ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هراس از لیدربودنِ رئیس دولت اصلاحات اخبار ایران

هراس از لیدربودنِ رئیس دولت اصلاحات
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هراس از لیدربودنِ رئیس دولت اصلاحات
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6793270
٥٠٧
٠
آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اصلاحات بدون لیدر آرزوی آنهاست؛ البته حق دارند چراکه جریان اصولگرایی، جریان هزار رهبری است و همه آنها برای خودشان این حق را قائل هستند که به ارائه مسیر بپردازند. نکته جالب ماجرا این است که در صورت مخالفت با دیدگاه آنها، جنگ داخلی در اردوگاه اصولگرایی آغاز و افشاگری‌هایی درباره همدیگر می‌کنند که به‌کلی فراموششان می‌شود هدف آنها پیروزی در انتخابات و نه رو‌کم‌کنی خودی‌هایشان است. جبهه پایداری از یک‌سو، موتلفه از سوی دیگر یا جامعه مدرسین و غیره هر کدام بر طبل رهبری جریان اصولگرایی می‌کوبند تا در نهایت با تبادل امتیاز میان آنها به خواسته یک جریان توجه می‌شود تا گزینه نهایی از سوی آنها انتخاب و معرفی شود. این روال در میان اصلاح‌طلبان معمول نیست و مشخص است که چه نهادی متشکل از چه نیروهایی برای تصمیم نهایی چگونگی شرکت درانتخابات تصمیم‌گیری می‌کند. نکته قابل توجه اینجاست که اگر حزبی قائل به پیروی از تصمیم نهایی نباشد این حق را برای خودش قائل نیست که تصمیمات متفاوت اخذ و به آن عمل کند، چراکه به‌خوبی می‌داند منزوی شده و توسط مردم و نه اعضای احزاب دیگر، از دایره اصلاح‌طلبی حذف خواهد شد.
کارگزاران حذف نشد، تقویت شد
برخی حضور و مشارکت حزب کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم در عین سکوت سایر احزاب این جریان را نوعی اختلاف در میان اصلاح‌طلبان می‌دانند که این برداشت غلطی است. در پاسخ به این منتقدان باید یادآور شد که این حزب تصمیم خودسرانه برای ارائه لیست انتخاباتی برای مجلس یازدهم نداشت و با اطلاع بزرگان جریان اصلاحات این تصمیم اخذ و اجرا شد و از سوی دیگر اگر به بیانیه حزب کارگزاران رجوع شود که در آن تاکید شده بود: «کارگزاران سازندگی ایران» به‌عنوان یک حزب قانونی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی و وفادار به قانون اساسی و به‌عنوان یک «حزب اصلاح‌طلب و اعتدالگرا» که اصلاح‌طلبی را پیش از دوم خرداد 1376 و اعتدالگرایی را قبل از انتخابات 24 خرداد 1392 شروع کرده است و به‌عنوان یک حزب پارلمانتاریست که با مشارکت در انتخابات و رقابت با محافظه‌کاران در مجلس پنجم به ایجاد بالاترین نرخ مشارکت در رقابت‌های پارلمانی جمهوری اسلامی کمک کرد، به دلایل راهبردی تصمیم گرفت از «فهرست‌های انتخاباتی حداقلی» متناسب با امکان معرفی نامزد اصلاح‌طلب (و تا حد ممکن حزبی) در حوزه‌های انتخابیه حمایت کند» که این اقدام کارگزاران نه‌تنها سبب نارضایتی اصلاح‌طلبان دیگر نشد بلکه ادله آنها برای ارائه لیست و مشارکت در انتخاباتی را که می‌دانستند پیروز نخواهند بود مورد تمجید قرار دادند. اکنون کارگزاران یکی از احزاب اصلی و مهم در تصمیمات نهایی جریان اصلاحات است.
تلاش برای ایجاد شکاف‌
دلواپسان اصولگرا که از اختلافات و درگیری‌های درون‌اردوگاهی خودشان خسته هستند؛ از هر راهی برای ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات بهره می‌برد و ظاهرا هم مسیر حزب کارگزاران برایشان ناخوشایندتر از سایر احزاب اصلاح‌طلب است؛ به همین دلیل به جست‌وجو میان اظهارات کارگزاران می‌پردازند تا شاید این‌بار بتوانند با طرح ادعاهای من‌درآوردی سبب شکاف در جریان اصلاحات شوند. مانند ادعاهای خامی که یکی از رسانه‌های آنها پس از اظهارت اخیر محمد عطریانفر منتشر کرد. مشرق‌نیوز به نقل از عطریانفر نوشت: «نظر رئیس دولت اصلاحات تقریبا می‌تواند گفتمان تمام‌کننده و سخن پایانی جمع باشد، باید تصمیم نهایی را از زبان ایشان بشنویم. البته پیشینه و تجربه عملی کارگزاران و ارتباط با آقای خاتمی، نشان می‌دهد که اصلاحات به‌سوی عقلانیت و اعتدال خواهد رفت و این رویکرد می‌تواند راهگشا باشد. به نظر می‌رسد آقای خاتمی در افق پیش‌رو به دیدگاه کارگزاران نزدیک هستند و از دیگرانی که موضع رادیکال دارند، فاصله جدی خواهند داشت.» این سایت دلواپس در ادامه چنین به ایجاد شکاف پرداخت: «اینکه عطریانفر قصد پاک کردن پرونده لیدر اصلاح‌طلبان را دارد یا دچار تحلیل غلط است را نمی‌دانیم! اما این را می‌دانیم که لیدر یادشده همواره به‌مثابه یک آلت دست، توسط تندروهای اصلاحات تنظیم حرکت می‌شود. کمااینکه او در فتنه سال 88 با وجود اینکه می‌دانست تقلبی در کار نیست اما به یک ضلع فتنه ‌تبدیل شد یا در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز با اینکه خود بهتر از همه می‌دانست «تحریم انتخابات» یک رفتار خائنانه و خروج رسمی از مردمسالاری است اما فرمان تحریم خاموش انتخابات را صادر کرد.» در نهایت این دلواپسان اصولگرا واهمه خود از وحدت اصلاح‌طلبان و تبعیتشان از تصیم نهایی که با تایید رئیس دولت اصلاحات اعلام می‌شود، چنین نشان دادند: «اکنون و برای انتخابات 1400 نیز باید دید براندازان هسته سخت اصلاحات چه تصمیمی می‌گیرند تا لیدر اصلاح‌طلبان از آن تبعیت کند، نه اینکه در فضای فانتزی تصویرشده از سوی عطریانفر معطل ماند.»
تلاش برای بی‌اعتماد کردن لیدر اصلاحات
دلایل هراس اصولگرایان واضح است. آنها به‌خوبی می‌دانند، با وجود محدودیت‌هایی که برای رئیس دولت اصلاحات ایجاد کردند اما او نقش اصلی در موفقیت‌های این جریان دارد، پس باید راهکار دیگری اتخاذ کنند و به این فکر افتادند تا از حزب کارگزاران به عنوان ابزار اختلاف‌آفرینی استفاده کنند یعنی با انتشار مواضع اعضای این حزب در تمجید از عملکرد رئیس دولت اصلاحات چنین القا کنند که ایشان از سمت احزابی مانند اتحاد به سمت حمایت از کارگزاران چرخش داشته است تا در نهایت موجب ناامیدی مردم از اصلاحات شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/183041/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود