ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دژپسند: 1400 هزار میلیارد تومان از دارایی دولت قابلیت واگذاری دارد اخبار ایران

دژپسند: 1400 هزار میلیارد تومان از دارایی دولت قابلیت واگذاری دارد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دژپسند: 1400 هزار میلیارد تومان از دارایی دولت قابلیت واگذاری دارد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6643480
٥٤٠
١
اطلاعات / ‌وزیر اقتصاد از راه‌اندازی بورس املاک و مسکن برای دستیابی به درآمد 61 هزار میلیاردتومانی از محل املاک دولتی خبر داد و گفت: 20 درصد از دارایی 7000 هزار میلیارد تومانی دولت معادل 1400 هزار میلیارد تومان قابلیت واگذاری داردکه با تجدید ارزیابی به عدد بزرگتری خواهیم رسید.
به گزارش مهر، فرهاد دژپسند در نشست فعالان بخش خصوصی درباره تحریم‌ها گفت: در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان می‌دهد این حالت بار دیگر دست یافتنی است.
وی افزود: رشد اقتصادی ما با آنکه باید موفق شود، فاصله زیادی دارد اما موانعی چون تحریم‌های ظالمانه یک طرفه که روز به روز عمق و گسترش می‌یابد، بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد هر چند که ما در حال پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم محسوب می‌شود.
علاوه بر این کرونا هم مزید بر علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشته و مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم.
وی حجم نقدینگی را 2400 هزار میلیارد تومان بیان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش خود هستند، بنابراین برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی کشور به بنگاه‌ها پل بزنیم.
دژپسند با بیان اینکه به طور سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، یادآور شد: سال 98 نظام بانکی 975 هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که 70 درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و فقط 30 درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه‌ها تزریق شد.به گفته وی، سال 98 بازار سرمایه 275 هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام داد که همه آن برای سرمایه گذاری نبود؛ بخشی از آن به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و بخشی دیگر هم به تأمین مالی اوراق دولتی معطوف شد که همه این موارد در رقم مذکور وجود داشت.
‌وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای آنکه رشد و جهش داشته باشیم باید راهکارهای تأمین مالی را متنوع و به آن عمل کنیم، افزود: اگر بخواهیم رشد معقول داشته باشیم باید حداقل 1000 هزار میلیارد تومان سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشیم که می توان این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.
وی افزود: امسال با اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش 400 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود. همچنین ETF ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد.
در همین زمینه امکان افزایش عرضه اولیه‌ها هم وجود دارد ولی باید آنها را سازمان دهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده‌گذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.
دژپسند همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز اولین واحدهای صندوق قابل معامله (ETF) به ارزش 23 هزار و 600 میلیارد تومان عرضه اولیه ‌شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تنوع سهام‌ها برای خرید مردم علیرغم استقبال آنها کم است، گفت: در حال برگزاری جلساتی هستیم تا از بخش خصوصی دعوت کنیم شرکت‌هایی که قابلیت عرضه دارند را وارد بورس کنند.
وی ادامه داد: ما در دولت برنامه وسیعی برای عمق بخشی به بازار سرمایه داریم که شامل عرضه نهادهای عمومی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق‌های بازنشستگی به بازار سرمایه است اکنون هم اولین عرضه اولیه ETF انجام شد و تا پایان نیمه اول سال سهام دو صندوق سرمایه گذاری دیگر عرضه می‌شوند.
‌وزیر اقتصاد با بیان اینکه نیمه دوم سال هم صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتری در بازار سرمایه عرضه خواهند شد، تاکید کرد: در عرضه اولیه دیروز به هر فرد حداکثر 2 میلیون تومان سهام با تخفیف تعلق می‌گیرد.البته مردم برای خرید این سهام نباید شتاب کنند چرا که تا 31 اردیبهشت وقت دارند.
وی همچنین با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با اظهار اینکه تا کنون 90درصد افرادی که به سایت سهام عدالت مراجعه کرده اند، خواستار مدیریت مستقیم سهام خود شده اند، گفت: پارسال واگذاری باقیمانده سهام دولت در پنج پالایشگاه و بیمه البرز را به صورت بلوکی عرضه کردیم و اکنون واگذاری مالکیت اموال دولت بر تأمین مالی ترجیح دارد و به همین علت امسال از روش دیگر استفاده کردیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دژپسند با اشاره به آغاز خرید واحدهای صندوق قابل معامله (ETF) به ارزش بیش از 23 هزار میلیارد تومان توسط مردم از دیروز، اضافه کرد: پس از دو ماه، سهام این صندوق ها قابل خرید و فروش هستند؛ البته در این زمینه عرضه سهام 3 صندوق در بورس به تصویب دولت رسیده، اما ممکن است این رقم تا پایان امسال افزایش یابد.
‌وزیر اقتصاد با اظهار اینکه آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوق واسطه گری مالی یکم حدود 430 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده است، گفت: پس از عرضه صندوق مالی یکم، آگهی صندوق دوم و سپس صندوق سوم اعلام می‌شود و این برنامه جدی و شفاف دولت است.
دژپسند با بیان اینکه قانون بودجه امسال این اجازه را به دولت داد که تا پایان برنامه ششم بتواند مدیریت این صندوق‌ها را داشته باشد، زیرا این موضوع، تجربه نخست کشور در این باره است، اضافه کرد: در بودجه سال 99 در مجموع مقدار 61 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از مولد سازی و واگذاری داریم ومحل خرج این درآمدها هم بر اساس بودجه انجام می‌شود.
وزیر اقتصاد درباره چگونگی پاسخ به تقاضای زیاد مردم برای دریافت کد بورسی گفت: مدتی است که روزانه 100 هزار کد بورسی صادر می‌شود و با ایجاد زیرساخت‌های لازم، این رقم تا دو هفته آینده به یک میلیون کد بورسی در روز می‌رسد و نرم افزار (اپلیکیشن) احراز هویت غیر حضوری هم راه اندازی خواهد شد. وی اضافه کرد: پارسال درآمد ناشی از خصوصی سازی بیشتر از مقدار مصوب و 118 درصد بود و 2 هزار میلیارد تومان واگذاری داشتیم، اما امسال فقط تا پایان هفته اول اردیبهشت 2 هزار و 500 میلیارد تومان واگذاری از طریق عرضه‌های شناور انجام شد.
نامبرده با اشاره به اینکه رویکرد اصلی شورای عالی بورس این است که در توسعه کارگزاری‌ها محدودیت ایجاد نکنیم و این کار تا اواخر خرداد یا اوایل تیر انجام خواهد شد، گفت: در زمینه عرضه، در تلاش هستیم شرکت‌های بیشتری را وارد بورس کنیم؛ از این رو با تعدادی از بنگاه‌دارهای بزرگ کشور که بورسی نیستند، جلسه داریم که آنها را برای حضور در بورس قانع کنیم.
‌وزیر اقتصاد درباره شیوه آزادسازی سهام عدالت گفت: جزئیات آن امروز نهایی می‌شود؛ اما در حالت کلی افراد باید در گام اول در سایت سهام عدالت روش آزادسازی را انتخاب کنند و در گام دوم اگر کد بورسی ندارند، باید کد بورسی بگیرند.
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم گفت: اموال مازاد دولت که قابل واگذاری است، بیش از 100 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
علیرضا صالح اعلام کرد: برنامه واگذاری باقیمانده سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ای‌تی‌اف دنبال می‌شود و اولین صندوق واسطه‌گری مالی ایران به ارزش بیش از 23 هزار میلیارد تومان با 20 درصد تخفیف و تا سقف 2 میلیون تومان به هر فرد ایرانی عرضه شد که پیش بینی می‌شود 16 هزار و 700 میلیارد تومان پول مردم یعنی با 30 درصد تخفیف کل جمع آوری شود.
وی همچنین گفت: صندوق دوم قابل معامله بورسی متشکل از سهام چهار پالایشگاه به ارزش 25 میلیارد تومان در آینده نزدیک در بورس ارائه می‌شود.
همچنین سومین صندوق هم متشکل از باقیمانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، ایران خودرو و سایپا به ارزش 20 هزار میلیارد تومان عرضه می‌شود که مجموع سهام قابل واگذاری در این سه صندوق به حدود 60 تا 65 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وی افزود: قانون گذار برای سال 99 برای مولدسازی و فروش دارایی‌های دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت در قانون بودجه دیده است که از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی به مردم ارائه می‌شود.
صالح همچنین در مورد آزادسازی سهام عدالت گفت: ستاد سهام عدالت در سازمان خصوصی سازی جلسه‌ای برگزار می‌کند و در مورد کسانی که وارد سامانه سهام عدالت شده و روش مدیریت مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده اما می‌خواهند این روش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهند و به روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره کنند، ظرف چند روز آینده امکان ویرایش قرار داده می‌شود.
از سوی دیگر بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: صندوق سرمایه‌گذاری در سهام قابل معامله واسطه گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» در فهرست نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس درج شد.
به گزارش مهر، بر اساس مجوز پذیره نویسی سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق سهام عرضه شده دولت در بخش بانک و بیمه با مدیریت غیرفعال شامل شرکت‌های «بیمه اتکایی امین، بیمه البرز، بانک صادرات، بانک ملت، بانک تجارت» با نسبت‌های مشخص که در امیدنامه صندوق ذکر شده است و با نام صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله واسطه گری مالی یکم در بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
بر اساس این اطلاعیه، مدیر این صندوق شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن و مؤسس آن وزارت امور اقتصادی و دارایی است و متولی صندوق سازمان حسابرسی و حسابرس آن مؤسسه حسابرسی شاخص اندیشان معرفی شده اند.
گفتنی است: قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه گذاری صندوق، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به تاریخ فراخوان واگذاری) با احتساب 20 درصد تخفیف است مشروط براینکه پس از اعمال تخفیف از 70 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی کمتر نباشد و 5 درصد از دارایی صندوق به عنوان دارایی سرمایه گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد.
واحدهای پذیره نویسی شده حداقل دو ماه پس از پایان پذیره نویسی، قابلیت معامله در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/172532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد