گرفتن اقامت
این مثال از دادگاه سوئد گرفته شده است. تمام اسامی مستعار می باشند.
مجید در تاریخ 13 می 2002 از طریق پارتنر خود، سارا که سوئدی است؛ اقامت موقت یک ساله دریافت می کند. در تاریخ 2 ژوئن 2003 اقامت وی یک سال دیگر تمدید میشود. در تاریخ 27 سپتامبر 2004، اداره مهاجرت رابطه بین مجید و سارا را جدی تلقی میکند و به مجید اقامت دائم سوئد می دهد.
در تاریخ 11 ژانویه 2007 اداره مهاجرت تصمیم میگیرد اقامت دائم مجید را باز پس بگیرد و او را از سوئد اخراج کند. دلایل اینکار به شرح زیر می باشد:
مجید به هیچ عنوان حرفی از داشتن یک فرزند دختر در کشور اصلی‌اش نزده بود.
مجید در طول مدت اقامتش در سوئد، سفر های زیادی به کشورش داشته و به همین دلیل کمتر از چهار سال در سوئد زندگی کرده است. با حساب کردن دقیق ماه های اقامت وی در سوئد، اداره مهاجرت اعلام میکند که او بین سال های 2002 تا 2006 تنها سه سال و هشت ماه در سوئد زندگی کرده است.
رابطه وی با سارا در اواخر سال 2004 تمام میشود. (بعد از گرفتن اقامت دائم)
برادر مجید که ده سال پیش شهروند سوئدی شده است، تنها فردی است که در سوئد نسبت خانوادگی نزدیک با او دارد.
مجید تنها در مدت کوتاهی بین 2002 تا 2003 کار کرده است و بعد از آن به دلیل مریضی مرخصی بوده و حقوق بیماری دریافت کرده است.
اداره مهاجرت، بخاطر اینکه مجید از داشتن دختری با زن دیگری ، در زادگاهش حرفی نزده و کمتر از چهار سال در سوئد زندگی کرده است، تصمیم به باز پس گرفتن اقامت وی می گیرد.
مجید با تنظیم شکایت نامه، به رای اداره مهاجرت شکایت میکند. صورت جلسه دادگاه اداره مهاجرت به شرح زیر می باشد:
سفر های مجید به کشورش پشت سر هم نبوده، پس به عنوان semester تلقی میشوند. بدین صورت اداره مهاجرت نمیتواند به این دلیل اقامت دائم مجید را باز پس گیرد. از سوی دیگر، پنهان کاری مجید درباره دختری که در زادگاهش دارد، جرم محسوب میشود. چراکه این ماجرا میتوانست در گرفتن اقامت سوئد وی تاثیر گذار باشد. به گفته مجید، هیچگاه کسی درباره این موضوع از او سوالی نکرده و به همین دلیل او هیچگاه دراینباره صحبت نکرده است. اما با این حال دادگاه اداره مهاجرت دلیل مجید را مورد قبول و محکمه پسند نمیداند. مجید همچنین مدعی میشود که زبان سوئدی را در حد پیشرفته آموخته است و دلیل بیماری‌اش را با مدارک لازم اثبات میکند، وی همچنین از سال 2007 به عنوان انباردار استخدام شده است. رای نهایی دادگاه اداره مهاجرت بدین شرح است:
سفرهای مجید باعث باز پس گرفتن اقامت وی نمیشود، اما همین سفرها نشان دهنده رابطه شدید وی به کشورش و به احتمال زیاد دخترش می باشد. مجید موظف به تعریف کردن درباره دخترش بوده است چراکه این ماجرا در روند گرفتن اقامت وی تاثیر بسیاری داشته است. مجید هیچ مدرکی دال بر توانایی صحبت کردن به زبان سوئدی روان ارائه نکرده است. داشتن کار ثابت و حضور برادرش در سوئد، نشان دهنده رابطه شدید با کشور سوئد و یا وفق گرفتن مجید با جامعه سوئد نیست. اقامت دائم مجید از او گرفته میشود و او به کشورش باز گردانده میشود.
شرایط دریافت تابعیت سوئد Svensk Medborgarskap
اگر میخواهید بدانید که آیا شرایط لازم برای دریافت تابعیت سوئدی را دارا هستید یا نه، میتوانید مقاله شرایط گرفتن تابعیت سوئدی را مطالعه بفرمائید. این مقاله تمام قوانین جاری دراین رابطه را شامل می باشد. شما میتوانید با پاسخ دادن به یک سری سوالات، وضعیت و شرایط خود را در رابطه با دریافت تابعیت سوئدی ارزیابی کنید. این ارزیابی به صورت خودکار توسط نسخه فارسی شده تست اداره مهاجرت انجام میشود.
برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/160280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری