ایرانیان جهان

آخرين مطالب

«پارلمان اصلاحات» نقطه اشتراک همه است اخبار ایران

«پارلمان اصلاحات» نقطه اشتراک همه است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - «پارلمان اصلاحات» نقطه اشتراک همه است
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6523145
٠
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اصلاح‌طلبان در این روزها به فکر سازماندهی تشکیلات جدید هستند چراکه ظاهرا عمر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به پایان رسیده و قرار است پارلمان اصلاحات جایگزین شورای عالی سیاستگذاری شود. حزب کارگزاران از جمله احزابی است که هرگاه نیاز باشد بر اساس نیاز جامعه به ارائه راهکار می‌پردازد که این رویه سبب گلایه احزابی است که خود را دارای جایگاه بالاتری در تصمیم‌گیری سیاسی اصلاح‌طلبان می‌دانند.
«نه» به عدم حضور برای شکست احتمالی
محسن هاشمی با سیاست نسبت نزدیکی دارد به‌ویژه اینکه سال‌ها در کنار پدر آموخت اعتدالگرایی مسیر منتهی به موفقیت است. او همانند آیت‌ا... دلسوز است و از بیان واقعیت هراسی ندارد چرا که برای او کسب نتیجه‌ای دارای اهمیت است که به نفع مردم باشد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران اعتقاد دارد نباید با ورود به بازی‌های سیاسی درباره چگونگی مواجهه با انتخابات‌ها تصمیم‌گیری کرد. هاشمی دیروز چنین گفت: «اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند خود را به‌عنوان یکی از دو قطب سیاسی جامعه در حوزه رسمی تثبیت کنند، نباید حضور را به موفقیت گره بزنند و در انتخاباتی که احساس شکست می‌کنند، حضور نیابند یا آنکه شرایطی برای حضور بگذارند که قابل تحقق نیست. متاسفانه این وضعیت در انتخابات مجلس اتفاق افتاد و عملکرد شورای سیاستگذاری و برخی احزاب با نفوذ اصلاح‌طلب به‌گونه‌ای بود که هم آرا را کاهش داد و هم پیام منفی به سیستم داد.» در انتخابات 98 برخی احزاب اصلاح‌طلبان نه تنها از ارائه لیست انتخاباتی خودداری کردند بلکه در پای صندوق‌های رای هم حضور نداشتند اما رویکرد کارگزاران متفاوت بود. این رویکرد اگرچه بر اساس اعلام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اتخاذ شد اما برخی احزاب که بعدتر متوجه اشتباه خود در رویکرد تحریم انتخابات شده بودند به مشی حضور در انتخابات کارگزاران گله کردند. محسن هاشمی درباره چرایی این حضور گفته است: «حزب کارگزاران خود را بخشی از جریان اصلاح‌طلبی غیرافراطی می‌داند و نمی‌خواهد که به‌صورت مستقل یا خودمختار عمل کند. در انتخابات مجلس نیز عملا شورای عالی اصلاح‌طلبان این اجازه را به احزاب داد که به صورت جمعی یا منفرد لیست بدهند و کارگزاران براساس این تصمیم عمل کرد.» و این عضو ارشد کارگزاران در آن مقطع انتخاباتی هم تاکید کرده بود: «وظیفه ما این بود لیستی بدهیم تا کسانی که به مشی حزب کارگزاران اعتقاد دارند به آن رای دهند.» علاوه‌بر رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، دبیرکل این حزب یعنی غلامحسین کرباسچی هم گفته بود:«ما ضمن احترام به دوستانی که در انتخابات حضور ندارند باید بگوییم که نیامدن به عرصه انتخابات شرایط را سخت‌تر می‌کند و اگر به میدان نیاییم مشخص نیست در آینده این نیامدن چه مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند. ما به‌هیچ‌وجه نباید نهاد انتخابات را که ناموس دموکراسی است نادیده بگیریم و باید با تمام توان و با کمک احزاب اصلاح‌طلب و به کمک کاندیداهای اصلاح‌طلبی که در این عرصه حضور دارند، بتوانیم شرایط کنونی را با پیاده‌سازی سرفصل‌های اعلام‌شده بهبود ببخشیم.»
بازگشت اصلاح‌طلبان به ایده کارگزاران
محسن هاشمی معتقد است در این انتخابات، شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اثرگذاری خود را از دست داد و منجر به استعفاها شد. اکنون که ظاهرا عمر شورای سیاستگذاری رو به پایان است باز هم حزب کارگزاران است که بدون طرح گلایه‌هایی که منتج به ایجاد گلایه میان اصلاح‌طلبان می‌شود به ارائه راهکار پرداخته است. یکی از گزینه‌های مطرح برای جایگزینی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، پارلمان اصلاحات است که ایده آن سال قبل از سوی حزب کارگزاران مطرح شد اما باز هم برخی احزاب با آن مخالفت کردند. آبان 98 «غلامحسین کرباسچی» در قامت دبیرکل حزب کارگزاران گفت: «پارلمان اصلاحات می‌توانست مجموعه یکپارچه‌ای از طیف اصلاح‌طلبان ایجاد کند که آقایان آن را هم بایگانی کردند. اگر پارلمان اصلاحات محقق می‌شد، حرکت ملایمی به سمت حزب واحد روی می‌داد، اما مقدمات حزب واحد زمان‌بر است و به شکلی نیست که بتوان تا 2 ماه دیگر این ساختار را به سرانجام رساند. پارلمان اصلاحات اگر تا به امروز شکل گرفته بود و ساختار کاملی پیدا می‌کرد، قدمی بود که می‌توانست در این چارچوب «ارائه برنامه و انتخاب کاندیدا» حرکت کند.» اکنون اما بسیاری از همان مخالفان و دیگران تاکید بر راه‌اندازی پارلمان اصلاحات دارند.
انتخابات ریاست‌جمهوری کار بزرگان است
محسن هاشمی دیروز به موضوع مهمی اشاره کرد. او می‌گوید: «مساله اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری1400، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیست.» و توضیح می‌دهد: «مساله اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای عالی اصلاحات نیست. کارکرد این شورا عمدتا در انتخابات شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که نیازمند انتخاب و تایید لیست است، ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری که یک فرد باید انتخاب و روی آن اجماع شود، تصمیم معمولا با بزرگان اصلاحات است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392، بین آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، جناب آقای خاتمی و بزرگان دیگر انجام شد و در این انتخابات نیز اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد، در سطح بزرگان صورت خواهد گرفت.» او چنین توصیه می‌کند: «‌اگر اصلاحات می‌خواهد به حیات خود در عرصه سیاسی رسمی ادامه دهد، راهی جز عملگرایی و واقعگرایی ندارد. مردم باید احساس کنند که اصلاح‌طلبان برای همین شرایط و محدودیت‌ها برنامه اجرائی و عملی دارند که مشکلات را کاهش دهند وگرنه بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به پای صندوق رای نمی‌آید.» رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران به اصلاح‌طلبان چنین هشدار داد: «اگر اصلاح‌طلبان بخواهند مانند انتخابات مجلس حضور جدی و رسمی در انتخابات نداشته باشند، طبیعتا از صحنه رسمی سیاست دست‌کم برای کوتاه‌مدت حذف می‌گردند.»
نحوه مدیریت رئیس‌جمهور
همگان می‌دانند عملکرد آیت‌ا... هاشمی با روسای جمهور پس از ایشان قابل مقایسه نیست. مشی تعاملی و منطقی که ایشان در موضوعات مختلف داشتند راهگشای بسیاری از مشکلات بود. اکنون محسن هاشمی که نحوه مدیریت پدر را می‌دانست گلایه‌هایش به روحانی را چنین بیان کرد: «رئیس‌جمهور آنطور که ظرفیت داشت در این انتخابات تاثیرگذار نبود. او می‌توانست در بخش ردصلاحیت‌ها بهتر عمل کند، همانطور که آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات مجلس چهارم و پنجم، با رایزنی و مذاکره توانست بخشی از ردصلاحیت‌ها را بازگرداند اما زمانی که رئیس‌جمهور در تریبون تند صحبت می‌کند، عملا قدرت رایزنی و تاثیرگذاری‌اش در مذاکرات را کاهش می‌دهد و شائبه کسب محبوبیت ایجاد می‌کند. مجموعا به نظر عملکرد اصلاح‌طلبان در حوزه دولت، مجلس و احزاب بانفوذ در این انتخابات قدری هیجانی و منفعلانه بود و می‌شد با تدبیر بهتری عمل کرد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/163147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند