ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پارادوکس شرکت‌ها در وال‌استریت ایالات متحده آمریکا

پارادوکس شرکت‌ها در وال‌استریت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - پارادوکس شرکت‌ها در وال‌استریت
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6660398
٧٨
٠
دنیای اقتصاد /رشد قیمت سهام شرکت‌ها در وال‌استریت، هنگامی که رکود بر اقتصاد آمریکا و جهان سایه افکنده است، می‌تواند اتفاقی عجیب باشد. این اتفاق وقتی عجیب‌تر خواهد بود که بدانیم بسیاری از شرکت‌های آمریکایی با کاهش چشمگیر درآمد و در مواردی با زیان‌دهی رو‌به‌رو شده‌اند. نشریه «اکونومیست» در گزارشی مفصل به بررسی روند تضعیف همزمان شرکت‌ها در بخش واقعی اقتصاد و رشد قیمت سهام آنها در بورس پرداخته؛ شرایطی که در کنار آینده مبهم بازار، ممکن است سرمایه‌گذاران را به امید کسب سود بیشتر به سوی پرتگاه هدایت کند.
باب چاپک، رئیس دیزنی، با شادی در یادداشتی گزارش‌های مالی سه ماهه این غول صنعت سرگرمی را در روز 4 آگوست منتشر کرد. سرویس پخش ویدئو جدید آنها «دیزنی پلاس» در کمتر از یک سال توانسته 60 میلیون مشترک به‌دست آورد. تقریبا در یک‌دهم مدتی که نتفلیکس برای جمع کردن این حجم از مخاطبان زمان گذاشت. مولان، فیلم سینمایی پر سر و صدای هالیوودی قرار است تا ماه سپتامبر به‌صورت آنلاین در دیزنی‌پلاس اکران شود. چاپک درباره وضعیت شرکت دیزنی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا می‌گوید: «با وجود چالش‌های مداوم بیماری همه‌گیر، ما همچنان بر پایه موفقیت باور نکردنی دیزنی‌پلاس به رشد خود ادامه می‌دهیم.» درست پس از این سخنان قیمت هر سهم شرکت دیزنی در بورس نیویورک 5 درصد افزایش یافت. اگر شما تنها بخش اول سخنان چاپک را بخوانید ممکن است نتیجه‌گیری کنید که دیزنی یک فصل درخشان داشته اما حقیقت این است که با بسته شدن پارک‌های دیزنی، خالی شدن سینماها و مشکلات و درگیری‌های فراوان شبکه تلویزیونی دیزنی‌پلاس با آگهی‌دهندگان، این شرکت در همین مدت زمان زیانی 7/ 4 میلیارد دلاری را متحمل شده است. به‌نظر می‌رسد تنها دلیل جذابیت سهم دیزنی در بورس این است که اوضاع می‌توانست به مراتب بدتر از شرایط کنونی باشد.
رکود اقتصادی و اثر تینا (TINA)
تجربه دیزنی قابل تعمیم به تمام شرکت‌های آمریکایی است. جایی که سرمایه‌گذاران به دنبال هرگونه نشانه‌ای از بازیابی اقتصادی و خارج شدن از رکود ناشی از شیوع پاندمی هستند. تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا در سه ماه دوم سال 2020 نزدیک به 33 درصد کاهش یافته است. با این حال، نرخ بهره - و در نتیجه بازده دارایی‌های امن مانند اوراق قرضه خزانه‌داری- به صفر نزدیک شده و جریان پول را این‌گونه به سمت بازار سهام هدایت کرده است. قیمت سهام در آمریکا بیش از 40 درصد رشد را از ماه مارس تاکنون تجربه کرده است. شاخص «اس‌اندپی 500» که متشکل از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی است در آستانه رکوردی تاریخی قرار دارد. احساسی در میان سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه «There Is No Alternative - هیچ آلترناتیوی وجود ندارد» به حدی گسترده است که آنها به مخففی قدیمی رسیده‌اند: «تینا - TINA».
به بیانی دیگر می‌توان گفت؛ آخرین گزارش فصلی شرکت‌ها می‌تواند توجیه‌کننده درجه‌ای از خوش‌بینی باشد، اما 3 ماه پیش وضعیت به اندازه‌ای نامشخص بود که بسیاری از بنگاه‌ها در همه‌جای جهان از ارائه راهنمایی‌های متداول خود درباره درآمدهای آینده بنگاه خودداری می‌کردند که این اتفاق در برخی نقاط برای نخستین بار رخ داد. تحلیلگران نیز با بی‌اعتمادی کامل به نقاط عطف، پیش‌بینی سود را کاهش دادند. البته اکنون به‌نظر می‌رسد که آنها ممکن است درباره نقاط تاریک بازار دچار اشتباهاتی شده‌اند.
نشانه‌های بهبود
محاسبات جاناتان گلوب از بانک کردیت سوئیس، نشان می‌دهد بنگاه‌هایی که گزارش فصلی اخیر را منتشر کرده‌اند - گروهی که 84 درصد ارزش بازار شاخص اس‌اند‌پی 500 را تشکیل می‌دهند- 24 درصد بهتر از تخمین‌هایی که زیان‌دهی آنها را پیش‌بینی کرد، عمل کرده‌اند.
علائم امیدوارکننده دیگری هم مشاهده می‌شود. مطابق داده‌های بانک مورگان استنلی که از سال 2004 هزینه سرمایه‌ای شرکت‌ها را ردیابی می‌کند؛ پس از سقوط ابتدای سال‌جاری هزینه‌های سرمایه‌ای بنگاه‌ها با سریع‌ترین رشد ماهانه مواجه شدند. سفارش‌های جدید برای کالاهای کارخانه‌ای نیز در ماه ژوئن 2/ 6 درصد افزایش یافت. بانک جی‌پی مورگان چیس نیز معتقد است چرخه بازیابی از تبعات اقتصادی کووید-19 آغاز شده و تولید‌کنندگان پیش‌قراولان این بازیابی هستند. مایکل ویلسون از بانک مورگان استنلی، با اشاره به پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای که در حوزه درمان و واکسن‌های کووید-19 رخ داده، گفت: بهبود در حال وقوع است.
بازار تاریک است
محاسبات دیوید کوستین از بانک گلدمن‌ساکس نیز نشان می‌دهد در یک دوره سه ماهه معمولی، قیمت سود هر سهم 5 درصد شرکت‌ها بالاتر از پیش‌بینی‌ها قرار می‌گیرد. او می‌گوید در گزارش‌های سه ماهه 25 درصد شرکت‌ها در چنین شرایطی توصیف شده‌اند که نوعی خیمه‌شب‌بازی در زمینه مدیریت انتظارات است. اگر مطابق آنچه آمارهای رسمی نشان می‌دهند، بخش پایین‌دستی اقتصاد سقوط کرده باشد؛ باید در بخش خصوصی نیز نزول را مشاهده کرد. به‌صورت میانگین 10 درصد از فروش سالانه شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص اس‌اند‌پی 500 تا پایان ماه جولای سقوط کرده و برخی صنایع ضربات بزرگی را متحمل شده‌اند. درآمد شرکت‌های حوزه انرژی به نصف میزان خود و برای تولیدکنندگان کالاهای بادوام و غیراساسی به یک‌سوم رسیده است. درآمد شرکت‌های صنعتی نیز تقریبا شرایط مشابهی داشته است. به‌طور کلی، سود سالانه هر سهم بنگاه‌های آمریکایی به میزان یک‌سوم کاهش یافته، در حالی که این کاهش برای بنگاه‌های اروپایی - که تاریخی سود پایین‌تری دارند- کمتر از یک‌چهارم بوده است. به زبان ساده‌تر ارزش سهام شرکت‌های آمریکایی سقوطی بیش از شرکت‌های اروپایی را تجربه کرده است.
این بحران در میان شرکت‌های کوچک‌تر بسیار وضعیت بدتری دارد. محاسبات کوستین در تاریخ 3 آگوست نشان می‌دهد درآمد فصلی شرکت حاضر در شاخص اس‌اند‌پی 500 حدود 35 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این رقم برای شرکت‌های حاضر در شاخص راسل 2000 شرکت‌های کوچک‌تر، تقریبا چیزی شبیه به نابودی کامل است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/173648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل