ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ پیش‌بینی شکست واشنگتن اخبار ایران

سرمقاله اعتماد/ پیش‌بینی شکست واشنگتن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله اعتماد/ پیش‌بینی شکست واشنگتن
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6654383
٠
٠
اعتماد / « پیش‌بینی شکست واشنگتن » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته مهدی ذاکریان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دو سال و سه ماه پیش، مورخ 22 اردیبهشت 1397، درست پس از خروج امریکا از برجام، در یادداشتی با عنوان «مسوولیت بین‌المللی امریکا» در صفحه نخست «اعتماد» نوشتم «الان زمان انزوای امریکا، اسراییل و سعودی فرارسیده ... دنیا مصمم است کاری کند ... هوشیاری، آگاهی و مسوولیت‌پذیری ما می‌تواند امریکا را به زانو درآورد.» دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا با تصمیم به خروج از برجام، اقدامی کردند که متوجه پیامدهای آن نبودند. پیامد این تصمیم را در 27 ماه گذشته به‌عینه شاهد بودیم. در موضوع برجام امریکا تنها بود، غیر از اسراییل، امارات متحده عربی و عربستان‌سعودی، هیچ کشوری حاضر به تایید اقدام امریکا نشده است. حتی درون امریکا هم در مورد این تصمیم شکاف ایجاد شد. بسیاری درون امریکا معتقدند که این عمل، اقدام نامناسبی بود. از زمانی که امریکا از برجام خارج شد، قدرت روسیه در منطقه افزایش یافته است، قدرت جهانی چین افزون شده است، قدرت عمل اروپا در بحران‌های بین‌المللی بیشتر شده است. این رویدادها نشان می‌دهد که تصور نئوکان‌های امریکایی از اینکه افزایش رویکرد یکجانبه‌گرایانه می‌تواند قدرت امریکا را در جهان افزایش دهد، کاملا غلط بود. برخلاف انتظار سیاستگذارانی که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را طراحی کردند، قدرت امریکا در سیاست بین‌الملل بعد از این تصمیم، محدودتر شده است. این رویکرد غلط باعث شد که واشنگتن وارد سلسله‌ای از اشتباه‌ها یکی پس از دیگری شود. واشنگتن تصور می‌کرد تکیه بر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌تواند جامعه بین‌المللی را ترغیب به پیروی از آنها کند. تصور این بود که همه جامعه جهانی، مانند برخی کشورهای جنوب خلیج‌فارس، مجیزگوی آنها هستند و از همه اوامر امریکا پیروی می‌کنند. تلاش‌های امریکا پشت سر هم یکی یکی شکست خورد. 
پیش‌نویس قطعنامه‌ای که نیکی هیلی به شورای امنیت برد، شکست خورد.
مایک پمپئو، در جلسه شورای امنیت سخنرانی کرد که تک‌تک نمایندگان کشورهای دیگر در مخالفت با او سخن گفتند. هفته جاری هم یک قطعنامه 16 صفحه‌ای با ده‌ها ماده به شورای امنیت بردند که مخالفت‌ها به حدی بود که مجبور شدند آن را تا یک و نیم صفحه و مجموعه سه، چهار پاراگراف کاهش دهند. این نشان می‌دهد که امریکایی‌ها اصولا برداشت صحیحی از مسائل ایران ندارند. مایک پمپئو وقتی 12 پیش‌شرطش برای مذاکره با ایران را مطرح کرد، حتی تصور نمی‌کرد روزی برسد که رییسش تمام شروط او را کنار بگذارد و بگوید بدون هرگونه پیش‌شرطی آماده مذاکره هستیم و چهار هفته‌ای به توافق می‌رسیم.
امریکایی‌ها همواره تحلیل‌ها و ارزیابی‌های غلطی در مورد ایران داشتند. این ارزیابی‌های غلط تازه نیست و مسبوق به سابقه است، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نتوانستند مسائل ایران را درست تحلیل کنند، قبل از آن هم درست همین مشکل را داشتند. امریکایی‌ها اقتصاددان‌ها، تجار و صنعت‌گران خوبی هستند، اما عموما در مسائل سیاست بین‌الملل و دیپلماتیک، خطا می‌کنند و هزینه‌های سنگین و غیرقابل جبرانی به خودشان وارد می‌کنند.
پیش‌بینی شکست سیاست ترامپ در برابر ایران، فقط مختص به من یا همکاران کارشناس من در ایران نبود. فراوان در مجلات تخصصی روابط بین‌الملل و نوشته‌های اساتید دانشگاه و کارشناسان مسائل بین‌الملل امریکا می‌شد پیش‌بینی شکست این سیاست را در دو سال گذشته دید. نمونه‌هایی همچون ولی‌رضا نصر، استیون والت و خیلی اندیشمندان و کارشناسان دیگر این مساله را به سیاستگذاران کاخ سفید تذکر داده‌ بودند. خیلی‌ها هشدار داده‌ بودند که پیگیری این سیاست باعث انزوای امریکا می‌شود و به اهداف اعلام شده‌اش برای تغییر دادن رفتار ایران نمی‌رسد. شکست امریکا به این معنا نیست که امریکایی‌ها دست از تحریم و تنبیه مردم ایران و فشار بر حکومت ایران بر می‌دارند. امریکایی‌ها وقتی در بعد سیاسی شکست می‌خورند، ناگزیرند فشار اقتصادی را بیشتر کنند تا به لحاظ حیثیتی ادعا کنند که شکست نخورده‌اند. اگر مقاومت و ایستادگی مردم ایران در مقابل فشارهای اقتصادی امریکا نبود، شکست سیاسی واشنگتن آشکار نمی‌شد. سیاستی که امریکا برای انزوا و مجازات ایران از طریق اعمال تحریم‌ها فلج‌کننده در پیش گرفته ‌بود، منجر به قدرتمندتر شدن روسیه و چین شد، چیزی از نفوذ ایران در منطقه هم کم نکرد. همه اینها یعنی که امریکا در رسیدن به اهداف سیاستش ناکام ماند، هر چند که مردم ایران قربانی آسیب‌هایی شدند که به دلیل اعمال این سیاست به اقتصاد ایران وارد شد. روش یکجانبه‌گرایانه امریکا باعث شده است که بسیاری از قدرت‌های جهانی به فکر استراتژی‌های پایدار بدون امریکا بیفتند. استراتژی‌های بین‌المللی چین همچون «یک کمربند یک جاده» یا «ساخت چین 2025» با جدیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته پیگیری شود، چراکه خصومت امریکا علیه چین باعث شده که این کشور بر پروژه‌ها و طرح‌هایی که بتواند نقش امریکا را کم‌رنگ‌تر کند، تکیه می‌کند. این سیاست غلط امریکا بود که باعث شد چین به یک قدرت در حال گسترش جهانی تبدیل شود و در مناطقی نفوذ کند که قبلا ملک طلق و جولانگاه امریکایی‌ها بودند. خاورمیانه و خلیج‌فارس بیش از یک قرن است که محل نفوذ امریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها بود، اما سیاست امریکا باعث شد پای روسیه و چین امروز در این منطقه باز شود. هدف امریکایی‌ها از فشار اقتصادی چه بود؟ آیا آنها می‌خواستند از فشار به ایران به منافع اقتصادی برسند؟ سیاست فشار حداکثری با هدف منافع اقتصادی نبود. اهداف فشار حداکثری همگی سیاسی بود، دوازده پیش‌شرط پمپئو همه سیاسی بود، امریکایی‌ها تاکنون در رسیدن به همه اهداف اعلامی‌شان شکست خورده‌اند. معیشت مردم از این سیاست‌های امریکا آسیب دیده‌اند، فشار امریکا مستقیما مردم را تحت فشار قرار می‌دهد، اما حقیقت این است که فشار امریکا به جای شکست دادن ایران، باعث پیروزی برای ایران شده است. نمونه این پیروزی، ناکامی‌های پی در پی امریکا، در شورای امنیت است و قطعنامه‌ای که فقط برای مطرح شدن در صحن شورا، از 16 صفحه به یک صفحه و نیم می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/173276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل