ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تجلیل از مقام شامخ جانباخته مدافع طبیعت فارس زنده یاد محمد جواد مختاری سازمان حفاظت محیط زیست

تجلیل از مقام شامخ جانباخته مدافع طبیعت فارس زنده یاد محمد جواد مختاری
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در چهلمین روز درگذشت جوان زاگرس نشینی که در مهار آتش سوزی جنگل های بلوط منطقه پل فهلیان در نورآباد ممسنی جان خود را از دست داده بود. از رشادت های این مرد بزرگ و از جان گذشته تجلیل کرد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس به همراه تیمی متشکل از بهمن ایزدی فعال محیط زیست، رئیس اداره محیط زیست ممسنی، مدیر روابط عمومی شبکه تشکل های مردم نهاد فارس، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست فارس، رئیس و کارشناسان روابط عمومی محیط زیست فارس و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در چهلمین روز درگذشت محمد جواد مختاری جوان برومندی که در مهار آتش سوزی جان برکفانه از انفال الهی دفاع کرده و خود طعمه آتش شد بر مزار او حاضر شده و ضمن تجلیل از فداکاری های او از خانواده این اسطوره دوست دار محیط زیست دلجویی کرد.
در این مراسم بهمن ایزدی فعال اندیشمند عرصه محیط زیست ضمن ستایش صمیمانه پدر و مادر این جوان دلیر و از خود گذشته که با تربیت صحیح و آموزه های انسان دوستانه چنین جوان برنا و شجاعی را تربیت کرده اند گفت: محمد جواد به جای راحت طلبی و مال اندوزی و بالا بردن کرسی‌های مقام ، برای نجات طبیعت و جنگل به دل آتش زد و با همان امکانات ابتدایی مثل شاخ و برگ درختان و ابزار ساده در دسترس با آتش مقابله کرد و هرگز گامی به عقب برنگشت و در لهیب آتشی که جنگل های زاگرس را در بر گرفته بود پرکشید و در آسمان وطن ستاره شد تا نوید بخش صبح و الگوی دفاع از آب و خاک وطن بشود و ثابت کند که اگر جوانان ما هشت سال در جبهه جنگیدند و ایستادند تا از ذره ذره این آب و خاک دفاع کنند و جانشان را در این راه از دست دادند ، هنوز هم راه آنان فراموش نشده است و آن مهربانی ها، مردانگی ها، ایثار و از خودگذشتگی ها هنوز از بین نرفته است ، تا بگویند فرقی نمی کند که اینجا باشی یا هزاران کیلومتر دورتر هرجا که آب و خاک وطن در خطر است ایستاده ایم و قهرمانه از ارزش های زیستی وطن دفاع می‌کنیم.
بهمن ایزدی با اشاره به این مطلب که: از اواخر اردیبهشت ماه تا کنون 7 نفر از جوانان رشید این مرز و بوم را از دست داده‌ایم افزود: محمدجواد مختاری عزیز ما نیز از استان فارس آسمانی شد و جان گرانقدر خود را در این راه از دست داد تا ما همیشه و تا عمر داریم به وجود او به عنوان الگوی آزادگی و ایستادگی مباهات کنیم و نسل آینده نیز به وجود ارزشمند محمد جوادها ببالند.
وی در ادامه گفت: محمدجواد یک شخص نبود یک تفکر بود یک اندیشه بود ، او مسیر و راهی بود که به چکاد مهر‌ می رسید و نشانگر آن بود که ابراز کند هنوز جوانمردی و پهلوانی در این مملکت نمرده است.
وی ضمن انتقاد از بیانات بعضی از مسئولین که جان باختن او را شهید گونه خواندند گفت چرا شهید گونه مگر شهید غیر از این است که از جان شیرین خود برای دفاع از سرزمینش می گذرد.
او شهید است چرا که در دامن پدر و مادر شریفی بزرگ شده بود که ارزش های زیستی را می شناختند و با عمل و کردار خود و فرزندانشان آنرا ثابت کرده اند.
ایزدی با خواندن این بیت شعر از حافظ شیرازی که می‌گوید: فرصت شمار صحبت "کز این دو راهه منزل گر بگذری دیگر نتوان به هم رسیدن" از حاضرین خواست تا فرصت سوزی نکنند و هر کس در هر جایگاهی، در هر مقامی و در هر سمتی که هست از ارزش‌های زیستی مملکت و ارزش های فرهنگی کشور دفاع کند
وی در ادامه خطاب به مسوولین در سطح کلان مملکتی گفت:قسمتان می‌دهم به خدای بزرگ که به فکر حفظ سرمایه های فرهنگی این مملکت، به فکر حفاظت از سرمایه های بی بدیل انسانی کشور ، افرادی مانند محمد جواد ها باشیم و نگذاریم منابع پر ارزش انسانی کشور بیش از این لطمه ببینند و از بین بروند.
این فعال محیط زیست اذعان داشت: به علت بارش های متوالی امسال همه ما می دانستیم که با یک بحران جدی مواجه هستیم و طبعا دولت می بایست آمادگی لازم برای مقابله با آن بحران را فراهم می نمود و با آموزش و تجهیز گروه های دادوطلب مردمی ، آنان را در مقابله با آتش توانمند می کردیم . لذا متناسب با گستردگی مناطق مختلف آتش گرفته زاگرس در راستای مهار آتش ها که رفته رفته تبدیل به بلای هم گیر شد ، لزوم اجرای طرح ملی ضروری بود که مدیریت کلان کشور نسبت به این مهم و حضور همه جانبه و حفاظت از رویشگاه ها و زیستگاه‌ها به حرکت های سازمان نیافته مقطعی و نا پیوسته دست زد ، بنابراین آحاد مردم و سازمان های غیر دولتی در صیانت از رویشگاه ها دست به کار شدند ، لذا با توجه به حجم مناطق آتش گرفته و محدودیت تجهیزات اطفاء حریقِ داوطلبین امداد باید پرسید که مگر توان مردم چقدر است و یا مگر بخش دولتی در استانها چقدر توان دارند.
در طرح ملی بنا بر این است که دولت با تمام توان هزینه و تلاش نماید و مردم نیز با تمامی استعدادشان در کنار هم و با همکاری هم بتوانند با بحران ها ی هستی برانداز مقابله کنند ، مقابله ای که در آن ضریب خسارت جانی و مالی کمتری دیده شود و با کمترین خسارات در برابر بحران موجود مقابله شود به طوری که نه عزیزی را از دست بدهیم و نه رویشگاه‌ها‌ بیش از این از بین برود.
در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و تیم همراه با تقدیم سبد گل و نثار فاتحه یاد این عزیز از دست رفته را گرامی داشتند و لوح تقدیر را به خانواده این قهرمان وطن تقدیم کردند در متن این تقدیر نامه آمده است:
حیف است بلوطی که بسوزد بر و بارش خاکستر خورشید شود سنگ مزارش
خانواده محترم جوان ناکام محمد جواد مختاری
بار دیگر آتش سهل انگاری و بی مهری انسان شعله های سرکش و سوزانش را در دامنه رشته کوه زاگرس بی رحمانه گستراند و امروز یک خانواده نه که یک کشور داغدار شده اند، ما نیز در غم از دست دادن جوان غیور "محمد جواد مختاری"، بی صدا میسوزیم .
اسطوره بی مثالی از خطه بلوط های برافراشته زاگرس که قهرمانانه چون آرش کمانگیر جانفشانی کرد تا سرزمینمان جانی دوباره بگیرد. خوابش را آشفته ی زخم بلوط کرد و با دستان خالی در مقابل کوهی از آتش ایستاد و چون پرنده تا پای جان سوخت اما ققنوس شد و در ذره ذره وجود هر نهال دوباره رویید تا جنگل عشق دوباره به بار بنشیند. اما رخت سبز دامادیش مظلومانه خاکستر شد.
بسی مایه فضیلت است که یاد این مدافع انفال الهی را زنده بداریم تا چراغ راه تبار عاشقان و نوید بخش بشارتی نو برای آیندگان باشد. صبر و بصیرت شما خانواده بزرگوار، بهترین الگوی اخلاق و معنویت برای اقشار مختلف به ویژه دوست داران محیط زیست است، که شایسته تقدیر و سپاس گزاریست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/173627/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است

71 فقره کلاهبرداری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

فراخوان درگاه ملی مجوز‌های الکترونیکی

افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

وزیر دارایی اسرائیل شرایط اقتصادی تل آویو را وخیم توصیف کرد

توقیف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار نیست

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان 4روز می شود

کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی