ایرانیان جهان

آخرين مطالب

افزایش ابتلای کودکان به کرونا اخبار ایران

افزایش ابتلای کودکان به کرونا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - افزایش ابتلای کودکان به کرونا
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6474392
k ٧.٢
٠
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: ما همچنان مخالف بازگشایی مهدهای کودک هستیم - بخش ویژه‌ای برای درمان کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان مفید اختصاص یافته است - وزارت بهداشت آمار شیوع کرونا در کودکان را اعلام کند
مهدیه تقوی‌راد/ از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در دنیا، مدام اعلام می‌شد مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-19بیشتر مربوط به افراد بالای 60سال، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای است و گفته می‌شد کودکان در برابر این بیماری مصونیت بیشتری دارند. حالا با گذشت بیش از 6‌ماه از همه‌گیری کرونا در دنیا، یافته‌های علمی تغییرات زیادی کرده‌اند. برخلاف باورهای رایج کرونا، نه‌تنها کودکان را مبتلا می‌کند، بلکه موجب مرگ‌ومیر آنها می‌شود؛ نزدیک‌ترین مصداق دختر10ساله‌ای که 3 روز قبل در هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا و بدون هیچ بیماری زمینه‌ای جان باخت.
تازه‌ترین مورد فوت کرونایی مربوط به کودکان در کشورمان 2 روز قبل در بندرعباس اتفاق افتاد. قربانی کرونا دختر 10ساله‌ای بود که با ریه آسیب‌دیده و نفس‌های تنگ چهاردهم خرداد در یکی از بیمارستان‌های هرمزگان بستری شد، اما پس از 14روز مبارزه با کووید-19سرانجام 28خرداد جانش را از دست داد. او قبل از بیماری سفر‌تفریحی 4روزه به قشم داشته است. آنطور که فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به «همشهری» می‌گوید: ریه‌های کودک زمان مراجعه به بیمارستان، کاملا درگیر ویروس کرونا بوده است. او گفت: «متأسفانه خانواده زمانی بیمار را به بیمارستان رساندند که دچار تنگی نفس و سرفه و میزان غلظت اکسیژن کودک هم به‌شدت پایین آمده بود.»
به گفته او، براساس شرح حالی‌که از خانواده بیمار گرفته شد، دایی بیمار که مغازه‌دار بوده و خاله بیمار به کرونا مبتلا شده بودند و این دختر بچه هم به خانه آنها رفت‌وآمد داشته است؛ بنابراین 2 احتمال درخصوص نحوه ابتلای به بیماری وجود داشت: سفر تفریحی خانوادگی به قشم و رفت‌وآمد با افراد مبتلا.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: «پدر، مادر و برادر متوفی نیز دارای علائم کرونا بوده و آنها هم برای تست کرونا مراجعه کرده بودند. تست مادر مثبت اعلام شده بود اما به‌دلیل شلوغی مرکز و حال مساعد پدر و برادر، آنها در نهایت از تست دادن منصرف می‌شوند و می‌روند، اما با توجه به اینکه تست مادر مثبت اعلام می‌شود، همه آنها توصیه به رعایت قرنطینه می‌شوند و چون بیماری مادر چندان حاد نبوده در خانه مداوا می‌شود.»
نوروزیان گفت:‌ «براساس اظهارات همکاران مدیریت بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان، برادر 15 ساله متوفی نیز با ثبت علائم خود در سامانه 4030خود‌اظهاری انجام می‌دهد، اما پس از تماس همکاران مراقب سلامت از دادن اطلاعات به همکاران مرکز خدمات جامع سلامت خودداری و عنوان می‌کند ما خانوادگی کرونا گرفته و بهبود پیدا کرده‌ایم و حال همه ما خوب است.»
نوروزیان ادامه داد:‌ «پیرو اظهارات پزشکان معالج، متأسفانه در زمان مراجعه بیمار به بیمارستان دچار نارسایی حاد تنفسی و تنگی نفس شدید بوده و سی تی اسکن ریه هم درگیری ریه را به‌طور کامل نشان می‌داد، همچنین آزمایشات مربوط به کرونای وی نیز مثبت اعلام شد و با نظر پزشکان فوق تخصص معالج تمام داروها و درمان‌های مورد نیاز‌ برای وی استفاده شد اما متأسفانه به‌علت مراجعه دیر هنگام درمان‌ها جواب نداد و بیمار جان خود را از دست داد.»
آمار ابتلای کودکان به کرونا بالاست
آمار مرگ‌ومیر کودکان در اثر ابتلا به کرونا تنها به هرمزگان ختم نمی‌شود، 24خرداد رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام از مرگ کودک 2 ساله بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد. 10اردیبهشت هم 2نوجوان 13ساله و یک کودک 2ساله در اثر ابتلا به کرونا در کردستان جان خود را از دست دادند. آنطور که آرزو فلاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرده، از ابتدای شیوع این بیماری تا روز 10اردیبهشت، 57 کودک زیر 5 سال مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده بودند که از این تعداد 11 نفر آنها به‌صورت قطعی به این بیماری مبتلا شده بودند. همچنین از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کردستان تا روز 10اردیبهشت 56 کودک 6 تا 18 ساله مشکوک به این ویروس بوده‌اند که از این آمار تست 33 نفر آنان مثبت بوده است.
در ایران مهدهای کودک در حالی از هفته گذشته آغاز به‌کار کرده‌اند که خبرهای نگران کننده‌ای درباره ابتلای کودکان به کرونا به گوش می‌رسد.مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در بیمارستان کودکان مفید، بخشی برای درمان کودکان مبتلا به کرونا تخصیص داده شده به «همشهری» گفت: «آمار ابتلا و فوت جانباختگان ناشی از ویروس کووید- 19بدون ذکر سن و به‌صورت کلی اعلام می‌شود، اما این دلیلی بر مبتلا نشدن کودکان به این بیماری نیست.همکاران ما در بیمارستان مفید مرتب آمار ابتلا و مرگ‌ومیر آنها را در جلسه کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر اعلام می‌کنند. در مجموع، باید توجه داشت که هرچند درصد ابتلای کودکان به این ویروس کمتر از بزرگسالان و در مواردی بدون علامت است، اما به‌معنای مبتلا نشدن آنها نیست و موارد زیادی از ابتلا و حتی ابتلای شدید به این بیماری، روزانه ثبت می‌شود و این ویروس برای کودکان نیز مرگبار است.»
او ادامه داد:« وزارت بهداشت آمار تفکیکی سن و سال فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را در اختیار دارد و این وزارتخانه باید برای هشدار دادن به خانواده‌ها درخصوص شیوع ویروس کرونا در میان کودکان این آمار را اعلام کند.»
محرز با بیان اینکه نخستین بار در چین اعلام شد که کودکان زیر 10 سال به ویروس کووید- 19مبتلا نمی‌شوند، گفت:« مدتی بعد مشخص شد که این فرضیه درست نیست و موارد ابتلای کودکان هم ثبت شد. به مرور، این فرضیه که این ویروس برای آنها مرگبار نیست هم رد شد و امروز در بیمارستان کودکان مفید، بخشی را به کودکان مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند و آمار کودکان مبتلا به این ویروس بالاست.» او ادامه داد: « ما با بازگشایی مهدکودک‌ها هم موافق نبودیم و هنوز هم معتقدیم مهدها مکانی برای انتشار ویروس کرونا بین کودکان و انتقال آن به خانواده‌ها هستند.»
هشدارهای جهانی به پدرها و مادرها
در دنیا نیز تعدادی از کودکان به این ویروس مبتلا شده‌اند که برخی بهبود پیدا کرده و برخی نیز جان خود را از دست داده‌اند. در ابتدا عنوان می‌شد که کودکان بستری به بیماری کاوازاکی مبتلا هستند که نوعی سندروم التهابی است که فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن را موجب می‌شود و در نهایت منجر به اسهال شدید، تب، بثورات جلدی و ورم ملتحمه چشم می‌شود و آنها کرونا نمی‌گیرند، اما در نهایت تأیید شد که کودکان هم به این ویروس مبتلا می‌شوند. کومو، ‌فرماندار نیویورک هشدار داد که تعداد زیادی از کودکان هنگام ورود به بیمارستان علائم تنفسی نداشتند، اما نتیجه آزمایش ابتلا به کرونا یا آزمایش پادتن مربوط به آن در همگی این افراد مثبت بود. نیویورک تایمز هم پیش‌تر گزارش داده بود که ‌علاوه بر نیویورک، موارد دیگری از ابتلا به این بیماری در ایالت‌های لوییزیانا، می‌سی‌سی‌پی و کالیفرنیا دیده شده است. همچنین پزشکان اروپایی در کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، سوئیس، اسپانیا و ایتالیا موارد مشابهی را گزارش کرده‌اند.
محققان مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، درخصوص علائم ابتلای کودکان به ویروس
کووید‌-‌‌19تحقیقاتی را انجام داده‌اند. براساس نتایج این تحقیقات شایع‌ترین علامت‌های ابتلا در کودکان تب، سرفه، گلودرد، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش بینی است. براساس نتایج این تحقیق یک درصد کودکان مبتلا به کووید- 19زیر 10سال بوده‌اند. 80درصد کودکان مبتلا سابقه تماس با افراد مبتلا و یا سفر به مناطق پر خطر را داشته‌اند. اما این تحقیق نتیجه دیگری را هم داشته است:‌کودکان آلوده ممکن است بدون علامت باشند یا علائم تب، سرفه خشک و خستگی را نشان دهند. همچنین برخی کودکان علائم تنفس فوقانی از جمله گرفتگی و آبریزش بینی داشته‌اند.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز پیش‌‎تر با صدور بیانیه‌ای درباره امکان ابتلای کودکان به کرونا هشدار داده و اعلام کرده، تبعات سهمگین مقابله با بحران سلامت کنونی می‌تواند طی 6‌ماه آینده به‌طور مستقیم به مرگ روزانه 6هزار کودک منتهی شود.
در بیانیه یونیسف آمده است: «بدبینانه‌ترین نسخه از 3 سناریوی درنظر گرفته شده پس از بررسی نتایج یک تحقیق در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا نشان می‌دهد که اختلال در سنجش وضعیت سلامت و پوشش درمانی حاصل از معطوف شدن تلاش‌ها به مبارزه با شیوع بیماری کووید-19می‌تواند ظرف 6‌ماه زمینه مرگ حدود یک میلیون و 200 هزار کودک زیر 5 سال را در 118کشور جهان فراهم کند.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/183803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری