ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پیروزی بایدن یا ترامپ چه تاثیری بر ایران دارد؟ ایالات متحده آمریکا

پیروزی بایدن یا ترامپ چه تاثیری بر ایران دارد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کمتر از 20 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقابت میان دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات شدت گرفته است. در حالی‌که نظرسنجی‌ها نشان از برتری جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ دارد، اما همچنان نمی‌توان او را پیروز قطعی دانست. در چنین شرایطی، در این طرف دنیا و در ایران چشم‌ها به انتخابات آمریکا دوخته شده است، چون گمان می‌رود پیروزی ترامپ یا بایدن تاثیرات متفاوت اقتصادی و سیاسی در ایران دارند.
این روز‌ها تحلیل‌های متفاوتی درباره نتیجه انتخابات آمریکا صورت می‌گیرد که هر کدام بر تفاوت میان دو نامزد انتخاباتی صحه می‌گذارند. اما آیا این تفاوت‌ها در عمل برای ایران فرق می‌کند؟ از نظر سیاسی و اقتصادی انتخاب هر کدام چه اتفاقاتی در ایران رقم خواهد زد؟
پیروزی ترامپ یا بایدن چه تغییر در دیپلماسی ایران ایجاد می‌کند؟
 فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با فرارو درباره تفاوت میان بایدن یا ترامپ و تاثیر سیاسی انتخاب هر یک از آن‌ها گفت: آقای ترامپ رفتارهایش ممکن است خشونت آمیزتر، غیرقابل پیش بینی‌تر و آسیب رسانتر باشد، ولی چون مواضع دو طرف یعنی جمهوری اسلامی و آمریکا مشخص است و ظاهر این مواضع هم مقداری جنبه‌ای شخصی دارد بنابراین بودن یا نبودن ترامپ و بایدن قدری فرق می‌کند. بایدن بالاخره معاون اوباما بوده و متعلق به یک سیستم منطقی، اداری و رفتار حاکمیتی و قانونمدارتر است. اما آقای ترامپ از کوچه آمده، بساز بفروش و کاباره‌دار و هتلدار است. از نظر دیدگاه یک انسان نژاد پرست و طرفدار فناتیسم مذهبی با انواع فساد‌های اخلاقی و اجتماعی است. این‌ها از لحاظ فردی فرق می‌کنند.
او در ادامه افزود: نکته اساسی که نباید فراموش کرد این است که تحریم‌های مجدد و تحریم دو جانبه ایران را اوباما برقرار کرد. آمریکا، چون نوعی قیمومیت بر اسرائیل دارد برجام را پذیرفت و به اجرا گذاشت تا ایران را از ساختن بمب هسته‌ای منصرف کند تا بتواند موجودیت اسرائیل را که مورد تهدید جمهوری اسلامی ایران بود حفظ کند. وقتی این موضوع پذیرفته شد و مورد تایید جناح به اصطلاح بنیادگراتر و غیرت‌مدارتر قرار نگرفت و آزمایش موشکی ظاهرا تدافعی که برگرده آن شعار‌هایی با هدف تهاجمی نوشته شده بود را به نمایش گذاشت؛ آمریکا این را به آن معنا گرفت که ایران می‌گوید ما نمی‌خواهیم با بمب هسته‌ای اسرائیل را نابود کنیم با موشک می‌خواهیم نابود کنیم. آن‌ها احساس کردند در اصل مسئله تغییری ایجاد نشده و مجددا در زمان اوباما تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های بانکی و تسلیحاتی شدت گرفت. آن‌ها به تدریج کشور‌های مختلف دنیا را بدون استثناء مجبور کردند تا به این تحریم بانکی دو جانبه آن‌ها رنگ بین‌المللی بدهند که برای ایران بسیار آسیب رسان بود.
این کارشناس روابط بین‌الملل اظهار کرد: جمهوری اسلامی هم در مواضع خود پایدار است، آقای رئیس جمهور هم برخلاف قولی که داده بود که من کلید رفع تحریم‌ها را دارم که مستلزم مذاکره و به نوعی ترک مخاصمه و تفاهم بین‌المللی با آمریکا بود پس از ممنوع شدن مذاکره با آمریکا دیگر این موضوع را منتفی کرد. آقای روحانی یک شرط برای مذاکره گذاشته مبنی بر برداشتن کلیه تحریم‌ها. ولی معمولا کشوری شرط را می‌گذارد که دست بالا را دارد. در مسئله تحریم‌ها ایران دارد آسیب می‌بیند. در ضمن اینکه دارد در جنگ اقتصادی آسیب می‌بیند برای طرف شرط می‌گذارد. اما تصور نمی‌رود که این شرط گذاری‌ها مورد توافق قرار بگیرد. البته اگر روی مسئله با پشت آن که ما خبر نداریم یکسان باشد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، همواره تاکید دارد که غرب و کل جهان باید خود را با مواضع و شرایط این کشور تطبیق بدهند. در حالی که آن‌ها معتقد هستند کشور‌ها باید در تعامل با همدیگر مذاکره کنند تا بتوانند به یک نقطه میانگینی برسند که هر دو طرف بتوانند به زندگی صلح آمیزشان ادامه بدهند. من فکر نمی‌کنم این امر مورد تایید جمهوری اسلامی باشد. پس باید با این وضعیت یعنی اتکا به خودکفایی داخلی و محروم ماندن از ارتباط کامل خارجی بسازیم. ارتباطات جزیی، ارتباطات قاچاقچی و ارتباطات با فروش‌های با تخفیف بسیار و خرید‌های با قیمت‌های کلان‌تر؛ همه این‌ها هست، اما این‌ها به نفع ملت نیست.
مجلسی اضافه کرد: ما از پشت پرده داخلی حاکمیت خبر نداریم. چنانچه تمایل به رفع تنگنای اقتصادی باشد آن وقت پیروزی بایدن یا ترامپ برای ایران فرق دارد. با آقای بایدن بهتر از ترامپ می‌توان به تفاهم و ترک مخاصمه رسید. چون من صلح را غیرممکن می‌دانم. آقای بایدن وقتی معاون اوباما بود نشان داد که برجام را می‌پذیرد. منتهی وقتی برجام به ضرب موشک آسیب دید، بایدن هم بیاید این بار مسئله موشک را مطرح می‌کند.
او افزود: بایدن خشونت‌های ترامپ را ندارد. از اصول بین‌المللی هم عدول نمی‌کند؛ چیزی که ترامپ به آن عادت دارد. قانونمدار است. به برجام برخواهد گشت. وقتی به برجام برگردد در قالب 1+5 امکان مذاکره با طرف ایرانی درقالب دسته جمعی میسر خواهد شد. اما این تغییرات به شرطی می‌تواند موثر باشد که در طرف ایرانی به همان اندازه نرمش وجود داشته باشد. اگر نرمش به ترسو بودن تلقی شود و اجازه داده نشود آن وقت بی‌تاثیر است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/192498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!

تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

دنیای اقتصاد : در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

35 درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند