ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نقش آیت‌الله اخبار ایران

نقش آیت‌الله
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نقش آیت‌الله
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6660630
٠
٠
اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی مطهری نسبت به جریان تحریف و سانسور واقعیات تاریخی انقلاب انتقاد کرد
«جنگ فقط توپ و تانک و خط‌شکنی نیست. جنگ، عقبه‌ها و ادامه‌هایی دارد و همان طور که در عملیات‌ نیازمند استراتژی و تاکتیک است در عقبه و ادامه‌ هم به راهبرد، تاکتیک و تکنیک نیازمند است و آقای هاشمی با ورودش به جنگ به این حوزه‌ها توجه کرد»؛ این سخنانی است که محمد فروزنده از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس و وزیر دفاع کابینه دوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی در مراسمی مطرح کرد که به‌ مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی در پی ارسال آخرین نامه صدام به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و پذیرش مجدد قرارداد 1975 الجزایر رقم خورد؛ مراسمی که در خانه موزه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد. فروزنده که از فرماندهان دوران دفاع مقدس است اما در این مراسم که به‌ جز او، میزبان چهره‌هایی چون سیدحسن خمینی، بهزاد نبوی، علی مطهری، سیدمحمود دعایی، پیروز حناچی، سردار حسین علایی و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی و مدنی بود همچنین شاهد حضور فاطمه و محسن هاشمی بود، تاکید کرد: «هاشمی وقتی وارد جنگ شد که ما هم در درون جنگ و هم در پشتیبانی آن در دولت دچار مشکلات جدی بودیم. عملیات‌ها به صحنه اختلافات تبدیل شده بود و نتایج نامشخص بود اما ورود هاشمی به جنگ، پیروزی‌هایی را به همراه آورد. ما بدون هاشمی نمی‌توانستیم به این نتیجه برسیم. موفقیت‌هایی که در عملیات‌ها همچنین در مهندسی جنگ اتفاق افتاد با حضور هاشمی ممکن بود.» وزیر دفاع دولت هاشمی‌رفسنجانی معتقد است که سردار سازندگی در جنگ دنبال پیروزی بود و در ماجرای پایان دادن به جنگ از جان و آبروی خود گذشت.
فروزنده با تاکید بر اینکه «رسیدن به خواسته بزرگ ما در جنگ در سال‌های 66 و 67 واقعا غیرممکن بود» گفته است:«همه ما در روز قطعنامه گریه می‌کردیم. هر انسان با غیرتی آن روز برایش خیلی سخت گذشت. امام هم فرمودند، جام زهر بود ولی این سختی هم بخشی از همان ایثار دوران دفاع بود و آقای هاشمی در جنگ این را به‌ خوبی به ظهور رساند.» به‌ عقیده این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز بازگشت صدام به قطعنامه الجزایر یکی از روزهای موفقیت‌آمیز دوران جنگ است. فروزنده گفته امروز با در دست بودن این سند که با سیاست‌ خوب جمهوری اسلامی پس از پذیرش قطعنامه 598 تحت رهبری رهبر انقلاب(رییس‌جمهوری وقت) و با تاکتیک‌های آیت‌الله هاشمی به دست آمد، تکلیف ما و دولت عراق روشن است هر چند که آنها هنوز به‌ صورت کامل از این قرارداد تبعیت نمی‌کنند اما باید این راه را ادامه داد و آنها را به تبعیت کامل وادار کرد تا حقی را که در سند به دست آورده‌ایم، روی زمین هم عملی کنیم.
عراق به ایران بدهکار است!
سردار حسین علایی دیگر سخنران این مراسم نیز مانند فروزنده بر اهمیت روز بازگشت صدام به قرارداد 1975 تاکید کرد. این فرمانده سپاه دوران دفاع مقدس بر لزوم انتشار نامه‌ها و دست‌خط صدام در عراق و کشورهای عربی تاکید کرد و گفت که باید بدانیم کارمان با عراق تمام نشده و باید طلب خود را بگیریم. سردار علایی با بیان اینکه «چگونگی پایان هر جنگی، مساله‌ای بسیار مهم است» گفت که جنگ برای پایان به تصمیم‌گیران بیشتر متکی است تا به رزمندگان؛ چراکه به‌ گفته او، رزمندگان با آفریدن پیروزی‌های میدانی شرط لازم پایان جنگ هستند ولی شرط کافی نیستند و خاتمه جنگ نیازمند راهبرد عملیاتی است.
سردار علایی 23 مرداد را روز بزرگ پیروزی ایران توصیف و تاکید کرد که ما باید این روز را در بوق و کرنا کنیم. او گفت:«عراقی‌ها نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. نامه‌های صدام به آقای هاشمی در عراق پخش نشده. این دست‌خط‌های شخصی صدام را باید در تمام عراق و در تمام کشورهای عربی پخش کنیم. مساله ما با عراق تمام نشده. ما هزار میلیارد دلار از عراقی‌ها طلب داریم. نباید این روزها که در تحریم هستیم این طور تصور شود که عراق، فضای تنفسی ایران است. باید ایران برود و این طلب را بگیرد؛ عراق به ایران بدهکار است!»
جریان تحریف در صدا و سیما
علی مطهری اما در این مراسم به‌ جای صحبت درباره نامه آیت‌الله و جنگ تحمیلی، از هاشمی‌رفسنجانی سال‌های پایانی و ابعاد سیاسی‌تر زندگی آیت‌الله سخن گفت. او با انتقاد از رویکرد صداوسیما در مواجهه با واقعیات تاریخی گفت:«متاسفانه صداوسیما با آقای هاشمی برخورد بدی دارد. ایشان یک واقعیت است و شما نمی‌توانید در سالگرد جنگ، سالگرد پیروزی‌ها همچنین در ایام رحلت ایشان، نامی از او نبرید.» به گفته این نایب ‌رییس اسبق مجلس شورای اسلامی، دیکتاتورها روحیات خاصی دارند و عموما در زندگی شخصی دچار عقده‌های زیادی هستند. او گفته که اگر زندگی صدام را بخوانید، خواهید دید که آقای هاشمی در برخورد با او چگونه متوجه این عقده‌ها بوده و او را درک کرده است. ایشان در روابط با عربستان هم همین درک را داشت و همین باعث شد، روابط ما با عربستان در دوران آقای هاشمی متفاوت باشد. فرزند شهید مطهری با اشاره به تعبیر شهید محلاتی درباره شهید مطهری که او را قوه عاقله انقلاب خوانده بود، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را هم قوه عاقله نظام کنار رهبر انقلاب توصیف کرد. مطهری اما در ادامه به نحوه مواجهه مشابه و البته نادرست صداوسیما با شهید مطهری و آیت‌الله منتظری نیز انتقاد و این رسانه را به «کتمان واقعیات تاریخی» متهم کرد. مطهری با اشاره به اقداماتی که چندی پیش در راستای ساخت سریالی درباره شهید مطهری در صداوسیما صورت گرفت اما یک‌باره متوقف شد، گفته وقتی علت توقف ساخت سریال را جویا شده این‌ طور پاسخ داده‌اند که در روند زندگی شهید مطهری به آقایان منتظری، بازرگان و شریعتی رسیده‌اند که ظاهرا اشاره به آن برای صداوسیما مشکل‌ساز است. مطهری با اشاره به اینکه شهید مطهری 11 سال هم‌مباحثه آیت‌الله منتظری بوده، «سانسور نقش آیت‌الله منتظری در انقلاب» را «برخوردی غلط با واقعیات تاریخی» برشمرد.
نقش ویژه آیت‌الله هاشمی در بازگشت صدام به قرارداد 1975
دیگر سخنران این مراسم که اتفاقا این مراسم با اظهارات او در مقام میزبان آغاز شد، محسن هاشمی‌رفسنجانی، پسر ارشد آیت‌الله و رییس فعلی شورای شهر پایتخت بود. او گفت که تلخی جام زهر پذیرش قطعنامه با پیروزی و صلحی که این تصمیم برای ایران و نسل‌های آینده به همراه آورد، تبدیل به شیرین‌ترین شهدها برای امام و ملت ایران شد. محسن هاشمی تاثیر یادآوری پیروزی‌ها در تقویت غرور، انسجام و وحدت ملی و بهبود سرمایه اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت:«در 30 سال گذشته تنها روز آغاز جنگ مورد توجه تبلیغات رسمی بوده و روز پیروزی ایران و آغاز صلحی پایدار مورد غفلت قرار گرفته و در هیاهوی مسائل سیاسی گم شده است؛ حال آنکه تقریبا همه کشورها روز خاتمه جنگ را جشن می‌گیرند و کهنه‌سربازان و آسیب‌دیدگان جنگ را مورد تکریم قرار می‌دهند.» به گفته او آخرین بار که ایران در جنگی توانست تمامیت ارضی خود را حفظ کند، مربوط به جنگ‌های عثمانی است و در جنگ‌های مختلف دوران قاجار و پهلوی هر بار بخشی از خاک ایران جدا شده است.
پسر ارشد آیت‌الله هاشمی همچنین با اشاره به فرآیند پایان جنگ تحمیلی گفت:«پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران در 26 تیر ماه 67 و برقراری آتش‌بس در 29 مرداد ماه همان سال، وضعیتی ناپایدارِ نه جنگ و نه صلح بین ایران و عراق ایجاد شد که هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کرد اما از ابتدای اردیبهشت‌ ماه 69 مکاتباتی بین صدام و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شکل گرفت که درنهایت در 23 مرداد ماه همان سال منجر به پذیرش تمامی خواسته‌های ایران توسط عراق به ‌ویژه آزاد شدن همه اراضی اشغال شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی و بازگشت به قطعنامه 1975 الجزایر شد که بزرگ‌ترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می‌شد.» او نکته مهم این رویداد را نقش ویژه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برشمرد که با مشورت مستمر با رهبر انقلاب و استفاده از توان کارشناسی وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، این مذاکرات را راهبری کرده و با اشراف به روانشناسی صدام در پیش‌نویس‌های تهیه شده، تغییرات جدی ایجاد کردند و با استفاده از شرایط بحرانی عراق که با اشغال کویت نیاز به ایجاد امنیت از ناحیه ایران داشت، توانست اهداف ایران را بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق به دست آورد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/173674/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟