ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بزنگاه 27 مهر 1399؛ روز سرنوشت‌ساز برای نظم جهانی خواندنی ها

بزنگاه 27 مهر 1399؛ روز سرنوشت‌ساز برای نظم جهانی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - بزنگاه 27 مهر 1399؛ روز سرنوشت‌ساز برای نظم جهانی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6508656
k ٦.١
٢
نورنیوز / متن پیش رو در نورنیوز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اروپا با پیشنهاد قطعنامه تعجب‌آور ضدایرانی در اجلاس اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که بیش از همیشه در برابر رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا ضعیف و منفعل بوده و بر خلاف شعارهای بی‌پشتوانه، آمادگی دارد در قالب ابزاری بی‌اراده در خدمت اهداف جاه‌طلبانه ترامپ باشد.
تلاش همه جانبه آمریکا برای دور زدن قطعنامه 2231 شورای امنیت و تداوم بخشیدن به تحریم تسلیحاتی ایران موضوعی کاملا غیرحقوقی، فاقد مشروعیت و برداشتن گامی جدید در مسیر بی‌اعتبارسازی نهادهای بین‌المللی و منطق گفتگو است.
کاخ سفید با پیگیری مصرانه این مسیر و وارد کردن فشار به اروپا، چین و روسیه همه مساعی خود را برای دستیابی به دستاوردهای قابل بهره‌برداری در انتخابات 2020 بکار گرفته است.
اروپا با پیشنهاد قطعنامه تعجب‌آور ضدایرانی در اجلاس اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که بیش از همیشه در برابر رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا ضعیف و منفعل بوده و بر خلاف شعارهای بی‌پشتوانه، آمادگی دارد در قالب ابزاری بی‌اراده در خدمت اهداف جاه‌طلبانه ترامپ باشد.
قطعنامه 2231 شورای امنیت به عنوان سند حقوقی، بین المللی و الزام‌آور پشتوانه برجام، تکلیف چگونگی و زمان رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به طور کامل مشخص نموده و بر اساس آن باید 27 مهرماه سال 99 این تحریم‌ها لغو شود.
اخبار منتشر شده از سوی برخی منابع رسانه‌ای حاکی است که اروپا با فشار ترامپ به دنبال تکرار الگوی اجرا شده در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و به بهانه جلوگیری از انجام اقدامات مخرب بزرگتر از سوی ترامپ در نظر دارد قطعنامه‌ای را برای محدودسازی خرید و فروش تسلیحات از سوی ایران را پیشنهاد بدهد.
عدم پایبندی اروپا به قطعنامه 2231 به هر بهانه و با هر توجیهی عملا همراهی با آمریکا در مسیر تخریب کامل برجام به حساب می‌آید.
27 مهرماه 1399، بیش از آنکه برای ایران مهم باشد، روزی تاریخی برای کشورهای مدعی نفوذ و جایگاه در عرصه بین‌المللی است و باید میان الگوی چندجانبه‌گرایی و نظام تک قطبی یکجانبه‌گرا یکی را انتخاب کنند.
چگونگی اجرای قطعنامه 2231 برای مجموعه کشورهای عضو برجام از جمله چین و روسیه نیز بسیار مهم و تعیین کننده است.
ایالات متحده طبق سند راهبردی امنیت ملی خود، تمرکز منافع خاورمیانه‌ای خود را در رقابت با روسیه و چین قرار داده و مهار ایران به عنوان کشوری که با این دو کشور در حال انجام مانورهای سیاسی و امنیتی در مقابل آمریکا است، در امتداد آن قرار گرفته است.
به بیان دقیق‌تر؛ جنگ ترکیبی علیه ایران با هدف مهار قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در لایه‌های مختلف نظام بین‌الملل که منافع منطقه‌ای و جهانی آمریکا را به چالش کشیده، بخشی از سیاست مقابله جهانی آمریکا با چین و روسیه در غرب و جنوب غرب آسیا ارزیابی می‌شود.
طی سال‌های اخیر روسیه 13 بار و چین 8 بار قطعنامه‌های شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده‌اند. بر همین اساس، به میزانی که مسکو و پکن برای نفوذ بیشتر در منطقه نیازمند همراهی با ایران هستند، آمریکا تلاش می‌کند با فشار بر ایران مانع از تقویت رقبای جهانی‌اش در خاورمیانه شود.
با این همه؛ اقدامات یک‌طرفه چند سال اخیر آمریکا در شورای امنیت نشانگر آن است که این فعالیت‌ها به ویژه در دوره «نیکی هیلی» سفیر ترامپ در سازمان ملل، هیچ‌گونه موفقیتی نداشته و لذا آمریکا بر اساس تجربه می‌داند که تحریم تسلیحاتی ایران به راحتی قابل تمدید نیست.
از سویی؛ با توجه به حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران، تلاش آمریکا همراه با متحدین اروپایی و منطقه‌ایش این است که جمهوری اسلامی ایران را دچار یک روند فرسایشی کنند به گونه‌ای که به جای برنامه‌ریزی بهتر و رفتار کنشگرانه، دنبال چاره‌اندیشی برای رفع موانع و حفظ وضع موجود باشد.
به عبارت بهتر؛ به طور کلی سیاست آمریکا عدم رویارویی نظامی همراه با صبوری استراتژیک به علاوه تحریم‌های بیشتر است و تلاش می‌کند بدون شلیک گلوله، هزینه‌های یک جنگ فرسایشی را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند.
در همین راستا اروپایی‌ها در حالی به پیروی از آمریکا وارد فاز جدی تقابل با ایران شده‌اند که راهبرد آمریکا در این دوره، جداسازی اروپا، روسیه و چین از ایران با اهرم‌هایی چون «اف ای تی اف»، «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و «تداوم تحریم تسلیحاتی ایران» است تا دستاوردهای راهبرد «مقاومت فعال» برای ایران بی‌مصرف باقی بماند.
در واقع چون ایران ظرفیت‌های لازم را در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی ایجاد کرده و قدرت بازدارندگی خود را ارتقاء داده، آمریکا و متحدینش با سیاسی کردن پرونده‌های فیمابین، تلاش می‌کنند اجازه استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک را از ایران گرفته و آن را به دیپلماسی توئیتری تقلیل دهند.
آمریکا با علم به اینکه در تقابل حقوقی و البته در کارزار نظامی توان مقابله با ایران را ندارد، با اتخاذ راهبردهای ترکیبی و سیاسی کردن اقدامات خود سعی کرده اهدافش را در تقابل با ایران به پیش ببرد، چه، بدیهی است ادامه مقابله آمریکا با ایران در آژانس و شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند بحث را از یک دعوای ایرانی ـ آمریکایی به یک موضوع بین‌المللی تبدیل نموده و به اجماع علیه ایران منجر سازد.
در این شرایط، گرچه اروپا از برجام‌ خارج نشده اما حداقل موضع آمریکا را پذیرفته و با تدوین قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس و همراهی در تدوین قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت گام موثری برای تحقق اهداف آمریکا علیه ایران برداشته است.
گام نهادن اروپا در این مسیر عملا به معنی این است که هر 4 عضو غربی امضاء کننده برجام که سه کشور آن از اعضای دائم شورای امنیت هستند از برجام خارج شده و دیگر سندی به نام برجام وجود نخواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/162218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری